• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Opozycja nie chce tunelu pod Pachołkiem. Zastępca prezydenta: naśladujmy Gdynię

Maciej Naskręt
5 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Mieszkańcy Oliwy wywalczyli, że po ich dzielnicy nie mogą jeździć pojazdy o wadze powyżej 24 ton. Natomiast tunel pod Pachołkiem, zdaniem władz Gdańska, sprawi, że znikną tam korki. Mieszkańcy Oliwy wywalczyli, że po ich dzielnicy nie mogą jeździć pojazdy o wadze powyżej 24 ton. Natomiast tunel pod Pachołkiem, zdaniem władz Gdańska, sprawi, że znikną tam korki.

Radni PiS z Gdańska chcą wstrzymania prac przygotowawczych do budowy tunelu pod Pachołkiem. Powód? Zbyt wysoka cena inwestycji - nawet 2 mld zł. Władze Gdańska przekonują, że mieszkańcy potrzebują trzech sprawnych połączeń z górnym tarasem, takich, jakie ma Gdynia.



Koncepcja przeprowadzenia ruchu tranzytowego przez Oliwę proponowana przez radnych PiS. Zdaniem władz miasta, ten układ dróg nie obsłużyć ruchu między Grunwaldzką i obwodnicą. Koncepcja przeprowadzenia ruchu tranzytowego przez Oliwę proponowana przez radnych PiS. Zdaniem władz miasta, ten układ dróg nie obsłużyć ruchu między Grunwaldzką i obwodnicą.
Dwa dni temu ujawniliśmy, że gdański Zarząd Dróg i Zieleni zleci niebawem opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla tunelu pod wzgórzem Pachołek w Oliwie. Dokument ma odpowiedzieć na pytanie: jak budować obiekt i ile pieniędzy może pochłonąć jego wykonanie. Prace nad dokumentem miałyby ruszyć w przyszłym roku. Na ten cel władze Sopotu i Gdańska przeznaczyły po 250 tys. zł.

Informacja zbulwersowała jednak radnych opozycji. Ci chcą, by władze Gdańska zaniechały prac przy projekcie budowy tunelu pod Pachołkiem. Dlaczego? Ze względu na ogromne koszty. Budowa prawie 5-kilometrowego fragmentu dwujezdniowej trasy z tunelem - między al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska, a obwodnicą zobacz na mapie Gdańska - to wydatek według wstępnych szacunków rzędu 2 mld zł. Droga nieco przecina tereny Sopotu, ale i tak lwią część tej sumy będzie musiał wyłożyć Gdańsk, bowiem biegnie ona przede wszystkim w jego granicach.

Kto ma rację w sprawie tunelu pod Pachołkiem ?

- Uważamy, że ta inwestycja jest nie do zrealizowania w najbliższej perspektywie Unii Europejskiej, czyli w latach 2014-2020. Wydanie na niego 2 mld zł byłoby marnotrawieniem publicznych pieniędzy, gdyż miastu trudno będzie pozyskać źródła finansowania - argumentuje Wiesław Kamiński, radny PiS.

Radni opozycji uważają, że należy wybrać tańsze i przez to bardziej realne rozwiązanie. Polegałoby ono na szybkim poszerzeniu istniejącej ul. Spacerowej i budowie ulicy Nowej Opackiej, która pobiegłaby od al. Grunwaldzkiej, między terenem AWFiS i siedzibą gdańskiego oddziału Telewizji Polskiej, do ul. Czyżewskiego

Co sądzą o tym gdańscy urzędnicy? - Analizowaliśmy rozwiązania pośrednie, także to proponowane przez opozycję. Jednak wprowadzenie ruchu tranzytowego na ul. Czyżewskiego czy budowa rond w tym miejscu utrzyma paraliż na al. Grunwaldzkiej. Sytuacja na głównej drodze w mieście się nie zmieni - przekonuje Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.

Bojanowski uspokaja, że nie podjęto jeszcze decyzji o zapisaniu 2 mld zł na budowę Nowej Spacerowej. - Na razie wydajemy wspólnie z Sopotem 500 tys. zł na studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe, które odpowie nam na pytanie kiedy budować tunel pod Pachołkiem i ile nas to będzie kosztowało - dodaje prezydent.

Władze Gdańska podkreślają też, że za 2 mld zł można wybudować tunel z "górnej półki". Ich zdaniem oszczędnie realizowana inwestycja może kosztować nawet 700 mln zł. Szczegółowe wyliczenia ma właśnie określić właśnie STEŚ.

Działka Telewizji Polskiej pod drogę?

Radni PiS zarzucają władzom miasta, że te nie skorzystały z prawa pierwokupu działki należącej wcześniej do Telewizji Polskiej, a sprzedanej niedawno firmie deweloperskiej Inpro.

- Ul. Nowa Opacka, która byłaby łącznikiem między al. Grunwaldzką a ul. Czyżewskiego, biegłaby właśnie przez część tego terenu - mówi Jacek Teodorczyk, radny PiS.

Co na to władze Gdańska? - Według naszych wyliczeń i symulacji poprowadzenie drogi przez działkę TVP nie przyniosłoby żadnego efektu, stąd więc wykup działki w tym zakresie okazał się niezasadny. Zależy nam na wyprowadzeniu ruchu z Oliwy, dzielnicy, która zmienia się z na dzień i ma ogromny potencjał - tłumaczy Bojanowski.

Droga w Gdańsku niezbędna mieszkańcom Sopotu

Można spotkać się z opiniami, że budowa ul. Nowa Spacerowa i tunelu ma służyć bardziej turystom jadącym do Sopotu, niż mieszkańców Gdańska. Niespełna 40-tysięczne miasto jak powietrza potrzebuje sprawnego dojazdu do Obwodnicy Trójmiasta. Obie dotychczasowe drogi - ul. Spacerowa i ul. Sopocka - już nie wystarczają.

Gdańscy urzędnicy tak tego jednak nie odbierają. - To nie jest dojazd do obwodnicy dla mieszkańców Sopotu, a dla całej metropolii. Gdynia ma z Obwodnicą Trójmiasta już trzy sprawne połączenia drogowe, które przenoszą ruch z miejskich dróg na obwodnicę. Gdańska ma na razie dwa, potrzebujemy jeszcze jednego - mówi Bojanowski.

Tunel zdaniem władz Gdańska jest projektem docelowym, stąd jego powstanie jest przesądzone.

Miejsca

Opinie (252) 7 zablokowanych

  • żal. wykorzystują opozycję dla uzyskania aprobaty plebsu dla tej poronionej inwestycji

    "straszenie PiSem" w nowym wydaniu. patologia

    • 2 6

  • Niech sopociaki zrobią swój własny dojazd na obwodnicę, a nie tylko żerują na gdańskiej spacerowej i gdyńskich karwinach.

    I Gdynia (np. Chwarzno) i Gdańsk ( np. Kartuska ) już dużo wydał na udrożnienie dojazdów do Obwodowej.
    Niech teraz ten pseudo kurort się weźmie za swoje.

    • 4 0

  • Tak za Tunelem pod Pachołkiem

    Sprawa jest prosta. PiS zawsze będzie przeciwny temu, czego oni sami nie zaproponują. Oliwiacy mają już dość smrodu spalin. Tunel jest potrzebny i konieczny. Chyba że PiS opracuje wiszący most nad Oliwą, albo latające samochody.

    • 2 3

  • tunel (1)

    PiS- iakom się wszędzie i nic nie podoba. Co by nie było , to ta durna partia jest na NIE i jak ma być dobrze w kraju??? W wyborach trzeba się ich pozbyć to będzie może i biednie, ale SPOKOJNIE.

    • 3 3

    • takim jednostkom jak ty należy odebrać prawa wyborcze. to przez was jest jak jest.

      • 0 2

  • dobrze gada, jak ci się tak podoba jareczek to to cmok cmok na białoruś, będziesz mieć to samo.
    - odp do anonima wyżej

    • 0 0

  • INPROn zarobii deweloperzy to mafia trójmiasta?

    a Jak to Panie budyń w tym mieście wszystko aby deweloperzy mnożyli zyski , jak w Brzeźnie z tygryskiem, teraz tu wzrost wartości działki w rękach Inpro, do tego faworyzowanie Drewnicy kosztem przemysłu, przecież te planowane Young city w gdańsku na terenie Stoczni Gdańsk to tereny niebezpieczne dla zdrowia - pyły z EC, pyły z hałd za kanałem w tym pyły fosforowe z przeładunku, pyli jak jest wiatr, co widać każdego dnia, a do tego wokól young CITI na potęgę maluje się statki w tym w remontowej, północnej, Crist, to wszystko na otwartym powietrzy, opary i stężenia rozpuszczalników farb epoksydowych są w tym rejonie na drastycznie wysokim poziomie, a ślady tego można zobaczyć na lakierach aut parkujących w tym rejonie, tylko kretyni tam zamieszkają

    • 2 1

  • rozwiązanie aby było mniej korków

    NA Spacerowej zbudować drogę rowerową z Osowej do Oliwy będzie mniej samochodów jeździło!

    • 2 0

  • vfv

    niech tunel i drogę zrobią ci co robili autostrady w chorwacji. tam robiono o 30% taniej niz u nas, a czy u nas trudniej ? nie , tylko trzeba pilnowac urzedasa panstwowego aby nie wzial w lape i nie wszedl w uklady, bo urzedas sa lapowke sprzeda swoja matke.

    • 0 0

  • Lobby Kreta

    Najpierw tunel pod Martwą Wisłą, a teraz pod Pachołkiem. Trzeba dać zatrudnienie kretom póki smród się jeszcze nie rozszedł. Niech zgadnę, że ścieżki rowerowej też tutaj nie będzie. Będzie drożej i gorzej. Potem zajmie się tym CBA, ale za wszystko zapłacą podatnicy.

    • 1 1

  • 2 mld złotych..?

    Za taką kasę mogliby w końcu pomysleć nad przejęciem tego dziwnego tworu zwanego skm i zrobienie z tego metra z prawdziwego zdarzenia, wiadomo, nowe drogi też ważne, ale wydaje mi się, że metro w Trójmieście byłoby lepsza inwestycją niż jeden tunel, szczegolnie za 2 mld złotych.. za taką kasę to mogliby uruchomic połączenie lotnicze z osowy do oliwy i taniej by wyszlo..

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane