• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Objazd Bramy Nizinnej nie powstanie. Miasto rozwiązało umowę

Maciej Korolczuk
8 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Objazd Bramy Nizinnej na razie nie powstanie. Objazd Bramy Nizinnej na razie nie powstanie.

Rosnące wymagania wojewódzkiego pomorskiego konserwatora zabytków dotyczące badań archeologicznych na trwającej od sierpnia 2020 r. budowie objazdu Bramy Nizinnej sprawiły, że miasto wstrzymało prace i rozwiązało umowę z wykonawcą. Droga mająca kosztować 16 mln zł - jeśli powstanie - to za kilka lat.



Decyzja konserwatora zabytków jest:

Objazd Bramy Nizinnej miał być nowym połączeniem drogowym między Orunią a Starym Przedmieściem i całkowicie wyprowadzić ruch samochodowy spod renesansowego zabytku.

Jego budowa po wielu perypetiach ruszyła w sierpniu ubiegłego roku i zakładała powstanie nowego fragmentu ulicy poprowadzonego po nowym moście tuż obok bastionu Żubr.

Inwestycja miała kosztować budżet miasta 16 mln zł i oprócz samej drogi zakładała budowę miejsc postojowych i chodników.

W ramach tej kwoty przewidziano też renowację ceglanych murów dawnej bramy kolejowej, przebudowę sieci podziemnych (kanalizacji deszczowej, wodociągowej, oświetleniowej) oraz wykonanie małej architektury.

Sama nawierzchnia miała być wykonana z kostki kamiennej, a w jej posadzce zostać odwzorowany odmiennym kolorem i układem kostki przebieg dawnego toru kolejowego.

Czy Brama Nizinna w końcu doczeka się objazdu? Czy Brama Nizinna w końcu doczeka się objazdu?
Według zakładanego harmonogramu inwestycja powinna być już za półmetkiem, a jej ukończenie zaplanowano na koniec wakacji tego roku.

Przerwane prace, rozwiązana umowa



Niestety, jakiś czas temu prace stanęły. We wtorek władze miasta poinformowały, że umowa z wykonawcą została rozwiązana, a budowa nie zostanie dokończona.

- Zmusiły nas do tego rosnące i wciąż niesprecyzowane oczekiwania wojewódzkiego pomorskiego konserwatora zabytków co do konieczności przeprowadzenia kolejnych badań archeologicznych oraz trwającej procedury wpisania do rejestru zabytków dawnej Bramy Kolejowej dworca Brama Nizinna - mówi Alan Aleksandrowicz, wiceprezydent Gdańska. - Wspólnie z wykonawcą uznaliśmy, że nie możemy im sprostać ani też - bez narażenia obu stron na dodatkowe koszty - w nieskończoność czekać na decyzję konserwatora.
O decyzji wstrzymania robót i rozwiązania umowy z wykonawcą władze miasta poinformowały we wtorek na konferencji prasowej. O decyzji wstrzymania robót i rozwiązania umowy z wykonawcą władze miasta poinformowały we wtorek na konferencji prasowej.
Jak tłumaczą urzędnicy, przed rozpisaniem i rozstrzygnięciem przetargu wojewódzki konserwator zabytków uczestniczył w konsultacjach i uzgadniał poszczególne etapy inwestycji. Mimo to - gdy prace już ruszyły - nadal zgłaszał konieczność kolejnych badań pozostałości po dawnej linii i bramie kolejowej, czym wydłużał procedurę i zwiększał koszty budowy.

Pismem z 17 lutego konserwator poinformował Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska, że do czasu wpisu zabytku do Rejestru Zabytków wszelkie prace konserwatorskie, restauratorskie, roboty budowlane i inne działania, które mogłyby prowadzić do naruszenia substancji lub zmiany wyglądu zabytku, są zabronione.

Jak mówią urzędnicy, procedura wpisu zabytku do rejestru w tym przypadku może potrwać nawet 12 miesięcy, a to oznacza całkowity paraliż na budowie.

- Stanęliśmy wobec paradoksalnej sytuacji. Konserwator, chroniąc artefakty pod ziemią, swoją decyzją naraża na dalszą degradację samej Bramy Nizinnej, którą ten objazd miał chronić. Niestety, w najbliższej przyszłości droga nie powstanie, na czym poza samym zabytkiem ucierpią też mieszkańcy Oruni i Olszynki - dodaje Aleksandrowicz.
W najbliższych tygodniach miasto wspólnie z byłym już wykonawcą przeprowadzi inwentaryzację wykonanych prac i zabezpieczy teren. Z 16 mln zł zaplanowanych na całą inwestycję nieukończona budowa pochłonęła dotychczas ok. 10 proc. budżetu. Reszta wróci do budżetu miasta i zostanie przeznaczona na inne inwestycje.

Tędy miała przebiegać nowa droga, która miała odciążyć ruch odbywający się przez Bramę Nizinną. Tędy miała przebiegać nowa droga, która miała odciążyć ruch odbywający się przez Bramę Nizinną.

Opinie (239) ponad 10 zablokowanych

  • Droga

    Deweloper płacze kasę wzięli drogi nie ma

    • 9 2

  • Objazd bramy nizinnej (1)

    Towarzysz konserwator został przysłany przez rząd do blokady rozwoju Gdańska oraz tak naprawdę niszczenia istniejących zabytków . Jest hamulcowym szkodnikiem gospodarczym oraz zaciekłym wrogiem Trójmiasta . Realizuje politykę wschodniego agresora.

    • 4 8

    • Zapamiętajcie sobie raz na zawsze, ze wszystko, co się w Gdańsku nie udaje, to wina PiS.

      • 1 0

  • Pisowski urzednik jak zwykle czujny

    Co by tu przyblokować....
    A może wyremontowały te cudowne zabytki w postaci baraków na Malomiejskiej które raczył wpisać do rejestru?

    • 4 4

  • Strzok niszczy Bramę Nizinną

    Swoimi decyzjami Igor Strzok osobiście jest odpowiedzialny za degradację Bramy Nizinnej i jej okolic.

    • 4 6

  • konserwator sie podlozyl (1)

    A miasto skwapliwie skorzystalo z okazji aby przebudowac budzet.

    • 3 1

    • tym bardziej ze umowa z dziwna firma

      A przetarg typu ccc, wiec wszystkim to na reke.
      Przedsiewziecie zle przygotowane i pewnie grozi plywanie pod woda...

      • 1 1

  • Wspaniała symbioza.

    Jedni zrzucają swoją niekompetencje na drugich, a 70% Polaków łyka to jak pelikan i od ćwierć wieku wybiera w kółko tych samych ludzi na te same stanowiska, choć absolutnie wszyscy zdążyli się już całkowicie skompromitować.

    • 7 1

  • Ten objazd to od początku poroniony pomysł.

    W Rzymie mają tysiące nieporównywalnie starszych budynków, obok których toczy się normalne życie. Brama Nizinna jak nazwa wskazuje służy do przejazdu i ta jej funkcjonalność powinna pozostać bo pokazuje, że pewne rzeczy są ponadczasowe. Obecnie mamy tyle środków zabezpieczających, że nic się jej nie stanie a przejazd przez nią to sama przyjemność.

    • 5 3

  • (4)

    Ale czy to kogokolwiek jeszcze w tym mieście dziwi?! Czy jakakolwiek miejska inwestycja została tutaj przedyskutowana z mieszkańcami, zrealizowana o czasie i w założonym budżecie? Szadółki nie śmierdzą, korków nie ma, a komunikacji może nam pozazdrościć nawet Amsterdam! Wolna Białoruś i naprzód!

    • 9 2

    • Niechcący trafiłeś chociaż chciałeś przywalić (3)

      Bo komunikacji może nam pozazdrościć większość europejskich miast z Amsterdamem na czele. A Korki? Pokaż mi średniej wielkości + miasto w Europie bez korków.

      • 1 4

      • Nie trafiles, choc bardzo, bardzo chciales. Chyba ze kpisz. (2)

        • 2 1

        • Jeździłeś komunikacją miejską w Amsterdamie? (1)

          Oprócz często pływających, darmowych statków /co w Gdańsku nie wiedzieć czemu nie wychodzi/ żadna rewelacja. A gdzieś indziej, np. w Londynie, to przy Gdańsku totalne dno.

          • 0 0

          • A Niemcy? Czechy?

            • 0 0

  • Ten pseudokonserwator zachowuje się jak "dywersanci" Putina na Ukrainie.

    • 5 4

  • brawo konserwator (2)

    gdańscy urzędnicy wyspecjalizowali sie w napuszczaniu buldożrrów na te resztki historii Gdańska, których nie rozwaliła armia czerwona.

    • 6 6

    • Oooooo!!! (1)

      Sugerujesz, że gdańscy urzędnicy chcieli rozebrać tą bramę?

      • 2 2

      • A jak inaczej mogli to zrobić?

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane