• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica pęka w szwach. Nowa ekspresówka potrzebna jak nigdy

Maciej Naskręt
18 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Korki na obwodnicy to dzisiaj smutna codzienność. Korki na obwodnicy to dzisiaj smutna codzienność.

Ogromny ruch, a co za tym idzie wypadki, kolizje, korki i mnóstwo straconego czasu, to codzienność na trójmiejskiej obwodnicy. Utrudnienia rozlewają się na sąsiednie drogi i całe Trójmiasto grzęźnie w zatorach. Receptą jest budowa Obwodnicy Metropolitalnej, ale musi się to dziać tu i teraz. Winni temu co dzieje się na obwodnicy są też sami kierowcy - pisze Maciej Naskręt.



Czy budowa Obwodnicy Metropolitalnej odkorkuje istniejącą obwodnicę?

Zanim podejmę decyzję o wjechaniu na obwodnicę kilkukrotnie sprawdzam sytuację w naszym Raporcie z Trójmiasta. Pozwala mi to ocenić, z jakimi utrudnieniami będę musiał się zmierzyć. Niestety od roku jeździ się tam coraz gorzej, bowiem ruch stale rośnie, więc każde zdarzenie na obwodnicy sprawia, że w korku stoi się dłużej.

Jeszcze dwa lata temu poważny zator na obwodnicy miał miejsce dwa lub trzy razy w tygodniu. Dzisiaj to już codzienność. Najgorzej jest gdy pada deszcz, wtedy stłuczka goni stłuczkę, a korki potrafią tworzyć się w kilku miejscach naraz. W korkach kierowcy stali w środę rano, we wtorek popołudniu, czy w poniedziałek.

Jak zatem zapobiec tej sytuacji?

Bez Obwodnicy Metropolitalnej czeka nas paraliż



Nie ma żadnego pośredniego rozwiązania. Niedawno informowaliśmy o tym, że Obwodnica Trójmiasta jest trzecią najmniej bezpieczną ekspresówką w Polsce. Średnio dochodzi na niej do 40 kolizji i wypadków w ciągu roku, na każdym kilometrze drogi.

Dlatego proponowaliśmy wymalowanie pasów zachęcających do zachowania odstępu , sugerowaliśmy zasadzenie krzewów, by kierowcy nie oglądali tego, co dzieje się po przeciwnej stronie drogi .

Obwodnica Trójmiasta jest bowiem drogą, poza drobnymi wyjątkami, przystosowaną do obsługi ruchu z końca lat 90. ubiegłego wieku. Droga nie ma pasów awaryjnych, miejsc obsługi podróżnych, czy tablic zmiennej treści z informacjami o korkach na drodze.

Sytuację może rozwiązać jedynie budowa Obwodnicy Metropolitalnej - drogi ekspresowej z Chwaszczyna do Południowej Obwodnicy Gdańska, po drodze mijającej Żukowo. Potrzeba na nią nieco ponad 2 mld zł. Rząd chce ją zbudować w formule partnerstwa publiczno-prywatnego . Nowa trasa będzie dawała kierowcom alternatywę. Będą mogli ominąć korek na Obwodnicy Trójmiasta.

Sęk w tym, że z powodu odsuwającego się w czasie uprawomocnienia decyzji środowiskowej nie można ruszyć z inwestycją. Jej wydanie zaskarżyło do sądu pięć podmiotów. Wśród nich byli: Genowefa Zasada, sołtys Glincza, która odwołanie złożyła wspólnie z Bartoszem Radko, Eugeniusz Patoka - przedsiębiorca z gminy Kolbudy, wójt gminy Kolbudy, czyli Leszek Grombala, a także Małgorzata Mejer z okolic Żukowa.

Obecnie już tylko dwie osoby skarżą decyzję. W sprawie drugiego już wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na postępowanie o wydanie decyzji środowiskowej na Obwodnicę Metropolii Trójmiejskiej wpłynęły dwie skargi kasacyjne. Pierwszą z nich wniosła osoba z Glincza, a drugą ‒ osoba ze Straszyna.

Osoba skarżąca z Glincza podnosi m.in. zarzut umieszczenia w raporcie prognoz hałasu i ruchu w rejonie węzła Glincz przy założeniu istnienia obu łącznic węzła, podczas gdy planuje się początkowo budowę tylko jednej z nich. Zarzut jest nietrafiony bo oddziaływanie musi być przedstawione w zakresie docelowym. Budowa połączenia drogi krajowej nr 20 z włączeniem do Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej w okolicy miejscowości Glincz może zostać zatem wykonana właśnie w etapach, a więc poprzez wybudowanie początkowo jednej łącznicy a następnie drugiej.

W przypadku drugiej kasacji osoba ta nie była uczestnikiem postępowania odwoławczego, które toczyło się wcześniej.

Harmonogram (wstępny) budowy Obwodnicy Metropolitalnej:
  1. planowany termin podpisania umowy z wykonawcą robót w systemie "projektuj i buduj" - styczeń 2019 r.
  2. planowany termin wykonania projektu budowlanego - listopad 2019 r.
  3. planowany termin uzyskania Decyzji ZRID - kwiecień 2020 r.
  4. planowany termin rozpoczęcia robót - maj 2020 r.
  5. planowany termin oddania do ruchu - sierpień 2022 r.


Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.

A może rozbudowa obwodnicy? Tak, ale nie teraz



Pojawiają się też opinie, że w pierwszej kolejności należy rozbudować istniejącą obwodnicę. Zgadzam się z tym, ale połowicznie. Owszem należy rozbudować obwodnicę, ale dopiero po otwarciu Obwodnicy Metropolitalnej.

Sytuacja, z którą spotykamy się podczas tych wakacji pokazuje, że jakiekolwiek prace prowadzone na jezdni obwodnicy wywołują ogromny paraliż. Z tego powodu za dnia gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad nie planuje żadnych napraw. Nie zlecają nawet tych najpilniejszych robót wiedząc jakie korki może to wywołać.

Zwężenie obwodnicy na czas prac w jakimkolwiek miejscu przy obecnym natężeniu ruchu wynoszącym średnio 70-100 tys. aut na dobę spowoduje, że część z tych kierowców wybierze objazdy. W efekcie sparaliżowane będą drogi dojazdowe do obwodnicy, jak i główna droga z centrum Gdańska do centrum Gdyni.

Ponadto przebudowa Obwodnicy Trójmiasta to nie praca na wakacje, czy pół roku, ale na pewno na dwa lub trzy lata. Poza tym samo przygotowanie dokumentacji do rozbudowy może zająć kilka lat.

Klasyczna sytuacja na obwodnicy. Wypadek po wjechaniu w tył samochodu jadącego lewym pasem. Klasyczna sytuacja na obwodnicy. Wypadek po wjechaniu w tył samochodu jadącego lewym pasem.

Kierowcy wciąż popełniają te same błędy



Nie jest jednak tak, że ze wszystkich kłopotów wyprowadzi naszą aglomerację nowa obwodnica. Problem leży też po stronie kierowców z ułańską fantazją, którzy zapominają, że obwodnica to nie jest tor wyścigowy.

Wspólnym mianownikiem wszystkich wypadków jest brak koncentracji i wyobraźni kierowców. Klasycznym tego przykładem jest jazda "na zderzaku" przy prędkości 120 km/h. Zapominamy, że auta po naciśnięciu pedału hamulca nie zatrzymują się w miejscu.

W efekcie mamy najechania na tył pojazdów i to na lewym pasie. Wtedy pojawiają się kierowcy-rzeczoznawcy, którzy powoli przejeżdżają w rejonie wypadku, by ocenić rozmiar strat. To sprawia, że tworzą się wielokilometrowe korki i to w obu kierunkach.

Jeśli wiesz jak usprawnić ruch na obwodnicy, masz pomysł, jak tanim kosztem tego dokonać napisz do mnie na adres m.naskret@trojmiasto.pl. Najbardziej interesujące propozycje przedstawimy drogowcom.

Miejsca

Opinie (501) ponad 20 zablokowanych

  • (6)

    To że za duży ruch wiadomo...
    Ale większy problem to idioci którzy w nim uczestniczą...
    Jak zima to standardowo wszystko wina drogowców, a jak lato to Co?
    Nie każdy musi jeździć samochodem...

    • 160 10

    • A lato to deszcz

      Ale masz rację. Ilość kretynow i powodowanych przez nich wypadków przeraża. Duży ruch tego nie tłumaczy.

      • 0 0

    • Jak jednak zweryfikujesz tych którzy muszą?Klasą ,kasą,pojemnością cm3,przynależność partyjną,religią no jak?

      • 0 0

    • (1)

      Ile razy tak mialem ze jadac prawym pasem 110 zblizajac sie do zjazdu np na karczemki gosciu jadacy za mna nagle wyprzedza i zjezdza. Logika jest nieublagana.

      • 26 0

      • To jest nagminne.

        Badania obowiązkowe zrobić.
        Na psychotestach są testy psych. od razu będzie odsiew agresywnych, niedojrzałych, psychopatów i innych zaburzonych.

        • 17 1

    • Ale pis woli budowac cia wiocha na scianie wschodniej

      • 6 7

    • niestety marketingowcy wkładają ludziom do głowy hasła typu "musisz mieć..."

      no i ludzie mają, chociaż nie zawsze mają predyspozycje. O ile zakup drogiego sprzętu audio przez osobę głuchą czy sprzętu foto przez beztalencie to jedynie niegroźna fanaberia - to posiadanie samochodu przez osobę niebędącą w stanie skupić się na drodze jest śmiertelnym zagrożeniem

      • 29 2

  • No chyba nie (1)

    wgl teraz pytanie ile z nas, jeżdżących ZOT wybierze OMT?
    OMT nie wiele pomoże, bo chyba 70% ruchu na odcinku Karwiny POG pochodzi/zjeżdża na węzłach pomiędzy (a więc i tak musi jechać starą ZOT). jeśli tranzyt powiedzmy 30% ruchu odejdzie na OMT, to pewnie za rok, dwa nawet tego nie zauważymy, po przyjdą kolejne nowe SUVy w leasingu, janusze, karyny oraz NOLe i inne takie.

    jak dla mnie trzeba ZOT przebudować na coś w stylu S8 w warszawie (2 pasy tranzyt + 3 lokalsi) i tak codziennie to stoi (w szczycie Most Grota-Roweckiego zapchany zawsze :), ale zobaczcie, że tam jest więcej autek (chyba 135 tys na dobe)

    jedynym rozwiązaniem dla mnie to mieszkać blisko "centrum" gdanska, mieć w miarę blisko do SKM czy PKM, a z obwodowej korzystać z okazji zakupów, wyjazdów na wakacje itd, ale broń boże 10x w tygodniu w drodze do pracy

    zbiorkom w gdańsku jest fatalny, dlatego kierowcy musicie wybrać między dżumą a cholerą.

    • 28 3

    • Masz rację - szkoda, że w artykule nie poruszono tematu komunikacji miejskiej.
      Czemu nikt ni pomyśli, aby odciążyć obwodnicę właśnie przez sprawny system komunikacji miejskiej?
      Brak normalnego wspólnego biletu w Trójmieście, SKM z muzealnymi składami, które nigdy nie były dostosowane do ruchu aglomeracyjnego (to jest prowizorka trwająca od pierwszej połowy lat 70-tych!), PKM - bez komentarzy.
      Ciekawe, ile osób wybrałoby SKM, gdyby:
      1. Była pełna integracja z pozostałymi środkami komunikacji - od biletów po rozkłady kazdy
      2. Skrócono czas przejazdu - a pomogłyby choćby pociągi naprawdę aglomeracyjne, na wzór np. berlińskich S-Bahn. Więcej drzwi, podłoga na wysokości peronu.. i już mamy szybszą wymianę podróżnych oraz krótszy czas postoju. Ale tu nic się zmieni - bo nowe pociągi SKM też nie spełniają tych wymagań.
      3. Zapewniono punktualność - a w razie opóźnień lub awarii sprawny system komunikacji. Kto utknął kiedyś w SKM między stacjami bez żadnej informacji dlaczego i kiedy pojedzie się dalej, ten wie, o co chodzi.

      • 0 0

  • Był

    Był taki czas kiedy facet nazywany Bolek , otworzył granice Polski dla importu samochodów
    Ponoć 20 lat później klepnął sie w łepetynkę i zawołał
    zapomniałem o budowie dróg i autostrad parkingów też !
    Nawiasem mówiąc wkrótce potem niejaki pan Goryszewski przed kamerami TVP ogłosił ,,rzad podjął decyzję o wysokości opłat za przejazdy autostradami ,, i przez wiele następnych lat nic nie wybudowano !
    Teraz obecne ,,władze ,, n.p. Gdanska wyganiają samochody i kierowców poza centrum , choc doskonale wiedzą że, wiekszosc urzedów i banków ....jest w centrum
    Może p Adamowic zwolni pan parkin pod UM dla petentów , każde miejsce będzie wykorzystane wielokrotnie w ciągu dnia .A panscy urzednicy ...na parking na ul Jana z Kolna

    Ludzie .....takich wybieracie sobie przedstawicieli , to tak macie .

    • 1 2

  • motorider

    Trójmiasto potrzebuje dużych, darmowych parkingów na obrzeżach oraz sieci komunikacji miejskiej (najlepiej torowej - tramwaje i kolejki żeby to nie stało w korkach) łączących te parkingi z nawjażniejszymi punktami. Wylanie asfaltu w miejscu A skutkuje albo staniem w korkach w miejscu B za miejscem A, albo stanie w korkach na większej ilości pasów. owszem, druga, równoległa do obwodnicy trasa szybkiego przelotu (bez świateł itp) poprawi przepływ pojazdów, ale za kilka lat problem wróci.

    • 0 3

  • tak na serio

    to potrzebujemy szerszej obwodnicy 3 pasmowej od Oliwy do końca GDYNI bo tam jest największy ścisk - reszta da radę

    • 2 0

  • Ja mam pomysł jak usprawnić ruch

    Przesiadłem się dwie dekady temu na rower. Samochodem jeżdżę, kiedy nie mam wyjścia.

    • 3 1

  • obwodnica

    zwróćcie uwagę na jedną rzecz, a mianowicie
    za komuny gdy samochody mieli tylko taksówkarze, złodzieje i ludzie pracujący w KC, wybudowano naszą tak obecnie poniewieraną obwodnicę, po której jechał jeden samochód na godzinę, ale trzeba przyznać że komuniści myśleli perspektywicznie, natomiast teraz nasza Władza przespała o dobre kilka lat rozwój dróg , i nic nie zmieni teraz tej sytuacji, dobudowanie trzeciego pasa będzie trwało kilka lat, a po oddaniu w końcu inwestycji będziemy wszyscy krzyczeć że należy zacząć budowę czwartego pasa bo obwodnica się korkuje. Co do kultury jazdy, i jazdy na zderzaku to niestety jest normą wymuszanie zmiany pasa dojeżdżaniem do kierowcy wyprzedzającego inny pojazd jak by mogli to pewnie by spychali te auta do rowu. niestety Policja tylko karze za prędkość, a inne paragrafy kodeksu na obwodnicy nie obowiązują.

    • 3 0

  • Rozbudowa..

    Przede wszystkim, gdy dojdzie już do kolizji bądź po prostu zepsuje się samochód - nie ma gdzie zjechać. Paranoja, żeby na takiej trasie w zasadzie nie było pobocza.... a oddzielenie kierunków, tak aby nie mozna bylo "popatrzeć" raczej nie spowoduje nie wiadomo jakich korków, więc jest to ewidentny brak chęci. Sadzenie krzaków, bądź stawianie ekranów między pasami można robić również w nocy.

    • 2 0

  • kiedy juz powstanie

    kiedy ta droga juz powstanie proponuję by tych " 5 doskonałych, mądrzejszych od innych " miało zakaz wjazdu na tą drogę, niech ich twarze będą na bildordach wzdłuz obwodnicy ...

    • 5 3

  • (2)

    Gdybyśmy mieszkali w Rosji to droga by już dawno powstała a u nas 20 lat załatwiania dokumentacji, formalności, walki z wyłudzaczami jak najwyższych odszkodowań żeby 3 lata budować

    • 15 12

    • w Rosji i USA

      zarówno w Rosji jaki w USA - to, co jest związane z dobrem publicznym jest bardzo ważne, juz dawno by ta droga była,

      • 1 0

    • homo sovieticus

      tak. świetnie jest w rosji. coś dla twojej wschodniej mentalności. może czas na przeprowadzkę?

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane