- 1 Absurd drogowy na Przymorzu (94 opinie)
- 2 Zaatakował nożem na ulicy, trafił do aresztu (81 opinii)
- 3 Był klub Pokład, będzie hotel (81 opinii)
- 4 Majaland: znamy dokładną datę otwarcia (275 opinii)
- 5 Tomasz Augustyniak wiceprezydentem Gdyni (142 opinie)
- 6 Tu jest najwięcej zadłużonych "komunałek" (117 opinii)
Wspólny bilet na Gdańsk i SKM za 99 zł od kwietnia
Od 1 kwietnia w Gdańsku nie tylko wzrosną ceny za przejazdy komunikacją miejską, ale wprowadzony zostanie długo wyczekiwany jeden wspólny bilet miesięczny w cenie 99 zł na tramwaje, autobusy oraz wszystkie pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej oraz PolRegio w granicach miasta. Władze Gdyni i Sopotu twierdzą, że takie rozwiązanie przeczy idei integracji taryfowej na obszarze całego Trójmiasta.
Nowy bilet w cenie 99 zł będzie "rozwinięciem" obecnego miesięcznego biletu ZTM na wszystkie tramwaje i autobusy, obowiązującego przez wszystkie dni tygodnia w granicach Gdańska.
Od kwietnia będzie on też uprawniał do nieograniczonej liczby przejazdów pociągami Szybkiej Kolei Miejskiej oraz PolRegio na trasach:
- podstawowej linii SKM od Śródmieścia do Żabianki-AWFiS,
- szlaku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej do Osowej,
- pociągami podmiejskimi po torach dalekobieżnych od przystanku Gdańsk Lipce do Oliwy.
Rozkłady jazdy: tramwaje, autobusy, trolejbusy i pociągi
Wspólny bilet tylko dla posiadaczy Karty Mieszkańca
Co istotne, nie będzie obowiązku zakupu osobno biletu ZTM i kolejowego, ale w zamian obligatoryjne będzie posiadanie Karty Mieszkańca. Przypomnijmy, że otrzymanie Karty Mieszkańca możliwe jest wyłącznie dla osób, które:
- są zameldowane w Gdańsku,
- lub/i rozliczają się z podatku dochodowego w gdańskich urzędach skarbowych,
- lub/i opłacają podatek od nieruchomości znajdującej się w Gdańsku,
- lub/i opłacają media związane z nieruchomością zlokalizowaną w Gdańsku.
Nie wiadomo jeszcze, czy nowe rozwiązanie taryfowe będzie posiadało również odpowiednik ulgowy, a zatem czy będzie także skierowane do uczniów i studentów.
Włodarze poinformowali natomiast, że wspólna taryfa ZTM-kolej będzie obowiązywała w biletach semestralnych w nowej cenie (występuję one jedynie w wersji ulgowej): czteromiesięczny - 188 zł, pięciomiesięczny - 235 zł.
Niewiadomą pozostaje również przyszłość istniejących biletów okresowych ZTM ważnych od poniedziałku do piątku oraz przez wszystkie dni tygodnia bez przewoźników kolejowych.
- Wszystkie szczegóły w tym zakresie przedstawimy wraz z projektem uchwały Rady Miasta Gdańska, która zostanie skierowana na sesję już w styczniu 2020 r. - ucina spekulacje Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.
Pomysł z programu... Jarosława Wałęsy
Przypomnijmy, że propozycja niemal identycznego wspólnego biletu w cenie 99 zł była jedną z obietnic wyborczych Jarosława Wałęsy, kandydującego w 2018 r. na prezydenta Gdańska, zaś szefem jego sztabu był wówczas Piotr Borawski.
O idei wspólnego wewnątrzmiejskiego biletu mówiono podczas konferencji Jarosława Wałęsy - w sierpniu 2018 r.
Do współautorstwa koncepcji wspólnego biletu poczuwają się także członkowie stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, które współtworzyło program Wałęsy.
- Odrobinę nam przykro, że zapomina się o autorach tego pomysłu. Proponowana forma wspólnego biletu bez konieczności oczekiwania na inne miasta, była jednym z naszych postulatów w minionej kampanii wyborczej. Cieszymy się, że zostanie on wcielony w życie. Jesteśmy przekonani, że znacznie ułatwi to codzienne podróże komunikacją miejską mieszkańcom Gdańska - komentuje Karol Spieglanin, prezes FRAG.
Gdynia i Sopot protestują
Jeszcze przed piątkową konferencją prezydenci Gdyni i Sopotu, Wojciech Szczurek oraz Jacek Karnowski, przesłali oświadczenie, w którym czytamy m.in.:
- Z przykrością przyjmujemy do wiadomości, że Urząd Marszałkowski WP oraz Miasto Gdańsk podejmują działania, by pilotażowo wprowadzić zintegrowany bilet obejmujący komunikację miejską i kolejową jedynie w granicach miasta Gdańska. Żywimy głębokie przekonanie, że taki pilotaż byłby skuteczniejszy, gdyby objął co najmniej całe Trójmiasto, a docelowo system obejmować musi cały obszar metropolitalny. Zwróciliśmy się pisemnie do Urzędu Marszałkowskiego o przedstawienie kosztów takiego rozwiązania dla naszych miast. Z naszej wiedzy wynika bowiem, że koszty nie są jeszcze precyzyjnie policzone nawet dla Gdańska, a całkowicie nieznane dla Gdyni i Sopotu.
Do treści tego oświadczenia odniósł się Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
- Podobne rozmowy [nad wspólnym biletem - dop. red.], jak z Gdańskiem, będziemy również prowadzić z Sopotem i Gdynią, o co zabiegają obaj prezydenci. Mam nadzieję, że będziemy dyskutować nad rozwiązaniami technicznymi i finansowymi - zapewnia Struk.
- Bardzo cieszy mnie gotowość moich kolegów prezydentów do podjęcia rozmów na ten temat z marszałkiem województwa. Pracujemy z naszej inicjatywy nad tym rozwiązaniem kilka miesięcy i uważam, że kolejnym krokiem powinna być dalsza integracja. Każdy musi jednak odpowiedzieć na pytanie, ile to będzie kosztowało i czy stać na to dany samorząd - dodaje Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
Koszt wspólnego biletu to 6,5-9,4 mln zł
Szacunkowy koszt wprowadzenia wspólnego biletu dla budżetu Gdańska to wydatek ok. 6,5-9,4 mln zł. Dokładne wyliczenia będą znane dopiero w październiku przyszłego roku, gdy zostaną przeprowadzone badania transportowe.
Dla porównania, wprowadzenie darmowych przejazdów dla dzieci i uczniów kosztuje budżet miasta ok. 9 mln zł rocznie (dokładne wyliczenia są niemożliwe, ponieważ uczniowie i dzieci są niejako poza systemem taryfowym - ich obecność w środkach transportu nie jest odnotowywana w żaden sposób). Włodarze nie odpowiedzieli w piątek na pytanie, czy ulga ta zostanie także rozszerzona o przejazdy pociągami.
Opinie (506) ponad 10 zablokowanych
-
2019-12-28 01:40
Drezno i kilkanaście miejscowości wkoło (3)
Jeden bilet na wszystkie rodzaje transportów w opcjach jedno i wielodniowych, godzinnych miesięcznych i kilku innych wygodnych dla pasażerów. Przemyślane w każdą stronę i pod każdy scenariusz. Opcje kupna wszystkie możliwe. Net, papier, apka, karty pre paid itd. Czytelny system informacji wszędzie gdzie się da. Jednolite oznakowanie, proste symbole zrozumiałe dla wszystkich. Mieszkańcy i turyści zadowoleni. Trzeba naprawdę być ułomkiem, żeby w mig nie zajarzyć o co idzie. Do tego pewnie rentowny i powodujący rezygnację z samochodu. Ekologia wygoda itd.
Pojazdy czyste, obsługa miła, dobrze ubrana. Pomoc na każdym kroku i punkty informacyjne. Kocham Gdańsk ale jak czytam że jeszcze 100mln i kilka lat to potrwa, to szlag mnie trafia.- 19 3
-
2019-12-28 13:40
"kilkanaście miejscowości wkoło"
Należy dodać, że te bilety obowiązują równiez za granicą Niemiec, w Czechach i w Polsce.
Świetna rzecz na dłuższe wycieczki lub tranzyt przez te tereny.
Podobne rozwiązania funkcjonują na terenie Pomorza Przedniego (obejmuje Szczecin).- 1 1
-
2019-12-28 02:14
W Londynie sa strefy i jak mieszkasz na przedmiesciach placisz wiecej (1)
Dlatego Sopot i Gdynia jak chcą jeździć do pracy w Gdansku też powinny płacić więcej
- 2 0
-
2019-12-28 12:37
nie dlatego, że na przedmieściu
ale dlatego, że mieszkasz dalej i intensywniej korzystasz. Oraz mieszkasz w znacząco odmiennym otoczeniu.
Strefy są ale daleko większe niż w Trójmieście. W Warszawie pierwsza strefa to 45km, czyli Śródmieście-Wejherowo.- 1 1
-
2019-12-28 13:24
marszałek to tylko Gdańsk a reszta gmin w d...
- 7 7
-
2019-12-28 13:17
Gdynia
Co za pech - Gdynia właśnie obcięła wydatki na komunikację. A tu znowu trzeba będzie zwiększyć.
- 9 1
-
2019-12-28 12:35
Słabe. Samorząd wojewódzki uprawia rzymską zabawę "divide et impera", (1)
zamiast zmierzać do szerszej współpracy metropolitalnej, a może i szerszej. Nadzwyczaj słabe.
- 8 4
-
2019-12-28 13:14
Próbowali
Przecież próbowali szerszej współpracy. Nic z tego nie wyszło. I nadal nic by nie było, gdyby czekać na innych.
- 0 4
-
2019-12-27 21:26
Jedno miasto jakby posluchalo moich wieloletnich postow. Tylko ze jedno miasto to za malo. Mieszkamy w trojmiescie !! (4)
- 8 5
-
2019-12-28 01:26
Moze ty. Zdecydowana wiekszosc mieszka w Gdansku (1)
I ma gdzieś doplacanie za Gdynie
- 4 1
-
2019-12-28 11:21
A dlaczego nie zawezisz tego twierdzenia jedynie do dzielnicy w ktorej mieszkasz?
Nie doplacalbys za reszte Gdanska.
- 0 2
-
2019-12-28 00:11
(1)
Przecież taki bilet działa od lat
- 2 0
-
2019-12-28 11:19
Oczywiscie. Kosztuje 230 zl. Dla porownania w Warszawie to 98 zl, w Pradze 90 zl
- 1 0
-
2019-12-27 16:05
(4)
A jednorazowe? Nie każdy jeździ codziennie
- 18 12
-
2019-12-27 16:22
Kasowniki (3)
Przecież na SKM nie ma kasowników "miejskich".
- 2 2
-
2019-12-27 16:34
(2)
A kto jeszcze traci czas na bilety i kasowniki, skoro są aplikacje?
- 2 13
-
2019-12-28 11:20
Wiele osób durniu!
Na przykład ja; Skycasha nigdy nie dotykałem.
- 1 0
-
2019-12-27 20:53
Ty masz zamiast głowy wielki smartfon.
- 6 0
-
2019-12-27 16:24
(8)
Biorąc pod uwagę warunki jakie trzeba spełnić to propozycja nie trzyma się kupy i rzeczywiście przeczy zdrowemu rozsadkowi. Przyjęto założenie że jak ktoś mieszka w jednym mieście to porusza się tylko w granicach tego miasta sugerując równocześnie żeby Sopot i Gdynia wprowadziły takie samo głupie rozwiązanie.
- 28 13
-
2019-12-27 16:33
Masz wybór (7)
Do jazdy po Gdańsku - wspólny bilet.
Do jazdy po aglomeracji - bilet metropolitalny.- 3 8
-
2019-12-27 19:38
No właśnie, mzkzg. po co to? (3)
Kiedyś kursował sobie taki autobus 510 (Port Lotniczy - Gdynia). Zapytałem się kierowcy o ten bilet metropolitalny. Powiedział, że nie sprzedaje takich i raczej będzie problem z kupnem, bo w Gdyni sprzedają tylko w kilku punktach, na pewno na dworcu kolejowym. Kupiłem u niego bloczek za 10 zł, a biletu metropolitalnego nie dostałem, bo nie byłem w okolicy dworca, a w kioskach nikt o tym nie słyszał. Taki pożytek z tego wspólnego biletu.
Teraz na szczęście jest SKM z Matarni do Gdyni.- 2 0
-
2019-12-28 00:09
(2)
Kurcze, następny uswiadomiony. Taki bilet istnieje i działa tylko w tej chwili jest nieco drozszy. Nic nowego nie zostanie wprowadzone.
- 2 3
-
2019-12-28 10:46
Nieco droższy? 230 zł! (1)
- 3 0
-
2019-12-28 10:55
150 zl. Ten bilet potanieje a podrozeja jednorazowe. Ot i cała reforma.
- 4 0
-
2019-12-27 16:54
(2)
Nie mam wyboru, nie jestem zameldowany w Gdańsku. W sumie dobrze ze odpowiedziałeś na mój komentarz bo uświadomiłes mi że to rozwiązanie jest nie tylko nie mądre to w zasadzie niepotrzebne. Równie dobrze mozna było zrobić zniżki na bilet miesięczny dla osób zameldowanych w Gdańsku.
- 5 7
-
2019-12-27 23:56
To się zamelduj. (1)
Albo chociaż płać podatki w Gdańsku. Wspólny bilet nie jest za darmo - miasto będzie musiało płacić za to kilkanaście milionów rocznie. Te pieniądze biorą się właśnie z podatków.
- 2 3
-
2019-12-28 00:07
Mam się z Sopotu przemeldowac do Gdańska? Lol. Pieniądze biora się z podatków i droższych biletów jednorazowych. Szumnie oglosszona zmiana jest jedynie redystrybucja kwot z różnych źródeł a nie nowym rozwiązaniem. Taka ściema
- 3 0
-
2019-12-28 10:54
Nareszcie brawo Dulkiewicz brawo Struk
Tylko abnegat intelektualny będzie krytykował taki sukces.SKM znosi PKP złote jajka od lat(dlatego nie należy do samorządu!)ma swoje spec.taryfy i zniżki,a i Gd.Sop.Gdy.swoje,o reszcie prowincji nie wspominając!Ps doskonale pamiętam jak prez.Gdyni nie zgadzał się na propozycje integracyjne komunikacji ze strony Adamowicza,jedyną pełna zgodę dał na linię 101 gratis 1dzień z Gd do Gd w ramach tygodnia zrównoważonego transportu.A kolejne nadmierne ambicje to ,,bankróctfo"rozbudowy lotniska.Niestety brak ustawy metropolitalnej dla 3city zmuszającej aglomerację do wspólnych działań pogłębia haos..........
- 4 7
-
2019-12-28 10:44
Super - bilet dla mieszkańców
A nie od lat tylko nocujących, pracujących i pomieszkujących.
- 7 7
-
2019-12-28 10:19
Kraków
Kraków również myślał tylko o swoich granicach. Teraz ma problem ze smogiem ponieważ dostaje się on z gmin ościennych...
- 6 9
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.