• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe tramwaje dla Gdańska opóźnione z braku miejsca

Krzysztof Koprowski
1 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Jedyna Pesa Jazz Duo, która jest obecnie w Gdańsku, została dostarczona na lawecie nocą z 9 na 10 listopada.

Do końca 2014 r. miało być ich pięć, a jest tylko jeden. Mowa o tramwajach Pesa Jazz Duo, które zamówił Gdańsk. Wszystkiemu winne są problemy... z brakiem miejsca w zajezdniach, a pojazdy zostaną przetransportowane dopiero za dwa-trzy tygodnie.



Przetarg na zakup pięciu fabrycznie nowych tramwajów ogłoszono w lutym 2013 r. Już wówczas jednym z głównych warunków było dostarczenie pojazdów do końca 2014 r. Przetarg wygrała bydgoska Pesa, ale mimo że termin upłynął, do Gdańska dostarczono tylko jeden tramwaj, w dodatku zmontowany naprędce przed wyborami samorządowymi.

- Ponieważ brakuje miejsc postojowych w zajezdniach, uznaliśmy, że lepszym rozwiązaniem będzie wstrzymanie się z dostawami do Gdańska. W Bydgoszczy obecni są nasi pracownicy, którzy sprawdzają tramwaje pod kątem zgodności z zamówieniem - mówi Krzysztof Wojtkiewicz, główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk.

ZKM wstępnie ustalił, że dostawy będą realizowane jeszcze w styczniu - przypuszczalnie w drugim lub trzecim tygodniu. Do tego czasu planuje się sprzedać kilka wyeksploatowanych tramwajów tzw. stopiątek, robiąc tym samym miejsce dla nowych Pes. Na razie jednak nie ogłoszono w tym zakresie nawet przetargu.

- Pomysł z wstrzymaniem dostaw to nasza inicjatywa. Chodzi o to, by nie komplikować sytuacji na terenie zajezdni. Temat opłat z tytułu opóźnień w dostawie nie istnieje i w tym kontekście istnieć nie powinien - dodaje Wojtkiewicz.

W podobnym tonie wypowiada się rzecznik prasowy Pesy, Michał Żurowski, którego zapytaliśmy m.in. o stan zaawansowania prac nad tramwajami do Gdańska.

- Pesa realizuje kontrakt zgodnie z umową, produkując pojazdy dla Gdańska w terminie. Po przekazaniu pierwszego Jazza Duo, cztery kolejne zostały wyprodukowane, a ich odbiory przeprowadzane są przez przewoźnika [ZKM Gdańsk - dop. red.] na terenie Pesy. W efekcie uzgodnień z zamawiającym i w związku z ograniczoną infrastrukturą postojową naszego klienta, dostarczenie tych czterech tramwajów zaplanowane zostało na styczeń 2015 r.

Warszawa również zamówiła Pesy Jazz Duo, jednak wybrała zupełnie inny wygląd czół pojazdu. Warszawa również zamówiła Pesy Jazz Duo, jednak wybrała zupełnie inny wygląd czół pojazdu.
Warto jednak zwrócić uwagę, że bydgoski producent ma także problemy z dostawami Jazz Duo dla Tramwajów Warszawskich. Pesa złożyła najlepszą ofertę w przetargu na 45 pojazdów, jednak dotychczas przekazała zamawiającym zaledwie jeden pojazd. Zaczął on wozić pasażerów dopiero pod koniec listopada, a wcześniej, na etapie testów, występowały w nim usterki techniczne m.in. obejmujące niepoprawne funkcjonowanie systemów teleinformatycznych.

Na wywiązanie się z umowy dla Warszawy Pesa ma wprawdzie jeszcze kilka miesięcy czasu, ale pierwsze dostawy miały być realizowane od lipca.

Nieoficjalnie mówi się, że opóźnienia to po części też efekt natłoku zamówień. Pesa, oprócz przetargu dla Gdańska, musi bowiem dostarczyć w najbliższych miesiącach nawet łącznie ponad 200 sztuk tramwajów dla: Warszawy, Bydgoszczy, Torunia, Krakowa, Łodzi, Wrocławia, Moskwy czy Sofii, przy czym zamówienie dla Gdańska jest najmniejsze ze wszystkich.

Do tego należy jeszcze doliczyć zamówienia na tabor kolejowy, w tym także dziesięc pociągów dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (pierwotnie dwie szt. miały być do końca roku, ale termin został przesunięty o kilka miesięcy).

Pierwsza gdańska Pesa już po dostarczeniu jej do Gdańska przeszła lekką zmianę w malowaniu. Po lewej zdjęcie z dnia prezentacji tramwaju (12 listopada), po prawej z nadania Pesie patrona Arama Rybickiego (16 grudnia). Pierwsza gdańska Pesa już po dostarczeniu jej do Gdańska przeszła lekką zmianę w malowaniu. Po lewej zdjęcie z dnia prezentacji tramwaju (12 listopada), po prawej z nadania Pesie patrona Arama Rybickiego (16 grudnia).
A jak się sprawuje pierwsza gdańska Pesa Jazz Duo? Jeszcze kilka dni temu woziła ona codziennie pasażerów, ale w okresie świątecznym zniknęła nagle z gdańskich torowisk.

Czy jechałeś(aś) już Pesą Jazz Duo?

- Tramwaj sprawował się dobrze podczas jazdy z pasażerami. W okresie świątecznym, gdy ruch jest mniejszy, postanowiliśmy, aby nie wyjeżdżała ona liniowo na trasy, a posłużyła do dalszego szkolenia motorniczych oraz służb technicznych. Po zakończeniu okresu świąteczno-noworocznego powróci na trasę - zapowiada główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk.

Co ciekawe, już po oficjalnej prezentacji Pesy, przeszła ona drobne zmiany wizualne. Dokonano lekkiej korekty malowania na podszybiu i w obrębie klap bocznych. Ma to ułatwić lakierowanie w sytuacji naprawy pojazdu po kolizji.

Zakup wszystkich pięciu Pes Jazz Duo wraz z doposażeniem zajezdni kosztował 54,1 mln zł, przy czym koszt jednego pojazdu to wydatek ok. 8,6 mln zł. Docelowo będą one kierowane na trasy na Morenę (Piecki-Migowo), gdzie z racji braku pętli będzie w pełni wykorzystywana ich dwukierunkowość.

Zobacz wnętrze Pesy Jazz Duo.

Miejsca

Opinie (127) 5 zablokowanych

  • (1)

    Jakie to typowe dla naszych urzędasów. Zamowili nowe wozy ale nie przewidzieli, że gdzieś je trzeba trzymać. Ale premie za 2014 pewnie sobie przyznali.
    Tak samo jak uruchomili tramwaje na Przeróbkę po nowym torowisku, a jeżdżą tam rozpadające się, dziurawe, bez ogrzewania stare trupy.

    • 15 0

    • Przeróbka tramwaj

      Zróbcie porządek z debilami niszczącymi tramwaje ,będziecie mieli komfort .Czas ucywilizować się .

      • 4 0

  • słownik się kłania

    "kilka miesięcy czasu" miesiąc sam w sobie jest jednostką czasu

    • 2 0

  • Za bezmyślność ktoś powinien ponieść konsekwencję. Kupowali i zapomnieli, że to się na parkingu pod urzędem nie zmieści?! Wywalić stare, dziurawe "8" to się miejsce znajdzie. Wstyd, że takie coś jeszcze jeździ po Gdańsku.

    • 3 1

  • zajezdnia (1)

    Zajezdnia na Łąkowej stoi pusta i jest siedliskiem meneli w ramach odnowy Dolnego Miasta.

    • 12 1

    • To juz nie ma na jej terenie parkingu?

      Dla mnie to troche dziwne ,ze zlikwidowali tam zajezdnie..tym bardziej ,ze tuz za zajezdnia..jakis czas temu fajnie odnowiono miejsce na spacery i rekraacje...Mogli tam zrobic fajna zajezdnie z kawiarniami,jakims tworczym miejscem..czy nawet malym kinem...PO dobrym ciachu..mozna by bylo wyskoczyc do kina a pozniej spalic kalorie na spacerze..ale miasto jakos tak wszystko zalatwia od du py strony...zostawic budynki na dewastacje wandalom a miejsce podnajac na parking..To super pomysl////nie ma co.Zastanawia mnie kto na to wpadl?

      • 4 0

  • Nie tędy droga w XXI wiek! (5)

    Po co nowe tramwaje gdy wszyscy mają już samochody? Nie lepiej zamienić torowiska na tak potrzebne w mieście dodatkowe pasy ruchu, a zajezdnie na bezpłatne parkingi?

    • 15 164

    • Istniejących torowisk nie warto raczej likwidować

      Jednak zamiast nowych kosztownych linii można wybudować o wiele tańsze dedykowane pasy ruchu dla szybkich autobusów, tzw. Bus Rapid Transport (BRT).

      • 2 4

    • Szkoda, że to prowokacja, bo jestem za.

      • 5 11

    • Szampanik zaszkodził? ;-) (2)

      • 26 1

      • (1)

        na rozpoznawanie prowokacji? Mógł.

        • 13 1

        • pewnie że gołym okiem widać, że to prowokacja, ale jak jej autor się zabawił pisząc to to, tak i my mamy radochę minusując to to.

          • 17 2

  • Do Redakcji Portalu trojmiasto.pl

    Szanowni Państwo
    Proponuję zmienić opis pod pierwszym zdjęciem używając rzeczownika "czoło", a nie "czół" pojazdu.
    Równie poprawną formą może być "przód pojazdu"
    Wszystkiego Najlepszego w Nowym Roku, interesujących dziennikarskich tematów i wielu ciekawych reportaży życzy

    • 6 2

  • Warszawski tramwaj Pesy ma o niebo ładniejszy wygląd czoła pojazdu niż tramwaj dla Gdańska!! (5)

    poza tym ok.

    • 3 13

    • Popieram - warszawski tram ładniejszy (1)

      Gdański jest tradycyjny - ładny i bez ekstrawagancji.
      Warszawski za to jest designerski - ten zaokrąglony pionowy przód wygląda naprawdę bardzo fajnie! I świetnie się komponuje taki nowoczesny design tramwaju z zabytkową architekturą miasta. On robi wrażenie, jakby nawet jazda i stanie w korku w takim tramwaju były przyjemnością i odpoczynkiem!

      • 3 4

      • Normalnie dostałbym orgazmu.

        Stojąc w środku takiej maszkary w korku.

        • 1 2

    • W Warszawce

      mówią na nowe tramwaje - z wodogłowiem

      • 1 1

    • No coś ty! Nasz gdański jest ładniejszy, wyląda prawie jak pendolino

      • 3 1

    • bufet na torwch.

      • 1 2

  • A dlaczego nowsze

    jest gorsze? W 49 sekundzie filmu "od środka" widać , że siedzenia są po spodem zabudowane i bardzo niewygodnie będzie się na nich siedziało-nie ma miejsca na stopy pod siedziskami.

    • 4 2

  • Brak miejsca ????

    Jeszcze w połowie grudnia ,tramwaje przeznaczone dla Gdańska, stały niekompletne,a dokładniej same kratownice.Byłem, widziałem !!!!

    • 11 1

  • brak miejsc w zajezdniach... hahaha

    sprawdzcie napierw kasę miejską a pózniej rozglaszajcie taki PR

    • 9 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane