• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe wizje Targu Siennego i Rakowego

Michał Stąporek
5 czerwca 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 
Nagrodzona wizja stworzona przez Michała Majewskiego i Michała Olszewskiego. Droga Królewska przedłużona zostaje od Bramy Wyżynnej do rozbudowanego Urzędu Miejskiego. Nagrodzona wizja stworzona przez Michała Majewskiego i Michała Olszewskiego. Droga Królewska przedłużona zostaje od Bramy Wyżynnej do rozbudowanego Urzędu Miejskiego.

Do początku przyszłego roku Gdańsk chce wyłonić inwestora, który zagospodaruje Targ Sienny i Targ Rakowy. Rozstrzygnięty w piątek konkurs architektoniczny jedynie sugeruje, jak mogło by wyglądać to miejsce.



Po nieudanej przygodzie z holenderskim deweloperem, firmą ING Real Estate, gdańscy urzędnicy postanowili oddać los Targu Siennego i Rakowego w ręce studentów architektury. Przynajmniej w kwestii stworzenia wizji urbanistycznej dla tego terenu.

Na konkurs przysłano 33 prace, m.in. z Finlandii, Litwy, Wielkiej Brytanii i Polski. Jury przyznało siedem wyróżnień, oraz nagrody za pierwsze i drugie miejsce. Ze zwycięstwa w konkursie - i niebagatelnej jak dla studentów nagrody w wysokości 15 tys. zł - cieszyło się dwóch studentów architektury Politechniki Gdańskiej: Michał Majewski i Michał Olszewski.

- Zaprojektowaliśmy to, co tu kiedyś już było, czyli przedpole miejskie, miejsce od którego miasto się zaczyna. Targ Sienny pozostawiliśmy otwarty. Przedłużyliśmy oś "drogi królewskiej", a na jej końcu zaproponowaliśmy wyeksponowanie Nowego Ratusza - tłumaczyli autorzy na piątkowym seminarium architektonicznym w auli Politechniki, podczas którego ogłoszono ich zwycięstwo.

- Z radością przyjmuję nagrodę dla tej pracy, ponieważ kontynuuje ona myśl, jaka przyświecała nam 40 lat temu, gdy odbudowywaliśmy Gdańsk - cieszył się architekt Stanisław Michel.

Pomiędzy Okopową a kanałem Raduni mają zostać zachowane tereny zielone. Pomiędzy Okopową a kanałem Raduni mają zostać zachowane tereny zielone.
Rozwiązania zaproponowane przez młodych architektów powinny przypaść do gustu gdańszczanom - choćby ze względu na pozostawienie długiego i szerokiego pasa zieleni pomiędzy Okopową a kanałem Raduni, oraz stosunkowo niewysoką zabudowę w innych miejscach obu Targów. Niestety, wyniki konkursu nie będą miały mocy wiążącej dla inwestorów, którzy będą chcieli zagospodarować ten teren. - Cały konkurs traktujemy raczej szkoleniowo, dając młodym architektom szansę na pokazanie swoich pomysłów i wizji dla tak ciekawego, ale i trudnego obszaru, jakim są oba Targi - tłumaczył Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta Gdańska i zarazem przewodniczący konkursowego jury.

Spółka, która zostanie zawiązana przez miasto oraz wyłonionego do początku przyszłego roku dewelopera nie będzie więc zobowiązana do rozwijania wizji zaprezentowanej przez dwóch studentów PG. A do czego będzie? Według Wiesława Bielawskiego zanim ruszą prace przy jakichkolwiek obiektach komercyjnych, najpierw powstanie przystanek SKM Śródmieście oraz zostaną przykryte tory kolejowe. O tym, że taki pomysł się powiedzie zapewniał prezydent Gdańska Paweł Adamowicz. Stwierdził, że miastu dało się wreszcie porozumieć w tej kwestii z PKP. - Koleje chcą brać aktywny udział w wyborze inwestora i w zawiązanej później spółce.

Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki przestrzennej

Choć deweloperzy chcieliby, aby sprzedać im teren na Targu Siennym i Rakowym i pozwolić na szybkie inwestowanie, na pewno nie zgodzimy się na takie rozwiązanie. Powód jest jeden: miasto straciłoby wpływ na to, jak zagospodarowany zostanie ten teren. Dlatego zawiążemy spółkę, w której udziały będą mieć: deweloper, lub ich grupa, miasto i zapewne PKP. Najpierw trzeba będzie przykryć tory kolejowe, wzmocnić nasyp tak, aby nie przenosił drgań na budynki, które nad nim powstaną oraz zbudować przystanek SKM. Samo to będzie kosztowało kilkadziesiąt milionów złotych. Jestem jednak pewien, że uda nam się znaleźć chętnych do realizacji tych pomysłów, ponieważ o możliwość inwestowania na Targu Siennym i Rakowym cały czas dopytuje się ok. 20 deweloperów.

Opinie (132) 2 zablokowane

  • Liberum veto

    Po pierwsze, wszyscy turyści powinni zaczynać zwiedzanie Gdańska od Bramy Wyżynnej czyli początku Drogi Królewskiej a nie jak teraz od "dupy strony" - Długich Ogrodów. Przedłużanie w dobie obecnej Drogi Królewskiej do jakiegoś mitycznego Nowego Ratusza (już jeden zresztą mamy - dawny Żak) jest nieporozumieniem historycznym, chyba, że zanosi się na dynastię Kaczyńskich. Po drugie, tylko palant, który mieszka zupełnie w innej dzielnicy miasta może twierdzić,że te zaprojektowane miejskie ogrody przy drodze największego nasilenia ruchu w Trójmieście mogą stać się oazą odpoczynku.Po trzecie, potrzebne bezkolizyjne przejście pieszych na poziomie chodnika z Targu Siennego i Rakowego, usytuowanie ogromnego ale bardzo taniego i o dużej rotacji parkingu dla autobusów turystycznych, połączonego z przystankiem SKM, tramwajowym i autobusów rejsowych. Należałoby w linii Okopowej zrobić tunel. Zagospodarować interesująco rejon nabrzeża Kanału Raduni i wersja inwestora holenderskiego w tej materii była o niebo lepsza, choć szczerze przyznam, że wersji panów studentów nie widziałam Znam ją tylko z tego internetowego artykułu. Pieniądze społeczne zostały wydane, ku rozwojowi panów studentów.Panie Adamowicz, proszę nie szastać więcej moją kasą,jakem mieszkanaka tego grodu. Niech przyśli inwestorzy za swoje pieniądze przedstawiają projekty zagospodarowania tego miejsca.

    • 0 0

  • cztac dobrze!

    " Niestety, wyniki konkursu nie będą miały mocy wiążącej dla inwestorów, którzy będą chcieli zagospodarować ten teren."

    • 0 0

  • Terka OK, klapy na oczach WON !!!

    Zgodze się, mieszkam na Długich Ogrodach, powinienem obrazić się na tą dupy stronę ale wiem gdzie lwy spoglądają, na Długich Ogrodach niech są dalej ruiny. Ja również nie znam całego projektu zagospodarowania ale nie widać na nim rozwiązań komunikacyjnych niezbędnych dla centrum miasta, chyba, że turyści i mieszkańcy będą przesiadać się do np. SKM w Pruszczu Gdańskim.
    Wg. mnie w centrum niezbędna jest pętla autobusowa i miejsce na przesiadkę+parkingi dla samochodów, można to pobudować pod ziemią. Jeżeli omawiany teren ma być centrum to niech nim jest a nie co minutę będziemy widzieć tira z kontenerami czy ostatnio bardzo popularną śrutą sojową sypiącą się na ulicę. Miasto powinno się się zająć w pierwszej kolejności komunikacją i korkami z uwagi na "wiejskość" miasta czyli usytuowanie miasta wzdłuż jednej (no może kilku) drogi bo za kilka lat będzie tu sajgon, co nan z centrum jak nie będzie można do niego ani przez nie przejechać. Ktoś powinien przemyśleć np. poprowadzenie przelotu przez miasto tunelem na ul. 3 maja, może utworzenie drogi 1 kierunkowej w centrum i na miłość boską jakieś skrzyżowanie Okopowa/Armi Krajowej/Podwale Przedmiejskie/Wały Jagielońskie lub chociaż wybudowaniem tunelu pod Motławą i połączeniem z palanowaną ul.Nowa Wałowa.

    Jest super okazja na pobudowanie tramwaju na Orunię i poporowadzenie go wzdłuż Kanału Raduni (zjazd z ul.3 Maja pod wiaduktem nad torami przy ul.Armi Krajowej), powstała by z tego supr szybka niemal bezkolizyjna trasa.

    Szkoda, żę do projektu nie powstałą żadna strona internetowa bo po tych 2 zdjętkach to ...

    A tak miasto capnie w centrum miasta coś a mieszkańcy zaczną zdychać w korkach.

    • 0 0

  • już zdycham w korkach :(

    • 0 0

  • Tunel pod Motławą jest juz dawno zaprojektowany..

    • 0 0

  • sprawa PKP

    Nieco się rozbawiłem czytając o spółce z PKP, widzę jak się buduje "stary szlak" czyli remont czy też odbudowa starej lini kolejowej do portu, biegnąca przez Nowy Port ma być niebawem zamknięta. O ile Port ze swojej strony stara się i inwestycję widać to cześć PKP jest w powijakach, na razie został odkopany 20m odcinek torów przy przejeździe kolejowym na ul.Wielopole, pociągi maja tam ruszyć od 1 lipca. Jak PKP przyłączy się do spółki to budowa Dworca Sródmieście potrwa całe wieki.

    • 0 0

  • mnichu malkontetnom mowimy NIE!

    • 0 0

  • Mnichu

    zamknięcie linii kolejowej do portu - wzdłuż ul. Wyzwolenia - to rekacja na postulaty mieszkańców coby pociągi pod oknami nie hałasowały.
    Więc akurat w tym miejscu PKP czyni dobrze.

    A tramwaj na Orunię w miejscu przez Ciebie opisanym istniał hohooo - a może i dawniej. W latach 70. lobby autobusowe go zlikwidowało.

    • 0 0

  • NIE?

    A ja zanim się za coś zabiorę staram się to przemyśleć bo czasem jest za późno, polecam grę w szachy gdzie trzeba przewidzieć kilka ruchów w przód a nie widzieć tylko tu i teraz.

    Miasto niech buduje co chce byle z głową, niech biorą przykład z niemców którzy w czasie wojny budując do Gdyni linię 2 torową przewidzieli miejsce na SKM bo gdyby nie oni byś dziś do Gdyni ICkiem za 20zł jeździł.

    • 0 0

  • brawo (1)

    cieszy nas fakt że polacy też potrfią, brawo dla studentów, tylko szkoda że ich pomysł architektoniczny da w łeb...

    • 0 0

    • chyba weźmie w łeb...

      dać w łeb, to wiesz, komu można :D

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane