• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy woonerf. Piesi i auta na wspólnej przestrzeni przy dworcu

Krzysztof Koprowski
8 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (206)
Najnowszy artykuł na ten temat Przebudowa ulicy w sąsiedztwie Monciaka
Przesuń aby
porównać

Nowy woonerf tuż przy dworcu w Sopocie powstanie za ok. 14,5 mln zł. Przebudowa ul. KolejowejMapka powinna rozpocząć się już w przyszłym miesiącu. Po zakończeniu robót budowlanych zniknie podział na chodnik i jezdnię, a piesi będą mogli poruszać się całą szerokością ulicy, wzbogaconej o nowe nasadzenia zieleni i elementy małej architektury.



Czy ul. Kolejowa stanie się chętnie odwiedzanym miejscem?

O planach przebudowy ul. Kolejowej oraz sąsiednich poprzecznych powiązań (w tym ul. MarynarzyMapka) do al. Niepodległości pisaliśmy szczegółowo w lipcu 2021 r. oraz sierpniu 2022 r.

Przypomnijmy najważniejsze założenia:
  • układ drogowy będzie realizowany w standardzie woonerfu, czyli bez wydzielonych chodników i jezdni, a pieszy będzie mógł poruszać się całą szerokością ulicy,
  • pojawią się nowe, liczne nasadzenia zieleni oraz elementy małej architektury,
  • przewidziano montaż zdroju ulicznego,
  • wykonane będzie nowe oświetlenie uliczne,
  • całkowitej przebudowie zostanie poddana infrastruktura podziemna, w tym skanalizowane potoki Haffnera oraz Boh. Monte Cassino.

  • Prace budowlane obejmą ul. Kolejową, Marynarzy, łączniki do al. Niepodległości oraz chodniki na ul. Podjazd.
  • Obecny wygląd ul. Kolejarzy. Po prawej wejście do tunelu pod torami kolejowymi.
  • Obecny wygląd ul. Kolejarzy.
  • Obecny wygląd ul. Kolejarzy.
  • Obecny wygląd ul. Kolejarzy.
  • Obecny wygląd ul. Kolejarzy na odcinku poprzecznym do al. Niepodległości.
  • Obecny wygląd ul. Kolejarzy na odcinku poprzecznym do al. Niepodległości.

Wykonawca robót z Gdyni, 255 dni na prace budowlane



W przetargu ogłoszonym przez sopocki Zarząd Dróg i Zieleni wpłynęły oferty od dwóch przedsiębiorstw budowlanych:
  1. Eurovia Polska z Bielan Wrocławskich k. Wrocławia na kwotę ok. 16 235 858,34 zł
  2. Firma Budowlano-Drogowa MTM z Gdyni na kwotę 14 470 351,01 zł

Na realizację inwestycji planowano przeznaczyć nie więcej niż 15,5 mln zł (w tym 15,2 mln zł pochodzi z rządowego programu Polski Ład).

Ostatecznie została wybrana oferta firmy z Gdyni, na korzyść której przemawia także kryterium terminu wykonania zadania - MTM zadeklarował zakończenie robót w ciągu 255 dni od momentu przekazania placu budowy, podczas gdy Eurovia proponowała 280 dni.

Przesuń aby
porównać

Rozpoczęcie prac budowlanych już w grudniu



Obecnie jeszcze nie została podpisana umowa z wykonawcą. Zakończenie kwestii procedur formalno-prawnych planowane jest do końca listopada.

- Zgodnie ze wstępnym harmonogramem, rozpoczęcie prac budowlanych przez wykonawcę nastąpi w grudniu od robót prowadzonych w ciągu pieszym pomiędzy ul. Kolejową a al. Niepodległości - zapowiada Anna Dyksińska, rzecznik sopockiego ZDiZ.

Przesuń aby
porównać

Drugi woonerf w Sopocie i trzeci w Trójmieście



Budowa woonerfu na ul. Kolejowej będzie kolejną inwestycją tego typu w Sopocie. W czerwcu otwarto woonerf na ul. Parkowej oraz przyległych drogach. Jest to obecnie najdłuższa realizacja tego typu w Polsce, choć nie pierwsza. Prekursorem była w 2014 r. Łódź, zaś w Trójmieście - Gdynia z przebudową ul. Abrahama w Śródmieściu w 2019 r.

Woonerf na ul. Parkowej w Sopocie

Miejsca

Opinie (206) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • A mi sie zamysl nie podoba.

    Mam małe dziecko, które muszę pilnować gdy idziemy przy jezdni. Jak mam chodnik to mam jakąś gwarancję że dzięki krawężnikowi mam granice: dotąd możesz iść a tam jezdnia to nie wchodzi. A tutaj pewnie będziemy przemykać chyłkiem bokiem. W razie W krawężnik nie ochroni nas przed np autem zima w poślizgu. Zima że śniegiem to wogole nie bedzie wiadomo jak iść. Chcesz środkiem to autu trzeba będzie ustąpić, bokiem to meandry między zaparkowanymi autami. Tam w pip kurierów jeździ. Byłam z 2 dzieci z ich wózeczkami z lalami na czymś takim i jak nadjeżdżało auto to jedna w lewo uciekła A druga w prawo. Więc tak to będę mieć opcje łapania za rękę 2 sztuk. Nie wspomnę o hulajnogach i rowerkach. Reszta super. Ale ten aspekt mnie niepokoi w woonerfach.

    • 0 1

  • No i totalny paraliż parkowania w centrum Sopotu

    Gratki

    • 3 0

  • Opinia wyróżniona

    (7)

    To nie jest droga tranzytowa (tam rolę drogi tranzytowej pełni Al. Niepodległości), więc tamtędy jeżdżą tylko ci, którzy mają tam start lub cel swojej podróży, czyli i tak jadą powoli. Dlatego jeśli ten woonerf nie zmniejszy liczby miejsc parkingowych to nie będzie tragedii.

    • 26 61

    • Niestety, aktualnie to jest przede wszystkim parking... i to powinno się zmienić. (3)

      W lecie i w weekendy jest masakra. A w tygodniu co rusz zdarza się pacan, który postanawia na tym króciutkim odcinku docisnąć gaz. Dlatego potrzebna jest redukcja liczby miejsc postojowych na rzecz zieleni (gęstej lub ogrodzonej, lub jedno i drugie) - i albo instalacja progów zwalniających, albo ułożenie klombów oraz miejsc postojowych "wężykiem", żeby nie dało się grzać w linii prostej.

      • 9 11

      • Powtarzasz się rowerowy egoisto. Nie tylko ty masz prawo do egzystencji w mieście; ci, którzy wybierają inny środek lokomocji (2)

        • 5 5

        • wybranie samochodu jako środka lokomocji po mieście nie upoważnia do lekceważenia limitów prędkości

          ich egzekwowanie nie powinno być traktowane jako forma dyskryminacji kierowców. Dostęp do miejsc parkingowych ograniczają nie tylko podmioty ograniczające liczbę miejsc do parkowania ale sami kierowcy blokując te miejsca swoimi terenochłonnymi pojazdami.

          • 6 3

        • Nikomu nie chcę odbierać prawa do egzystencji, tylko możliwość speedowania na osiedlowej uliczce.

          Do tego więcej równowagi między parkingiem a zielenią. Więc proponuję ochłonąć. Idź na spacer nad morze.

          • 4 3

    • uwierz mi (2)

      Mieszkam obok takiej uliczki. Wychodzi na to, że jak w pierwszej klasie na matematyce była liczba 30 to 90% uczniów była chora, a wrócili do szkoły jak mówiono o 50. Najgorsze, że co roku problem się powtarzał.
      Nikt nie bierze pod uwagę, że to start podróży, a jak mu delikatnie zwrócisz uwagę, to jeszcze bardziej go zdeterminujesz do szybkich startów, bo przecież nikt mi nie będzie mówił co mam robić. Taką mamy mentalność

      • 4 7

      • Odstaw twarde narkotyki (1)

        • 4 5

        • Argumenty

          godne mistrza. Może masz coś merytorycznego do powiedzenia? Obraża ten, kto nie ma argumentów.

          • 4 2

  • Sto lat temu budowało się chodniki, aby oddzielić poeszych od ruchu kołowego dla ich bezpieczeństwa. (2)

    Dziś odwraca się uporządkowany świat do góry nogami.

    • 14 5

    • jeszcze do tego kobiety mogą głosować..

      koniec świata!

      • 0 0

    • dwieście lat temu przestrzeń miejska zdominowana była przez ruch pieszych

      teraz zmienia się kierunek przesuwania linii kompromisu między potrzebami samochodowców a potrzebami innych użytkowników przestrzeni miejskiej, zwłaszcza niezmotoryzowanych.

      • 4 5

  • Marnotractwo zasobów (4)

    Naprawdę trzeba symulacji komputerowej, aby wstawić tylko nowy chodnik?

    • 61 16

    • Żeby był dobry, to tak

      W symulacji przewiduje się użyte materiały, sposób budowy, eksploatację nawierzchni, logistykę, kostz budowy itd. Sama taka symulacja nic nie kosztuje w porównaniu z budową byle czego i remontem po dwóch latach

      • 0 0

    • MarnotraSTWO (1)

      • 0 1

      • marnotraWSTWO :)

        język polski trudna, ale ja uczyć się

        • 1 0

    • Komputer zakupiony musi być wykorzystany.

      Takie prawo Urzędu.

      • 3 1

  • Opinia wyróżniona

    Kierunek dobry, zobaczymy, jak będzie z wykonaniem... (5)

    Mieszkam w tej okolicy całe życie. Samo uporządkowanie tych uliczek jest bardzo potrzebne, ale żeby zmiana wyszła na dobre, koniecznych jest kilka rzeczy. Po pierwsze, w porównaniu z Parkową zieleni musi być znacznie więcej, gęstszej, wyższej i otoczonej niskimi palikami lub barierkami (jak przy Niepodległości) - tylko wtedy auta turystów jej nie rozjadą. Po drugie, mniej miejsc parkingowych (wyłącznie płatnych) oraz progi zwalniające. Po trzecie, monitoring oraz niedużo oddalonych od siebie ławek (bo biwakowanie pijaczków to realny problem). Po czwarte, stojaki na rowery, śmietniki i przemyślane oświetlenie po zmierzchu. Po piąte, puszczenie bluszczu lub innej roślinności pnącej po płocie wzdłuż nasypu kolejowego i nasadzenie nowych drzew wzdłuż niego - żeby osłonić ciąg pieszo-rowerowy od hałasu i pyłu, który bez tego błyskawicznie wszystko obklei i zabrudzi. Jeśli te rzeczy będą, będzie dobrze. Jeśli ich nie będzie, to szkoda czasu i pieniedzy...

    • 74 95

    • (1)

      Progi zwalniające na chodniku to słaby pomysł, będzie uciążliwe dla rowerzystów i rodziców z wózkami. Lepiej zamiast nich zrobić zygzakowanie poprzez budowę miejsc parkingowych raz z jednej raz z drugiej strony.

      • 5 0

      • Tak, to też mogłoby się dobrze sprawdzić. Celna uwaga a propos wózków.

        • 3 0

    • Jak faceci dają w szyję to nie ma problemu dla prezesa (2)

      A więc nie żałujcie im tych ławek

      • 10 4

      • prawda w oczy kole

        • 0 0

      • Najlepsze ławeczki są na Żoliborzu.

        • 7 2

  • Nowy "co takiego" ? (12)

    Czemu ma służyć nazywanie jakiegoś remontu drogi lub innej inwestycji w języku obcym, często angielskim. Czy to szpanerski trik że będzie "lepsze i najfajniejsze" ? Ktoś potrafi logiczne wytłumaczyć?

    • 83 16

    • Angielska nazwa nie tyczy się (3)

      przebudowy, a funkcji, jaką będzie spełniać ten obszar po jej zakończeniu. "Woonerf" to nie inaczej "remont".

      • 12 9

      • to jest nazwa holenderska, a nie angielska (2)

        czekam na kolejne innowacyjne rozwiązanie przestrzeni miejskiej rodem z Holandii: fietstraat: ulica rowerowa. Na takiej ulicy cykliści mają pierwszeństwo, samochody w ruchu lokalnym mogą z niej korzystać, ale tak, by nie zakłócać spokojnej jazdy cyklistek i rowerzystów.

        • 12 8

        • Czyli w takiej Gdyni 2% dojeżdżających będzie blokować 42% dojeżdżających, dobrze zrozumiałem?

          • 1 0

        • wal się.

          • 5 3

    • (3)

      Bo zakompleksione dorosłe dzieci zapatrzone w to co zachodnie myślą, że jak nazwą deptak woonerfem a wydarzenie eventem będzie od razu sprawiało wrażenie profesjonalnego i nowoczesnego.

      • 15 8

      • widać, że jesteś starym zapyziałym dziadem (1)

        z dawnej epoki. to ty byłeś zapatrzony w zachód nie tylko za g*wniarza ale nadal w dorosłym życiu. dziś Polska w istocie nie różni się od zachodu, młodzi mają u nas to samo.

        • 0 11

        • Ciągle cywilizacyjna przepaść

          Przejedź z centrum Gdańska do Centrum Gdyni przepisowo, zobaczysz o co chodzi

          • 4 3

      • No tak, na zachodzie nikt nie wpadłby na pomysł jeżdżenia po deptaku

        u nas jak widać to naturalnie przychodzi

        • 10 6

    • weź k... nie p...... w kółko tego samego

      ile można?

      • 3 7

    • (1)

      Tłumaczę: jesteś niedouczony.

      • 13 28

      • A Ty zakompleksiony!

        • 10 8

    • jak to czym, lansowi

      • 12 4

  • (2)

    Szczególnie pięknie po remoncie będzie się prezentował Sopocki MOPS w otulinie zieleni. Klienci będę mieli gdzie odpoczywać

    • 38 1

    • Klientami MOPSU są nie tylko menele. (1)

      • 0 2

      • Wypierasz, bo kto to widział, żeby własnych rodziców menelami nazwać.

        • 0 0

  • Czyli piesi i samochody (13)

    Będą zgodnie dzielić się przestrzenią? Kierowca będzie bardzo ostrożny, a pieszy zejdzie mu z łonerfa, by ten mógł przejechać?
    To pomysł na katastrofę. Jeden na monciaku już pokazał, jak to się robi, kolejny w Gdańsku.
    U nas najlepiej sprawdzają się wyraźne granicę. 30cm krawężniki, słupki, barierki.

    • 87 35

    • nie będą bo ani piesi, ani kierowcy nie mają tam czego szukać (2)

      Dla pieszych nie ma tam niczego ciekawego poza blokami i MOPSem. Jak chcą spacerować, to rzut kamieniem dalej jest Monciak albo park za urzędem miasta. Dla samochodów co najwyżej parking. Kompletnie nietrafiona lokalizacja dla woonerfu.

      • 7 7

      • Tamtędy chodzi się na dworzec PKP, zatem piesi tam są regularnie widziani. (1)

        • 0 0

        • Piesi albo wchodzą od strony ul. Podjazd i od razu ładują się do tunelu prowadzącego na perony albo idą od strony II LO uliczką i też od razu do tunelu na perony. Nikt nie spaceruje Kolejową w tę i w tamtą.

          • 0 0

    • (4)

      Nie, ideą woonerfa nie jest że pieszy będzie schodzić z drogi samochodowi.

      To jest przestrzeń piesza, z której rowery, samochody, hulajnogi, kuny i jenoty mogą ewentualnie skorzystać dopasowując się do ruchu - czyt. generalnie jedziesz tempem pieszego.

      To generalnie deptak pozwalający na warunkowy przejazd pojazdem - głównie dla mieszkańców i zaopatrzenia

      • 20 12

      • Nie o piękną ideę chodzi,

        A o smutną praktykę niestety.

        • 0 0

      • (1)

        Hehe, to może mały crash test pieszy-samochód i zobaczymy kto jest górą?

        • 2 7

        • bandzior jest zawsze górą

          wracaj na stadion

          • 5 0

      • Są strefy zamieszkania które są przez kierowców ignorowane.

        • 6 1

    • Sprawdza się w Łodzi, sprawdza się w Warszawie (1)

      Czemu u nas miałoby być inaczej?

      • 11 9

      • Również w Gdyni, i od paru miesięcy w Sopocie. Jakoś ludzie dają radę nie zabijać się wzajemnie. Zmieńcie płytę.

        • 8 5

    • U nas (1)

      U nas, to jest wszystko zupełnie inaczej. Kierowcy inaczej jeżdżą, piesi inaczej chodzą, nawet psy inaczej szczekają.

      • 3 8

      • ale trolle działają tak jak wszędzie

        • 4 3

    • Panie specjalista

      Wróć już do pracy a nie mędrkujesz, jakie to be i fe świata nie zobaczywszy.

      • 8 2

  • wątpię

    woonerf zamiast porządnej drogi z miejscami parkingowymi to wg mnie zdecydowanie lepsze rozwiązanie i pewnie tańsze niż jakiś tam wooon... po co komu tam ławeczki, knajpeczki itp - to nie jest miejsce w które zagoni się spacerowiczów a tym bardziej turystów - zresztą podobnie jak równoległy do morza poprzedni woonerf - pokażcie mi turystę lub spacerowicza lokalnego który zamiast spaceru nad morzem wybierze kluczenie pomiędzy autami. jedna wielka bzdura i wyprowadzanie pieniędzy

    • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane