• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy przystanek SKM w Gdyni. Potrzebny?

Michał Brancewicz
12 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Potencjalne miejsce powstania nowego przystanku SKM w Gdyni. Potencjalne miejsce powstania nowego przystanku SKM w Gdyni.

Na to pytanie, ale nie tylko, odpowie wykonawca studium, którego poszukuje Szybka Kolej Miejska. Będzie on analizował pod wieloma względami zasadność budowy nowego peronu SKMMapka między Orłowem a Redłowem. Odpowiedź poznamy za rok, a realizacja, o ile zostanie zarekomendowana, odbędzie się po 2022 roku.



Nowe przystanki SKM w Gdyni są potrzebne?

Ponad dwa lata temu Gdynia i SKM zawarły porozumienie dotyczące przygotowania studium wykonalności dla dwóch nowych przystanków:


Prace nad studium dopiero ruszą, ale będą dotyczyły wyłącznie tej drugiej lokalizacji. Szybka Kolej Miejska poszukuje właśnie wykonawcy tego obszernego dokumentu. Zainteresowane firmy mogą składać oferty do 17 września.

O wyborze zadecyduje w 60 proc. cena i w 40 proc. termin realizacji. SKM chce, by studium powstało w ciągu 12 miesięcy od podpisania umowy, ale wykonawca może skrócić ten czas maksymalnie o cztery miesiące.

To oznacza, że najwcześniej wiosną, a najpóźniej jesienią przyszłego roku dowiemy się, czy i gdzie ma powstać nowy przystanek.

Wykonawca jest zobowiązany do opracowania czterech wariantów:

  • wariant 0 - bezinwestycyjny, polegający tylko na utrzymaniu infrastruktury w stanie istniejącym.
  • wariant 1 - budowa nowego przystanku pomiędzy peronami Gdynia Orłowo i Gdynia Redłowo na wysokości wiaduktu kolejowego przy ulicy Wielkopolskiej
  • wariant 2 i 3 - warianty autorskie wykonawcy

- Wykonawca studium wykonalności, w ramach symulacji, może zarekomendować SKM inne miejsce położenia przystanku, ale musi się on znaleźć gdzieś pomiędzy Orłowem a Redłowem - wyjaśnia Tomasz Złotoś, rzecznik spółki SKM PKP Trójmiasto.
W specyfikacji tego przetargu czytamy, że sama realizacja, o ile będzie rekomendowana, nastąpi dopiero po 2022 roku. SKM będzie ubiegać się o środki unijne na ten cel z perspektywy 2021-2027.

Potencjalne miejsce powstania nowego przystanku SKM w Gdyni. Potencjalne miejsce powstania nowego przystanku SKM w Gdyni.
A co z przystankiem SKM Gdynia ŚródmieścieMapka?

- Niniejszy element, w ramach podpisanej w czerwcu bieżącego roku Umowy Partnerskiej pomiędzy spółką PKP SKM a Miastem Gdynia, został wyłączony z naszego opracowania - informuje Złotoś. - W lipcu 2019 roku PKP PLK podpisały z wykonawcą Multiconsult Polska umowę na opracowanie dokumentacji przygotowawczej dla projektu "Włączenie północnych dzielnic miasta Gdyni i gminy Kosakowo w system kolei aglomeracyjnej na obszarze Pomorskiej Metropolii". Ze względu na nałożenie się zakresów naszych projektów SKM i Gdynia dokonały wyłączenia tego elementu z analizy.
To właśnie w tym projekcie ma zostać uwzględniona budowa dodatkowego przystanku osobowego Gdynia Śródmieście na przedłużeniu ul. Żwirki i Wigury. Opracowanie tej dokumentacji potrwa do końca 2020 roku.

Opinie (290) 1 zablokowana

  • To ma być szybka kolej a nie jakiś żółw jadący parę godzin i 100 przystanków! (1)

    • 16 1

    • przy torach jest komunikacja miejska(autobusy, trolejbusy) , SKM to nie transport pod drzwi

      • 3 2

  • I po co tak się gotować? Ten przystanek

    nigdy nie powstanie. Naprawdę nigdy. Wszystko sprowadza się do tego "studium wykonalności". Za sowite wynagrodzenie dojdą do wniosku, że przystanek nie powinien powstać i koniec sprawy.

    • 18 0

  • Dopóki nie wprowadzą składów z odpowiednio wysokim przyspieszeniem i sprawnym hamowaniem, to to nie ma sensu. Problem w tym, że nawet nowe Newagi, które kupują nie nadają się do obsługi tej linii, bo zbyt wolno przyspieszają, mają zbyt mało drzwi etc. SKM powinno być linią stricte miejską, a nie ni to miejską, ni regionalną.

    • 9 0

  • Ten przystanek bédzie mial

    • 1 0

  • Ciekawe jakim kolorem farby Łucyk chce namalować te przystanki

    • 5 3

  • A kto kogo pytał,gdy marszałek Strug urządzał w Gdańsku tę kolej

    Struk przeprowadził się z Jastarni do Gdańska i postanowił za pieniądze wszystkich ,za darmochę, podlizywać się władzom Gdańska.Wtedy nie pytano,co sądzą o tym potencjalni użytkownicy.Ograniczono tę kolej,a teraz niech płacą za to samorządy,żeby sobie do tego coś dobudowywać.Na ty m polega myślenie metropolitarne.

    • 3 4

  • Gdynia

    Może w końcu tunel w Chyloni Rumia już zaczęła kopać a ja widzę że dla władz Gdyni od estakady Kwiatkowskiego w stronę Rumi to już nic nie trzeba robić zapomniana grona miasta

    • 11 0

  • Ale to ma być kolej czy tramwaj?

    Przystanki co kawałek to zrobi się z tego powolny tramwaj

    • 13 2

  • Zgodzę się na budowę tych stacji, ale pod warunkiem powrotu Sprinterów z Wejherowa do Gdańska

    Oczywiście to moje pobożne życzenia, ale mogę sobie pomarzyć :-)

    • 3 3

  • Tak, ale ...

    Oba przystanki potrzebne, ale potrzeba też działań na rzecz skrócenia czasu jazdy.
    Po pierwsze, podniesienie V max pociągów z obecnych 70 km/h do 100, a po drugie nowy tabor o znacznie lepszym przyspieszeniu niż archaiczny kiblozaur typu EN57. Wtedy czas stracony na dwa nowe postoje zostanie zniwelowany, a może nawet uda się go skrócić na trasie GA - GD o kilka minut.

    • 10 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane