• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Opozycja nie chce tunelu pod Pachołkiem. Zastępca prezydenta: naśladujmy Gdynię

Maciej Naskręt
5 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Mieszkańcy Oliwy wywalczyli, że po ich dzielnicy nie mogą jeździć pojazdy o wadze powyżej 24 ton. Natomiast tunel pod Pachołkiem, zdaniem władz Gdańska, sprawi, że znikną tam korki. Mieszkańcy Oliwy wywalczyli, że po ich dzielnicy nie mogą jeździć pojazdy o wadze powyżej 24 ton. Natomiast tunel pod Pachołkiem, zdaniem władz Gdańska, sprawi, że znikną tam korki.

Radni PiS z Gdańska chcą wstrzymania prac przygotowawczych do budowy tunelu pod Pachołkiem. Powód? Zbyt wysoka cena inwestycji - nawet 2 mld zł. Władze Gdańska przekonują, że mieszkańcy potrzebują trzech sprawnych połączeń z górnym tarasem, takich, jakie ma Gdynia.



Koncepcja przeprowadzenia ruchu tranzytowego przez Oliwę proponowana przez radnych PiS. Zdaniem władz miasta, ten układ dróg nie obsłużyć ruchu między Grunwaldzką i obwodnicą. Koncepcja przeprowadzenia ruchu tranzytowego przez Oliwę proponowana przez radnych PiS. Zdaniem władz miasta, ten układ dróg nie obsłużyć ruchu między Grunwaldzką i obwodnicą.
Dwa dni temu ujawniliśmy, że gdański Zarząd Dróg i Zieleni zleci niebawem opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla tunelu pod wzgórzem Pachołek w Oliwie. Dokument ma odpowiedzieć na pytanie: jak budować obiekt i ile pieniędzy może pochłonąć jego wykonanie. Prace nad dokumentem miałyby ruszyć w przyszłym roku. Na ten cel władze Sopotu i Gdańska przeznaczyły po 250 tys. zł.

Informacja zbulwersowała jednak radnych opozycji. Ci chcą, by władze Gdańska zaniechały prac przy projekcie budowy tunelu pod Pachołkiem. Dlaczego? Ze względu na ogromne koszty. Budowa prawie 5-kilometrowego fragmentu dwujezdniowej trasy z tunelem - między al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska, a obwodnicą zobacz na mapie Gdańska - to wydatek według wstępnych szacunków rzędu 2 mld zł. Droga nieco przecina tereny Sopotu, ale i tak lwią część tej sumy będzie musiał wyłożyć Gdańsk, bowiem biegnie ona przede wszystkim w jego granicach.

Kto ma rację w sprawie tunelu pod Pachołkiem ?

- Uważamy, że ta inwestycja jest nie do zrealizowania w najbliższej perspektywie Unii Europejskiej, czyli w latach 2014-2020. Wydanie na niego 2 mld zł byłoby marnotrawieniem publicznych pieniędzy, gdyż miastu trudno będzie pozyskać źródła finansowania - argumentuje Wiesław Kamiński, radny PiS.

Radni opozycji uważają, że należy wybrać tańsze i przez to bardziej realne rozwiązanie. Polegałoby ono na szybkim poszerzeniu istniejącej ul. Spacerowej i budowie ulicy Nowej Opackiej, która pobiegłaby od al. Grunwaldzkiej, między terenem AWFiS i siedzibą gdańskiego oddziału Telewizji Polskiej, do ul. Czyżewskiego

Co sądzą o tym gdańscy urzędnicy? - Analizowaliśmy rozwiązania pośrednie, także to proponowane przez opozycję. Jednak wprowadzenie ruchu tranzytowego na ul. Czyżewskiego czy budowa rond w tym miejscu utrzyma paraliż na al. Grunwaldzkiej. Sytuacja na głównej drodze w mieście się nie zmieni - przekonuje Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.

Bojanowski uspokaja, że nie podjęto jeszcze decyzji o zapisaniu 2 mld zł na budowę Nowej Spacerowej. - Na razie wydajemy wspólnie z Sopotem 500 tys. zł na studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe, które odpowie nam na pytanie kiedy budować tunel pod Pachołkiem i ile nas to będzie kosztowało - dodaje prezydent.

Władze Gdańska podkreślają też, że za 2 mld zł można wybudować tunel z "górnej półki". Ich zdaniem oszczędnie realizowana inwestycja może kosztować nawet 700 mln zł. Szczegółowe wyliczenia ma właśnie określić właśnie STEŚ.

Działka Telewizji Polskiej pod drogę?

Radni PiS zarzucają władzom miasta, że te nie skorzystały z prawa pierwokupu działki należącej wcześniej do Telewizji Polskiej, a sprzedanej niedawno firmie deweloperskiej Inpro.

- Ul. Nowa Opacka, która byłaby łącznikiem między al. Grunwaldzką a ul. Czyżewskiego, biegłaby właśnie przez część tego terenu - mówi Jacek Teodorczyk, radny PiS.

Co na to władze Gdańska? - Według naszych wyliczeń i symulacji poprowadzenie drogi przez działkę TVP nie przyniosłoby żadnego efektu, stąd więc wykup działki w tym zakresie okazał się niezasadny. Zależy nam na wyprowadzeniu ruchu z Oliwy, dzielnicy, która zmienia się z na dzień i ma ogromny potencjał - tłumaczy Bojanowski.

Droga w Gdańsku niezbędna mieszkańcom Sopotu

Można spotkać się z opiniami, że budowa ul. Nowa Spacerowa i tunelu ma służyć bardziej turystom jadącym do Sopotu, niż mieszkańców Gdańska. Niespełna 40-tysięczne miasto jak powietrza potrzebuje sprawnego dojazdu do Obwodnicy Trójmiasta. Obie dotychczasowe drogi - ul. Spacerowa i ul. Sopocka - już nie wystarczają.

Gdańscy urzędnicy tak tego jednak nie odbierają. - To nie jest dojazd do obwodnicy dla mieszkańców Sopotu, a dla całej metropolii. Gdynia ma z Obwodnicą Trójmiasta już trzy sprawne połączenia drogowe, które przenoszą ruch z miejskich dróg na obwodnicę. Gdańska ma na razie dwa, potrzebujemy jeszcze jednego - mówi Bojanowski.

Tunel zdaniem władz Gdańska jest projektem docelowym, stąd jego powstanie jest przesądzone.

Miejsca

Opinie (252) 7 zablokowanych

  • Spacerowa ! (2)

    Problem spacerowej leży na Osowie, a głównie światła z Reala hamują ruch na Spacerowej, przydałby się dodatkowy wyjazd na bezpośrednio na obwodnicę, zawsze połowa klientów mogłaby wyjechać inaczej i na pewno nie kosztowało by to 2 mld złotych.

    • 10 2

    • (1)

      ty chyba jesteś jakiś inny...
      Problemy spacerowej są dwa - pierwszy i największy to Stary Młyn Oliwski, przez który nie można poszerzyć wjazdu do Oliwy.
      Drugim, znacznie mniejszym jest Kielnieńska. Światła do reala rano są wyłączone, a i tak cała spacerowa stoi, więc nie wiem o czym ty piszesz...
      Aby rozwiązać ten problem potrzeba budowy tak na prawdę dwóch rzeczy - tunelu pod pachołkiem i 2-pasmowej spracerowej a dalej nowego wiaduktu nad obwodową i Nowej Kielnieńskiej, wg. planów DRMG...

      • 3 0

      • A no i jeszcze jeden problem - ale to już nie do przeskoczenia niestety - umiejętności większości kierujących. 80% korków dałoby się uniknąć, gdyby ludzie mieli choć blade pojęcie o dynamicznej jeździe, ruszaniu zderzak w zderzak już na żółtym, jechaniu 80 km/h tam gdzie jest ograniczenie do 70 km/h etc. (tak, tak drodzy Państwo - jest bufor przy pomiarach prędkości i +/-10 km/h jest dozwolone...), a przede wszystkim zajmowanie dobrych pasów ruchu! Codziennie mnie krew zalewa, jak widzę jednego z drugim barana, który z prawego pasa chce jechać prosto i czeka na zielone blokując następne samochody, które mogłyby z tego pasa spokojnie śmignąć w prawo na strzałce...

        • 2 1

  • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • wita stwosza (4)

    a ja sie pytam, kto wydal zgode i w ogle wyszedl z takim pomyslme, zeby zwezyc ulice Wita Stwosza do 1 pasa, a na drugim zrobi droge rowerowa !!! nikt tamtedy nie jezdzi. inwestycja kosztowala 1 mln zlotych. Ktos powinien za to opowiadac... super sie wydaje cudze pieniadze ...

    • 8 3

    • faktycznie, 1mln zł w kontekscie 2mld (2)

      to nawet się nie łapie na próg "po spożyciu" 0,5 promila

      • 1 1

      • (1)

        Byly dwa pasy, mozna bylo tamtedy ominac grunwaldzka i skrzyzowania np. z Bazynskiego Derdowskiego itd... i tym samym poleciec syzbciej do osowy.
        tym czasem rpzez ta beznadziejna inwestycje juz sie robia tam korki !! :)

        • 3 1

        • masz jeszcze Polanki

          • 0 1

    • Zastanów się człowieku nad sobą. Ulicą Wita Stwosza prawie nikt nie jeździł. Prawa jezdnia po obydwu stronach służyła ostatnio tylko na parkowanie aut dzień i noc. A teraz jak wprowadzono ścieżki rowerowe to wszyscy nagle się obudzili że, by chcieli tamtędy jeździć zamiast Grunwaldzką i Polankami. Klepnij ty sie w czoło człowieku albo ty z tych co tam parkowali, bo to oni najwięcej krzyczą. A tak to ta ulica trochę się przez to ożywi bo studenci też chcą dojechać rowerem na uniwerek.

      • 2 3

  • Ach ci radni pis-u.........................

    ........wszystko im nie w smak co dotyczy mieszkancow....dla nich priorytetem jest postawienie najlepiej na dachu zieleniaka pomnika Kaczynskiego!!!!!!!!!!!

    • 9 11

  • gdańskie drogi....

    Kto ponosi odpowiedzialność za "przebudowę" ul. Spacerowej ? Tyle nakładów i pracy, a praktycznie NIC SIĘ NIE ZMIENIŁO ! Tunel pod Pachołkiem JEST KONIECZNY !

    • 7 7

  • A może właśnie dlatego kupiono działkę TVP by potem z zyskiem odsprzedać?

    • 5 0

  • Na mapce widać (1)

    ulicę Wojska Polskiego a to przecież jest Wita Stwosza.
    Nadto zaznaczone są dwa pasy ruchu w każdą stronę, to o tyle ciekawe że jeden pas jest dla rowerów, tak więc naprawdę pas jest jeden, chyba że ten dla rowerów też liczą a i chodnik jest w pasie drogowym, no to wtedy mamy 3 pasy ruchu. Zatem planiści robią sobie z nas JAJA.

    • 7 0

    • Z tego widać że, nawet taka głupia mapka została zlecona do wykonania ludziom z poza Gdańska. I tak jest ze wszystkim. Przez to mamy później nie to co chcieliśmy.

      • 0 0

  • władze przeznaczyły na ten cel po 250 tysięcy

    poprawnie przeczytany ftagment oznacza : Rzadzący w Gdańsku io Sopocie / czytaj Budyn i Jacek K./ przeznaczyły dla zaprzyjażmnionych firm po 250 tysięcy

    • 7 2

  • Jestem za

    W takich sprawach nie sprawdzają się półśrodki. Byle ustawiony wykonawca nie brał maksymalnej możliwej sumy.

    • 1 2

  • Koncepcja przeprowadzenia

    ruchu tranzytowego przez Oliwę proponowana przez radnych PiS jest .... żartem :)

    Co ci ludzie mają w głowach?

    • 8 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane