• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Opozycja nie chce tunelu pod Pachołkiem. Zastępca prezydenta: naśladujmy Gdynię

Maciej Naskręt
5 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Mieszkańcy Oliwy wywalczyli, że po ich dzielnicy nie mogą jeździć pojazdy o wadze powyżej 24 ton. Natomiast tunel pod Pachołkiem, zdaniem władz Gdańska, sprawi, że znikną tam korki. Mieszkańcy Oliwy wywalczyli, że po ich dzielnicy nie mogą jeździć pojazdy o wadze powyżej 24 ton. Natomiast tunel pod Pachołkiem, zdaniem władz Gdańska, sprawi, że znikną tam korki.

Radni PiS z Gdańska chcą wstrzymania prac przygotowawczych do budowy tunelu pod Pachołkiem. Powód? Zbyt wysoka cena inwestycji - nawet 2 mld zł. Władze Gdańska przekonują, że mieszkańcy potrzebują trzech sprawnych połączeń z górnym tarasem, takich, jakie ma Gdynia.



Koncepcja przeprowadzenia ruchu tranzytowego przez Oliwę proponowana przez radnych PiS. Zdaniem władz miasta, ten układ dróg nie obsłużyć ruchu między Grunwaldzką i obwodnicą. Koncepcja przeprowadzenia ruchu tranzytowego przez Oliwę proponowana przez radnych PiS. Zdaniem władz miasta, ten układ dróg nie obsłużyć ruchu między Grunwaldzką i obwodnicą.
Dwa dni temu ujawniliśmy, że gdański Zarząd Dróg i Zieleni zleci niebawem opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla tunelu pod wzgórzem Pachołek w Oliwie. Dokument ma odpowiedzieć na pytanie: jak budować obiekt i ile pieniędzy może pochłonąć jego wykonanie. Prace nad dokumentem miałyby ruszyć w przyszłym roku. Na ten cel władze Sopotu i Gdańska przeznaczyły po 250 tys. zł.

Informacja zbulwersowała jednak radnych opozycji. Ci chcą, by władze Gdańska zaniechały prac przy projekcie budowy tunelu pod Pachołkiem. Dlaczego? Ze względu na ogromne koszty. Budowa prawie 5-kilometrowego fragmentu dwujezdniowej trasy z tunelem - między al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska, a obwodnicą zobacz na mapie Gdańska - to wydatek według wstępnych szacunków rzędu 2 mld zł. Droga nieco przecina tereny Sopotu, ale i tak lwią część tej sumy będzie musiał wyłożyć Gdańsk, bowiem biegnie ona przede wszystkim w jego granicach.

Kto ma rację w sprawie tunelu pod Pachołkiem ?

- Uważamy, że ta inwestycja jest nie do zrealizowania w najbliższej perspektywie Unii Europejskiej, czyli w latach 2014-2020. Wydanie na niego 2 mld zł byłoby marnotrawieniem publicznych pieniędzy, gdyż miastu trudno będzie pozyskać źródła finansowania - argumentuje Wiesław Kamiński, radny PiS.

Radni opozycji uważają, że należy wybrać tańsze i przez to bardziej realne rozwiązanie. Polegałoby ono na szybkim poszerzeniu istniejącej ul. Spacerowej i budowie ulicy Nowej Opackiej, która pobiegłaby od al. Grunwaldzkiej, między terenem AWFiS i siedzibą gdańskiego oddziału Telewizji Polskiej, do ul. Czyżewskiego

Co sądzą o tym gdańscy urzędnicy? - Analizowaliśmy rozwiązania pośrednie, także to proponowane przez opozycję. Jednak wprowadzenie ruchu tranzytowego na ul. Czyżewskiego czy budowa rond w tym miejscu utrzyma paraliż na al. Grunwaldzkiej. Sytuacja na głównej drodze w mieście się nie zmieni - przekonuje Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.

Bojanowski uspokaja, że nie podjęto jeszcze decyzji o zapisaniu 2 mld zł na budowę Nowej Spacerowej. - Na razie wydajemy wspólnie z Sopotem 500 tys. zł na studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe, które odpowie nam na pytanie kiedy budować tunel pod Pachołkiem i ile nas to będzie kosztowało - dodaje prezydent.

Władze Gdańska podkreślają też, że za 2 mld zł można wybudować tunel z "górnej półki". Ich zdaniem oszczędnie realizowana inwestycja może kosztować nawet 700 mln zł. Szczegółowe wyliczenia ma właśnie określić właśnie STEŚ.

Działka Telewizji Polskiej pod drogę?

Radni PiS zarzucają władzom miasta, że te nie skorzystały z prawa pierwokupu działki należącej wcześniej do Telewizji Polskiej, a sprzedanej niedawno firmie deweloperskiej Inpro.

- Ul. Nowa Opacka, która byłaby łącznikiem między al. Grunwaldzką a ul. Czyżewskiego, biegłaby właśnie przez część tego terenu - mówi Jacek Teodorczyk, radny PiS.

Co na to władze Gdańska? - Według naszych wyliczeń i symulacji poprowadzenie drogi przez działkę TVP nie przyniosłoby żadnego efektu, stąd więc wykup działki w tym zakresie okazał się niezasadny. Zależy nam na wyprowadzeniu ruchu z Oliwy, dzielnicy, która zmienia się z na dzień i ma ogromny potencjał - tłumaczy Bojanowski.

Droga w Gdańsku niezbędna mieszkańcom Sopotu

Można spotkać się z opiniami, że budowa ul. Nowa Spacerowa i tunelu ma służyć bardziej turystom jadącym do Sopotu, niż mieszkańców Gdańska. Niespełna 40-tysięczne miasto jak powietrza potrzebuje sprawnego dojazdu do Obwodnicy Trójmiasta. Obie dotychczasowe drogi - ul. Spacerowa i ul. Sopocka - już nie wystarczają.

Gdańscy urzędnicy tak tego jednak nie odbierają. - To nie jest dojazd do obwodnicy dla mieszkańców Sopotu, a dla całej metropolii. Gdynia ma z Obwodnicą Trójmiasta już trzy sprawne połączenia drogowe, które przenoszą ruch z miejskich dróg na obwodnicę. Gdańska ma na razie dwa, potrzebujemy jeszcze jednego - mówi Bojanowski.

Tunel zdaniem władz Gdańska jest projektem docelowym, stąd jego powstanie jest przesądzone.

Miejsca

Opinie (252) 7 zablokowanych

  • Budyniarze kij wam w twarze! (1)

    Nigdy nas nie dogonicie! Nigdy!

    • 6 9

    • w głupocie na pewno nie

      nawet nie będziemy się starać

      • 3 3

  • Ktoś mi wytłumaczy?

    Czy ktoś mi wytłumaczy co w tym mieście się dzieje?

    Budujemy za ciężkie miliardy tunele pod Wisłą, Pachołkiem po to żeby ciężarówki z portu nie jechały od razu na obwodnicę tylko przez miasto przejechały?

    • 10 6

  • Można by było wybudować podwieszaną kolejkę na trasie Oliwa - Osowa

    (jak np w Wuppertalu)1 przystanek byłby przy stawie młyńskim np. końcowy gdzieś przy BRW. I autobusów mniej i bez korków :)

    • 8 1

  • Gdynia nie ma żadnego sprawnego połaczenia z obwodnicą (1)

    Ma jedno niby dobre czyli Trasę Kwiatkowskiego ale z żenującymi błędami w prowadzeniu trasy i deniwelacji terenu i fatalnym skrzyżowaniem z Morską.
    Połączenie poprzez Wielkopolską = światła + brak bezkolizyjnego włączenia się do obwodnicy
    Połączenie poprzez Chwarznieńską - żenada kompletna ( bark właczenia do obwodnicy, światła , dramat w Witominie.
    Natomiast co do Spacerowej: proponowane rozwiązanie jest rzeczywiście bardzo drogie - za drogie ale na pewno warto nad tym pracować a konkretnie
    a) przebudowa węzła Osowa ( na terenie Gdyni )
    b) dodanie drugiej nitki w lesie
    c) ominięcie zakrętu w Renuszewie
    i co dalej ?
    Jak włączyć się do Grunwaldzkiej a najlepiej przejść na dolny taras ?
    Jak podwoić połaczenie z Sopotem ?

    • 6 2

    • po prostu - piłą

      uwolnić Reja

      • 0 0

  • Co komu po Nowej Opackiej....

    gdy Czyżewskiego jest wiecznie zakorkowana???

    • 8 1

  • to dobry pomysl

    Jeśli powstanie ten tunel to będzie to jedna z nielicznych udanych inwestycji drogowych w rejonie Sopotu. To co sie teraz robi to latanie prezerwatywy. Niby szeroko i gładko ale skrzyżowania co 100 m. Ul. Słowackiego jest przykładem jak nie należy budować. Tranzyt i polaczenia z obwodnicami muszą być pozbawione utrudnień. Tunel jest drogi ale potrzebny

    • 6 10

  • 2 MLD złotych? Ciekawe czy ile osób by było za jakby mogło sobie zachować te 4 tyś. zł na osobę! 16 tyś na czteroosobową rodzinę.

    • 7 2

  • Ja też nie chcę żadnego

    tunelu pod lasem. Szanujmy to, że mamy tyle lasu bo jak go zabrkanie to pożałujemy, ale wtedy będzie już za późno. Poza tym przy naszym wykonawstwie i tak się szybko zawali grzebiąc ludzi i samochody.

    • 7 5

  • tunel (1)

    sluszna racja latwiej i taniej jest wyciac troche lasu i poszerzyć spacerowa,przerobic skrzyzowanie przy czyrzewskiego ,i bedzie latwiej i mniej kasy z naszych podatkow pojdzie w bloto

    • 8 1

    • Niestety

      ale władze Gdańska nie lubią prostych i tanich rozwiązań :(

      • 0 0

  • Zależy nam na wyprowadzeniu ruch z Oliwy, dzielnicy, która zmienia się z na dzień i ma ogromny potencjał - tłumaczy Bojanowski.

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane