• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Opozycja nie chce tunelu pod Pachołkiem. Zastępca prezydenta: naśladujmy Gdynię

Maciej Naskręt
5 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Mieszkańcy Oliwy wywalczyli, że po ich dzielnicy nie mogą jeździć pojazdy o wadze powyżej 24 ton. Natomiast tunel pod Pachołkiem, zdaniem władz Gdańska, sprawi, że znikną tam korki. Mieszkańcy Oliwy wywalczyli, że po ich dzielnicy nie mogą jeździć pojazdy o wadze powyżej 24 ton. Natomiast tunel pod Pachołkiem, zdaniem władz Gdańska, sprawi, że znikną tam korki.

Radni PiS z Gdańska chcą wstrzymania prac przygotowawczych do budowy tunelu pod Pachołkiem. Powód? Zbyt wysoka cena inwestycji - nawet 2 mld zł. Władze Gdańska przekonują, że mieszkańcy potrzebują trzech sprawnych połączeń z górnym tarasem, takich, jakie ma Gdynia.



Koncepcja przeprowadzenia ruchu tranzytowego przez Oliwę proponowana przez radnych PiS. Zdaniem władz miasta, ten układ dróg nie obsłużyć ruchu między Grunwaldzką i obwodnicą. Koncepcja przeprowadzenia ruchu tranzytowego przez Oliwę proponowana przez radnych PiS. Zdaniem władz miasta, ten układ dróg nie obsłużyć ruchu między Grunwaldzką i obwodnicą.
Dwa dni temu ujawniliśmy, że gdański Zarząd Dróg i Zieleni zleci niebawem opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla tunelu pod wzgórzem Pachołek w Oliwie. Dokument ma odpowiedzieć na pytanie: jak budować obiekt i ile pieniędzy może pochłonąć jego wykonanie. Prace nad dokumentem miałyby ruszyć w przyszłym roku. Na ten cel władze Sopotu i Gdańska przeznaczyły po 250 tys. zł.

Informacja zbulwersowała jednak radnych opozycji. Ci chcą, by władze Gdańska zaniechały prac przy projekcie budowy tunelu pod Pachołkiem. Dlaczego? Ze względu na ogromne koszty. Budowa prawie 5-kilometrowego fragmentu dwujezdniowej trasy z tunelem - między al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska, a obwodnicą zobacz na mapie Gdańska - to wydatek według wstępnych szacunków rzędu 2 mld zł. Droga nieco przecina tereny Sopotu, ale i tak lwią część tej sumy będzie musiał wyłożyć Gdańsk, bowiem biegnie ona przede wszystkim w jego granicach.

Kto ma rację w sprawie tunelu pod Pachołkiem ?

- Uważamy, że ta inwestycja jest nie do zrealizowania w najbliższej perspektywie Unii Europejskiej, czyli w latach 2014-2020. Wydanie na niego 2 mld zł byłoby marnotrawieniem publicznych pieniędzy, gdyż miastu trudno będzie pozyskać źródła finansowania - argumentuje Wiesław Kamiński, radny PiS.

Radni opozycji uważają, że należy wybrać tańsze i przez to bardziej realne rozwiązanie. Polegałoby ono na szybkim poszerzeniu istniejącej ul. Spacerowej i budowie ulicy Nowej Opackiej, która pobiegłaby od al. Grunwaldzkiej, między terenem AWFiS i siedzibą gdańskiego oddziału Telewizji Polskiej, do ul. Czyżewskiego

Co sądzą o tym gdańscy urzędnicy? - Analizowaliśmy rozwiązania pośrednie, także to proponowane przez opozycję. Jednak wprowadzenie ruchu tranzytowego na ul. Czyżewskiego czy budowa rond w tym miejscu utrzyma paraliż na al. Grunwaldzkiej. Sytuacja na głównej drodze w mieście się nie zmieni - przekonuje Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.

Bojanowski uspokaja, że nie podjęto jeszcze decyzji o zapisaniu 2 mld zł na budowę Nowej Spacerowej. - Na razie wydajemy wspólnie z Sopotem 500 tys. zł na studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe, które odpowie nam na pytanie kiedy budować tunel pod Pachołkiem i ile nas to będzie kosztowało - dodaje prezydent.

Władze Gdańska podkreślają też, że za 2 mld zł można wybudować tunel z "górnej półki". Ich zdaniem oszczędnie realizowana inwestycja może kosztować nawet 700 mln zł. Szczegółowe wyliczenia ma właśnie określić właśnie STEŚ.

Działka Telewizji Polskiej pod drogę?

Radni PiS zarzucają władzom miasta, że te nie skorzystały z prawa pierwokupu działki należącej wcześniej do Telewizji Polskiej, a sprzedanej niedawno firmie deweloperskiej Inpro.

- Ul. Nowa Opacka, która byłaby łącznikiem między al. Grunwaldzką a ul. Czyżewskiego, biegłaby właśnie przez część tego terenu - mówi Jacek Teodorczyk, radny PiS.

Co na to władze Gdańska? - Według naszych wyliczeń i symulacji poprowadzenie drogi przez działkę TVP nie przyniosłoby żadnego efektu, stąd więc wykup działki w tym zakresie okazał się niezasadny. Zależy nam na wyprowadzeniu ruchu z Oliwy, dzielnicy, która zmienia się z na dzień i ma ogromny potencjał - tłumaczy Bojanowski.

Droga w Gdańsku niezbędna mieszkańcom Sopotu

Można spotkać się z opiniami, że budowa ul. Nowa Spacerowa i tunelu ma służyć bardziej turystom jadącym do Sopotu, niż mieszkańców Gdańska. Niespełna 40-tysięczne miasto jak powietrza potrzebuje sprawnego dojazdu do Obwodnicy Trójmiasta. Obie dotychczasowe drogi - ul. Spacerowa i ul. Sopocka - już nie wystarczają.

Gdańscy urzędnicy tak tego jednak nie odbierają. - To nie jest dojazd do obwodnicy dla mieszkańców Sopotu, a dla całej metropolii. Gdynia ma z Obwodnicą Trójmiasta już trzy sprawne połączenia drogowe, które przenoszą ruch z miejskich dróg na obwodnicę. Gdańska ma na razie dwa, potrzebujemy jeszcze jednego - mówi Bojanowski.

Tunel zdaniem władz Gdańska jest projektem docelowym, stąd jego powstanie jest przesądzone.

Miejsca

Opinie (252) 7 zablokowanych

  • Taka prawda

    To nie skończy się na 2 mld.zł To docelowo będzie około 3,5 mld.Pamiętacie budowę hali na granicy Gdanska i Sopotu.Początkowo miała kosztować 150 mln. póżniej 300mln a skonczyło się na 800 mlnzł. Politycy i rządzący wiedzą gdzie jest kasa dla siebie. To tej budowie powinny przyjrzeć się odpowiednie instytucje i służby.

    • 18 7

  • Za 2 mld zł można by wykopać tunel dla metra. Plany budowy dróg w Gdańsku, wyglądają jak w Alpach, tunele pod górami inne pod rzekami...

    • 14 4

  • tor F 1

    zamiast tunelu to zarobi, a tunel niekoniecznie

    • 1 0

  • Tunel to dobre rozwiązanie i rozwiąże problemy w tej okolicy. (2)

    Poszerzenie Spacerowej też jest sensowne choć o jeden pas do góry.

    • 4 7

    • A jak niby tunel pod Pachołkiem rozwiąże problem zakorkowanej Oliwy? (1)

      Samochody będą teleportować się z Grunwaldzkiej do tunelu?
      Problemem jest głównie DOJAZD do tego planowanego cudu...

      • 0 0

      • pewnie puszczą bokiem

        myślę, że będzie całkiem nowa droga. Telewizja wyprowadza się ze swojej siedziby, więc może gdzieś tam pójdzie albo bliżej AWF.

        • 0 0

  • Opozycja niech patrzy na ręce władzom,a nie blokuje pomysły

    rozwojowe w poprawie komunikacji.

    • 4 10

  • Jak chcą koniecznie wydać większe pieniądze

    to niech wybudują linię tramwajową z Chełmu przez Orunię Górną do pętli Łostowice-Świętokrzyska. Skoro zablokowali tam część trasy TBS-ami, to może i tunel uda im się tam zrobić. Linia umożliwiłaby dojazd z Chełmu do pętli w 5 minut zamiast dotychczasowych 20, czyli dojazd do dworca w 15 minut zamiast obecnych 30. Wtedy można rozbudować linię na dalsze dzielnice wzdłuż Świętokrzyskiej, tak jak to kiedyś mądrze zaplanowano.

    • 13 1

  • opozycja się zgodzi

    pod jednym warunkiem.Tunel będzie imieniem Lecha Przydenta tysiąclecia Kaczyńskiego menczennika

    • 5 10

  • Kopać tunel z Sopotem, jemu też posłuży jako najszybszy tranzyt do obwodowej

    Potrzebny jest ten tunel mimo trasy Słowackiego. Nawet bez drogi zielonej.

    • 4 6

  • Dlaczego pod Pacholkiem a nie np tunel na Hel? (1)

    Uzytecznosc podobna.

    • 14 4

    • Misio

      Człowiek myślący inaczej.

      • 1 4

  • parę lat temu ówczesny Geant za 400 tys. i przyzwoleniem Budynia wykpił się z rozbudowy węzła obwodnicy na Spacerowej (1)

    to z kolei było usprawiedliwieniem braku rozszerzenia jezdni przy remoncie Spacerowej.
    Dzisiaj temat powraca ale już jako miliardowe tunele :-D
    "Im więcej ten miś kosztuje tym co ?"

    • 22 0

    • Geant się wykpił a Budyń twierdził

      że takiego dokumentu nigdy nie było.
      Dopiero Szczurek, w związku z tym że w Osowej jest enklawa Gdyni i niemal zaraz obok przebiega granica obu miast, pokazał te dokumenty i okazało się że istnieją.

      • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane