• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Odtwórzmy naziemne przejście przez Podwale Grodzkie

Maciej Naskręt
26 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Proponowane przejście przy ul. Podwale Grodzkie. Proponowane przejście przy ul. Podwale Grodzkie.

To dobry moment, by wykonać naziemne przejście dla pieszych przez Podwale Grodzkie, podobne do tego, które funkcjonowało w tym miejscu wiele lat temu. Nie utrudni to ruchu aut, bo tuż obok i tak staną nowe światła, na wyjeździe z Forum Gdańsk.



Jak oceniasz pomysł odtworzenia przejścia dla pieszych?

Tkanka miejska w centrum Gdańska od ok. 60 lat przecięta jest od południa Podwalem Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska, a od zachodu Podwalem Grodzkim zobacz na mapie Gdańska, Wałami Jagiellońskimi zobacz na mapie Gdańska i ul. Okopową zobacz na mapie Gdańska. Jeśli chodzi o scalenie miasta w rejonie Podwala Przedmiejskiego są już zdecydowane pomysły, które niebawem wejdą w fazę realizacji. Natomiast część zachodnia śródmieścia jest nietknięta przez jakiegokolwiek inżyniera w tym zakresie.

Jest jednak okazja, by sytuację w ostatnim przypadku odmienić i poprawić. W centrum Gdańska - tuż obok dawnej przychodni kolejowej zobacz na mapie Gdańska - powstaje wyjazd z budowanej galerii Forum Gdańsk na ul. Podwale Grodzkie zobacz na mapie Gdańska. Kierowcy po zakupach będą mogli stamtąd wyjechać w stronę Wrzeszcza, ale także i Oruni.

By zapewnić włączenie się do ruchu na wysokości kościoła św. Elżbiety zobacz na mapie Gdańska planowana jest przebudowa układu drogowego. Jej koniecznym elementem, oprócz przejazdu tramwajowego, jest ustawienie sygnalizacji świetlnej dla ruchu kołowego. Słupy z wysięgnikami dla sygnalizatorów już stoją.

Od kilkudziesięciu lat przejście przez Podwale Grodzkie w poziomie jest zabronione. Wymusił to duży ruch samochodów. Od kilkudziesięciu lat przejście przez Podwale Grodzkie w poziomie jest zabronione. Wymusił to duży ruch samochodów.
Nowa sygnalizacja, na którą zgodzili się urzędnicy, oznacza spowolnienie ruchu w centrum, ale daje też argument do wykonania przejścia naziemnego przez dwujezdniową trasę. W obecnej dokumentacji zabrakło tego bardzo ważnego elementu. By jednak nie było to tylko zwykłe przejście przez obie jezdnie, należałoby tam dobudować chodnik w pasie zieleni (przylegające do torów tramwajowych), który umożliwiałby dojście także do przystanków przed dworcem.

Rozwiązanie miastotwórcze

Tak wykonane przejście zapewniłoby przede wszystkim skrót dla osób idących na przykład od strony Galerii Madison do Forum Gdańsk, jak i w drugą stronę. Ponadto udogodnienie zapewniłoby sprawniejsze przejście z dworca PKP na teren Głównego Miasta.

Poprawiłaby się też sytuacja na przystankach tramwajowych. Dzisiaj pasażerowie tłoczą się tam głównie w rejonie tunelu. Doprowadzenie nowego dojścia rozładowałoby ten tłok. Więcej osób, po wyjściu z tramwaju, zamiast do tunelu, kierowałaby się na nowe przejście dla pieszych.

Wykonanie tzw. zebry, która umożliwiałaby przejście nawet w dwóch etapach, spotęgowałoby efekt miastotwórczy. Obecnie przejście na Hucisku i to w tunelu, przy dworcu, dzieli 450 m. Wykonanie proponowanego przez nas przejścia skróciłoby spacery, przemieszczanie się po mieście i zachęcałoby do poruszania się piechotą lub rowerem.

  • Pas zieleni, na którym mógłby powstać chodnik prowadzący do przejścia dla pieszych na wysokości dawnej przychodni kolejowej.
  • Pas zieleni, na którym mógłby powstać chodnik prowadzący do przejścia dla pieszych na wysokości dawnej przychodni kolejowej.
  • Miejsce przeznaczone pod budowę wyjazdu z Forum Gdańsk na ul. Podwale Grodzkie.
  • Gotowe słupy pod sygnalizację świetlną.
Co z przepustowością?

Minusem naszej propozycji byłby dłuższy wyjazd z galerii. Kierowcy wyjeżdżający z Forum Gdańska musieliby się zatrzymać przed przejściem, po wjechaniu na Podwale Grodzkie w kierunku Wrzeszcza. Sytuacja byłaby podobna do tej, gdy kierowcy wyjeżdżają z ul. Miałki Szlak w ul. Elbląską do centrum. zobacz na mapie Gdańska

Ponadto wydłużyłyby się cykle świateł na głównej arterii dla samochodów, ale płynny przejazd z pewnością udałoby się zapewnić poprzez wyregulowanie świateł w systemie inteligentnego sterowania ruchem Tristar.

Nasz pomysł nie jest niczym nowym. Przejście dla pieszych funkcjonowało przy dawnej przychodni kolejowej na Podwalu Grodzkim w latach 60. Nawet jedno z malowań "zebry" z tamtego okresu udało się uwiecznić fotografowi. Warto zatem wrócić do tamtego pomysłu w nieco odświeżonej formie - dostosowanej do obecnych realiów.

Malowanie przejścia dla pieszych na Podwalu Grodzkim w rejonie dawnej przychodni. Malowanie przejścia dla pieszych na Podwalu Grodzkim w rejonie dawnej przychodni.

Opinie (290) 2 zablokowane

  • ja jestem na nie

    • 9 6

  • Otwórzmy też naziemne przejście przez obwodnicę w rejonie Auchan (1)

    • 15 11

    • ale ty głupi jesteś....

      • 1 3

  • 3x TAK!

    a kiedy w końcu te zapowiadane zmiany na Podwalu Przedmiejskim?

    Przy wysepce niby światła są, a zmieniają się chyba co 3 cykle. I tak przechodzę na czerwonym, bo prędzej nic nie będzie jechać, niż się zielonego tam doczekasz.

    A kierowcy oczywiście jak zwykle kupę w majtach mieli, jak im te światła mieli postawić...

    • 4 13

  • wolałbym

    wolałbym aby zamiast tego miasto regularnie (raz na kwartał) wydawało pieniądze na malowanie pasów..dajcie firmom zarobić i tym którzy chcą pracować.Poprawi to bezpieczeństwo i pieszych i samochodów.

    • 9 1

  • Niebezpieczne rozwiązanie... (2)

    Na całym świecie buduję się kładki i tunele dla pieszych... Zobaczycie jak nie będzie świateł to ludzie będą potrącani przez auta.. Będzie to samo co było we Wrzeszczu na wysokości Teatru Miniatura, i przy wysepce tam też nie daleko sygnalizacja przy Galerji Bałtyckiej jest a potrąceń pieszych masa była puki świateł nie zrobili....

    • 13 8

    • Niby gdzie? Na calym swiecie buduje sie owszem tunele ale dla samochodow.

      • 4 2

    • byłem na całym świecie w pięknych zachodnich miastach i raczej tam nie ma autostrad w środku miast i ludzie chodzą po ulicach.

      • 3 2

  • Mi to obojętne i tak cały czas spędzać będę w Forum Radunia. Serio.

    PRACA PRACA I PRACA
    A W sobotę w samochodzik i na lotnisko, Hamburg i powrót w poniedziałek, wtorek...

    • 1 1

  • Mniej przejść, więcej kładek. (1)

    Kolejne pasy i kolejne wypadki. Trzeba odejść od tych "tanich" rozwiązań wstrzymujących ruch i puścić ruch pieszy pod, lub nad ulicą.

    • 5 5

    • Ruch pieszy sie puszcza na poziomie 0 pod lub na w cywilizowanym swiecie tworzy sie ulice dla aut

      • 2 1

  • 200 metrów dalej, na Okopowej budujemy nowy tunel.... (1)

    oszołomy znowu mają problem

    • 8 2

    • 200 metrów? serio?

      bo mapa google mówi 650 m. Zasadnicza różnica w odległości.

      • 1 0

  • i stojące na światłach dziesiątki samochodów... i spaliny,.. dużo, dużo..

    ech.. uwielbiam ten zapach

    • 6 1

  • Urzędasy

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane