• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Metropolitalna: projektanci wskazali jej przebieg

Maciej Naskręt
19 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Obwodnica Metropolitalna w przyszłości połączy Południową Obwodnicę Gdańska z Trasą Kaszubską. Obwodnica Metropolitalna w przyszłości połączy Południową Obwodnicę Gdańska z Trasą Kaszubską.

Projektanci Obwodnicy Metropolitalnej zalecają jej budowę według wariantu czerwonego, czyli na wschód od Żukowa. O przebiegu drogi zadecyduje jednak GDDKiA.



Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej z ujęciem wariantu czerwonego. Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej z ujęciem wariantu czerwonego.
Biuro projektowe Lafrentz z Poznania sugeruje budowę Obwodnicy Metropolitalnej według wariantu, w którym droga pobiegnie między Gdańskiem i Żukowem. To efekt przygotowywanego przez poznańskie biuro Studium Techniczo-Ekonomiczno-Środowiskowego dla drogi, która ma stać się nową obwodnicą Trójmiasta. Jej budowa jest niezbędna, ponieważ obecna obwodnica coraz bardziej staje się wewnętrzną arterią naszej aglomeracji.

Dlaczego wariant czerwony jest najlepszy? - Przy wyborze najważniejszą rolę odgrywały warunki środowiskowe. Ale nie był to jedyny argument. Analizowaliśmy także warunki społeczne, bezpieczeństwo ruchu - mówi Dariusz Jarysz, projektant ze spółki Lafrentz.

Projektanci nie chcą mówić o ewentualnych kosztach budowy drogi i wyburzaniach budynków. Odsyłają do inwestora - gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Rekomendacja projektanta jednak nie oznacza, że droga według wariantu czerwonego kiedykolwiek powstanie. Ostatnie słowo należy właśnie do inwestora.

Z której strony Obwodnica Metropolitalna powinna omijać Żukowo?

- Trwa sprawdzanie projektu, co potrwa jeszcze kilka tygodni. Zakończy się to odebraniem formalnym dokumentacji i wyborem wariantu - mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy GDDKiA, oddział w Gdańsku.

Posiedzenie Komisji Opiniującej Projekty Inwestycyjne zatwierdzające wariant drogi przeznaczony do realizacji, które działa przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych, odbędzie się na przełomie marca i kwietnia.

Jeśli drogowcy przystaną na propozycję projektantów to Obwodnica Metropolitalna przetnie na pół m.in. ieś Lublewo. Projektanci zrezygnowali z budowy ekspresówki na zachód od Żukowa.

Obwodnica Metropolitalna, zwana też Obwodnicą Trójmiasta Bis, połączy Chwaszczyno (projektowaną Trasę Kaszubską - droga S6 do Słupska) z Południową Obwodnicą Gdańska (S7). Będzie to dwujezdniowa droga ekspresowa. Każda z jezdni będzie miała dwa pasy ruchu i pas awaryjny. Zasady ruchu drogowego będą podobne do tych panujących na Obwodnicy Trójmiasta.

Przypomnijmy, że budowa Obwodnicy Metropolitalnej znalazła się na liście rezerwowej opracowanego w Ministerstwie Infrastruktury w styczniu ubiegłego roku Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015. Drogowcy przewidują, że inwestycja mogłaby ruszyć w 2015 r.

W galerii poniżej prezentujemy przebieg wariantu czerwonego naniesiony na ortofotomapę.

Miejsca

Opinie (234) 10 zablokowanych

  • Panie Redaktorze

    czy zapisał się już Pan na kurs geografii. Po środku w Lublewie to jest kościół, a obwodnica ma biec przed Lublewem po gruntach miejscowych ...........

    • 6 0

  • o wariantach (1)

    pomarańczowy jest najgorszy bo jest najdłuższy. i najdroższy: wymaga dodatkowego wiaduktu, dłuższy, gorszy grunt, itp.

    czerwony idzie "gorą" Lublewa - tam gdzie kiedyś była zaplanowana obwodnica Lublewa. A więc ani nie ma niespodzianki ani nie ma krzywdy specjalnej.

    A to że 75 % wolałoby nie czerwony ? I co z tego ? ludzie wyrazili swoją opinię a o budowie drogi przede wszystkim decyduje (w ostatecznym rozrachunku) kasa.

    Najgorzej ma Sarnia Dolina (wszystkie warianty idą koło nich) ale to nie jest niczyja wina, że obok ich osiedla jest wielki węzeł kończący Obwodnicę Południową. Mogli wtedy protestować, teraz mają rękę w nocniku.

    Ta droga (przedłużenie Obwodnicy Południowej) musi iść dalej w Polske bo obwodnica tego ruchu nie da rady przejąć, nawet poszerzona do 3 pasów.

    I stąd OMT.

    Sarnia Dolina to kilkadziesiąt aktywnych rodzin, troszkę to tłumaczy wyniki głosowania ...
    Moim zdaniem SD powinni walczyć aby w wariancie czerwonym (IMO najlepszym dla gminy) odsunięto drogę od nich. Wtedy miałoby to sens.

    ja

    PS
    co do mojego interesu: czy czerwona czy pomaranczowa wsio ryba.
    +- w tej samej odleglości.

    tylko skoro juz droga musi być to chyba lepiej jak będzie krótsza o 1,5-2 km ?
    1,5 km x miliony samochodów to tony dodatkowych spalin których by można uniknać

    czyli czerwony....

    • 14 2

    • o wariantach

      Z danych GDDKiA wynika jasno, że czerwony jest najlepszy pod względem ekonomicznym, środowiskowym, technicznym. Porównywalnie ekonomicznie i technicznie wypada niebieski, przegrywając w kryterium środowiskowym. Tylko pomarańczowy znacznie odbiega na niekorzyść. Więc o czym w ogóle mowa?
      Czerwony jest najbardziej optymalny i już. Sumaryczna ilość zwolenników czerwonego i niebieskiego(więc przeciwników pomarańczowego), jest większa niż zwolenników pomarańczowego.
      Więc o czym w ogóle mowa, najoptymalniejszy jest czerwony i nie ma nad czym dyskutować.

      • 4 0

  • Do pana lub pani qpa

    Czy mozesz nam podac zrodlo na jakim opiersz informacje ze 75% ankiet jest wypelnionych za wersja pomaranczowa. Mimo usilnych staran i zabiegow mi nie udalo sie zdobyc takich informacji. O ile wiem do tej pory nie zostaly podane do publicznej wiadomości. Natomiast cytujac projektanta z Lafrantz wynika że brano pod uwagę aspekty spoleczne co oznacza że także ankiety. Nie sadzę że gdyby 75% bylo za pomaranczowa to oni wybraliby wariant czerwony. Co do Twojego pana biznesmena to on doprowadzil z wojtem do wprowadzenia wariantu pomarnczowego. Widac nie taki wszechmogacy skoro już po raz drugi czerwona zyskuje rekomendacje jako najbardziej optymalna. Oczekuje ze podasz zrodlo o 75% ankiet. Niestety nie dysponujesz nim wiec i Ty Twoja opinia jest farta funta kłaków. Nie rób z ludzi ciemniaków bo to ma krótkie nogi

    • 10 1

  • Panie redaktorze a korekta?

    Szanowny Panie Redaktorze.
    Do dobrego obyczaju należy przepraszanie za pomyłki i przyznawanie się do oczywistych błędów. Czy odwiedził Pan Lublewo? Na początku i końcu miejscowości są takie znaczki po których można mniej więcej poznać kiedy początek a kiedy koniec. Są tam narysowane takie domki to początek, a jak przekreślone to koniec miejscowości. W samochodzie, już teraz każdym, jest guziczek lub pokrętło którym można wyzerować licznik dzienny. Robi to Pan na początku miejscowości i przejeżdża na koniec. Wskazanie proszę podzielić przez dwa i jechać w drugą stronę. Tam gdzie licznik wskaże połowę poprzedniej wartości będzie środek. Wyjdzie mniej więcej koło kościoła. Tam można się zatrzymać, aby sprawę przemyśleć i np wyspowiadać z głoszonych kłamstw.
    I jeszcze kilka słów na koniec. Jest coś takiego jak etyka dziennikarska. Jeżeli Pan o niej nie słyszał to proszę wejść na stronę i pobrać pliki
    waw.warszawa.mazowsze.pl/etyka_prasowa.ppt

    • 1 0

  • moje zdanie (1)

    Mieszkam w Lublewie i jestem bardzo zainteresowany OMT.
    Mam to szczęście, że oba warianty (pomarańczowy i czerwony) idą daleko (500+ metrów) od mojego domu (Czerwony nawet trochę dalej).

    Wydaje mi się, że pozwoli mi to dość obiektywnie wypowiedzieć się o OMT i wariantach (z punktu widzenia prowadzenia OMT między Kolbudami a Obwodnicą Trójmiasta).

    Moim zdaniem pomarańczowy jest najgorszy bo jest najdłuższy.
    I jest też najdroższy, bo:
    - jest dłuższy (niecałe 2 kilometry ale kilometr to kilkadziesiąt milionów)
    - idzie przez gorsze grunty,
    - wymaga dodatkowego wiaduktu (nad drogą Lublewo - Straszyn),

    Najdłuższy - niby tylko 2 km.
    2 km x miliony samochodów to tony dodatkowych spalin, których by można uniknąć.
    Drogi powinny być JAK NAJKRÓTSZE.

    Czy czerwony to tragedia dla Lublewa ? Moim zdaniem nie. Idzie mniej więcej w korytarzu linii wysokiego napięcia, przeskakuje przez 221 pomiędzy Lublewem a Bąkowem, idzie częściowo terenem gdzie kiedyś była zaplanowana obwodnica Lublewa.
    Więc chyba nie ma dużej niespodzianki? Przynajmniej w Lublewie.

    Wiele osób głosuje przeciwko czerwonemu (i za pomarańczowym) nie patrząc w ogóle na te tony spalin.
    Moim zdaniem powinna być zasada, że każda nowa droga MUSI być jak najkrótsza, chyba, że wulkan, jezioro i trzeba omijać...

    OMT (przedłużenie Obwodnicy Południowej) musi iść dalej w Polskę bo Obwodnica Trójmiasta tego ruchu nie da rady przejąć, nawet poszerzona do 3 pasów.

    OMT MUSI powstać bo już teraz na 221 tworzą się gigantyczne korki (jak na tą drogę).
    Jak skończą obwodnicę południową to tragedia wzrośnie 10 x.

    Najgorzej w każdym wariancie ma Sarnia Dolina (wszystkie warianty idą koło nich, pomarańczowy najdalej) ale to nie jest niczyja wina, że obok ich osiedla jest wielki węzeł kończący Obwodnicę Południową. Mogli wtedy protestować, teraz jest na to za późno ...

    Sarnia Dolina to kilkadziesiąt aktywnych rodzin, oni dużo mogą popsuć, położą się na 221 w ostateczności i będą blokować.
    Niniejszym do nich apeluję i proszę, żeby tego nie robili. Reszta mieszkańców gminy nic im nie zawiniła. Nie zmuszajcie nas (i siebie) do wdychania ton dodatkowych spalin, których by można uniknąć.

    Moim zdaniem SD od początku powinni walczyć aby w wariancie czerwonym (Moim zdaniem najlepszym dla naszej gminy) tylko odsunięto drogę od nich. Wtedy miałoby to sens i byłaby szansa na wygranie. Zamiast tego dali się wmanewrować w wymyślenie wariantu pomarańczowego - który jest tak zły i bezsensowny (z obiektywnych powodów), że wiadomo, że będzie odrzucony. Ale dla wielu taki pomysł był "miły" i skutecznie ich "uśpił" :(
    Więc teraz podziękujcie doradcom za złe rady i nie blokujcie czerwonego bo szkoda naszej gminy.

    Mam nadzieje, że OMT pójdzie sprawnie i wszyscy dostaną odszkodowania szybko.

    Moim zdaniem najlepszy jest wariant Czerwony.
    Projektanci (z daleka więc obiektywni) też tak sądzą.
    Zróbmy szybko ten czerwony i cieszmy się nową drogą.

    • 10 2

    • Głos rozsądku - jakże rzadki i cenny.

      • 4 0

  • czas budować

    Nareszcie koniec dyskusji i początek inwestycji.
    Jak budowa szybko nie ruszy to będziemy stać w korkach na starej obwodnicy, tak jak stoimy na Słowackiego

    • 2 1

  • lekceważenie (3)

    Zadecydują za nas ,lekceważąc nasze opinie wyrażone w ankietach,gdzie 80% mieszkańców poparło wariant pomarańczowy.Kto pokryje koszty ankiet?.Kto wymyślił ankiety ?.Komu zależało na wprowadzeniu nas mieszkańców w błąd?My w dalszym ciągu nie chcemy wariantu czerwonego.

    • 2 9

    • do rolnika

      nieprawda - 80 % mieszkańców stanowczo sprzeciwia się pomarańczowemu

      • 6 1

    • ja chce czerwony

      bo jest najlepszy dla gminy

      • 4 0

    • ankiety były żeby usyskac pewne odpowiedzi a nie zeby podjac decyzje

      czerwony jest najlpeszy - kazdy to widzi

      • 4 0

  • Rysunek rysunkiem a przepisy mówią że na drogi ekspresowe (takie jaką będzie budowana droga) nie mają wstępu ani autobusy ani pojazdy rolnicze. Droga w wielu miejscach przecina tereny rolnicze odcinając dojaz poprzez drogi gminne do nieruchomości . jednocześnie brak jest dróg alternatywnych .

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane