• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy pomysł połączenia tras na gdańskim Południu

Michał Brancewicz
13 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Plany budowy nowych tras tramwajowych w Gdańsku. Plany budowy nowych tras tramwajowych w Gdańsku.

Zła wiadomość jest taka, że nawet o dwa lata opóźni się powstanie projektu ul. Nowej Jabłoniowej. Dobra, że dzięki temu na styku Nowej Bulońskiej Północnej, Nowej Jabłoniowej i Nowej Warszawskiej może powstać tańszy i lepiej dostosowany do potrzeb mieszkańców węzeł komunikacyjny.



Która inwestycja jest najważniejsza?

W najbliższych latach Gdańsk zamierza zbudować kilka tras tramwajowych i dróg, by dzięki nim połączyć południowe i zachodnie dzielnice miasta z Wrzeszczem. Chodzi o to, by ominąć centrum miasta, które już teraz jest na granicy przepustowości.

Najpierw muszą jednak powstać szczegółowe projekty tych dróg, by później na podstawie tych dokumentów móc ubiegać się o unijne dofinansowanie. Problemy z Nową Jabłoniową sprawiają, że na tym planie pojawia się rysa.

Dzisiaj gotowy jest jedynie projekt Nowej Bulońskiej Północnej, czyli jezdni wraz z linią tramwajową, która stanowić będzie przedłużenie tzw. odnogi w Bulońską zobacz na mapie Gdańska na Morenie i zakończy się na skrzyżowaniu Jabłoniowej z Warszawską zobacz na mapie Gdańska.

Właśnie stamtąd ma zostać wyprowadzona ul. Nowa Jabłoniowa, która kończyć się będzie na ul. Przywidzkiej przy Fashion House. Tym samym pozwoli obsłużyć wiele znajdujących się tam osiedli.

Zerwana umowa i kara

Pierwotnie dokumentacja umożliwiająca ubieganie się o środki na budowę tej trasy miała być gotowa pod koniec kwietnia tego roku. Jednak ze względu na zmiany w koncepcji (linia tramwajowa zamiast między jezdniami została wytyczona obok nich) umowa z wykonawcą została przedłużona o kolejnych pięć miesięcy.

Konsorcjum firm Znak z Gdańska, Europrojekt z Bielska-Białej i KOMI z Białegostoku, które miało zainkasować za to 1,142 mln zł, nie wywiązało się ze swojego zadania nawet w nowym terminie, dlatego umowa została zerwana.

Przez rok i siedem miesięcy wykonawcy zdążyli właściwie jedynie opracować kilka koncepcji, a na ich podstawie wybrany został przebieg trasy, chociaż - jak się okazuje - nawet on może ulec zmianie. W tym czasie projektanci zainkasowali za swoją pracę ok. 230 tys. zł, ale niemal połowę twej kwoty (114 tys. zł) będą musieli oddać ze względu na nałożone na nich kary.

Nowa koncepcja węzła łączącego trzy trasy

Choć początkowo Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska deklarowała, że nowego wykonawcę dokumentacji projektowej wyłoni do końca roku, teraz okazuje się, że przetarg na to zadanie zostanie ogłoszony na początku następnego roku. Dlaczego?

- W ostatnim czasie sporo się zmieniło. Pojawił się m.in. pomysł wybudowania nowej zajezdni tramwajowej zobacz na mapie Gdańska u zbiegu Warszawskiej i Jabłoniowej [po drugiej stronie pętli w ramach Nowej Bulońskiej - red.]. Dlatego postanowiliśmy zlecić za niewielkie pieniądze dodatkową koncepcję dla tego miejsca - tłumaczy Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor DRMG. - Skoro pojawił się plan powstania zajezdni to stwierdziliśmy, że budowa dużej pętli jest niepotrzebna i zbyt kosztowna. Niewykluczone, że odstąpimy także od pomysłu budowy skrzyżowania z wyspą centralną.
Koncepcja ma być gotowa w połowie grudnia (w tym miesiącu poznamy też projektantów Nowej Warszawskiej i Nowej Świętokrzyskiej). Wykona ją firma Alter Polis. To spod jej ręki wyszedł zupełnie nowy pomysł przebiegu Nowej Politechnicznej.

Dwa lata później

Te wszystkie zmiany mogą oznaczać potrzebę korekty w specyfikacji przetargowej dla Nowej Jabłoniowej, a w przypadku Nowej Bulońskiej Północnej, której budowa zaplanowana jest na przyszły rok, konieczność stworzenia zamiennego projektu.

Wstępne założenia dotyczące Nowej Jabłoniowej mówiły o rozpoczęciu budowy w 2017 roku. Teraz ten termin stanął pod znakiem zapytania.

- Tego projektu nie skończymy w przyszłym roku. Dzisiaj zakładamy, że opracowanie dokumentacji może potrwać nawet do połowy 2017 roku - przyznaje Bartosiewicz, co będzie oznaczało ponad dwuletnie opóźnienie względem pierwszego terminu.

Miejsca

Opinie (230) 1 zablokowana

  • Kiedy??? (2)

    A co ul Małomiejską?

    • 20 7

    • What???

      A co ze Świętokrzyską i okolicznymi osiedlam??? Po co mi tramwaj pod Fasion House?!!

      • 3 7

    • Nic, przecież czytając komentarze to mieszkańcy Południa nie mają problemów z korkami.

      A może to tylko zaklinanie rzeczywistości właścicieli apartamentów na Kowalach.

      • 8 0

  • Urzędnicy, którzy byli odpowiedzialni za zagospodarowanie (2)

    Gdańsk Południe powinnni siedzieć. Łapówkarze dokładnie skopali
    wszystko. Brak parkingów, brak porządnych i przemyślanych dojazdów.
    Trzeba było dać projekt Niemcom oni by wiedzieli jak to zrobić z głową.
    Pewnie urzędnicy-projektańci Gdańsk-Południe to barany nieuki, którzy dostali tą pracę PO znajomości. Mając kompletnie wolny teren zrobili gorszy projekt niż Żaspa czy Żabianka. Palanty pewnie za "cieżką pracę" dotali jeszcze niezłe premie.
    Zresztą ten palant co wymyślił 200 m budynek przy starym mieście też pownien być wykopany z pracy. Idiota - łapówkarz.

    • 26 16

    • Tak tak, Niemcy mają doświadczenie,są bardzo dokładni, już prawie 10 lat budują lotnisko i ciągle coś poprawiają, bo nie jest idealne!

      • 6 1

    • Siedzieć to powinni pójść ludzie którzy tam kupili i uwierzyli w kolorowe foldery deweloperów.

      Wyroki przynajmniej po 10lat za naiwność i bezmyślność.

      • 9 5

  • niegospodarność (1)

    była zajezdnia na Łąkowej - t ją doprowadzili do ruiny. Nowa postawią, za nasze pieniądze.
    była hala sportowa na ul. zawodników - popadła w ruinę, trzeba było ją wyburzyć. Wzniesiono nową hale - za nasze pieniądze.
    Nie zapomnimy tego Adam Owicz !

    • 14 7

    • nawet nie wiedziałem, że halę zburzyli na zawodników.

      To był porządny budynek z dobrą infrastrukturą. Koszykarze GKSu tam grali i kilka druyżyn młodzików trenowało kosza w dobrych warunkach.

      • 1 1

  • Na razie musimy dzwignąć się z ruin, więc nie ma pieniędzy na tą inwestycję.

    • 9 3

  • Przecież Nowa Bulońska miała być już w budowie,

    to widać jak na dłoni, że wymyślają sobie powody, żeby tego nie budować. Oczywiście z rozkazu Adamowicza. Brak pieniędzy.
    Czy nie mozna tego uczciwie powiedzieć, a nie mamić ludzi i co kilka miesięcy przesuwać termin budowy?

    • 9 12

  • Stogi

    Chociaż dosłownie kilka bezpośrednich kursów tramwajów na początek przydałoby się pomiędzy Stogami i Moreną czy Łostowicami. Może te związane z kursami wyjazdowymi lub zjazdowymi tramwajów?..

    • 2 5

  • Komu tak bardzo przeszkadzała Nowa Politechniczna w pierwotnym projekcie. Teren od lat czeka na realizację .Przebieg linii tramwajowej dopełnia brakujące ważne połączenie dzielnic .

    • 16 9

  • orunia

    A gdzie na ptasiej i małomiejskiej tramwaj przecież w godzinach szczytu i rano porażka

    • 12 6

  • (3)

    Kluczowy fragment: "opóźni się powstanie projektu". Gdańsk nie ma kasy na tą drogę, a z funduszy pod nowym rządem nic nie dostanie, zwłaszcza na taką typowo wewnętrzną infrastrukturę.

    • 64 32

    • ??

      co ma nowy rząd do funduszy na drogi w Gdańsku?

      • 10 4

    • i dobrze

      • 3 9

    • Gadasz bzdury

      • 12 8

  • Najpierw wszystkie planowane inwestycje tramwajowe w całym Gdańsku, a potem nowe drogi

    Lokalizacja tramwajowej pętli i zajezdni bardzo trafna.

    • 15 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane