• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Opozycja nie chce tunelu pod Pachołkiem. Zastępca prezydenta: naśladujmy Gdynię

Maciej Naskręt
5 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Mieszkańcy Oliwy wywalczyli, że po ich dzielnicy nie mogą jeździć pojazdy o wadze powyżej 24 ton. Natomiast tunel pod Pachołkiem, zdaniem władz Gdańska, sprawi, że znikną tam korki. Mieszkańcy Oliwy wywalczyli, że po ich dzielnicy nie mogą jeździć pojazdy o wadze powyżej 24 ton. Natomiast tunel pod Pachołkiem, zdaniem władz Gdańska, sprawi, że znikną tam korki.

Radni PiS z Gdańska chcą wstrzymania prac przygotowawczych do budowy tunelu pod Pachołkiem. Powód? Zbyt wysoka cena inwestycji - nawet 2 mld zł. Władze Gdańska przekonują, że mieszkańcy potrzebują trzech sprawnych połączeń z górnym tarasem, takich, jakie ma Gdynia.



Koncepcja przeprowadzenia ruchu tranzytowego przez Oliwę proponowana przez radnych PiS. Zdaniem władz miasta, ten układ dróg nie obsłużyć ruchu między Grunwaldzką i obwodnicą. Koncepcja przeprowadzenia ruchu tranzytowego przez Oliwę proponowana przez radnych PiS. Zdaniem władz miasta, ten układ dróg nie obsłużyć ruchu między Grunwaldzką i obwodnicą.
Dwa dni temu ujawniliśmy, że gdański Zarząd Dróg i Zieleni zleci niebawem opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla tunelu pod wzgórzem Pachołek w Oliwie. Dokument ma odpowiedzieć na pytanie: jak budować obiekt i ile pieniędzy może pochłonąć jego wykonanie. Prace nad dokumentem miałyby ruszyć w przyszłym roku. Na ten cel władze Sopotu i Gdańska przeznaczyły po 250 tys. zł.

Informacja zbulwersowała jednak radnych opozycji. Ci chcą, by władze Gdańska zaniechały prac przy projekcie budowy tunelu pod Pachołkiem. Dlaczego? Ze względu na ogromne koszty. Budowa prawie 5-kilometrowego fragmentu dwujezdniowej trasy z tunelem - między al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska, a obwodnicą zobacz na mapie Gdańska - to wydatek według wstępnych szacunków rzędu 2 mld zł. Droga nieco przecina tereny Sopotu, ale i tak lwią część tej sumy będzie musiał wyłożyć Gdańsk, bowiem biegnie ona przede wszystkim w jego granicach.

Kto ma rację w sprawie tunelu pod Pachołkiem ?

- Uważamy, że ta inwestycja jest nie do zrealizowania w najbliższej perspektywie Unii Europejskiej, czyli w latach 2014-2020. Wydanie na niego 2 mld zł byłoby marnotrawieniem publicznych pieniędzy, gdyż miastu trudno będzie pozyskać źródła finansowania - argumentuje Wiesław Kamiński, radny PiS.

Radni opozycji uważają, że należy wybrać tańsze i przez to bardziej realne rozwiązanie. Polegałoby ono na szybkim poszerzeniu istniejącej ul. Spacerowej i budowie ulicy Nowej Opackiej, która pobiegłaby od al. Grunwaldzkiej, między terenem AWFiS i siedzibą gdańskiego oddziału Telewizji Polskiej, do ul. Czyżewskiego

Co sądzą o tym gdańscy urzędnicy? - Analizowaliśmy rozwiązania pośrednie, także to proponowane przez opozycję. Jednak wprowadzenie ruchu tranzytowego na ul. Czyżewskiego czy budowa rond w tym miejscu utrzyma paraliż na al. Grunwaldzkiej. Sytuacja na głównej drodze w mieście się nie zmieni - przekonuje Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.

Bojanowski uspokaja, że nie podjęto jeszcze decyzji o zapisaniu 2 mld zł na budowę Nowej Spacerowej. - Na razie wydajemy wspólnie z Sopotem 500 tys. zł na studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe, które odpowie nam na pytanie kiedy budować tunel pod Pachołkiem i ile nas to będzie kosztowało - dodaje prezydent.

Władze Gdańska podkreślają też, że za 2 mld zł można wybudować tunel z "górnej półki". Ich zdaniem oszczędnie realizowana inwestycja może kosztować nawet 700 mln zł. Szczegółowe wyliczenia ma właśnie określić właśnie STEŚ.

Działka Telewizji Polskiej pod drogę?

Radni PiS zarzucają władzom miasta, że te nie skorzystały z prawa pierwokupu działki należącej wcześniej do Telewizji Polskiej, a sprzedanej niedawno firmie deweloperskiej Inpro.

- Ul. Nowa Opacka, która byłaby łącznikiem między al. Grunwaldzką a ul. Czyżewskiego, biegłaby właśnie przez część tego terenu - mówi Jacek Teodorczyk, radny PiS.

Co na to władze Gdańska? - Według naszych wyliczeń i symulacji poprowadzenie drogi przez działkę TVP nie przyniosłoby żadnego efektu, stąd więc wykup działki w tym zakresie okazał się niezasadny. Zależy nam na wyprowadzeniu ruchu z Oliwy, dzielnicy, która zmienia się z na dzień i ma ogromny potencjał - tłumaczy Bojanowski.

Droga w Gdańsku niezbędna mieszkańcom Sopotu

Można spotkać się z opiniami, że budowa ul. Nowa Spacerowa i tunelu ma służyć bardziej turystom jadącym do Sopotu, niż mieszkańców Gdańska. Niespełna 40-tysięczne miasto jak powietrza potrzebuje sprawnego dojazdu do Obwodnicy Trójmiasta. Obie dotychczasowe drogi - ul. Spacerowa i ul. Sopocka - już nie wystarczają.

Gdańscy urzędnicy tak tego jednak nie odbierają. - To nie jest dojazd do obwodnicy dla mieszkańców Sopotu, a dla całej metropolii. Gdynia ma z Obwodnicą Trójmiasta już trzy sprawne połączenia drogowe, które przenoszą ruch z miejskich dróg na obwodnicę. Gdańska ma na razie dwa, potrzebujemy jeszcze jednego - mówi Bojanowski.

Tunel zdaniem władz Gdańska jest projektem docelowym, stąd jego powstanie jest przesądzone.

Miejsca

Opinie (252) 7 zablokowanych

  • Gdynia nie ma żadnego sprawnego połaczenia z obwodnicą (1)

    Ma jedno niby dobre czyli Trasę Kwiatkowskiego ale z żenującymi błędami w prowadzeniu trasy i deniwelacji terenu i fatalnym skrzyżowaniem z Morską.
    Połączenie poprzez Wielkopolską = światła + brak bezkolizyjnego włączenia się do obwodnicy
    Połączenie poprzez Chwarznieńską - żenada kompletna ( bark właczenia do obwodnicy, światła , dramat w Witominie.
    Natomiast co do Spacerowej: proponowane rozwiązanie jest rzeczywiście bardzo drogie - za drogie ale na pewno warto nad tym pracować a konkretnie
    a) przebudowa węzła Osowa ( na terenie Gdyni )
    b) dodanie drugiej nitki w lesie
    c) ominięcie zakrętu w Renuszewie
    i co dalej ?
    Jak włączyć się do Grunwaldzkiej a najlepiej przejść na dolny taras ?
    Jak podwoić połaczenie z Sopotem ?

    • 6 2

    • po prostu - piłą

      uwolnić Reja

      • 0 0

  • Mogliby zrobić nową trasę od węzła Owczarnia, wylot gdzieś na wysokości Bażyńskiego... (6)

    • 54 26

    • (5)

      to się nazywa ulica Kościerska

      • 8 0

      • Owszem Kościerska ale kolega pewnie miał na myśli wydrążenie tunelu nie pod Pachołkiem ale z Owczarni do Bażyńskiego. Kościerską nic by nie dało bo by i tak końcówka by wyszła na koniec Spacerowej. A tu chodzi cały czas o wyprowadzenie tego ruchu aut na Grunwaldzką z pominięciem tego odcinka Oliwskiego.

        • 1 0

      • Dobra ! Zapytalem Henka co o tym sadzi ? zgodzil sie ! (3)

        Zrobimy tak jak mowisz. Jutro o 9 rano gdzies sie wszyscy musimy spotkac to pojdziemy kupic lopaty i bedziemy robic ta nowa trase . Dobry pomysl ?

        • 7 3

        • niech ktos taczke wezmie (2)

          • 7 2

          • a nie prościej piłkę.. do metalu?

            :
            porządną drogę można otworzyć w dziesięć minut

            wystarczy przeciąć (i sprzedać na złom) dwa rachityczne szlabaniki

            • 0 0

          • Chyba,żeby wywieźć na niej pomysłodawcę...

            • 6 2

  • "projekt docelowy"

    "przesądzone" - niezależnie od wyników ekspertyz
    bezczelna arogancja władz

    i Miś jak żywy

    trzeba rozwiązać i rozpędzić na cztery dooopy "władze" Gdańska i Sopotu, miasta połączyć, powołać zarząd komisaryczny, wyłoniony w konkursie kompetencyjnym, a nie "demokratycznych" wyborach, albo po prostu szybko WYLOSOWANY

    o bardzo szerokich kompetencjach

    zapewne taki zarząd udrożnił by Reja a protestujących wysłał na Srebrzysko.

    a forsę za tunel dał na przyspieszenie PKM, tunelu pod Martwą Wisłą, zrobienie dużego szpitala opiekuńczo geriatrycznego w miejscu hospicjum Caritas, przebudowę stadionu na centrum handlowe, dofinansowanie policji i jej porządna kontrolę, i wsparcie prawne, by umiała opanować kiboli itp

    z po okresie umówionej kadencji cały taki zarząd na emeryturę, bo byli by znienawidzeni, choć przeszli by do historii.

    pewnie to mrzonki, ale był by sukces i to dla miasta jedyna szansa, innej nie ma. Batman nas nie uratuje.

    więc po prostu - nie ma szans i nadziei

    • 2 2

  • wita stwosza (4)

    a ja sie pytam, kto wydal zgode i w ogle wyszedl z takim pomyslme, zeby zwezyc ulice Wita Stwosza do 1 pasa, a na drugim zrobi droge rowerowa !!! nikt tamtedy nie jezdzi. inwestycja kosztowala 1 mln zlotych. Ktos powinien za to opowiadac... super sie wydaje cudze pieniadze ...

    • 8 3

    • Zastanów się człowieku nad sobą. Ulicą Wita Stwosza prawie nikt nie jeździł. Prawa jezdnia po obydwu stronach służyła ostatnio tylko na parkowanie aut dzień i noc. A teraz jak wprowadzono ścieżki rowerowe to wszyscy nagle się obudzili że, by chcieli tamtędy jeździć zamiast Grunwaldzką i Polankami. Klepnij ty sie w czoło człowieku albo ty z tych co tam parkowali, bo to oni najwięcej krzyczą. A tak to ta ulica trochę się przez to ożywi bo studenci też chcą dojechać rowerem na uniwerek.

      • 2 3

    • faktycznie, 1mln zł w kontekscie 2mld (2)

      to nawet się nie łapie na próg "po spożyciu" 0,5 promila

      • 1 1

      • (1)

        Byly dwa pasy, mozna bylo tamtedy ominac grunwaldzka i skrzyzowania np. z Bazynskiego Derdowskiego itd... i tym samym poleciec syzbciej do osowy.
        tym czasem rpzez ta beznadziejna inwestycje juz sie robia tam korki !! :)

        • 3 1

        • masz jeszcze Polanki

          • 0 1

  • Eeee tam tunel ....

    .... na dzień dzisiejszy na granicy Sopot-Gdańsk ( w poblizu ul.Czyżewskiego) potrzebny zwykły czytelny kierunkowskaz na obwodnice.Jesli się chce mieć turystykę na wysokim poziomie to trzeba i o to zadbać .

    • 4 0

  • Kto opracował ten układ drogowy ? (2)

    1) Zakręt przed leśniczówką przez konieczność zwolnienia powoduje tamowanie ruchu.
    2) Polanki jako droga "zbiorcza" ?
    3) Wojska Polskiego nie ma i nie miała "pełnych" dwóch pasów. najpierw prawy był parkingiem a teraz są zwężenia ze względu na przeznaczenie tej drogi do ruchu rowerowo.
    4) Nowe skrzyżowanie do "Nowej Opackiej" tuż za skrzyżowaniem z Pomorską. Jeżeli skala jest zachowana to jest to odcinek mniej więcej jak od Opata Rybińskiego do przystanków autobusowych na Obrońców Westerplatte (przystanek autobusu do ZOO) - ile samochodów zmieści się miedzy tymi skrzyżowaniami 6-7 na jednym pasie ?

    • 12 0

    • drodzy architekci z za granicy

      pytałem kiedyś o rondo w Brzeźnie, gdzie nie ma prawoskrętów, sygnalizacja działa na "wariata", a na zielonym Hallera przejedzie 3-4 aut. Robiła to firma zagraniczna.
      Pomysł na komunikację jest fatalny, a na pewno nie jest kompleksowy.

      • 0 0

    • Zgadza się. Proszę jeszcze zauwazyć jak "Nowa Opacka" łączy sie z Czyżewskiego - pod kątem prostym. Opacka z Spacerową również. Mija się z celem budowaniu dwóch pasów w każdym kierunku - w tych miejscach samochody będą bardzo zwalniać, a chodzi przecież o to aby ruch był płynny.

      • 3 0

  • na pewno macza w tym palce jakiś przestępca

    myślę, że lokalni działacze powinni doszukać się mafijnych powiązań i w ten sposób zablokować rozwój dzielnicy i miasta tak, jak zrobiłą to ortodoksyjna grupka z Brzeźna, która milczała, gdy ustalano SLOW, a dziś plecie bzdury o mafii, gdy dzielnica ma szanse na rozwój. Wiceprezydent biegiem powinien lecieć do prokuratury z zawiadomieniem.
    Dajcie temu miastu żyć i rozwijać się.

    • 0 0

  • Pis i jego Mafia

    Jak zwykle Pis wszystko miesza , za ta inwestycja nie będą wtedy mieli kasy do własnych kieszeni.

    • 2 5

  • ?

    moze portal trojmiasto sprawdzi co z droga zielona od ergo do brzezna, przypomnijmy ze nie wszyscy mieszkaja na gornym tarasie

    • 2 0

  • Na mapce widać (1)

    ulicę Wojska Polskiego a to przecież jest Wita Stwosza.
    Nadto zaznaczone są dwa pasy ruchu w każdą stronę, to o tyle ciekawe że jeden pas jest dla rowerów, tak więc naprawdę pas jest jeden, chyba że ten dla rowerów też liczą a i chodnik jest w pasie drogowym, no to wtedy mamy 3 pasy ruchu. Zatem planiści robią sobie z nas JAJA.

    • 7 0

    • Z tego widać że, nawet taka głupia mapka została zlecona do wykonania ludziom z poza Gdańska. I tak jest ze wszystkim. Przez to mamy później nie to co chcieliśmy.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane