• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy pomysł na kursowanie PKM w Gdyni

Patryk Szczerba
8 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Otwarcie nowych przystanków PKM w Gdyni

Inauguracyjny wjazd z zatrzymaniem się na przystankach PKM Stadion i PKM Karwiny w Gdyni.


Trwa walka o zwiększenie liczby kursów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej przez Gdynię. Walczących o to społeczników ze stowarzyszenia Miasto Wspólne wsparli przedsiębiorcy z biurowców przy ul. Łużyckiej. Wspólnie proponują, by niektóre pociągi PKM startowały w Chyloni i jeździły w szczycie co 15 minut do Osowy. Pieniędzy na te cele chcą szukać w miejskim budżecie.



Czy w nadchodzącym roku przybędzie kursów na linii PKM?

Nowy rozkład linii PKM zacznie obowiązywać w niedzielę, wraz z otwarciem nowych przystanków w Gdyni: Karwiny i Stadion. Od kilku tygodni trwa dyskusja dotycząca częstotliwości kursowania. Spore grono mieszkańców wskazuje, że kursów w stosunku do potrzeb jest za mało. Atmosferę podgrzała dodatkowo decyzja Gdyni o likwidacji linii 4A wożącej pasażerów na lotnisko w Rębiechowie.

Może być jeszcze mniej kursów



Władze województwa przyznają, że kursów więcej nie ma, bo Gdańsk i Gdynia nie chcą wykładać dodatkowych środków na funkcjonowanie PKM. Co więcej, zapowiadają, że jeśli podejście władz w Trójmieście nie zmieni się, to przy najbliższych korektach rozkładów jazdy pociągów może być jeszcze mniej niż teraz.

Władze Gdańska mówią, że priorytetowym zadaniem miasta jest doprowadzenie komunikacji miejskiej - autobusowej i tramwajowej - do linii PKM. Z kolei władze Gdyni widzą potrzebę większej liczby kursów, ale jeśli pieniądze na ten cel nie będą pochodziły od wszystkich samorządów zainteresowanych rozwojem PKM, to wykładać środków nie będą.

Czytaj też: Dlaczego Gdańsk i Gdynia nie dofinansują połączeń PKM?

- Jeśli wszystkie gminy, które obsługuje PKM, miałyby dopłacać do kursów, nie byłoby żadnej wątpliwości. Gdynia poniosłaby swoje koszty - mówi Marek Stępa, zastępca prezydenta Gdyni.

Wsparcie od biznesu



W sprawę zaangażowali się społecznicy z Miasta Wspólnego, proponujący, by zaoszczędzone na likwidacji linii 4A oraz budowie gdyńskich przystanków PKM kwoty zainwestować w rozwój siatki połączeń.

- W nowym rozkładzie mamy kursy średnio co godzinę, brak większej liczby kursów w szczycie, brak kursów porannych i wieczornych na lotnisko. Na dziś nowe przystanki to raczej wiaty chroniące przed deszczem niż prawdziwe ułatwienie w podróżach gdynian - mówi Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.
Lokalizacja nowych przystanków PKM Lokalizacja nowych przystanków PKM
W ostatnich dniach otrzymali duże wsparcie ze strony biznesu - przedstawicieli firm zlokalizowanych przy ul. Łużyckiej, w pobliżu powstałego przystanku Stadion.

- Zabiegamy o większą liczbę kursów, szczególnie w szczycie popołudniowym. Obecny rozkład w żaden sposób nie zachęca naszych pracowników do rezygnacji z samochodu w podróżach do pracy. Jeśli chcemy rozwoju, to musimy postawić na lepszą komunikację. Nikogo nie zachęci do pracy w Gdyni codzienne godzinne stanie w korkach - mówi Radosław Krasowski z polskiego oddziału firmy Geoban SA, reprezentujący pracodawców z Łużyckiej. 

Nowe przystanki PKM z lotu ptaka

Wskazuje, że jest też bardzo duża grupa pracowników biurowego zagłębia, mieszkających w dzielnicach górnego tarasu Gdańska.

- Oni chętnie wybraliby bezpośrednie połączenie do Gdyni Stadion linią PKM jako zdecydowanie szybszą alternatywę dojazdu do pracy niż podróż zatłoczoną obwodnicą - zaznacza.
W skierowanym do marszałka województwa pomorskiego wniosku społecznicy i przedsiębiorcy proponują konkretne rozwiązania:

  • Uczynienie z dalekobieżnego przystanku Chylonia przystanku początkowego i końcowego dla wybranych kursów SKM/PKM
  • Dofinansowanie przez UM Gdynia dodatkowych kursów na trasie Chylonia - Osowa (szczególnie w szczycie) i docelowo wprowadzenie taktu 15-minutowego w szczycie i 30-minutowego poza nim
  • Dofinansowanie przez UM Gdynia kursów przyspieszonych na trasie Chylonia-Lotnisko-Strzyża-Wrzeszcz z założeniem, że do stacji Osowa składy zatrzymywałyby się na każdej stacji, a od stacji Osowa tylko na najważniejszych dla mieszkańców Gdyni
  • Honorowanie na odcinku Chylonia - Karwiny biletów ZKM Gdynia

Skąd wziąć na to środki? Działacze stowarzyszenia nieustannie powtarzają, że można to zrobić m.in. dzięki oszczędnościom, bez oglądania się na Gdańsk. Stosowny oficjalny wniosek do projektu przyszłorocznego budżetu Gdyni został złożony.

- Gdynia w związku z otwarciem nowych przystanków likwiduje linię 4A na lotnisko, która kosztowała 1,2 mln złotych rocznie. Zaoszczędziła też 2 mln zł na swoim wkładzie w inwestycję marszałka w nowe przystanki. A wytrasowanie jednego nowego składu na linii PKM to 400 tysięcy rocznie - wyjaśnia Piesiewicz.

Otwarcie przystanków w niedzielę



Przypomnijmy, że z okazji oddania do użytku nowych przystanków PKM Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion w niedzielę 10 grudnia, w godz. 10-13 na obu przystankach odbędzie się "Dzień otwarty".

Więcej o Dniu Otwartym z okazji nowych przystanków PKM w Gdyni

Specjalnie na tę okazję przygotowano 2,5 tys. pamiątkowych biletów z pierwszego dnia funkcjonowania przystanków PKM Gdynia Karwiny i PKM Gdynia Stadion. Są one stylizowane na stary bilet kolejowy, ale w nieco większym formacie - tak, aby można było go wykorzystywać na co dzień jako np. zakładkę do książki.

Ostatnie dni budowy przystanków PKM w Gdyni


Wprawdzie bilet ten nie będzie uprawniał do darmowego przejazdu pociągiem (do tego, nawet w tym dniu, wymagany jest standardowy bilet wystawiony przez przewoźnika - SKM Trójmiasto), ale będzie go można wymienić na bilet na mecz Arki Gdynia z Górnikiem Zabrze, który zostanie rozegrany 12 grudnia o godz. 20:30.

Natomiast ci wszyscy, którzy przyjadą na "Dzień Otwarty nowych przystanków PKM w Gdyni" pociągiem SKM, po okazaniu ważnego biletu (jednorazowego z tego dnia lub miesięcznego) dodatkowo będą mogli wygrać atrakcyjne gadżety.

Inwestorem przedsięwzięcia jest spółka samorządowa Pomorska Kolej Metropolitalna. Koszt budowy obu przystanków wyniósł ok. 25,5 mln zł, z czego 4,5 mln zł dołożyła Gdynia.

Dobre dane dotyczące ruchu na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej



Urzędnicy Pomorskiego Urzędu Marszałkowskiego pochwalili się dobrymi wynikami przewozów na trasie PKM w październiku. Z przedstawionych przez nich danych wynika, że liczna pasażerów wzrosła na każdym z odcinków tej trasy. W porównaniu do tego samego okresu ubiegłego roku, wzrosty sięgają:

  • 33 proc. na trasie z Kościerzyny do Gdyni
  • 51 proc. z Gdańska przez lotnisko do Gdyni
  • 133 proc. z Kartuz do Gdańska



Nie musisz być na przystanku, by na bieżąco znać realny, uaktualniony wobec oficjalnego rozkładu czas odjazdu każdego tramwaju czy autobusu w Gdańsku.

Przyznajmy: elektroniczne tablice na przystankach tramwajowych i autobusowych w Gdańsku działają różnie, czasem lepiej, czasem gorzej. Przeważnie jednak wszystko z nimi jest ok i wtedy pokazują nie tylko autentyczny czas przyjazdu kolejnych pojazdów - z uwzględnieniem korków - ale także informacje o utrudnieniach w ruchu.

Tak bardzo się do nich przyzwyczailiśmy, że na przystankach z takimi tablicami mało kto zerka już na papierowy rozkład jazdy wywieszony w wiacie przystankowej.

Od teraz dane wyświetlane na elektronicznych tablicach przystankowych dostępne są także na stronie mobilnej m.trojmiasto.pl/ztm oraz w darmowej aplikacji Trojmiasto.pl (dostępnej na telefony z Androidemsystemem iOS).

Można je znaleźć poprzez wyszukiwarkę przystanków lub w zakładce z rozkładami jazdy, na podstronie każdego gdańskiego przystanku. Najczęściej używane przystanki warto dodać do ulubionych, by szybciej je wyszukiwać.

Co ważne, dysponujemy danymi nawet dla tych przystanków, na których nie ma tablic elektronicznych.

Jak to możliwe? Informacje przekazuje na bieżąco system Tristar, wysyłając je zarówno do tablic przystankowych, jak i do serwerów ZTM Gdańsk, z których pobiera ją Trojmiasto.pl.

Dzięki temu, że wiemy, o której naprawdę przyjedzie nasz autobus lub tramwaj, możemy uniknąć zbędnego czekania na przystanku lub właśnie przyspieszyć kroku, by nie przegapić naszego połączenia.

Dowiedz się więcej: aplikacje mobilne Trojmiasto.pl

Miłego korzystania!

Wydarzenia

Opinie (213) 2 zablokowane

  • PKM-ka (2)

    Logika kolejnictwa zakłada,że im dłuższa linia tym jest rentowniejsza. Popieram pomysł startu PKM-ki z Gdyni Chylonii, a dokładam postulat zakańczania jaj biegu na wolnym peronie stacji Gdańsk Główny .

    • 32 2

    • Logika zakłada rowniez (1)

      Częstość przejazdów a z tym jest tragedia. Nie będę wybierać pkm jeśli jeździ co godzinę.

      • 8 0

      • i absolutnie koniecznie gdynia-wzgórze

        • 2 1

  • Ile do kazdego kursu sie dopłaca z podatkow???

    bo to wmiare istotne.

    2 . Po co bilety skoro i tak na to płaca ci ktørzy wogle tym nie jezdza?

    • 17 2

  • A co! (2)

    My sobie w Gdansku dobrze i bez tej pkmki poradzimy. Niech Kartuzy itd placa wiecej jak im kursow brakuje. a jak nie to niech sie mieszkancy przyleglych do Gdanska miejscowosci do Gdanska przeprowadza i tu placa podatki. To im rzadkie kursy przeszkadzac nie beda.

    • 6 39

    • Chyba nie wiesz o czym piszesz

      To kto tłumnie wsiada do PKM na Osowie, Kiełpinku, czy Jasieniu? Wynajęci statyści? Jak Gdańsk nie chce płacić, to niech pociągi zatrzymują się tylko tam, gdzie głównie wysiadają ludzie spoza Gdańska: lotnisko, Strzyża i Wrzeszcz.

      Oj Budyń by na klęczkach z kasą w zębach przyszedł, bo by musiał więcej wydać na 210 i 167.

      • 5 2

    • A przyszło Ci do tej pustej głowy, że mieszkańcy Gdańska pracuje w Gdyni? Pewnie nie :(

      • 0 0

  • Autem taniej, szybciej, wygodniej (3)

    Taniej jest utrzymać 2 samochody i dowozić dzieci codziennie do szkoły/przedszkola niż płacić za 4 bilety miesięcznie. Dopóki komunikacja miejska w całym Trójmieście będzie tak droga i niedostosowana do potrzeb mieszkańców, to wciąż ulice będą zakorkowane. Autobusów, pociągów, tramwai powinno jeździć więcej i częściej do wszystkich dzielnic. Odnoszę wrażenie, że pracownicy ZKM/MPK zatrzymali się 20 lat temu i nie chcą dostosować komunikacji do dzisiejszych potrzeb mieszkańców. 3 prostych powodów autem taniej, szybciej, wygodniej.

    • 53 7

    • (1)

      Z tym "szybciej" to ostatnio coraz większe problemy. Tu jednak transport szynowy prowadzi.

      • 9 0

      • autem szybciej

        Zgadzam się ,transport szynowy prowadzi pod warunkiem, ze przyjedzie i jezdzi z duza czestotliwoscia, a nie co godzine. Jak spoznisz sie sie na pociag to juz nawet w najwiekszych korkach szybciej samochodem dojedziesz z gdyni do gdańska. Poza tym do SKM?PKM musisz jeszcze dojsc.

        • 5 1

    • Miesięczne i tak ma cała moja rodzina, wiec to tylko dublowanie kosztów. Nie zgadzam sie z Tobą wcale.

      • 3 2

  • Słowian inwestycja na kredyt jakich wiele za PO (1)

    Ale chociaż fotki z otwarcia poszły super na fejsa i insta

    • 18 18

    • Słomiana miała być

      • 3 2

  • PPNT też! (4)

    Pracownicy/Wynajmujący z PPNT z chęcią też skorzystaliby z PKM relacji Osowa-Gdynia Główna.
    Przy obecnych kursach, nikt nie bierze PKM pod uwagę. Lepiej trolejbus+171

    • 29 1

    • To zgłoście się do Miasta Wspólnego

      Ale wtedy was UM Gdynia wywali z PPNT

      • 5 1

    • Dlatego czas to zmienić. Dla mnie to jest nie do ogarnięcia, jak można nie wpaść na tak prosty pomysł. (2)

      Chylonia - Leszczynki - Grabowek- i zjazd na Gdynia - Stadion - Karwiny - Osowa - i dalej...a w nieodległej przyszłości z Oksywia przez Obluze i Chylonię.

      • 2 0

      • No przecież wpadli. Ale bez stacji pośrednich od Chyloni (1)

        Bo tam za duży ruch. To musi do głównej iść po dalekobieżnych

        • 0 0

        • Czemu na to wcześniej nie wpadli, zanim zbudowali ta PKM

          Od samego początku powinna kursować od Chyloni

          • 0 0

  • Za mało kursów!!

    PKM jest naprawdę dobrym rozwiązaniem, ale...ze stanowczo niewystarczającą ilością częstotliwości jazdy i brakiem parkingów przy przystankach:( jeśli to się nie zmieni, niedługo naprawdę całe trójmiasto totalnie będzie sparaliżowane. Szkoda, że władze tego nie widzą :(((

    • 41 2

  • Do póki nie będzie PKM-ki do Oksywia i lotniska Gdyni-Kosakowa, (2)

    a także Gdynia Wzgórze i Śródmieście oraz zaawansowanych projektów obejmujących także Gdynię Zachód Miasto nie powinno dokładać ani złotówki.
    Jak można umieszczać w budżecie transport w wagonach powietrza to tylko Urząd Marszałkowski potrafi ??

    • 25 5

    • Władze Gdyni tradycyjnie mogą wszystko

      Jak ktoś za nich zrobi

      • 3 5

    • no nie DOPÓKI!!!!!!!!!!!

      • 0 1

  • (6)

    Ta cała PKM w Gdyni to trochę śmiech na sali: 2 przystanki i wielkie halo. Przy okazji widac jak władze województwa traktują Gdańsk i resztę miast. Tam 8 przystanków (większość w polu), tutaj 2.
    Pociągi powinny jeździć od Chyloni, co troche odkorkowałoby tamten rejon. No i kolejny przystanek Gdynia Wzgórze/Riviera.
    Następnym etapem jest puszczenie składów do Obłuża.
    Finansowanie? Wczoraj pojawił się projekt budżetu na 2018 rok gdzie na pomniki przeznacza się 5 mln.

    • 48 6

    • (3)

      Moze trzeba było zainwestować w to zamiast lotnisko ???

      • 1 7

      • co lotnisko ma do rzeczy skoro budowa PKM to projekt władz województwa. Widać gdzie pchana jest kasa, a gdzie nie.

        • 4 0

      • moze trzeba bylo kase na budowe PKM rozdzielic pomiedzy kilka miast a nie wydawac wszystkiego w Gdansku? (1)

        niby dlaczego zafundowano Gdanskowi PKM? Tacy biedni jestescie w tym miescie, ze nie mogliscie sie dolozyc? Cale szczescie, ze jazda na krzywy ryj dla POkemonow z Gdanska sie skonczyla.,

        • 3 2

        • Na krzywy ryj to Gdynia dostała linię do Osowy

          - przed wojną. teraz przyszła kolej na Gdańsk.

          • 3 1

    • Ciekawe ile przeznaczają na linie 4F, F jak fanaberia, nieprawdaż ?

      • 2 1

    • pomnikami

      Gdynia stoi.
      żal i dramat

      • 2 1

  • Mi się wydaje, że powinny w godzinach szczytu kursować częściej, a poza nimi trochę rzadziej. Tak by było najlepiej,ale ja się nie znam.

    • 18 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane