• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica pęka w szwach. Nowa ekspresówka potrzebna jak nigdy

Maciej Naskręt
18 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Korki na obwodnicy to dzisiaj smutna codzienność. Korki na obwodnicy to dzisiaj smutna codzienność.

Ogromny ruch, a co za tym idzie wypadki, kolizje, korki i mnóstwo straconego czasu, to codzienność na trójmiejskiej obwodnicy. Utrudnienia rozlewają się na sąsiednie drogi i całe Trójmiasto grzęźnie w zatorach. Receptą jest budowa Obwodnicy Metropolitalnej, ale musi się to dziać tu i teraz. Winni temu co dzieje się na obwodnicy są też sami kierowcy - pisze Maciej Naskręt.



Czy budowa Obwodnicy Metropolitalnej odkorkuje istniejącą obwodnicę?

Zanim podejmę decyzję o wjechaniu na obwodnicę kilkukrotnie sprawdzam sytuację w naszym Raporcie z Trójmiasta. Pozwala mi to ocenić, z jakimi utrudnieniami będę musiał się zmierzyć. Niestety od roku jeździ się tam coraz gorzej, bowiem ruch stale rośnie, więc każde zdarzenie na obwodnicy sprawia, że w korku stoi się dłużej.

Jeszcze dwa lata temu poważny zator na obwodnicy miał miejsce dwa lub trzy razy w tygodniu. Dzisiaj to już codzienność. Najgorzej jest gdy pada deszcz, wtedy stłuczka goni stłuczkę, a korki potrafią tworzyć się w kilku miejscach naraz. W korkach kierowcy stali w środę rano, we wtorek popołudniu, czy w poniedziałek.

Jak zatem zapobiec tej sytuacji?

Bez Obwodnicy Metropolitalnej czeka nas paraliż



Nie ma żadnego pośredniego rozwiązania. Niedawno informowaliśmy o tym, że Obwodnica Trójmiasta jest trzecią najmniej bezpieczną ekspresówką w Polsce. Średnio dochodzi na niej do 40 kolizji i wypadków w ciągu roku, na każdym kilometrze drogi.

Dlatego proponowaliśmy wymalowanie pasów zachęcających do zachowania odstępu , sugerowaliśmy zasadzenie krzewów, by kierowcy nie oglądali tego, co dzieje się po przeciwnej stronie drogi .

Obwodnica Trójmiasta jest bowiem drogą, poza drobnymi wyjątkami, przystosowaną do obsługi ruchu z końca lat 90. ubiegłego wieku. Droga nie ma pasów awaryjnych, miejsc obsługi podróżnych, czy tablic zmiennej treści z informacjami o korkach na drodze.

Sytuację może rozwiązać jedynie budowa Obwodnicy Metropolitalnej - drogi ekspresowej z Chwaszczyna do Południowej Obwodnicy Gdańska, po drodze mijającej Żukowo. Potrzeba na nią nieco ponad 2 mld zł. Rząd chce ją zbudować w formule partnerstwa publiczno-prywatnego . Nowa trasa będzie dawała kierowcom alternatywę. Będą mogli ominąć korek na Obwodnicy Trójmiasta.

Sęk w tym, że z powodu odsuwającego się w czasie uprawomocnienia decyzji środowiskowej nie można ruszyć z inwestycją. Jej wydanie zaskarżyło do sądu pięć podmiotów. Wśród nich byli: Genowefa Zasada, sołtys Glincza, która odwołanie złożyła wspólnie z Bartoszem Radko, Eugeniusz Patoka - przedsiębiorca z gminy Kolbudy, wójt gminy Kolbudy, czyli Leszek Grombala, a także Małgorzata Mejer z okolic Żukowa.

Obecnie już tylko dwie osoby skarżą decyzję. W sprawie drugiego już wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na postępowanie o wydanie decyzji środowiskowej na Obwodnicę Metropolii Trójmiejskiej wpłynęły dwie skargi kasacyjne. Pierwszą z nich wniosła osoba z Glincza, a drugą ‒ osoba ze Straszyna.

Osoba skarżąca z Glincza podnosi m.in. zarzut umieszczenia w raporcie prognoz hałasu i ruchu w rejonie węzła Glincz przy założeniu istnienia obu łącznic węzła, podczas gdy planuje się początkowo budowę tylko jednej z nich. Zarzut jest nietrafiony bo oddziaływanie musi być przedstawione w zakresie docelowym. Budowa połączenia drogi krajowej nr 20 z włączeniem do Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej w okolicy miejscowości Glincz może zostać zatem wykonana właśnie w etapach, a więc poprzez wybudowanie początkowo jednej łącznicy a następnie drugiej.

W przypadku drugiej kasacji osoba ta nie była uczestnikiem postępowania odwoławczego, które toczyło się wcześniej.

Harmonogram (wstępny) budowy Obwodnicy Metropolitalnej:
  1. planowany termin podpisania umowy z wykonawcą robót w systemie "projektuj i buduj" - styczeń 2019 r.
  2. planowany termin wykonania projektu budowlanego - listopad 2019 r.
  3. planowany termin uzyskania Decyzji ZRID - kwiecień 2020 r.
  4. planowany termin rozpoczęcia robót - maj 2020 r.
  5. planowany termin oddania do ruchu - sierpień 2022 r.


Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.

A może rozbudowa obwodnicy? Tak, ale nie teraz



Pojawiają się też opinie, że w pierwszej kolejności należy rozbudować istniejącą obwodnicę. Zgadzam się z tym, ale połowicznie. Owszem należy rozbudować obwodnicę, ale dopiero po otwarciu Obwodnicy Metropolitalnej.

Sytuacja, z którą spotykamy się podczas tych wakacji pokazuje, że jakiekolwiek prace prowadzone na jezdni obwodnicy wywołują ogromny paraliż. Z tego powodu za dnia gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad nie planuje żadnych napraw. Nie zlecają nawet tych najpilniejszych robót wiedząc jakie korki może to wywołać.

Zwężenie obwodnicy na czas prac w jakimkolwiek miejscu przy obecnym natężeniu ruchu wynoszącym średnio 70-100 tys. aut na dobę spowoduje, że część z tych kierowców wybierze objazdy. W efekcie sparaliżowane będą drogi dojazdowe do obwodnicy, jak i główna droga z centrum Gdańska do centrum Gdyni.

Ponadto przebudowa Obwodnicy Trójmiasta to nie praca na wakacje, czy pół roku, ale na pewno na dwa lub trzy lata. Poza tym samo przygotowanie dokumentacji do rozbudowy może zająć kilka lat.

Klasyczna sytuacja na obwodnicy. Wypadek po wjechaniu w tył samochodu jadącego lewym pasem. Klasyczna sytuacja na obwodnicy. Wypadek po wjechaniu w tył samochodu jadącego lewym pasem.

Kierowcy wciąż popełniają te same błędy



Nie jest jednak tak, że ze wszystkich kłopotów wyprowadzi naszą aglomerację nowa obwodnica. Problem leży też po stronie kierowców z ułańską fantazją, którzy zapominają, że obwodnica to nie jest tor wyścigowy.

Wspólnym mianownikiem wszystkich wypadków jest brak koncentracji i wyobraźni kierowców. Klasycznym tego przykładem jest jazda "na zderzaku" przy prędkości 120 km/h. Zapominamy, że auta po naciśnięciu pedału hamulca nie zatrzymują się w miejscu.

W efekcie mamy najechania na tył pojazdów i to na lewym pasie. Wtedy pojawiają się kierowcy-rzeczoznawcy, którzy powoli przejeżdżają w rejonie wypadku, by ocenić rozmiar strat. To sprawia, że tworzą się wielokilometrowe korki i to w obu kierunkach.

Jeśli wiesz jak usprawnić ruch na obwodnicy, masz pomysł, jak tanim kosztem tego dokonać napisz do mnie na adres m.naskret@trojmiasto.pl. Najbardziej interesujące propozycje przedstawimy drogowcom.

Miejsca

Opinie (501) ponad 20 zablokowanych

  • Trzeba zmniejszyć dozwoloną prędkość do 80 km/h (5)

    Pomóc może jedynie obniżenie dozwolonej prędkości do 80km/h. Po sezonie można powrócić do 120 km/h. Albo jedziemy powoli, albo sterczymy/ szukamy objazdów itp .... ja wole to pierwsze.

    • 28 23

    • Zdurniałeś?

      Przecież to właśnie przez ograniczenie niektórych kierowców, którzy wleką się 80 km/h po prostej drodze, tworzą się korki!!! Mandat powinien być za spowalnianie ruchu dla takich gamoni. Jak na ograniczeniu 120 można wlec się 80? Gdyby tiry nie blokowaly prawego pasa to prędkością 120 przejechaloby więcej aut. Stłuczki są przy nieuwaznych manewrach i nie patrzeniu w lusterka, a nie z powodu prędkości 120, nie rozbawiajcie mnie.

      • 2 5

    • Wszelkie ograniczenia nie mają sensu, (1)

      bo żaden Polak, szybki i bezpieczny Kubica 2 nie stosuje się do żadnych znaków ograniczeń prędkości. Takich w tym kraju po prostu nie ma.
      Gdyby policja stała codziennie i wplepiała mandaty to by się nauczyli. Ponieważ nie stoi to każdy zap...la ile 1,9TDI wyciągnie i 99% procent jest przkonana, że znak ograniczenia prędkości to tylko znak informacyjny.

      • 8 2

      • Kocham takie komentarze

        mistrz kierownicy. Ty jeździsz STARem 200?

        • 1 3

    • dynamiczne znaki wyswietlane w zaleznoci od warunkow i ruchu

      50, 60, 70, 80, 90, 100 etc..

      • 8 2

    • Jestem za!

      Ale też skuteczna kontrola prędkości!

      • 1 3

  • Ograniczyć prędkość do 80km/h,

    wprowadzić sieć fotoradarów i to upłynni jazdę, ukróci c y m b a ł ó w prujących swoimi rumakami.

    • 4 5

  • Pisiory mają to gdzieś!

    • 2 2

  • Obwodnicą jest już od 20 lat drogą miejską drugą rownoleglą do Alei Zwycięstwa i Grunwaldzkiej.

    Trzeba po prostu tranzyt i turystów skierować na inną drogę bo zwyczajnie blokują nam miasto

    • 6 1

  • Korki na obwodnicy (6)

    W dużej mierze winę za korki ponosi fakt posiadania telefonów komórkowych którymi kręci się filmiki i umieszcza na portalu Trójmiasto.pl obserwuje to prawie codziennie korek z niczego a każdy w łapie telefon

    • 231 12

    • Męczący..

      .. bo to prawdopodobnie najciekawsze wydarzenie jakie w ich życiu miało miejsce :)

      • 2 0

    • Korki to wina dużych odstępów między pojazdami! (1)

      Trzeba robić jak najmniejsze odstępy - im mniejsze odstępy tym więcej samochodów zmieści się na obwodnicy i tym mniejsze korki w miastach!

      • 4 17

      • Zgadzam się z przedmówcą.

        Do tego zbyt wolna jazda. Ja zawszę jadę jak najszybciej, wtedy zostawiam za sobą dużo wolnego miejsca i korki się nie robią..

        • 4 5

    • Nie trójmiasto, a idioci wrzucający fake newsy. Bez zdjęcia nie wiesz czy to poważne czy nie.

      A zdjęcie może zrobić pasażer, policjant na miejscu, strażak, czy sprawca wypadku.

      Choć nie przecze, że trzeba kierowcow którzy robią zdjęcia karać wysyłając dane osoby na policję. Ale to w skrajnych przypadkach

      • 5 5

    • Asd

      Brawo , słuszna opinia
      Trójmiasto.pl samo przyczynia się do korków zachęcając do robienia zdjęć i umieszczania ich na stronie Janusze z Grazynami myślą że reporterami zostaną i robią zdjęcia filmy blokując obwodowa

      • 41 0

    • Dziwię się, że portal pozwala umieszcza te filmiki

      • 44 1

  • Hmm i co to da jak najwiecej osob wjezdza i, zjezdza w chyloni XD. Trojcity ma za duzoco aut

    • 2 0

  • Bardzo proszę dobudować dróg i miejsc parkingowych (4)

    To chyba oczywiste - dobudowanie dróg zmniejsza korki. Tak było z al Wyklętych - nie korkuje się prawie nigdy. Tak było też z Armii Krajowej i Łostowicką.- jak wiemy te drogi się nie korkują. Aleja Havla - kolejny wspaniały przykład - ta ulica zapewnie godny i szybki dojazd mieszkańcom południa.

    Oczywiście w ślad za tym musi powstać infrastruktura parkingowa - a ponieważ będzie tego dużo to specjalne szybkie windy na wyższe poziomy parkingu - bedzie nas kierowców trochę, a wiadomo, że każdy niebiedak ma dziś co najmniej dwa auta.

    Proszę też kończyć już ten demonataż autobusów i tramwajów - jeździ ich co prawda co raz mniej, ale wciąż spowalniają ruch w mieście. No i zabrać ped**arzom - wiadomo, emisja spalin z ich pojazdów nie jest zdrowa.

    • 15 8

    • Tak tak (1)

      O tym, że poszerzenie Słowackiego nie zmniejszyło korków może opowiadać tylko ktoś, kto za czasów jednopasmowej drogi przez las walił jeszcze w pieluchy. Gimby nie znajo.

      • 6 2

      • Aha, jeszcze zapomniałem dodać

        Tunel za ponad miliard złotych też rozładował korki! Panie "Rowerzyści powodujo raka", przecież ruch na Przymorzu nie zwiększył się, a zmalał! A o korkach do tunelu to miasto nigdy nie słyszało.

        A może to jednak coś innego powoduje raka?

        • 0 2

    • Sorry mial byc plus :) (1)

      • 5 2

      • Luzik :D

        • 3 2

  • gość

    zauważylismy już dawno ,że Zukowo jest wyraznie faworyzowane w inwestycjach .Wiadomo czemu :)

    • 0 4

  • na zderzaku

    To nie zalezy od ilości dróg tylko od zachowania kierowców. Coraz częściej spotyka się kierowców siedzących na zderzaku, bez jakielkolwiek wyobrazni.

    • 5 1

  • Zaspaliście panowie eksperci !!!

    Wielce Szanowni Panowie eksperci - żal d*pę ściska ale przespaliście czas i pieniądze na remont i przebudowę obwodnicy a teraz pojękiwaniem zaklinacie smutną żeczywistość - korki i zamykanie drogi na wiele godzin i blokadę trójmiasta.

    Co trzeba zrobić - odpowiedz jest prosta
    - przebudować czym prędzej na obwodnicę czteropasmową + pas awaryjny,
    - bezkolizyjne zjazdy i wjazdy na obwodnicę,
    - długie zatoczki zjazdowe,

    Panowie jak widzicie jest to proste - kończąc " czemuś biedny?, boś głupi - bogaci są dlatego bogaci bo na prowizorki ich nie stać - więc budują z rezerwą na przyszły czas.

    • 7 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane