• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Metropolitalna i Trasa Kaszubska w drugiej połowie 2020 roku

Michał Brancewicz, Patryk Szczerba
19 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Powstanie Trasy Kaszubskiej i łączącej się z nią Obwodnicy Metropolitalnej pozwoli odciążyć coraz częściej korkującą się obwodnicę Trójmiasta. Powstanie Trasy Kaszubskiej i łączącej się z nią Obwodnicy Metropolitalnej pozwoli odciążyć coraz częściej korkującą się obwodnicę Trójmiasta.

Minęły już ponad trzy miesiące od momentu, kiedy kilkadziesiąt firm i konsorcjów zadeklarowało chęć budowy dwóch kluczowych dróg ekspresowych w rejonie Trójmiasta. Wyłonienie tych, które zostaną zaproszone do złożenia swojej oferty przesuwa się w czasie, co nie pozostanie bez wpływu na ostateczne terminy realizacji. Nie ma już szans, by obie zostały oddane do użytku na przełomie 2019 i 2020 roku.



Obie inwestycje nie są jedynymi, jakie w najbliższym czasie realizować będzie, bądź już buduje, gdański oddział GDDKiA. Oprócz Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej, będzie to także odcinek S6 między Lęborkiem a Słupskiem, stanowiący przedłużenie TK oraz fragment S7 do Elbląga, którego budowa trwa od kilku miesięcy.

Najważniejsze inwestycje drogowe w rejonie Trójmiasta, które będą realizowane w najbliższych latach. Najważniejsze inwestycje drogowe w rejonie Trójmiasta, które będą realizowane w najbliższych latach.

Które inwestycje drogowe mogą najbardziej przyczynić się do podniesienia komfortu jazdy po Trójmieście?

Dwie pierwsze bez wątpienia przyczynią się do polepszenia codziennego funkcjonowania mieszkańców trójmiejskiej metropolii. Trasa Kaszubska przejmie bowiem znaczną cześć ruchu ciężarowego wyjeżdżającego z portu w Gdyni w kierunku zachodnim, co z kolei pozwoli zmniejszyć ruch na drodze krajowej nr 6 w stronę "Małego Trójmiasta". Natomiast Obwodnica Metropolitalna odciąży istniejącą obwodnicę, która - szczególnie latem - dochodzi do granic swojej przepustowości, a w przyszłości umożliwi jej rozbudowę o dodatkowe pasy ruchu.

Prawomocne decyzje

W listopadzie zeszłego roku największe konsorcja i firmy budowlane z Polski oraz zagranicy rozpoczęły starania o możliwość wybudowania Trasy KaszubskiejObwodnicy Metropolitalnej. Nic dziwnego, skoro realizacja każdej z nich może pochłonąć po ok. 3 mld zł.

- Weryfikacja wniosków trwa. Wysyłamy dziesiątki, jeśli nie setki pism z prośbą o wyjaśnienia do złożonych już dokumentów - tłumaczy Robert Marszałek, szef gdańskiego oddziału GDDKiA. - W międzyczasie obie inwestycje uzyskały prawomocne decyzje środowiskowe, wydane przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska.
Czytaj więcej o tej sprawie.

Jak wyglądają zatem aktualne harmonogramy dla obu przedsięwzięć?

Realizacja Trasy Kaszubskiej łączącej Trójmiasto z Lęborkiem ma się rozpocząć w kwietniu 2018 roku. Realizacja Trasy Kaszubskiej łączącej Trójmiasto z Lęborkiem ma się rozpocząć w kwietniu 2018 roku.
W przypadku Trasy Kaszubskiej założenia są następujące. Prace nad koncepcją programowo-przestrzenną zakończą się w kwietniu. To niezwykle ważny dokument, bowiem na jego podstawie powstanie ostateczny projekt drogi.

W maju drogowcy zamierzają wzywać wybrane podmioty do składania ofert. Przypomnijmy, że o wyborze decydować będzie w 90 proc. cena, a na pozostałą ocenę złoży się termin realizacji (5 proc.) i okres gwarancji (5 proc.). W przypadku tego pierwszego kryterium, wykonawcy mają ograniczone pole manewru, gdyż mogą zaproponować czas realizacji, mieszczący się w widełkach między 34 a 37 miesięcy (nie wliczając okresów zimowych od 15 grudnia do 15 marca).

Planowany termin podpisania umowy z wykonawcą robót w systemie "Projektuj i Buduj" to styczeń 2017. Sam projekt budowlany powinien być gotowy w listopadzie tego samego roku.

Potem jeszcze tylko uzyskanie ZRID-u czyli zezwolenia na realizację inwestycji drogowej, co powinno nastąpić do kwietnia 2018 i prace będą mogły ruszyć.

Kilkaset drobnych uwag

GDDKiA zakłada, że Trasa Kaszubska zostanie oddana do ruchu w sierpniu 2020 roku. Znany jest już jej ostateczny kształt. Wykrystalizował się po konsultacjach z mieszkańcami gmin, przez które będzie poprowadzona droga. Jako ostatni podczas grudniowego spotkania mogli się wypowiedzieć mieszkańcy Gdyni.

Wpłynęło kilkaset uwag. Dotyczyły najczęściej drobnych kwestii, jak korekta dojazdów czy profilowanie zakrętów. Mieszkańcy pytali jednak również o ważne z ich punktu widzenia kwestie, jak wykup gruntów, przejścia dla pieszych oraz ekrany dźwiękochłonne.

Dalszej analizie ma być poddana budowa kładki łączącej ul. Wiczlińską z Oliwkową zobacz na mapie Gdyni, choć na razie odstąpiono od jej projektowania. Nie ma za to żadnych szans na budowę kładki pieszo-rowerowej przez przyszłą drogę ekspresową na wysokości obecnego przystanku Centrum Nadawcze RTV zobacz na mapie Gdyni przy ul. Chwaszczyńskiej.

- Po przeprowadzonych badaniach ruchu pieszych okazało się, że potoki pieszych w kierunku przystanku są znikome. Jednocześnie sporządzony wstępny kosztorys wykazał stosunkowo wysoki koszt budowy obiektu mostowego - ok. 3,6 mln zł - wyjaśniają przedstawiciele GDDKiA.
Z kolei budowa drugiej jezdni ul. Nowowiczlińkiej, która padła jako propozycja do inwestycji realizowanej przez GDDKiA, zrealizowana zostanie wtedy, gdy zdecyduje się na nią miasto. Wśród najważniejszych spraw, do których udało się przekonać projektantów, jest przedłużenie i podwyższenie ekranów akustycznych na wysokości wiaduktu nad ul. Nowowiczlińską o 100 metrów w kierunkach północnym i południowym.

Przebieg planowanej Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej, której realizacja powinna ruszyć w lipcu 2018. Przebieg planowanej Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej, której realizacja powinna ruszyć w lipcu 2018.
W przypadku Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej, terminy są przesunięte jeszcze o kilka miesięcy. Koncepcja programowo-przestrzenna trafi na biurko dyrektora GDDKiA w lipcu. Miesiąc później wybrane zostaną firmy mogące składać swoje oferty. Wykonawca zostanie zakontraktowany w kwietniu 2017. Do lutego 2018 r. upora się z projektem, ZRID uzyska w lipcu i wtedy też wystartuje z budową (taki sam czas realizacji, jak w przypadku TK). Kierowcy skorzystają zatem z Obwodnicy Metropolitalnej w listopadzie 2020 roku.

Miejsca

Opinie (219) 4 zablokowane

  • dot ankiety i sama prawda (7)

    wszystkie pod punkty powinny być realizowane ! płacimy podatki nie małe ,viatol , podatek w paliwie , pobieranie pieniędzy nie małych za autostradę i w dodatku tam łapie cie nas aby tam wystawiać mandaty. To co w ankiecie to powinno być już na rok 2000 czemu w Szwecji nie ma dziur

    • 35 14

    • (2)

      Szwedzi mają prędkość poza obszarem zabudowanym 80. I Szwed raczej pojedzie 79 niż 81.

      • 6 0

      • (1)

        Na takich drogach jakie są w Szwecji w "dziczy" (tzn. gruntowe) to 80 spokojnie wystarcza, a o autostrady koło miast się nie martw, stoi znak dopuszczający więcej.

        • 0 0

        • czyli wczesniejszy komentarz o drogach bez dziur jest klamstwem?

          Na zachodzie sa dziury? I z kranu nie leci piwko? I w ogole trzeba pracowac?!

          Co to za zachod :( Nie o takim zachodzie cale lata mowil dziadek, babcia i tatko.

          • 0 0

    • Ponieważ w Szwecji ni ma TW Bolek i TW Balbina.

      Ponieważ jak polityk da ciał to leci z urzędu.
      http://wpolityce.pl/polityka/171443-europejscy-politycy-skladaja-dymisje-jesli-jest-chocby-cien-podejrzenia-o-korupcje-u-nas-przechodzi-duzo-wiecej

      • 4 2

    • Szwecja to nie Szwajcaria, slabe tradycje serowarskie, to i dziur nie ma..

      • 2 0

    • Podpunkty, niemałe

      • 0 0

    • Golf prawem, nie towarem!

      Placem za paliwo, to sie mnie wszystko należy!

      • 5 5

  • A coś słychać odnośnie nowej Kielnienskiej? (9)

    Jako łącznik z obwodnicą?

    • 46 7

    • Nie będzie Drogi Zielonej... (8)

      Bo Jaworskii spółka przekonali Gdańszczan, że jest to zbędne :)
      Droga Zielona = "autostrada" nadmorska + Nowa Kielnieńska + Nowa Spacerowa.

      Dziękujemy!!!! Męczarnie do końca żywota!

      • 22 22

      • głupi jesteś i mieszasz (7)

        odcinek miejski z tunelem pod Pachołkiem nie uwzględniał odcinka za obwodnicą

        • 11 12

        • Ehh, posłuchaj... (6)

          Uwzględnial pisiarzu... Nowa Kielnieńska jest zależna od Nowej Spacerowej... Poczytaj projekt. Nowa Kielnieńska jest bezsensowna bez Nowej Spacerowej, bo wszystko będzie się blokować w Oliwie...

          Zadanie 1 projektu odnosili się do Nowej Kielnieńskiej i Nowej Spacerowej budowanej RAZEM.

          • 15 14

          • tak nowa spacerowa jak i nowa kielnienska (2)

            beda sie blokowac w oliwie.. to waskie gardlo tak czy inaczej, z tunelem czy nie. co wiecej - nowe K i S to wiekszy ruch wiec wiecej samochodow przez oliwe..

            • 6 9

            • Bo dla drogi zielonej potrzebna jest jeszcze droga czerwona. (1)

              A ta nigdy nie powstanie.

              • 1 1

              • Oby nigdy idiotyczna wizja z lat 50 nie powstala

                Droga czerwona jest bardzo kosztowna i ekstremalnie bledna idea. Przedluzyc Nowa Walowa do Siennickiej, ucywilizowac Podwale i Jagiellonska, zbudowac siec tramwajowa z lokalnymi drogami na Poludniu oraz N. Bullonska z N. Politechniczna i szybkich tramwajem w opcji miejskiej, a nie trasy tranzytowej.

                Droga Zielona od Stadionu do Ergo Erany jako nadmorska aleja. Bulwar, ktory moglby sie stac wizytowka Gdanska, a nie "wschodnia obwodnica", co byloby idiotyczne. Kto chce puszczac ruch tranzytowy przez Zaspe, Przymorze, Zabianke i Oliwe?! Po to budowano za ponad 2mld zlotych drogi z Portu dookola miasta, aby tranzytu nie pchac miastem.

                • 5 2

          • bzdury odcinek miejski ma budować miasto a za obwodnicą GDDKiA (2)

            to są dwa odrębne projekty

            • 3 9

            • Nowa Kielnienska to zadanie miasta.

              • 1 10

            • To wstaw link do tego. Czekam.

              • 5 0

  • Chcieliście PiSu to macie dobrze wam tak chociasz kler jest zadowolony.

    • 10 6

  • Ile lat ja już to słyszę.....

    Będzie lepiej po......... roku takim to a takim. Przeżyłem już kilkanaście takich dat i jakoś mnie lepiej nie jest.

    • 9 1

  • Do 2020 Unia Europejska się rozpadnie i tyle będziemy widzieć tej inwestycji (2)

    • 25 6

    • jest nadzieja, że jeszcze zdążymy

      • 0 0

    • e tam, w sumie to dobrze bo za rok będziemy więcej do UE wpłacać niż bierzemy

      po drugie Niemcy szykują zmiany w funduszach tak żeby teraz najwięcej szło na utrzymanie uchodźców

      • 2 3

  • Więcej chodników dla pieszych. Trzeba rozwijac ruch miedzymiastowy dla pieszych, sport to zdrowie. A jak komuś spieszy to może się nawet przebiec np do Słupska.

    • 9 5

  • PiS nie da kasy na te drogi.

    • 6 0

  • trzeci pas obwodnicy

    Kiedy ruszy budowa 3-go pasa obwodnicy?

    • 10 1

  • OPAT jest potrzebny!!! (4)

    kolejne remonty estakady ruch turystyczny na półwysep helski byle awaria czy wypadek i już są korki od Gdyni do Redy

    • 26 12

    • Jest już projekt nowej drogi do portu

      Projekt, który jest zarazem tylko zaczątkiem OPAT, ale dla portu jest on w pełni wystarczający. Będzie to droga, która wydłuży obwodnicę i przejdzie nad torami. Tereny są jak najbardziej dostępne, ale tu jest kwestia taka, że do drogi musi się dołożyć Gdynia, ale miasto nie chce tego zrobić i szuka dodatkowych pieniędzy w budżecie centralnym.

      • 2 0

    • jak auta z obwodnicy pojadą KAszubską w stronę Lęborka to będzie ich mniej (1)

      na odcinku od Gdyni do Redy. Po co OPAT ? dla urlopowiczów z Warszawki ??? Poza sezonem spokojnie można przez Rumię i Redę się przedostać. Bez przesady.

      • 3 4

      • Takiemu tumanowi nie przetłumaczysz, że na półwysep można jechać przez Wejherowo. Woli stać jak ułomny w Redzie to niech stoi. Gpsy, google maps, aplikacje a kretyni stoją :D

        • 3 2

    • taaaaa, budujmy drogi dla Warszafki co by przez 2 miesiące w roku dobrze im się jeździło na hel ;)

      • 1 4

  • Nie prawomocne a ostateczne

    Decyzje administracyjne są ostateczne a nie prawomocne (jak wyroki sądów).

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane