Orunia zyska dwa bezkolizyjne przejazdy przez tory kolejowe. Powstaną one w rejonie ul. Sandomierskiej oraz Równej
. Na rozpoczęcie budowy będzie trzeba jednak poczekać co najmniej do 2019 r., kiedy to będzie gotowa dokumentacja projektowa.
Ogłoszony właśnie przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska przetarg dotyczy opracowania koncepcji i dokumentacji projektowej dla budowy "bezkolizyjnych przekroczeń" torów kolejowych na Oruni.
Ich dokładna lokalizacja i wygląd będą efektem analiz wykonanych przez zwycięzcę przetargu. Wskazano jednak, by tory kolejowe głównej magistrali na Oruni pokonać wiaduktem drogowym w okolicach ul. Sandomierskiej, zaś w rejonie ul. Równej wybudować wiadukt kolejowy nad drogą (przy zachowaniu skrajni dla pojazdów służb ratunkowych).
- Ponieważ koncepcja to punkt wyjścia do późniejszego projektowania, nie jesteśmy w stanie na tym etapie podać więcej szczegółów. Jedno jest jednak pewne - będziemy wybierali te rozwiązania, które najlepiej będą służyły poprawie komfortu poruszania się w tym miejscu. Nieustannie jesteśmy w kontakcie z PKP, by ostatecznie wybrać taką koncepcję, która najlepiej przysłuży się mieszkańcom - mówi Aleksandra Dulkiewicz, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej.
Budowa obu bezkolizyjnych przejazdów ma być prowadzona jednocześnie. Niewykluczone, że kolejnym etapem będzie likwidacja pozostałych przejazdów kolizyjnych. Urzędnicy wspólnie z PKP rozważają ich zamknięcie w ciągu ul. Sandomierskiej, Smętnej


Jeżeli procedura przetargowa będzie przebiegać zgodnie z założonym harmonogramem, koncepcje poznamy w połowie przyszłego roku, zaś dokumentację projektową - niezbędną do realizacji prac budowlanych - do końca 2019 r.
Realizacja inwestycja będzie możliwa po uzyskaniu dofinansowania unijnego. Gdańsk będzie się ubiegał o środki z funduszu CEF, wspierającego rozwój sieci transportowej (zastąpił on program TEN-T), zaś PKP Polskie Linie Kolejowe w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.