- 1 Masz interes? Zostaw kartkę (37 opinii)
- 2 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (254 opinie)
- 3 Reforma ortografii wymusi zmiany w miastach (120 opinii)
- 4 Od soboty spore utrudnienia na A1 (56 opinii)
- 5 Lody Miś były serwowane na ruinach zamku (76 opinii)
- 6 Wojsko oferuje 6 tys. zł za wspólne wakacje (326 opinii)
Nowe prawo ułatwi budowę przejścia przy dworcu PKP
Choć minister rozwoju i technologii utrzymał decyzję wojewody pomorskiego, który odmówił wydania zgody na budowę przejścia naziemnego przy dworcu Gdańsk Główny, pasy i tak powstaną. Pozwoli na to zmiana przepisów, które wejdą w życie 21 września.
W ramach tej inwestycji miało m.in. powstać przejście naziemne z sygnalizacją świetlną w pobliżu dworca, które łączyłoby się z przedłużonymi peronami przystanków tramwajowych.
Powodem była zbyt mała odległość od skrzyżowania z ul. Bastion św. Elżbiety, która wyniosłaby zaledwie 185 m.
Natomiast, zgodnie z rozporządzeniem ministra transportu i gospodarki morskiej z 2 marca 1999 r., odległość przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną od skrzyżowania lub sąsiedniego przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną nie powinna być mniejsza niż:
Odległości między przejściami lub skrzyżowaniami:
- na ulicy klasy GP - 600 m
- na ulicy klasy G - 400 m
- na ulicy klasy Z - 200 m
W uzasadnionych wypadkach dopuszcza się zmniejszenie tych odległości o 50 proc.
Ulica Podwale Grodzkie, na której miałoby powstać przejście, to droga krajowa nr 91, klasy G (wcześniej klasy GP). Czyli nawet skrócenie odległości między przejściami o połowę, do 200 m, nie rozwiązywałoby problemu.
Minister utrzymuje decyzję wojewody
Miasto na początku roku odwołało się od decyzji wojewody do ministra rozwoju i technologii. W obwieszczeniu, które zostało opublikowane 12 września, minister zawiadamia o utrzymaniu w mocy decyzji wojewody o odmowę wydania ZRiD-u.
Co na to miejscy urzędnicy?
- Jesteśmy zdeterminowani, by zrealizować tę inwestycję, gdyż jest ona kluczowa dla poprawy komunikacji pieszej i rowerowej na tym obszarze - mówi Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Nowe przepisy jeszcze we wrześniu
I to się może udać, bo już 21 września wejdzie w życie rozporządzenie ministra infrastruktury w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych, które zastąpi te obowiązujące od ponad 20 lat.
W nowym rozporządzeniu nie zawarto żadnych wytycznych co do odległości między przejściami z sygnalizacją świetlną lub skrzyżowaniami. Wymóg, który stał na przeszkodzie do budowy przejścia przy dworcu PKP w Gdańsku, znika więc z polskiego prawa.
Nie oznacza to jednak, że przejścia można budować dowolnie.
W nowym rozporządzeniu czytamy m.in., że:
Przejście dla pieszych z sygnalizacją świetlną projektuje się na:
- dwukierunkowej jezdni albo jednokierunkowej jezdni z jednym pasem ruchu, na których prędkość dopuszczalna wynosi nie więcej niż 70 km/h
- jednokierunkowej jezdni z co najmniej dwoma pasami ruchu
Tunel lub wiadukt dla pieszych albo pieszych i rowerów projektuje się:
- na drodze klasy GP, G (Podwale Grodzkie), Z, L lub D, jeżeli nie można zaprojektować przejścia dla pieszych lub nie jest uzasadnione jego zaprojektowanie
Opinie (366) ponad 20 zablokowanych
-
2022-09-12 18:21
GDA (2)
Przejściom mowie NIE, mamy doskonaly przykład przy locie.
- 48 17
-
2022-09-12 22:51
Przejście przy Locie jest doskonałym przykładem działania na rzecz poprawy warunków poruszania się ludzi po mieście (1)
- 5 5
-
2022-09-13 07:25
szczegolnie ze dlugo sie czeka az sie zmienia swiatla i wdycha sie dym samochodowy. Tramwaj tez dluzej czeka teraz zanim odjedzie. Wg mnie jako pieszy wole przejsc sie tunelem niz dodatkowo 6 min dluzej jechac do pracy. A marnotractwo pieniedzy tyle na same pasy kiedy jest tunel wg mnie jest bez celowe.
- 2 0
-
2022-09-12 18:23
Aż żal to czytać (5)
Nie ma w języku ludzi cywilizowanych słów które mogłyby w sposób dostatecznie obelżywy wypowiedzieć się o tych pomysłach korkowania miasta.....niech jeszcze ktoś kto podejmuje takie decyzje wspomni choćby słowem o ekologii.....za to powinny być długie wyroki
- 53 11
-
2022-09-12 18:29
Samochód < cywilizacja (3)
- 5 6
-
2022-09-12 18:47
Samochód = Cywilizacja (2)
- 7 6
-
2022-09-12 22:52
nadmiar samochodów = betonoza i spadek jakości życia wszystkich (1)
w dłuższym okresie katastrofa klimatyczna
- 3 1
-
2022-09-13 08:20
Odwrotnie.
Betonoza + nędzna komunikacja miejska = nadmiar samochodów
Nowe "inwestycje" mieszkaniowe + nędzna komunikacja miejska = nadmiar samochodów
Nowe miejsca pracy w centrum miasta + nędzna komunikacja miejska = nadmiar samochodów
Nowe słoiki z okolic podmiejskich + nędzna komunikacja miejska = nadmiar samochodów- 0 0
-
2022-09-12 22:59
Wyroków nie będzie, dostaną żółte papiery i będą bezkarni.
- 0 0
-
2022-09-12 18:26
Tylko przejscia naziemne. Blachosmrody do tuneli. (5)
I centra tylko dla samochodów elektrycznych.
Janusz- 16 52
-
2022-09-12 18:34
Jestem ZA
- 2 10
-
2022-09-12 19:07
Tylko elektryki (2)
Nie rozumiem jak można być tak naiwnym. Samochody elektryczne w kraju który już ma problem z energia elektryczną ze względu na lata zaniedbań u zwlekania z budową atomówki to czyste szaleństwo. Nie dość, że nie ma to nic wspólnego z ekologią to jeszcze jest bezsensownie drogie, ponieważ budowa silnika elektrycznego jest o wiele prostsza niż spalinowego. No ale cóż niech ludzie płacą za bycie modnym.
- 5 5
-
2022-09-12 20:34
Samochody elektryczne
Są super. Szczególnie jak prąd do nich jest droższy niż benzyna
- 4 2
-
2022-09-12 22:53
korki powodowane przez samochody elektryczne są tak samo uciążliwe jak korki tworzone przez nadmiar samochodów
z napędem konwencjonalnym. Warto promować rowery wspomagane elektrycznie zasilane z fotowoltaiki.
- 1 3
-
2022-09-12 22:57
Poszukują cię na Srebrzysku, zgłoś się po dobroci.
- 2 0
-
2022-09-12 18:26
W końcu będzie normalnie jak w cywilizowanych krajach
- 12 50
-
2022-09-12 18:27
(1)
Kolejna gdańska "inwestycja", która będzie startować w konkursie "Najgłupsze inwestycje milenium"
- 50 10
-
2022-09-12 22:55
jakie kryteria oceny inwestycji stosujesz?
środki wydatkowane na poprawę warunków korzystania z rowerów wykazują się najwyższymi wskaźnikami efektywności ekonomicznej. Przejdź się w okolice Bramy Wyżynnej i policz liczbę osób korzystających tam z naziemnego przejścia, może coś zrozumiesz.
- 1 1
-
2022-09-12 18:32
Spójrzcie na przejscie naziemne przy Bramie Wyżynnej. (6)
Mieszkam na Ogarnej, dzieki niemu dojście do Forum na zakupy jest szybsze o 2 minuty w jedną stronę. Miasto jest pro ludzkie. To cenimy.
Renata- 21 59
-
2022-09-12 18:41
liczenie nie jest (4)
twoja silna strona.
- 11 5
-
2022-09-12 18:45
Pewnie jesteś młody, sprawny i schody nie sprawiają Tobie problemów (3)
Poczekaj...
- 5 9
-
2022-09-12 18:50
myslenie (2)
nie sprawia mi problemu.
I choc mlody nie jestem, to schody traktuje jak bezplatna silownie. Niektorzy placa za takie mozliwosci duze pieniadze...- 10 5
-
2022-09-12 22:57
nikt nie jest sędzią we własnej sprawie. Jak na razie to masz chyba problemy z logiką (1)
komfort przejścia naziemnego > komfortu przejścia tunelem. Dzięki temu, że jest przejście naziemne, masz wybór, którego nie miałeś poprzednio, gdy był tylko tunel. Myśl dalej, może jeszcze coś zrozumiesz.
- 0 3
-
2022-09-13 08:24
komfort i bezpieczeństwo przejścia podziemnego > dyskomfortu oczekiwania na zielone. Wolę być w ruchu niż bezczynnie stać i czekać, aż łaskawie będę mógł przejść przez jezdnię.
- 1 0
-
2022-09-13 09:43
Miasto jest pro ludzkie. To cenimy. ?
z niemieckim ciepłem i francuska woda włoska spalarnią. A za wszystko pro ludzie płacą obcym miastom.
- 1 0
-
2022-09-12 18:38
"lub nie jest uzasaadnione jego zaprojektowanie"
No to prawnicy beda zarobieni za pisanie uzasadnien i bicie piany wokol tej sprawy...
- 10 3
-
2022-09-12 18:39
Brakuje jeszcze pasów ruchu dla rowerów w jezdni zamiast esów floresów na chodnikach i będzie jak w cywilizowanym mieście (2)
- 8 25
-
2022-09-12 22:58
przy dużych prędkościach i natężeniu ruchu samochodowego tylko drogi rowerowe oddzielone od jezdni (1)
są wystarczająco bezpieczne dla większości rowerzystek i dzieci na rowerach.
- 2 2
-
2022-09-13 07:19
jakich dużych prędkościach?
dzieci mają obowiązek poruszać się po chodniku, a nie po drogach rowerowych czy pasach na jezdni
- 0 1
-
2022-09-12 18:43
To zbudujcie tam tunel dla samochodów (5)
Wtedy u góry możecie robić nawet deptak
- 39 7
-
2022-09-12 18:58
Tam są powojenne schrony (2)
Tunel odpada
- 3 5
-
2022-09-12 19:03
To wiadukt
- 0 4
-
2022-09-12 20:06
w Gdyni możesz zobaczyć, jak deweloperka likwiduje schrony
Tylko drzwi zostały.
- 1 1
-
2022-09-12 22:59
tunel dla samochodów już tam jest niedaleko obok się zaczyna wzdłuż linii SKM (1)
- 0 2
-
2022-09-13 08:25
Podczas gdy tunel dla pieszych już tam istnieje, więc po co kolejne przejście?
- 1 0
-
2022-09-12 18:44
No i co jeszcze. (1)
Najlepiej niech wogole zakażą poruszania się samochodami tylko wszystko dla pieszych i rowerow. Budyń miał kibla na tym punkcie ale dulkiewicz bije go na głowę.
- 27 7
-
2022-09-12 22:59
jak na razie to kierowcy są źródłem największych trudności poruszania się innych kierowców
- 4 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.