• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Opozycja nie chce tunelu pod Pachołkiem. Zastępca prezydenta: naśladujmy Gdynię

Maciej Naskręt
5 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Mieszkańcy Oliwy wywalczyli, że po ich dzielnicy nie mogą jeździć pojazdy o wadze powyżej 24 ton. Natomiast tunel pod Pachołkiem, zdaniem władz Gdańska, sprawi, że znikną tam korki. Mieszkańcy Oliwy wywalczyli, że po ich dzielnicy nie mogą jeździć pojazdy o wadze powyżej 24 ton. Natomiast tunel pod Pachołkiem, zdaniem władz Gdańska, sprawi, że znikną tam korki.

Radni PiS z Gdańska chcą wstrzymania prac przygotowawczych do budowy tunelu pod Pachołkiem. Powód? Zbyt wysoka cena inwestycji - nawet 2 mld zł. Władze Gdańska przekonują, że mieszkańcy potrzebują trzech sprawnych połączeń z górnym tarasem, takich, jakie ma Gdynia.



Koncepcja przeprowadzenia ruchu tranzytowego przez Oliwę proponowana przez radnych PiS. Zdaniem władz miasta, ten układ dróg nie obsłużyć ruchu między Grunwaldzką i obwodnicą. Koncepcja przeprowadzenia ruchu tranzytowego przez Oliwę proponowana przez radnych PiS. Zdaniem władz miasta, ten układ dróg nie obsłużyć ruchu między Grunwaldzką i obwodnicą.
Dwa dni temu ujawniliśmy, że gdański Zarząd Dróg i Zieleni zleci niebawem opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla tunelu pod wzgórzem Pachołek w Oliwie. Dokument ma odpowiedzieć na pytanie: jak budować obiekt i ile pieniędzy może pochłonąć jego wykonanie. Prace nad dokumentem miałyby ruszyć w przyszłym roku. Na ten cel władze Sopotu i Gdańska przeznaczyły po 250 tys. zł.

Informacja zbulwersowała jednak radnych opozycji. Ci chcą, by władze Gdańska zaniechały prac przy projekcie budowy tunelu pod Pachołkiem. Dlaczego? Ze względu na ogromne koszty. Budowa prawie 5-kilometrowego fragmentu dwujezdniowej trasy z tunelem - między al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska, a obwodnicą zobacz na mapie Gdańska - to wydatek według wstępnych szacunków rzędu 2 mld zł. Droga nieco przecina tereny Sopotu, ale i tak lwią część tej sumy będzie musiał wyłożyć Gdańsk, bowiem biegnie ona przede wszystkim w jego granicach.

Kto ma rację w sprawie tunelu pod Pachołkiem ?

- Uważamy, że ta inwestycja jest nie do zrealizowania w najbliższej perspektywie Unii Europejskiej, czyli w latach 2014-2020. Wydanie na niego 2 mld zł byłoby marnotrawieniem publicznych pieniędzy, gdyż miastu trudno będzie pozyskać źródła finansowania - argumentuje Wiesław Kamiński, radny PiS.

Radni opozycji uważają, że należy wybrać tańsze i przez to bardziej realne rozwiązanie. Polegałoby ono na szybkim poszerzeniu istniejącej ul. Spacerowej i budowie ulicy Nowej Opackiej, która pobiegłaby od al. Grunwaldzkiej, między terenem AWFiS i siedzibą gdańskiego oddziału Telewizji Polskiej, do ul. Czyżewskiego

Co sądzą o tym gdańscy urzędnicy? - Analizowaliśmy rozwiązania pośrednie, także to proponowane przez opozycję. Jednak wprowadzenie ruchu tranzytowego na ul. Czyżewskiego czy budowa rond w tym miejscu utrzyma paraliż na al. Grunwaldzkiej. Sytuacja na głównej drodze w mieście się nie zmieni - przekonuje Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.

Bojanowski uspokaja, że nie podjęto jeszcze decyzji o zapisaniu 2 mld zł na budowę Nowej Spacerowej. - Na razie wydajemy wspólnie z Sopotem 500 tys. zł na studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe, które odpowie nam na pytanie kiedy budować tunel pod Pachołkiem i ile nas to będzie kosztowało - dodaje prezydent.

Władze Gdańska podkreślają też, że za 2 mld zł można wybudować tunel z "górnej półki". Ich zdaniem oszczędnie realizowana inwestycja może kosztować nawet 700 mln zł. Szczegółowe wyliczenia ma właśnie określić właśnie STEŚ.

Działka Telewizji Polskiej pod drogę?

Radni PiS zarzucają władzom miasta, że te nie skorzystały z prawa pierwokupu działki należącej wcześniej do Telewizji Polskiej, a sprzedanej niedawno firmie deweloperskiej Inpro.

- Ul. Nowa Opacka, która byłaby łącznikiem między al. Grunwaldzką a ul. Czyżewskiego, biegłaby właśnie przez część tego terenu - mówi Jacek Teodorczyk, radny PiS.

Co na to władze Gdańska? - Według naszych wyliczeń i symulacji poprowadzenie drogi przez działkę TVP nie przyniosłoby żadnego efektu, stąd więc wykup działki w tym zakresie okazał się niezasadny. Zależy nam na wyprowadzeniu ruchu z Oliwy, dzielnicy, która zmienia się z na dzień i ma ogromny potencjał - tłumaczy Bojanowski.

Droga w Gdańsku niezbędna mieszkańcom Sopotu

Można spotkać się z opiniami, że budowa ul. Nowa Spacerowa i tunelu ma służyć bardziej turystom jadącym do Sopotu, niż mieszkańców Gdańska. Niespełna 40-tysięczne miasto jak powietrza potrzebuje sprawnego dojazdu do Obwodnicy Trójmiasta. Obie dotychczasowe drogi - ul. Spacerowa i ul. Sopocka - już nie wystarczają.

Gdańscy urzędnicy tak tego jednak nie odbierają. - To nie jest dojazd do obwodnicy dla mieszkańców Sopotu, a dla całej metropolii. Gdynia ma z Obwodnicą Trójmiasta już trzy sprawne połączenia drogowe, które przenoszą ruch z miejskich dróg na obwodnicę. Gdańska ma na razie dwa, potrzebujemy jeszcze jednego - mówi Bojanowski.

Tunel zdaniem władz Gdańska jest projektem docelowym, stąd jego powstanie jest przesądzone.

Miejsca

Opinie (252) 7 zablokowanych

  • Gdańsk nawet dwóch połączeń z obwodnicą nie ma,

    bo przecież Nowa Słowackiego to kicha w stosunku do założeń i oczekiwań. Ani to odpowiedniej prędkości przelotowej nie ma, ani powiązania z tunelem pod Martwą Wisłą. Może najpierw dokończmy jedną rzecz, zamiast rozgrzebywać kilka na raz.

    • 2 1

  • politycy stracili instynkt samozachowawczy

    Szach Iranu chciał zrobić Irańczykom dobrze wbrew nim. Oby PO nie skończyła jak on. Oby polska nie stała się jak Iran.

    Jaki durny kiep wymyślił, żeby znowu zamykać świeżo wyremontowaną Spacerową?! Komunikację miejską poprawia się budując ALTERNATYWNE drogi, a nie długotrwale blokując by wyremontować istniejące. W ten sposób upadają rządy, a ich następcy mają drogę usłaną różami, bo zakończenie blokady powoduje odczuwalna poprawę.

    Trzeba zrobić alternatywę dla Spacerowej. Dopiero wtedy można by ja zamykać i porawiać. I nie mam na myśli PKM jadącą dookoła. Niestety, jak se menel z Osowej kupi merola SUVa, zapłaci przegląd gazu, wysokie ubezpieczenie i podatek, to trudno go przekonać, by zostawił swój czołg w domu i pojechał koleją. A to też jest wyborca, nie tylko rowerzyści chodzą karnie głosować.

    Trzeba zrobić alternatywna drogę. Albo Reja, albo Kościerską, co taniej. Tunel omijający Czyżewskiego NIC ale to nic nie da, to tylko wyrzucone pieniądze. No i wymagał by długotrwałej blokady Spacerowej, a tego wyborcy z Osowej, Oliwy, Sopotu nie zniosą.

    Jeszcze prostszym rozwiązaniem było by odcięcie Osowej od Gdańska. Wtedy osowiali przestana być gdańskimi wyborcami,co uprościło by sprawy. Sopotem w ogóle nie ma co się szczypać, oni i tak się zamykają w swej uprzywilejowanej enklawie, można ich spoko olać.

    Oliwa zaś żąda - precz z szalonym ruchem na Czyżewskiego i Starym Rynku. Na-ten-tychmiast!

    • 3 1

  • Z Reja na Spacerowa

    Bardzo dobrze ktoś wymyślił żeby z Reja przebić sie na Spacerowa, i koszt bedzie o polowe tańszy i czas realizacji o wiele krótszy

    • 2 0

  • W/g mnie to tę drogę wymyślił jakiś chory człowiek. W/.g nich ta droga ma być obwodnicą z OSOWEJ na WESTERPLATTE. Tylko dlaczego ta droga rozdziela halę sportową ERGO ARENĘ, od parkingów do niej przyległych. Jakim sposobem ludzie będą się do niej przemieszczać w czasie imprezy. Chyba że, tylko tym wiaduktem prowadzącym nad tą drogą Zieloną, która ją oddziela od tych parkingów, który jest w planach jako wielopoziomowy, ale to historia przyszłości.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane