- 1 Zabójstwo 69-latki we Wrzeszczu (115 opinii)
- 2 Fotowoltaiczny dziwoląg w Sopocie (98 opinii)
- 3 Kasa samoobsługowa to okazja do kradzieży (149 opinii)
- 4 Wypadek galeonu i motorówki. Jest raport (58 opinii)
- 5 Podrzucanie śmieci to nie wykroczenie? (111 opinii)
- 6 Przystanki tramwaju wodnego w dzierżawie (36 opinii)
Opozycja nie chce tunelu pod Pachołkiem. Zastępca prezydenta: naśladujmy Gdynię
Radni PiS z Gdańska chcą wstrzymania prac przygotowawczych do budowy tunelu pod Pachołkiem. Powód? Zbyt wysoka cena inwestycji - nawet 2 mld zł. Władze Gdańska przekonują, że mieszkańcy potrzebują trzech sprawnych połączeń z górnym tarasem, takich, jakie ma Gdynia.
Dwa dni temu ujawniliśmy, że gdański Zarząd Dróg i Zieleni zleci niebawem opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla tunelu pod wzgórzem Pachołek w Oliwie. Dokument ma odpowiedzieć na pytanie: jak budować obiekt i ile pieniędzy może pochłonąć jego wykonanie. Prace nad dokumentem miałyby ruszyć w przyszłym roku. Na ten cel władze Sopotu i Gdańska przeznaczyły po 250 tys. zł.
Informacja zbulwersowała jednak radnych opozycji. Ci chcą, by władze Gdańska zaniechały prac przy projekcie budowy tunelu pod Pachołkiem. Dlaczego? Ze względu na ogromne koszty. Budowa prawie 5-kilometrowego fragmentu dwujezdniowej trasy z tunelem - między al. Grunwaldzką , a obwodnicą - to wydatek według wstępnych szacunków rzędu 2 mld zł. Droga nieco przecina tereny Sopotu, ale i tak lwią część tej sumy będzie musiał wyłożyć Gdańsk, bowiem biegnie ona przede wszystkim w jego granicach.
Radni opozycji uważają, że należy wybrać tańsze i przez to bardziej realne rozwiązanie. Polegałoby ono na szybkim poszerzeniu istniejącej ul. Spacerowej i budowie ulicy Nowej Opackiej, która pobiegłaby od al. Grunwaldzkiej, między terenem AWFiS i siedzibą gdańskiego oddziału Telewizji Polskiej, do ul. Czyżewskiego
Co sądzą o tym gdańscy urzędnicy? - Analizowaliśmy rozwiązania pośrednie, także to proponowane przez opozycję. Jednak wprowadzenie ruchu tranzytowego na ul. Czyżewskiego czy budowa rond w tym miejscu utrzyma paraliż na al. Grunwaldzkiej. Sytuacja na głównej drodze w mieście się nie zmieni - przekonuje Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.
Bojanowski uspokaja, że nie podjęto jeszcze decyzji o zapisaniu 2 mld zł na budowę Nowej Spacerowej. - Na razie wydajemy wspólnie z Sopotem 500 tys. zł na studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe, które odpowie nam na pytanie kiedy budować tunel pod Pachołkiem i ile nas to będzie kosztowało - dodaje prezydent.
Władze Gdańska podkreślają też, że za 2 mld zł można wybudować tunel z "górnej półki". Ich zdaniem oszczędnie realizowana inwestycja może kosztować nawet 700 mln zł. Szczegółowe wyliczenia ma właśnie określić właśnie STEŚ.
Działka Telewizji Polskiej pod drogę?
Radni PiS zarzucają władzom miasta, że te nie skorzystały z prawa pierwokupu działki należącej wcześniej do Telewizji Polskiej, a sprzedanej niedawno firmie deweloperskiej Inpro.
- Ul. Nowa Opacka, która byłaby łącznikiem między al. Grunwaldzką a ul. Czyżewskiego, biegłaby właśnie przez część tego terenu - mówi Jacek Teodorczyk, radny PiS.
Co na to władze Gdańska? - Według naszych wyliczeń i symulacji poprowadzenie drogi przez działkę TVP nie przyniosłoby żadnego efektu, stąd więc wykup działki w tym zakresie okazał się niezasadny. Zależy nam na wyprowadzeniu ruchu z Oliwy, dzielnicy, która zmienia się z na dzień i ma ogromny potencjał - tłumaczy Bojanowski.
Droga w Gdańsku niezbędna mieszkańcom Sopotu
Można spotkać się z opiniami, że budowa ul. Nowa Spacerowa i tunelu ma służyć bardziej turystom jadącym do Sopotu, niż mieszkańców Gdańska. Niespełna 40-tysięczne miasto jak powietrza potrzebuje sprawnego dojazdu do Obwodnicy Trójmiasta. Obie dotychczasowe drogi - ul. Spacerowa i ul. Sopocka - już nie wystarczają.
Gdańscy urzędnicy tak tego jednak nie odbierają. - To nie jest dojazd do obwodnicy dla mieszkańców Sopotu, a dla całej metropolii. Gdynia ma z Obwodnicą Trójmiasta już trzy sprawne połączenia drogowe, które przenoszą ruch z miejskich dróg na obwodnicę. Gdańska ma na razie dwa, potrzebujemy jeszcze jednego - mówi Bojanowski.
Tunel zdaniem władz Gdańska jest projektem docelowym, stąd jego powstanie jest przesądzone.
Miejsca
Opinie (252) 7 zablokowanych
-
2013-09-05 22:31
Taka prawda
To nie skończy się na 2 mld.zł To docelowo będzie około 3,5 mld.Pamiętacie budowę hali na granicy Gdanska i Sopotu.Początkowo miała kosztować 150 mln. póżniej 300mln a skonczyło się na 800 mlnzł. Politycy i rządzący wiedzą gdzie jest kasa dla siebie. To tej budowie powinny przyjrzeć się odpowiednie instytucje i służby.
- 18 7
-
2013-09-05 21:02
Wyslac Le Nina na Madere! (1)
Mala wysepka podobna do Gdańska.
Z jednej strony woda, z drugiej góry.
Tunel za tunelem i nikt nie wydaje 500.000 zł na głupoty...- 38 22
-
2013-09-05 22:23
Przekopanie skały wulkanicznej chyba jest znacznie tańsze
- 15 0
-
2013-09-05 21:53
Tunel (4)
1. Tunel jest potrzebny - dlaczego nikt nie uświadamia że Unia może pokryje aż 85% kosztów?
2. Chodzi o wyprowadzenie ruchu z Oliwy a nie budowanie drogi (dwa pasy w każdym kierunku) w okolicach parku,cmentarza, szkoły 23 i kościoła Św Jakuba (szczerze to nawet by się tam nie zmieściła), ludziom pod oknami, dewastując spokojną, historyczną, mieszkalną dzielnicę.
3. Nie po to został wprowadzony zakaz ciężarówek na Opata i Czyżewskiego aby po wybudowaniu "Nowej Opackiej" ponownie pozwolić im jeździć.
4. Opozycja - czyli radni PIS jak zwykle muszą mieć odmienne zdanie. Totalny brak perspektywicznego myślenia i lekceważenie mieszkańców Oliwy !- 25 24
-
2013-09-05 22:08
Zginelibyście bez tej UE :-)
Co będzie jak przyjdzie spłacać te długi? Grecy plują sobie w brodę nad swoją naiwnością.
- 8 5
-
2013-09-05 22:08
Chciałam tylko podkreślić że jak dotąd to obecna władza totalnie lekceważyła Oliwę. Okazuje się że opozycja również. Kochani radni - jesteście siebie warci !
- 2 3
-
2013-09-05 22:00
pik dobrze mówi
- 2 6
-
2013-09-05 21:59
dwa wyjazdy z Gda
trzy z Gdy
ZERO z Sop
niech wiec nie wyjeżdżają wcale
a już na pewno nie przez Gda i Gdy- 5 3
-
2013-09-05 21:59
Ludzie na powierzchnię, auta pod ziemię!
No właśnie.
- 17 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.