• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Opozycja nie chce tunelu pod Pachołkiem. Zastępca prezydenta: naśladujmy Gdynię

Maciej Naskręt
5 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Mieszkańcy Oliwy wywalczyli, że po ich dzielnicy nie mogą jeździć pojazdy o wadze powyżej 24 ton. Natomiast tunel pod Pachołkiem, zdaniem władz Gdańska, sprawi, że znikną tam korki. Mieszkańcy Oliwy wywalczyli, że po ich dzielnicy nie mogą jeździć pojazdy o wadze powyżej 24 ton. Natomiast tunel pod Pachołkiem, zdaniem władz Gdańska, sprawi, że znikną tam korki.

Radni PiS z Gdańska chcą wstrzymania prac przygotowawczych do budowy tunelu pod Pachołkiem. Powód? Zbyt wysoka cena inwestycji - nawet 2 mld zł. Władze Gdańska przekonują, że mieszkańcy potrzebują trzech sprawnych połączeń z górnym tarasem, takich, jakie ma Gdynia.



Koncepcja przeprowadzenia ruchu tranzytowego przez Oliwę proponowana przez radnych PiS. Zdaniem władz miasta, ten układ dróg nie obsłużyć ruchu między Grunwaldzką i obwodnicą. Koncepcja przeprowadzenia ruchu tranzytowego przez Oliwę proponowana przez radnych PiS. Zdaniem władz miasta, ten układ dróg nie obsłużyć ruchu między Grunwaldzką i obwodnicą.
Dwa dni temu ujawniliśmy, że gdański Zarząd Dróg i Zieleni zleci niebawem opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla tunelu pod wzgórzem Pachołek w Oliwie. Dokument ma odpowiedzieć na pytanie: jak budować obiekt i ile pieniędzy może pochłonąć jego wykonanie. Prace nad dokumentem miałyby ruszyć w przyszłym roku. Na ten cel władze Sopotu i Gdańska przeznaczyły po 250 tys. zł.

Informacja zbulwersowała jednak radnych opozycji. Ci chcą, by władze Gdańska zaniechały prac przy projekcie budowy tunelu pod Pachołkiem. Dlaczego? Ze względu na ogromne koszty. Budowa prawie 5-kilometrowego fragmentu dwujezdniowej trasy z tunelem - między al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska, a obwodnicą zobacz na mapie Gdańska - to wydatek według wstępnych szacunków rzędu 2 mld zł. Droga nieco przecina tereny Sopotu, ale i tak lwią część tej sumy będzie musiał wyłożyć Gdańsk, bowiem biegnie ona przede wszystkim w jego granicach.

Kto ma rację w sprawie tunelu pod Pachołkiem ?

- Uważamy, że ta inwestycja jest nie do zrealizowania w najbliższej perspektywie Unii Europejskiej, czyli w latach 2014-2020. Wydanie na niego 2 mld zł byłoby marnotrawieniem publicznych pieniędzy, gdyż miastu trudno będzie pozyskać źródła finansowania - argumentuje Wiesław Kamiński, radny PiS.

Radni opozycji uważają, że należy wybrać tańsze i przez to bardziej realne rozwiązanie. Polegałoby ono na szybkim poszerzeniu istniejącej ul. Spacerowej i budowie ulicy Nowej Opackiej, która pobiegłaby od al. Grunwaldzkiej, między terenem AWFiS i siedzibą gdańskiego oddziału Telewizji Polskiej, do ul. Czyżewskiego

Co sądzą o tym gdańscy urzędnicy? - Analizowaliśmy rozwiązania pośrednie, także to proponowane przez opozycję. Jednak wprowadzenie ruchu tranzytowego na ul. Czyżewskiego czy budowa rond w tym miejscu utrzyma paraliż na al. Grunwaldzkiej. Sytuacja na głównej drodze w mieście się nie zmieni - przekonuje Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.

Bojanowski uspokaja, że nie podjęto jeszcze decyzji o zapisaniu 2 mld zł na budowę Nowej Spacerowej. - Na razie wydajemy wspólnie z Sopotem 500 tys. zł na studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe, które odpowie nam na pytanie kiedy budować tunel pod Pachołkiem i ile nas to będzie kosztowało - dodaje prezydent.

Władze Gdańska podkreślają też, że za 2 mld zł można wybudować tunel z "górnej półki". Ich zdaniem oszczędnie realizowana inwestycja może kosztować nawet 700 mln zł. Szczegółowe wyliczenia ma właśnie określić właśnie STEŚ.

Działka Telewizji Polskiej pod drogę?

Radni PiS zarzucają władzom miasta, że te nie skorzystały z prawa pierwokupu działki należącej wcześniej do Telewizji Polskiej, a sprzedanej niedawno firmie deweloperskiej Inpro.

- Ul. Nowa Opacka, która byłaby łącznikiem między al. Grunwaldzką a ul. Czyżewskiego, biegłaby właśnie przez część tego terenu - mówi Jacek Teodorczyk, radny PiS.

Co na to władze Gdańska? - Według naszych wyliczeń i symulacji poprowadzenie drogi przez działkę TVP nie przyniosłoby żadnego efektu, stąd więc wykup działki w tym zakresie okazał się niezasadny. Zależy nam na wyprowadzeniu ruchu z Oliwy, dzielnicy, która zmienia się z na dzień i ma ogromny potencjał - tłumaczy Bojanowski.

Droga w Gdańsku niezbędna mieszkańcom Sopotu

Można spotkać się z opiniami, że budowa ul. Nowa Spacerowa i tunelu ma służyć bardziej turystom jadącym do Sopotu, niż mieszkańców Gdańska. Niespełna 40-tysięczne miasto jak powietrza potrzebuje sprawnego dojazdu do Obwodnicy Trójmiasta. Obie dotychczasowe drogi - ul. Spacerowa i ul. Sopocka - już nie wystarczają.

Gdańscy urzędnicy tak tego jednak nie odbierają. - To nie jest dojazd do obwodnicy dla mieszkańców Sopotu, a dla całej metropolii. Gdynia ma z Obwodnicą Trójmiasta już trzy sprawne połączenia drogowe, które przenoszą ruch z miejskich dróg na obwodnicę. Gdańska ma na razie dwa, potrzebujemy jeszcze jednego - mówi Bojanowski.

Tunel zdaniem władz Gdańska jest projektem docelowym, stąd jego powstanie jest przesądzone.

Miejsca

Opinie (252) 7 zablokowanych

  • TUNEL ALBO KLADKA DLA AUT PUCKA-CHYLOŃSKA TO JEST POTRZEBNE DLA AUT (3)

    tunel w gdyni tez jest potrzebny bardzo

    • 2 2

    • to jest artykuł o Gdańsku, a nie o tym "eldorado" autoreklamowych bzdur (2)

      sobie sami zbudujcie tunel - zamiast infoboxu, filmówki, kolejki na górkę i lotniska

      • 1 5

      • Coś taki złośliwy - wyluzuj

        • 1 1

      • A co a w Gdańsku to się drogi tylko buduje ? ECS, Muzeum II WŚ,

        Teatr Elżbietański - wypominam ci to ? Ty anty obywatelu Trójmiasta - strasznie żałośni jesteście ci co nosa nie wychylą z Gdyni jak i z Gdańska i "wymądrzają" się swymi docinkami. Więc powtórzę - wyluzuj

        • 0 3

  • dlaczego tunel pod Wisłą w poprzek? Nie lepiej pod ale wzdłóż Wisły? (2)

    bardziej odjazdowo brzmi. Inni tego nie mają. Możemy być pierwsi. Rozumiem tunel w górach,tutaj na wybrzeżu mamy tyyyle miejsca aby to rozwiązać.

    • 15 5

    • Warszawa ma tunel równolegle do Wisły (1)

      • 4 0

      • nawet im się ten tunel opłacił, bo teraz mają cenne inwestycyjnie tereny nad samą rzeką

        a nawet jeżeli nie pójdą tam inwestycje, to można dzierżawić atrakcyjne miejsca pod wszelkie sezonówki. Przy ruchliwej drodze potencjał nabrzeża jest zwyczajnie zmarnowany.

        • 1 2

  • Tunel na tak (6)

    Jestem za tunelem. Oliwa jest rozjeżdżana przez samochody, a szkoda tej wspaniałej dzielnicy. Wszystkie europejskie miasta mają tunele, u nas we Wrzeszczu i Głównym postawiono wiadukty i cała okolica jest zdewastowana. Nie chce się tam iść na spacer ani kupić mieszkania w okolicy. Szkoda miasta, a już zwłaszcza Oliwy, na takie rozwiązanie. Centrum miasta powinno być dla ludzi, nie dla szerokich dróg samochodowych.

    • 27 16

    • (1)

      tak ale po co bizantyjskie bombastyczne monumentalne rozwiązanie tunel pod górą? ktoś ma "rozdęcie lufy"?!

      równoległa do Spacerowej i NIE przebiegająca przez Oliwę droga do obwodnicy, szeroka, asfaltowa, dwupasmowa już jest. stoi. zamknięta szlabanem.

      czy to nie jest chore?!

      a GABA - kwas gammaaminomasłowy - capi jak nieszczęscie

      • 10 1

      • chodzi Ci o zamknętą Reja?

        wytłumaczę Ci naprędce, o co chodzi. Sopoćkowo chce dojazdu do obwodnicy dla Warszawiaków, bo Warszawiacy = dudki. Jednocześnie nie chce ruchu wciskać u siebie, bo dużo samochodów na bocznych ulicach = mniej dudków. Jednocześnie włądze Gdańska myślą, że idąc za żądaniami Jacka Cwanego za pół ceny sprawi sobie dojazdówkę na Przymorze i Jelitkowo. Myślisz, że czemu na siłę chcą zająć rezerwę terenową przeznaczoną na SKM/tramwaj?

        • 3 1

    • Noż kuźwa... (3)

      Co da tunel pod Pachołkiem, skoro problemem jest przejazd przez Oliwę??? Jak tunel ma poprawić sytuację w Oliwie, to ten tunel powinien biec pod nią.

      • 1 1

      • to proste

        od strony Sopotu gdzieś gdzieś koło Tropsa przetnie Czyżewskiego i pójdzie pod Pachołkiem

        • 0 0

      • a to da (1)

        ze nie bedziesz juz mial przejazdu przez Oliwe tylko przejazd na wysokosci ERGO

        • 0 0

        • ...Przejedziesz ergo i dalej stop!!! Dalej to już postój na parkingach arenowych. Nawet głupią ulicę orłowską nie pociągnięto do ergo areny a tylko do szkoły na orłowskiej. A po za tym to co? Jak kibice dotrą na imprezę jak tu będzie waliła kolumnada samochodów na westerplatte.

          • 0 0

  • Tunel (4)

    1. Tunel jest potrzebny - dlaczego nikt nie uświadamia że Unia może pokryje aż 85% kosztów?
    2. Chodzi o wyprowadzenie ruchu z Oliwy a nie budowanie drogi (dwa pasy w każdym kierunku) w okolicach parku,cmentarza, szkoły 23 i kościoła Św Jakuba (szczerze to nawet by się tam nie zmieściła), ludziom pod oknami, dewastując spokojną, historyczną, mieszkalną dzielnicę.
    3. Nie po to został wprowadzony zakaz ciężarówek na Opata i Czyżewskiego aby po wybudowaniu "Nowej Opackiej" ponownie pozwolić im jeździć.
    4. Opozycja - czyli radni PIS jak zwykle muszą mieć odmienne zdanie. Totalny brak perspektywicznego myślenia i lekceważenie mieszkańców Oliwy !

    • 25 24

    • dwa wyjazdy z Gda
      trzy z Gdy
      ZERO z Sop

      niech wiec nie wyjeżdżają wcale
      a już na pewno nie przez Gda i Gdy

      • 5 3

    • pik dobrze mówi

      • 2 6

    • Chciałam tylko podkreślić że jak dotąd to obecna władza totalnie lekceważyła Oliwę. Okazuje się że opozycja również. Kochani radni - jesteście siebie warci !

      • 2 3

    • Zginelibyście bez tej UE :-)

      Co będzie jak przyjdzie spłacać te długi? Grecy plują sobie w brodę nad swoją naiwnością.

      • 8 5

  • Ludzie na powierzchnię, auta pod ziemię!

    No właśnie.

    • 17 1

  • droga i niepotrzebna inwestycja (7)

    wystarczy:
    1.otworzyć drogę przez las z ul.reja do ul.spacerowej
    2.wybudować dodatkowe pasy ruchu na ul.spacerowej
    3.ostatecznie stworzyć dojazd do węzła owczarnia

    • 24 17

    • (2)

      Wara ci od lasu i Owczarni!

      • 5 12

      • wara ci od mojego portfela, złodzieju

        • 6 3

      • Ale czemu? Nowy Port ma HCB, Szadółki mają śmietnisko,

        Stare Miasto dostało garba w postaci intensywnego ruchu autobusowego (rzekomo tymczasowego;-), to i ty musisz ponieść koszty życia w tym mieście i oddać las dla wyższych celów. Nie bądź egoistą i nie stawaj okrakiem.

        Było trzeba zamieszkać w pobliżu redakcji Gazety Wyborczej. Tam dzieją się cuda - ulice są zamykane dla ruchu samochodowego, na parkingach się leżakuje, lewacy snują wizje, kamienice dewastuje się kolorowymi wizjami jak po LSD. Mieszkasz poza obrębem "krainy cudów i cudaków", więc ugryź się w język i nie marudź.

        • 13 4

    • trzeźwy i rozsądny ? To rzuć hasło kompletnego wycięcia TPK, aby (1)

      zamiast drzew wylać asfalt i zrobić ze 100 pasów w tam na górę i ze 100 pasów w dół. Co za bezczelność dybać na nasz trójmiejski las.

      • 3 5

      • Przy poszerzaniu Słowackiego też był krzyk

        Że las wytną i że TPK umrze. Jak widać ma się dobrze i po zbudowaniu Kościerskiej też by nic się nie stało.

        • 4 3

    • reja to juz SopoT (1)

      I to by byl bardzo dobry pomysl i Sopot by skorzystal

      • 3 2

      • Sopoćkowo mogłoby nawet zarobić na takiej drodze, pobierając e-haracz z ciężarówek, które by tamtędy jeździły, a są przecież plany rozszerzenia e-łupów na inne pojazdy... To jest konkretna forsa, choć najpierw musieli by oczywiście wyłożyć, zainwestować, by drogę zrobić

        it takes money to make money - w polsce - byle do następnej kadencji...

        • 0 1

  • Metropolia??? (5)

    Proponuję by gdańscy dygnitarze zatroszczyli się o komunikację w obrębie ich własnego miasta, gdzie podatnicy odprowadzają podatki. Jak mieszkańcy Gdańska Południe mają rano dojechać do pracy, a po południu zdążyć odebrać dzieci ze szkół i przedszkoli kiedy Nowa Świętokrzyska tylko w planach,a osiedli przybywa z roku na rok?

    • 18 4

    • Trzeba było kupić mieszkanie bliżej centrum. (4)

      Jak ktoś kupuje mieszkanie, w miejscu, dla którego plany są przefantastyczne, a później narzeka, że nie może dojechać - to jest to typowy Polaczek - chcę mieć tanio, ale wszystko. Widziały gały, co brały.

      • 4 11

      • W tym mieście nie ma bezpiecznych lokalizacji, więc nie posuwaj takich głodnych kawałków. (3)

        Wszędzie mogą ci np. wybudować wieżowiec kilka metrów od okien.

        • 4 4

        • Masz rację, ale piszesz nie na temat.

          Nie piszę o tym, co mogą. Piszę o tym co mieli i powinni, a nie zrobili i nie wiadomo, kiedy zrobią. Jeśli ktoś kupuje mieszkanie w "dziurze" to podczas zakupu widzi, że jest to "dziura". Trochę niepoważne jest pisanie po zakupie: "kupiłem tu mieszkanie, zróbcie mi tu teraz dojazd". Można było kupić mieszkanie w mniejszej "dziurze" z lepszym dojazdem.

          • 3 5

        • Nie wybudują - nie przesadzaj. Zgadzam się z twoim przedmówcą - że (1)

          za daleko są budowane zachodnie dzielnice w Trójmieście, gdy jeszcze jest nieco wolnych terenów bliżej Głównego Miasta i Wrzeszcza z brakiem wykorzystania np. linii kolejowej do Nowego Portu. Co tam ma być - dalej to ma być strefa przemysłowa ? Bo jak nie to pora przekazać to pod budownictwo mieszkaniowe i związaną z tym infrastrukturę, aby tej linii zapewnić rentowność.
          W 1989 roku jechałem do Szczecina pociągiem i w nim w przedziale siedziałem z paroma osobami, w tym był jeden facet z tego miasta. Zazdrościł Trójmiastu SKM-ki. Fakt. Ze Szczecina do Polic przez prawie całe terytorium biegnie linia kolejowa która z braku tego że osiedla budowano jak najdalej od niej padła. Jakby tym miastem administrowali dalej Niemcy to niemal pewne jak w banku co 10 minut kursowały by S-bahny, już by oni zagospodarowali Szczecin tak, że rentowność tej linii ani na chwilę nie byłaby zagrożona. Podobny do Szczecina Rostock ma linię od portu Warnemunde przez centrum do dwóch miasteczek na południe od niego i S-bahny śmigają tam co 15 minut. Podobnie zrobili by porządek na Górnym Śląsku - bo to co robią w nim polskie władze samorządowe z gęstą siecią linii kolejowych to totalna kompromitacja.
          A na zachodzie Trójmiasta co ? Im dalej od śródmieścia tym lepiej ? Gdzie ? Do Kartuz a Gdynia do Lęborka podążą - ludzie będą dojeżdżać za ileś tam lat po 40 km do Trójmiasta ?
          Uważam że już w PRL-u popełniono błędy. Czemu w moim Redłowie po latach dobudowano domy na pustych terenach (dopiero po Wielkim Kacku i Karwinach ?) Dlaczego pozwolono zająć Mały Kack ogródkami ? Dlaczego władze PRL nie zabudowały Al. Zwycięstwa podobnie jak Morską Grabówkiem, Leszczynkami i dalej ?
          I wracając na koniec do SKM - Gdańsk Śródmieście ma być stacją końcową ? Już powinny być zamówione projekty przedłużenia linii SKM do Oruni przez wykorzystanie torów niespecjalnie już eksploatowanej stacji towarowej Gdańsk Południe. Obecny przystanek Gdańsk Orunia jest umiejscowiony nieco dalej w węższym miejscu to nie ma konieczności na razie budowy peronów dla SKM w tym miejscu tylko wcześniej przed Sandomierską. I tam powinien być tunel pod torami aby po drugiej stronie od Traktu Św. Wojciecha mógł być zlokalizowany węzeł przesiadkowy. W końcu powstaje wiele dzielnic na zachód od Orunii a ona sama mała nie jest i widzę na gogle na satelicie wiele zakładów, do których ludzie powinni docierać bezpośrednio SKM bez przesiadania się w Gdańsku Głównym czy Śródmieściu. Koszt wydłużenia dla mnie niewielki - nie widzę tam specjalnie przeszkód, a wykorzystać się powinno torowiska tej starej stacji towarowej.

          • 2 3

          • gdańsk-Śródmieście będzie stacją końcową do roku 2020

            czyli tylko przez sześć lat. Potem powinien powstać węzeł Czerwony Most - tyle, że powinno się go zbudować tak, aby nie był rozrzucony jak gnój po polu z galerią handlową na środku - jeżeli chcą galerię, to niech będzie ona nad przystankami.

            • 0 0

  • Kto opracował ten układ drogowy ? (2)

    1) Zakręt przed leśniczówką przez konieczność zwolnienia powoduje tamowanie ruchu.
    2) Polanki jako droga "zbiorcza" ?
    3) Wojska Polskiego nie ma i nie miała "pełnych" dwóch pasów. najpierw prawy był parkingiem a teraz są zwężenia ze względu na przeznaczenie tej drogi do ruchu rowerowo.
    4) Nowe skrzyżowanie do "Nowej Opackiej" tuż za skrzyżowaniem z Pomorską. Jeżeli skala jest zachowana to jest to odcinek mniej więcej jak od Opata Rybińskiego do przystanków autobusowych na Obrońców Westerplatte (przystanek autobusu do ZOO) - ile samochodów zmieści się miedzy tymi skrzyżowaniami 6-7 na jednym pasie ?

    • 12 0

    • Zgadza się. Proszę jeszcze zauwazyć jak "Nowa Opacka" łączy sie z Czyżewskiego - pod kątem prostym. Opacka z Spacerową również. Mija się z celem budowaniu dwóch pasów w każdym kierunku - w tych miejscach samochody będą bardzo zwalniać, a chodzi przecież o to aby ruch był płynny.

      • 3 0

    • drodzy architekci z za granicy

      pytałem kiedyś o rondo w Brzeźnie, gdzie nie ma prawoskrętów, sygnalizacja działa na "wariata", a na zielonym Hallera przejedzie 3-4 aut. Robiła to firma zagraniczna.
      Pomysł na komunikację jest fatalny, a na pewno nie jest kompleksowy.

      • 0 0

  • Nazwa tez zle wrózy ,,,'' Tunel pod Pachołkiem '',,,,,,!!!!!!!! (1)

    Rozumiem tunel pod Milionerem czy Sultanem ale sama nazwa juz wrozy klopoty bo i tak Pacholek sie z bieda kojarzy i pieniadze by sie mogly rozejsc szybko przy Pacholku :),,,,,,,,,,,Tak nieraz jest ze nazwa zle wrozy '' Titanic''itd. wiec moze opozycja ma racje

    • 15 4

    • Zaczną kopać, to okaże się że nie 2. a 5 mld. wyjdzie,

      a wszelkie koncepcyjne opracowania to głownie kasa dla kolesiów. Teoria i praktyka zawsze się rozjeżdżają.

      • 4 1

  • Opozycja ma rację (1)

    Pierwszy raz zgadzam się z PiS-em. Wygląda na to, że PO ma przerąbane wybory w Gdańsku, a może i w kraju. Tuneli im się zachciewa, zamiast rewitalizować gospodarkę morską. Ile statków pływa pod polską banderą? Dwa, trzy?

    • 24 12

    • Ty byłeś w ogóle w tym miejscu czy tak sobie gadasz

      Przez długi czas pracowałem w miejscu gdzie ma nowa Opacka wpadać w Czyżewskiego i nie widzę realnych szans na to.

      Po drugie aby tego dokonać musieliby zamknąć przejście dla pieszych którym można dojść do Grunwaldzkiej obok AWF. A do tego pewnie jeszcze zburzyć budynki biurowe TVP, bo jak inaczej zmieścimy 2x2 plus chodniki.

      A teraz zabawa na Czyżewskiego czyli czyli kolejne wyburzenia i cięcie oliwy.
      Te zmiany kosztowałyby nas lekką ręką ponad 1mln i nic by nie poprawiły. Dla przypomnienia na czyżewskiego każdy blok ma własne połączenie więc co teraz pewnie im płot wybudujemy i każemy skakać.

      Człowieku opamiętaj się.

      • 5 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane