• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe prawo ułatwi budowę przejścia przy dworcu PKP

Michał Brancewicz
12 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Już niebawem zakończą się problemy z rozpoczęciem przebudowy terenu przy dworcu kolejowym Gdańsk Główny i budowy przejścia dla pieszych przez Podwale Grodzkie w tym miejscu. Już niebawem zakończą się problemy z rozpoczęciem przebudowy terenu przy dworcu kolejowym Gdańsk Główny i budowy przejścia dla pieszych przez Podwale Grodzkie w tym miejscu.

Choć minister rozwoju i technologii utrzymał decyzję wojewody pomorskiego, który odmówił wydania zgody na budowę przejścia naziemnegoMapka przy dworcu Gdańsk Główny, pasy i tak powstaną. Pozwoli na to zmiana przepisów, które wejdą w życie 21 września.



Po centrum swojego miasta poruszasz się najczęściej:

Pod koniec zeszłego roku wojewoda Dariusz Drelich odmówił wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej pn. "Budowa węzła integracyjnego Gdańsk Główny".

W ramach tej inwestycji miało m.in. powstać przejście naziemne z sygnalizacją świetlną w pobliżu dworca, które łączyłoby się z przedłużonymi peronami przystanków tramwajowych.

Powodem była zbyt mała odległość od skrzyżowania z ul. Bastion św. ElżbietyMapka, która wyniosłaby zaledwie 185 m.

Natomiast, zgodnie z rozporządzeniem ministra transportu i gospodarki morskiej z 2 marca 1999 r., odległość przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną od skrzyżowania lub sąsiedniego przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną nie powinna być mniejsza niż:

Odległości między przejściami lub skrzyżowaniami:

  • na ulicy klasy GP - 600 m
  • na ulicy klasy G - 400 m
  • na ulicy klasy Z - 200 m

W uzasadnionych wypadkach dopuszcza się zmniejszenie tych odległości o 50 proc.

W myśl przepisów, które wkrótce przestaną obowiązywać, odległość między dwoma przejściami z sygnalizacją musi wynieść przynajmniej 200 m. W myśl przepisów, które wkrótce przestaną obowiązywać, odległość między dwoma przejściami z sygnalizacją musi wynieść przynajmniej 200 m.
Ulica Podwale Grodzkie, na której miałoby powstać przejście, to droga krajowa nr 91, klasy G (wcześniej klasy GP). Czyli nawet skrócenie odległości między przejściami o połowę, do 200 m, nie rozwiązywałoby problemu.

Minister utrzymuje decyzję wojewody



Miasto na początku roku odwołało się od decyzji wojewody do ministra rozwoju i technologii. W obwieszczeniu, które zostało opublikowane 12 września, minister zawiadamia o utrzymaniu w mocy decyzji wojewody o odmowę wydania ZRiD-u.

Co na to miejscy urzędnicy?

- Jesteśmy zdeterminowani, by zrealizować tę inwestycję, gdyż jest ona kluczowa dla poprawy komunikacji pieszej i rowerowej na tym obszarze - mówi Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Nowe przepisy jeszcze we wrześniu



I to się może udać, bo już 21 września wejdzie w życie rozporządzenie ministra infrastruktury w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych, które zastąpi te obowiązujące od ponad 20 lat.

W nowym rozporządzeniu nie zawarto żadnych wytycznych co do odległości między przejściami z sygnalizacją świetlną lub skrzyżowaniami. Wymóg, który stał na przeszkodzie do budowy przejścia przy dworcu PKP w Gdańsku, znika więc z polskiego prawa.

Nie oznacza to jednak, że przejścia można budować dowolnie.

W nowym rozporządzeniu czytamy m.in., że:

Przejście dla pieszych z sygnalizacją świetlną projektuje się na:

  • dwukierunkowej jezdni albo jednokierunkowej jezdni z jednym pasem ruchu, na których prędkość dopuszczalna wynosi nie więcej niż 70 km/h
  • jednokierunkowej jezdni z co najmniej dwoma pasami ruchu

Tunel lub wiadukt dla pieszych albo pieszych i rowerów projektuje się:

  • na drodze klasy GP, G (Podwale Grodzkie), Z, L lub D, jeżeli nie można zaprojektować przejścia dla pieszych lub nie jest uzasadnione jego zaprojektowanie

Przejście naziemne jest tylko jednym z elementów inwestycji pn. "Budowa węzła integracyjnego Gdańsk Główny", ale to ono jest przedmiotem sporu. Przejście naziemne jest tylko jednym z elementów inwestycji pn. "Budowa węzła integracyjnego Gdańsk Główny", ale to ono jest przedmiotem sporu.

Opinie (366) ponad 20 zablokowanych

  • GDA (2)

    Przejściom mowie NIE, mamy doskonaly przykład przy locie.

    • 48 17

    • Przejście przy Locie jest doskonałym przykładem działania na rzecz poprawy warunków poruszania się ludzi po mieście (1)

      • 5 5

      • szczegolnie ze dlugo sie czeka az sie zmienia swiatla i wdycha sie dym samochodowy. Tramwaj tez dluzej czeka teraz zanim odjedzie. Wg mnie jako pieszy wole przejsc sie tunelem niz dodatkowo 6 min dluzej jechac do pracy. A marnotractwo pieniedzy tyle na same pasy kiedy jest tunel wg mnie jest bez celowe.

        • 2 0

  • Aż żal to czytać (5)

    Nie ma w języku ludzi cywilizowanych słów które mogłyby w sposób dostatecznie obelżywy wypowiedzieć się o tych pomysłach korkowania miasta.....niech jeszcze ktoś kto podejmuje takie decyzje wspomni choćby słowem o ekologii.....za to powinny być długie wyroki

    • 53 11

    • Samochód < cywilizacja (3)

      • 5 6

      • Samochód = Cywilizacja (2)

        • 7 6

        • nadmiar samochodów = betonoza i spadek jakości życia wszystkich (1)

          w dłuższym okresie katastrofa klimatyczna

          • 3 1

          • Odwrotnie.

            Betonoza + nędzna komunikacja miejska = nadmiar samochodów
            Nowe "inwestycje" mieszkaniowe + nędzna komunikacja miejska = nadmiar samochodów
            Nowe miejsca pracy w centrum miasta + nędzna komunikacja miejska = nadmiar samochodów
            Nowe słoiki z okolic podmiejskich + nędzna komunikacja miejska = nadmiar samochodów

            • 0 0

    • Wyroków nie będzie, dostaną żółte papiery i będą bezkarni.

      • 0 0

  • Tylko przejscia naziemne. Blachosmrody do tuneli. (5)

    I centra tylko dla samochodów elektrycznych.

    Janusz

    • 16 52

    • Jestem ZA

      • 2 10

    • Tylko elektryki (2)

      Nie rozumiem jak można być tak naiwnym. Samochody elektryczne w kraju który już ma problem z energia elektryczną ze względu na lata zaniedbań u zwlekania z budową atomówki to czyste szaleństwo. Nie dość, że nie ma to nic wspólnego z ekologią to jeszcze jest bezsensownie drogie, ponieważ budowa silnika elektrycznego jest o wiele prostsza niż spalinowego. No ale cóż niech ludzie płacą za bycie modnym.

      • 5 5

      • Samochody elektryczne

        Są super. Szczególnie jak prąd do nich jest droższy niż benzyna

        • 4 2

      • korki powodowane przez samochody elektryczne są tak samo uciążliwe jak korki tworzone przez nadmiar samochodów

        z napędem konwencjonalnym. Warto promować rowery wspomagane elektrycznie zasilane z fotowoltaiki.

        • 1 3

    • Poszukują cię na Srebrzysku, zgłoś się po dobroci.

      • 2 0

  • W końcu będzie normalnie jak w cywilizowanych krajach

    • 12 50

  • (1)

    Kolejna gdańska "inwestycja", która będzie startować w konkursie "Najgłupsze inwestycje milenium"

    • 50 10

    • jakie kryteria oceny inwestycji stosujesz?

      środki wydatkowane na poprawę warunków korzystania z rowerów wykazują się najwyższymi wskaźnikami efektywności ekonomicznej. Przejdź się w okolice Bramy Wyżynnej i policz liczbę osób korzystających tam z naziemnego przejścia, może coś zrozumiesz.

      • 1 1

  • Spójrzcie na przejscie naziemne przy Bramie Wyżynnej. (6)

    Mieszkam na Ogarnej, dzieki niemu dojście do Forum na zakupy jest szybsze o 2 minuty w jedną stronę. Miasto jest pro ludzkie. To cenimy.

    Renata

    • 21 59

    • liczenie nie jest (4)

      twoja silna strona.

      • 11 5

      • Pewnie jesteś młody, sprawny i schody nie sprawiają Tobie problemów (3)

        Poczekaj...

        • 5 9

        • myslenie (2)

          nie sprawia mi problemu.
          I choc mlody nie jestem, to schody traktuje jak bezplatna silownie. Niektorzy placa za takie mozliwosci duze pieniadze...

          • 10 5

          • nikt nie jest sędzią we własnej sprawie. Jak na razie to masz chyba problemy z logiką (1)

            komfort przejścia naziemnego > komfortu przejścia tunelem. Dzięki temu, że jest przejście naziemne, masz wybór, którego nie miałeś poprzednio, gdy był tylko tunel. Myśl dalej, może jeszcze coś zrozumiesz.

            • 0 3

            • komfort i bezpieczeństwo przejścia podziemnego > dyskomfortu oczekiwania na zielone. Wolę być w ruchu niż bezczynnie stać i czekać, aż łaskawie będę mógł przejść przez jezdnię.

              • 1 0

    • Miasto jest pro ludzkie. To cenimy. ?

      z niemieckim ciepłem i francuska woda włoska spalarnią. A za wszystko pro ludzie płacą obcym miastom.

      • 1 0

  • "lub nie jest uzasaadnione jego zaprojektowanie"

    No to prawnicy beda zarobieni za pisanie uzasadnien i bicie piany wokol tej sprawy...

    • 10 3

  • Brakuje jeszcze pasów ruchu dla rowerów w jezdni zamiast esów floresów na chodnikach i będzie jak w cywilizowanym mieście (2)

    • 8 25

    • przy dużych prędkościach i natężeniu ruchu samochodowego tylko drogi rowerowe oddzielone od jezdni (1)

      są wystarczająco bezpieczne dla większości rowerzystek i dzieci na rowerach.

      • 2 2

      • jakich dużych prędkościach?

        dzieci mają obowiązek poruszać się po chodniku, a nie po drogach rowerowych czy pasach na jezdni

        • 0 1

  • To zbudujcie tam tunel dla samochodów (5)

    Wtedy u góry możecie robić nawet deptak

    • 39 7

    • Tam są powojenne schrony (2)

      Tunel odpada

      • 3 5

      • To wiadukt

        • 0 4

      • w Gdyni możesz zobaczyć, jak deweloperka likwiduje schrony

        Tylko drzwi zostały.

        • 1 1

    • tunel dla samochodów już tam jest niedaleko obok się zaczyna wzdłuż linii SKM (1)

      • 0 2

      • Podczas gdy tunel dla pieszych już tam istnieje, więc po co kolejne przejście?

        • 1 0

  • No i co jeszcze. (1)

    Najlepiej niech wogole zakażą poruszania się samochodami tylko wszystko dla pieszych i rowerow. Budyń miał kibla na tym punkcie ale dulkiewicz bije go na głowę.

    • 27 7

    • jak na razie to kierowcy są źródłem największych trudności poruszania się innych kierowców

      • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane