• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Opozycja nie chce tunelu pod Pachołkiem. Zastępca prezydenta: naśladujmy Gdynię

Maciej Naskręt
5 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Mieszkańcy Oliwy wywalczyli, że po ich dzielnicy nie mogą jeździć pojazdy o wadze powyżej 24 ton. Natomiast tunel pod Pachołkiem, zdaniem władz Gdańska, sprawi, że znikną tam korki. Mieszkańcy Oliwy wywalczyli, że po ich dzielnicy nie mogą jeździć pojazdy o wadze powyżej 24 ton. Natomiast tunel pod Pachołkiem, zdaniem władz Gdańska, sprawi, że znikną tam korki.

Radni PiS z Gdańska chcą wstrzymania prac przygotowawczych do budowy tunelu pod Pachołkiem. Powód? Zbyt wysoka cena inwestycji - nawet 2 mld zł. Władze Gdańska przekonują, że mieszkańcy potrzebują trzech sprawnych połączeń z górnym tarasem, takich, jakie ma Gdynia.



Koncepcja przeprowadzenia ruchu tranzytowego przez Oliwę proponowana przez radnych PiS. Zdaniem władz miasta, ten układ dróg nie obsłużyć ruchu między Grunwaldzką i obwodnicą. Koncepcja przeprowadzenia ruchu tranzytowego przez Oliwę proponowana przez radnych PiS. Zdaniem władz miasta, ten układ dróg nie obsłużyć ruchu między Grunwaldzką i obwodnicą.
Dwa dni temu ujawniliśmy, że gdański Zarząd Dróg i Zieleni zleci niebawem opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla tunelu pod wzgórzem Pachołek w Oliwie. Dokument ma odpowiedzieć na pytanie: jak budować obiekt i ile pieniędzy może pochłonąć jego wykonanie. Prace nad dokumentem miałyby ruszyć w przyszłym roku. Na ten cel władze Sopotu i Gdańska przeznaczyły po 250 tys. zł.

Informacja zbulwersowała jednak radnych opozycji. Ci chcą, by władze Gdańska zaniechały prac przy projekcie budowy tunelu pod Pachołkiem. Dlaczego? Ze względu na ogromne koszty. Budowa prawie 5-kilometrowego fragmentu dwujezdniowej trasy z tunelem - między al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska, a obwodnicą zobacz na mapie Gdańska - to wydatek według wstępnych szacunków rzędu 2 mld zł. Droga nieco przecina tereny Sopotu, ale i tak lwią część tej sumy będzie musiał wyłożyć Gdańsk, bowiem biegnie ona przede wszystkim w jego granicach.

Kto ma rację w sprawie tunelu pod Pachołkiem ?

- Uważamy, że ta inwestycja jest nie do zrealizowania w najbliższej perspektywie Unii Europejskiej, czyli w latach 2014-2020. Wydanie na niego 2 mld zł byłoby marnotrawieniem publicznych pieniędzy, gdyż miastu trudno będzie pozyskać źródła finansowania - argumentuje Wiesław Kamiński, radny PiS.

Radni opozycji uważają, że należy wybrać tańsze i przez to bardziej realne rozwiązanie. Polegałoby ono na szybkim poszerzeniu istniejącej ul. Spacerowej i budowie ulicy Nowej Opackiej, która pobiegłaby od al. Grunwaldzkiej, między terenem AWFiS i siedzibą gdańskiego oddziału Telewizji Polskiej, do ul. Czyżewskiego

Co sądzą o tym gdańscy urzędnicy? - Analizowaliśmy rozwiązania pośrednie, także to proponowane przez opozycję. Jednak wprowadzenie ruchu tranzytowego na ul. Czyżewskiego czy budowa rond w tym miejscu utrzyma paraliż na al. Grunwaldzkiej. Sytuacja na głównej drodze w mieście się nie zmieni - przekonuje Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.

Bojanowski uspokaja, że nie podjęto jeszcze decyzji o zapisaniu 2 mld zł na budowę Nowej Spacerowej. - Na razie wydajemy wspólnie z Sopotem 500 tys. zł na studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe, które odpowie nam na pytanie kiedy budować tunel pod Pachołkiem i ile nas to będzie kosztowało - dodaje prezydent.

Władze Gdańska podkreślają też, że za 2 mld zł można wybudować tunel z "górnej półki". Ich zdaniem oszczędnie realizowana inwestycja może kosztować nawet 700 mln zł. Szczegółowe wyliczenia ma właśnie określić właśnie STEŚ.

Działka Telewizji Polskiej pod drogę?

Radni PiS zarzucają władzom miasta, że te nie skorzystały z prawa pierwokupu działki należącej wcześniej do Telewizji Polskiej, a sprzedanej niedawno firmie deweloperskiej Inpro.

- Ul. Nowa Opacka, która byłaby łącznikiem między al. Grunwaldzką a ul. Czyżewskiego, biegłaby właśnie przez część tego terenu - mówi Jacek Teodorczyk, radny PiS.

Co na to władze Gdańska? - Według naszych wyliczeń i symulacji poprowadzenie drogi przez działkę TVP nie przyniosłoby żadnego efektu, stąd więc wykup działki w tym zakresie okazał się niezasadny. Zależy nam na wyprowadzeniu ruchu z Oliwy, dzielnicy, która zmienia się z na dzień i ma ogromny potencjał - tłumaczy Bojanowski.

Droga w Gdańsku niezbędna mieszkańcom Sopotu

Można spotkać się z opiniami, że budowa ul. Nowa Spacerowa i tunelu ma służyć bardziej turystom jadącym do Sopotu, niż mieszkańców Gdańska. Niespełna 40-tysięczne miasto jak powietrza potrzebuje sprawnego dojazdu do Obwodnicy Trójmiasta. Obie dotychczasowe drogi - ul. Spacerowa i ul. Sopocka - już nie wystarczają.

Gdańscy urzędnicy tak tego jednak nie odbierają. - To nie jest dojazd do obwodnicy dla mieszkańców Sopotu, a dla całej metropolii. Gdynia ma z Obwodnicą Trójmiasta już trzy sprawne połączenia drogowe, które przenoszą ruch z miejskich dróg na obwodnicę. Gdańska ma na razie dwa, potrzebujemy jeszcze jednego - mówi Bojanowski.

Tunel zdaniem władz Gdańska jest projektem docelowym, stąd jego powstanie jest przesądzone.

Miejsca

Opinie (252) 7 zablokowanych

  • INPROn zarobii deweloperzy to mafia trójmiasta?

    a Jak to Panie budyń w tym mieście wszystko aby deweloperzy mnożyli zyski , jak w Brzeźnie z tygryskiem, teraz tu wzrost wartości działki w rękach Inpro, do tego faworyzowanie Drewnicy kosztem przemysłu, przecież te planowane Young city w gdańsku na terenie Stoczni Gdańsk to tereny niebezpieczne dla zdrowia - pyły z EC, pyły z hałd za kanałem w tym pyły fosforowe z przeładunku, pyli jak jest wiatr, co widać każdego dnia, a do tego wokól young CITI na potęgę maluje się statki w tym w remontowej, północnej, Crist, to wszystko na otwartym powietrzy, opary i stężenia rozpuszczalników farb epoksydowych są w tym rejonie na drastycznie wysokim poziomie, a ślady tego można zobaczyć na lakierach aut parkujących w tym rejonie, tylko kretyni tam zamieszkają

    • 2 1

  • dobrze gada, jak ci się tak podoba jareczek to to cmok cmok na białoruś, będziesz mieć to samo.
    - odp do anonima wyżej

    • 0 0

  • tunel (1)

    PiS- iakom się wszędzie i nic nie podoba. Co by nie było , to ta durna partia jest na NIE i jak ma być dobrze w kraju??? W wyborach trzeba się ich pozbyć to będzie może i biednie, ale SPOKOJNIE.

    • 3 3

    • takim jednostkom jak ty należy odebrać prawa wyborcze. to przez was jest jak jest.

      • 0 2

  • Tak za Tunelem pod Pachołkiem

    Sprawa jest prosta. PiS zawsze będzie przeciwny temu, czego oni sami nie zaproponują. Oliwiacy mają już dość smrodu spalin. Tunel jest potrzebny i konieczny. Chyba że PiS opracuje wiszący most nad Oliwą, albo latające samochody.

    • 2 3

  • Niech sopociaki zrobią swój własny dojazd na obwodnicę, a nie tylko żerują na gdańskiej spacerowej i gdyńskich karwinach.

    I Gdynia (np. Chwarzno) i Gdańsk ( np. Kartuska ) już dużo wydał na udrożnienie dojazdów do Obwodowej.
    Niech teraz ten pseudo kurort się weźmie za swoje.

    • 4 0

  • Paranoja (27)

    Śródmieście Gdańska wygląda jak w latach 90tych, Główne Miasto jest najbardziej zaniedbaną starówką ze wszystkich dużych miast w Polsce, tymczasem debilne władze chcą wydać 2 mld złotych na sprawienie że okolica jeszcze bardziej się zakorkuje ! Szersze drogi = jeszcze więcej samochodów i jeszcze więcej korków !! Ile za 2 mld zł można wybudować linii tramwajowych ?

    • 105 57

    • debilna to jest propaganda... (18)

      ...że szersze drogi powodują większe korki.

      • 15 20

      • ale droga prowadzi skądś i dokądś :) (17)

        Wiec jesli na koncu tej wspanialej, dwupasmowej drogi nadal mamy waskie gardło - Osowa z jednej,z drugiej Grunwaldzka i jej liczne skrzyzowania, to zmieni to tyle, ze beda ludzie stali w korkach na dwupasmowce.

        • 16 5

        • tu akurat bredzisz człowieku (16)

          właśnie Ta dwupasmowa droga ( o ile powstanie- 3mam za to kciuki ) nie będzie się kończyć żadnym wąskim gardłem, tylko z jednej strony będzie bezkolizyjne połączenie z Drogą Zieloną, a z drugiej z obwodnicą. Ponadto rozważa się również zcalenie tej drogi dwupasmowym łącznikem z Trasą Kaszubską. Ta z kolei ma mieć łączność dwupasmową dwujezdniówką z Obwodnicą Metropolitalną i ekspresową S6.Wszystkie te drogi na dziś są pieśnią przyszłości, ale chcąc cokolwiek budować docelowo trzeba zaczynać od odważnych projektów i krok po kroku je realizować. Kilka lat temu budowa Nowej Słowackiego, WZ-ki z węzłem w Karczemkach, Obwodnicy Południowej czy Kolei Metropolitalnej też wydawała sie nie do zrealizowania melodią propagandową. Pozdrawiam- 3 city fan.

          • 11 6

          • Gustf !!! - Jeśli jestem w błędzie, to proszę mnie wyprowadzić !!! (4)

            Tę drogę ZIELONĄ to koś źle poprowadził. Jak ty to sobie wyobrażasz teraz dojście ludzi od strony Gdańska na imprezę do ERGO ARENY jak ona będzie rozdzielać Halę od parkingów i dojścia ludzi od strony Gdańska. Przcież ten odcinek jezdni na ternie hali służy za dojazd na parkingi a teraz jednocześnie będzie też służył jako droga Zielona przelotowa przez ten teren. Ergo arena wówczas powinna postawić szlabany i pobierać myto za przejazd przez ich teren.

            • 1 2

            • (2)

              jestes w bledzie, od parkingow do hali zostal wybudowany "most" pod nim ma przebiegac droga zielona. dobrze jest on widoczny na google maps.

              • 3 0

              • ...chłopie "nie ucz ojca dzieci robić". To ja doskonale wiem, że od Grunwaldzkiej jest Droga Zielona poprowadzona do ronda Gospody ale ta droga ma dalej przebiegać pod Ergo Areną, no i co? - ano dalej jest już nic. Nawet głupia ulica Orłowska została jedynie wyremontowana tylko od ulicy Pomorskiej do wjazdu na teren Szkoły nr77. I co ty na to jak jesteś taki mądry, to odpowiedz.

                • 0 0

              • Masz rację, ale większość o tym nie wie

                Bo obecnie korzysta z prostszego przejścia po "drodze zielonej". Jedno jest pewne ten tunel trzeba będzie zdublować, bo 1 to jednak za mało.

                • 1 0

            • odpowia

              • 0 0

          • trochę wyobraźni (9)

            Jeżeli spacerowa stałaby się 2x2 to przybędzie od razu 2 razy więcej samochodów niż teraz. Wyobraź sobie o 16-17stej tysiące samochodów rusza szybką dwupasmówką w kierunku Osowej. Co się stanie na Osowej ?? Co będzie na wjazdach na obwodnicę ? Już teraz ciężko się włączyć do ruchu na obwodnicy... A to co się stanie na Grunwaldzkiej gdzie jak wszyscy z szybkiej dwupasmowej Spacerowej wpadną tam rano to już nie trudno sobie wyobrazić...

            • 3 2

            • Niby dlaczego samochodów ma być nagle 2 razy więcej? (4)

              Po podwojeniu liczby pasów drogowych?

              • 1 5

              • (3)

                To prosta zależność. Teraz wiele osób wybiera trasy alternatywne bo wie, że są korki. Po wybudowaniu nowej drogi ulga będzie chwilowa. Po krótkim czasie coraz więcej kierowców wybierze nową drogę i znów zrobią się korki. Tyle że większe bo rozleją się na całą okolicę z racji większej ilości samochodów włączających się do ruchu na Grunwaldzkiej niż jest to obecnie. Jest to zachęcanie kolejnych tysięcy samochodów do jazdy do Oliwy i od Sopotu a efekt tego może być tylko jeden.

                • 4 4

              • nie zgadzam się (2)

                Życie nie lubi pustki i luki zapełnia równomiernie. Owszem, część kierowców przerzuci się na nową drogę ale mając 2 pasy w każdą stronę to się rozładuje. Jeżeli za jakiś czas zaczną się symptomy korka, to znów część kierowców wróci na inne trasy (Słowackiego, Wielkopolska Gdynia)

                • 3 3

              • (1)

                Jasne. To czemu teraz jak są "symptomy korka" to nie zmieniają trasy ? Uważasz, że samochody które rano przyjadą nową dwupasmówką (będzie ich dużo więcej niż teraz) będą po dojechaniu do Grunwaldzkiej wyparowywać ? :)

                • 2 2

              • bo nie maja dokąd?

                • 0 0

            • lepiej na osowej

              niż w oliwie:) poza tym, sami tego chcą. a tak na serio tunel tak, poszerzenie spacerowej- nie.

              • 0 0

            • Dziwne (1)

              Dodatkowe dwa pasy przy istniejącej już Spacerowej są złe, ale dwa nowe pasy biegnące obok (Nowa Spacerowa) to już problem rozwiązuje.
              Skoro problemem jest odcinek Grunwaldzka - Pachołek, to po co nam tunel i Nowa Spacerowa?

              • 3 0

              • nie patrz się na Oliwę

                Pójdzie po Pachołkiem od strony Sopotu, pewnie gdzieś koło Tropsa

                • 0 0

            • Walka z nadwagą przez kupno szerszych spodni

              musi zakończyć się sukcesem :D

              • 7 0

          • Trzy pasy to za dużo.

            Tam dwa wystarczą, bo to przelotówka przez las. Zresztą i tak większość Polskich kierowców po trzech pasach jeździć nie umie i je niepotrzebnie zapycha zmieniając pasy ruchu w jakiś dziwny nieogarnięty dla mnie sposób.

            • 5 0

    • Unia da 85% dofinansowania (4)

      Jeśli wg tego co się po cichu mówi droga 2x2 + tunel drążony metodą górniczą 2x2 kosztować miałby od 650 do 800 mln złotych, to wydamy na tą inwestycję od 100-200mln max, a nie 2 mld, ktore probuje się wmówić ludowi.

      • 28 5

      • Obecnie to trzeba włąsnie wydać te 500tyś i sprawdzić wycenę obu metod.

        Kolejne pytanie to czas realizacji obu metod i uciążliwość dla mieszkańców. A tego nie będziemy wiedzieć bez sprawdzenia.

        • 0 0

      • Unia da? (2)

        A skąd Unia ma, że Unia tak daje?

        • 8 2

        • (1)

          ...jak to skąd ma, a od nas bierze, potem trzyma w bankach a nam wypłaca z tego tylko niewielkie procenty. Dlatego oni są bogaci a my to co nam skapnie.

          • 5 5

          • Minus za przesadę

            Oczywiście, że UE ma pieniądze z podatków. Naszych, niemieckich, francuskich czy greckich.

            Jednak mówienie, że trzymają na kontach, a nam dają tylko odsetki jest przecięciem.

            Póki co UE jest najlepszą implementacją komunizmu na świecie. Dla komunistów - sukces. Dla normalnych ludzi - porażka.

            • 5 1

    • a ile nowych skm-ek:) zamiast reanimacji trupów (1)

      • 8 3

      • tyle, że Gdańsk nie da kasy na tabor, bo zwyczajnie nie może

        musieliby skupić całą SKM (a najlepiej, gdyby ZKM dostał na ten cel kasę), ale to i tak wymagałoby miliona godzin negocjacji.

        • 8 1

    • no nie za bardzo

      Unia daje kasę na projekty celowe, a nie tak że można że wydać na co się chce. A kasy na tramwaje nie dostaniemy już z unii.

      • 3 6

  • Tunel na tak (6)

    Jestem za tunelem. Oliwa jest rozjeżdżana przez samochody, a szkoda tej wspaniałej dzielnicy. Wszystkie europejskie miasta mają tunele, u nas we Wrzeszczu i Głównym postawiono wiadukty i cała okolica jest zdewastowana. Nie chce się tam iść na spacer ani kupić mieszkania w okolicy. Szkoda miasta, a już zwłaszcza Oliwy, na takie rozwiązanie. Centrum miasta powinno być dla ludzi, nie dla szerokich dróg samochodowych.

    • 27 16

    • Noż kuźwa... (3)

      Co da tunel pod Pachołkiem, skoro problemem jest przejazd przez Oliwę??? Jak tunel ma poprawić sytuację w Oliwie, to ten tunel powinien biec pod nią.

      • 1 1

      • a to da (1)

        ze nie bedziesz juz mial przejazdu przez Oliwe tylko przejazd na wysokosci ERGO

        • 0 0

        • ...Przejedziesz ergo i dalej stop!!! Dalej to już postój na parkingach arenowych. Nawet głupią ulicę orłowską nie pociągnięto do ergo areny a tylko do szkoły na orłowskiej. A po za tym to co? Jak kibice dotrą na imprezę jak tu będzie waliła kolumnada samochodów na westerplatte.

          • 0 0

      • to proste

        od strony Sopotu gdzieś gdzieś koło Tropsa przetnie Czyżewskiego i pójdzie pod Pachołkiem

        • 0 0

    • (1)

      tak ale po co bizantyjskie bombastyczne monumentalne rozwiązanie tunel pod górą? ktoś ma "rozdęcie lufy"?!

      równoległa do Spacerowej i NIE przebiegająca przez Oliwę droga do obwodnicy, szeroka, asfaltowa, dwupasmowa już jest. stoi. zamknięta szlabanem.

      czy to nie jest chore?!

      a GABA - kwas gammaaminomasłowy - capi jak nieszczęscie

      • 10 1

      • chodzi Ci o zamknętą Reja?

        wytłumaczę Ci naprędce, o co chodzi. Sopoćkowo chce dojazdu do obwodnicy dla Warszawiaków, bo Warszawiacy = dudki. Jednocześnie nie chce ruchu wciskać u siebie, bo dużo samochodów na bocznych ulicach = mniej dudków. Jednocześnie włądze Gdańska myślą, że idąc za żądaniami Jacka Cwanego za pół ceny sprawi sobie dojazdówkę na Przymorze i Jelitkowo. Myślisz, że czemu na siłę chcą zająć rezerwę terenową przeznaczoną na SKM/tramwaj?

        • 3 1

  • żal. wykorzystują opozycję dla uzyskania aprobaty plebsu dla tej poronionej inwestycji

    "straszenie PiSem" w nowym wydaniu. patologia

    • 2 6

  • a po co PiS? Nic nie znaczą, wciąż szukają wroga...

    ignorować ich i tyle...

    • 3 4

  • Te rąbane platfusy zaPiSdziałe zawsze chcą czegoś innego

    byleby by na wspak być w opozycji - na złość babci odmrożić sobie uszy. Kretyni.

    • 2 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane