• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oszczędności w gdyńskiej komunikacji miejskiej

Krzysztof Koprowski
25 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Zmiany dotkną m.in. linii 27, której wybrane kursy zostaną skrócone do pętli Karwiny Tesco, a po godzinach popołudniowego szczytu komunikacyjnego zmniejszona będzie częstotliwość do 40 minut. Zmiany dotkną m.in. linii 27, której wybrane kursy zostaną skrócone do pętli Karwiny Tesco, a po godzinach popołudniowego szczytu komunikacyjnego zmniejszona będzie częstotliwość do 40 minut.

Początek kwietnia dla pasażerów komunikacji miejskiej w Gdyni będzie oznaczał spore zmiany w kursowaniu wielu linii. To efekt szukania oszczędności w budżecie miasta.



Dotarliśmy do rozporządzenia, będącego dokumentem wewnętrznym Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni, w którym precyzyjnie przedstawione są wszystkie zmiany planowane do wdrożenia od 2 kwietnia. Oficjalnie miasto planuje zaprezentować zmiany w ciągu najbliższych dni, choć nowe rozkłady są już dostępne na stronie internetowej ZKM-u.



Oprócz drobnych korekt czasowych, nie brakuje likwidacji kursów oraz zmniejszenia częstotliwości realizacji przewozów. Wprowadzone zostaną też kolejne podziały w trasach i realizacja wybranych kursów na krótszych odcinkach między pętlami.

- Zmiany są spowodowane ograniczeniem o 3 mln zł wydatków na finansowanie zakupu usług komunikacji miejskiej w rocznym planie finansowym ZKM Gdynia - tłumaczy Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM w Gdyni.

Czytaj też: Gdynia ma budżet po gorącej sesji Rady Miasta

Organizator zaprzecza jednak, by plany uruchomienia linii trolejbusowej (z wykorzystaniem akumulatorów w pojazdach) na Skwer Kościuszki-Molo Południowe miało się odbyć kosztem pozostałych linii.

Jak zapowiadane zmiany wpłyną na komunikację miejską w Gdyni?

Sytuacja komunikacji miejskiej w Gdyni nie jest najlepsza, gdyż cały czas maleje liczba pasażerów, a kolejne cięcia raczej tego trendu nie zmienią.

W latach 2009-13 liczba pasażerów spadła o ok. 10,2 proc. z 99,2 do 89 mln osób rocznie.

W 2014 r. wpływy ZKM wynosiły ok. 68,3 mln zł, z czego ok. 61,6 mln zł stanowiły przychody ze sprzedaży biletów ZKM oraz ok. 6 mln ze sprzedaży biletów metropolitalnych wraz z rekompensatą utraconych przychodów ze sprzedaży biletów własnych.

- Dopłata samorządów do usług komunikacji miejskiej organizowanej przez ZKM w Gdyni wyniosła 86 251 627,21 zł, pokrywając 56 proc. wszystkich wydatków (przychody pokryły 44%). W tej kwocie dopłata gminy miasta Gdynia stanowiła 88,9 proc. - sumę 76 704 849,21 zł - wylicza Gromadzki.

Jak zapewniają urzędnicy, Gdynia nie naciska pozostałych członków Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, aby zgodzili się na podwyżki cen biletów.

- Takie stwierdzenie [o naciskach na inne gminy - dop. red.] nie jest prawdą - zaprzecza rzecznik ZKM.

Przy okazji cięć, trudno mówić o potencjalnych inwestycjach. Wiadomo już, że realizacja zapisów planu transportowego, w tym wprowadzenie trolejbusów na Fikakowo czy do Demptowa, nie nastąpi "w najbliższym czasie". Urzędnicy uzależniają te projekty od pozyskania środków z Unii Europejskiej w zakresie rozbudowy infrastruktury oraz zakupu taboru.

Czytaj też: Plany transportowe Gdyni: więcej trolejbusów i integracja z PKM

Gdańsk czeka na Pomorską Kolej Metropolitalną

Uruchomienie PKM oraz tramwaju na Morenę powinno nastąpić 1 września br. Nz. przystanek PKM Brętowo oraz estakada tramwajowa. Uruchomienie PKM oraz tramwaju na Morenę powinno nastąpić 1 września br. Nz. przystanek PKM Brętowo oraz estakada tramwajowa.
W Gdańsku na razie nie są szykowane większe zmiany w komunikacji miejskiej. Miasto wciąż czeka na przygotowanie rozkładów jazdy pociągów PKM i dostosowania do niej oferty Zarządu Transportu Miejskiego.

Dodatkowe zmiany wprowadzone zostaną też przy okazji otwarcia po wakacjach trasy tramwajowej na Piecki-Migowo (Morenę) oraz tunelu pod Martwą Wisłą.

Drobną zmianą, która wejdzie w życie już 1 kwietnia, będzie przemianowanie przystanku tramwajowego "Centrum" na "Śródmieście SKM", co jest podyktowane uruchomieniem nowego przystanku Szybkiej Kolei Miejskiej. Nie będzie to się jednak wiązało z korektą rozkładów jazdy ZTM.

W Gdańsku wciąż udaje się też zwiększać wpływy z biletów. W 2012 r. dochody ZTM stanowiły ok. 46,6 proc. kosztów funkcjonowania komunikacji miejskiej, w 2013 r. - 45,9 proc., 2014 r. - 49,2 proc. Rośnie też liczba pasażerów - ze 147,8 mln w 2009 r. do 168 w 2013 r.

Mimo to nie planuje się zmian w cenach biletów co najmniej do końca roku (dotyczy to zarówno obniżenia opłat, jak i podwyżek)

- Nie da się pogodzić obniżki cen biletów z inwestycjami w nowoczesny tabor tramwajowy (78 proc. to pojazdy niskopodłogowe lub z częścią niskopodłogową) i autobusowy (w pełni niskopodłogowy). Ponadto dopiero zbliżamy się do zapisanego w planie transportowym wskaźnika odpłatności w wysokości 50 proc. - przekonuje Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM Gdańsk.

Opinie (258) 10 zablokowanych

  • ekonomia (5)

    Czteroosobowa rodzina (2+2), chcąc pojechać z Leszczynek na sobotni rodzinny spacer po Bulwarze, a następnie: wrócic do domu, musi wydać 18 zł (4 bilety normalnex3 zł + 4 bilety ulgowe 4x1,5 zł). Paliwo do smaochodu na pewno tyle nie bedzie kosztować, pomijając już kwestię komfortu jazdy. M.in. i stad mniejsza liczba osób korzystajacych.

    • 42 1

    • taryfa jest prosta (1)

      trzeba się nauczyć czytać ze zrozumieniem
      zaciekawiła mnie ta cena .....
      wchodzę na stronkę zkm Gdynia i czytam

      bilet 24h normalny 4 zł
      ulgowy 2 zł
      jak chce 4 osobowa rodziną jechać na Molo Żukowa i do Sopotu i do Biedronki na zakupy to płaci 12 plna
      dwa bilety po 4 zł
      dwa bilety po 2 zł

      :)

      • 0 3

      • Puknij się w głowę !!! Może czytałem informacje z 2000 roku! Jaki bilet 24 H za 4 zł?

        • 2 0

    • (2)

      A gdyby taka rodzina z Pogórza chciała pojechać na spacer na orłowskie molo to zapłaciłaby 36zł, bo trzeba zaliczyć przesiadkę.
      Nie popadajmy w skrajności, bo to o czym mówię wyżej to rodzina bezrobotnych (np.) w której dorośli nie posiadają miesięcznego biletu.
      Przy posiadaniu miesięcznego biletu koszta się znacznie zaniżają.

      • 2 10

      • niby racja (1)

        Ale nie do konca. Jesli ktoś pracuje poza Gdynią, to nie ma biletu miesiecznego, bo i po co, skoro tylko czasem korzysta z usług ZKM. Dzieci takoż szkołę mogą blisko. Przy biletach miesiecznych: zgadzam się.

        • 7 0

        • niektórzy mają miesięczne bez weekendów

          więc niedzielny spacer po bulwarze nadal aktualny w aspekcie tych wyliczeń...

          • 11 0

  • Na pierdoły to kasa jest. (14)

    Na szkołe filmową, kolejkę na małą górkę czy lotnisko.

    • 331 21

    • Filmowa jest OK (6)

      lotnisko spokojnie ruszy jak tylko urzędasy z PO zostaną odspawane od stołków!

      kosztowało ok 100 mln zł co to jest przy megalomańskim złotym nocniku Adamowicza za 700 mln zł i co roku mieszkańcy dokładają 12 mln na jego utrzymanie nie mówiąc o kredycie na kilkadziesiąt lat.

      ECS za 350 mln

      bunkier szekspirowski za 150 mln itd

      • 34 83

      • Heh tylko "złoty nocnik" obsługuje ponad 3mln pasażerów (niebawem 5 mln) (2)

        a łuk triumfalny Szczura nic, a MOŻE obsłuży do 150-200 k....

        • 2 5

        • Dramat.. (1)

          złoty nocnik to pge arena przygłupie..

          • 7 3

          • Haha

            Co za tłumok z niego

            • 3 1

      • oby lotnisko nie ruszlo wlasnie... (2)

        w przeciwnym razie ciecia w komunikacji beda jeszcze wieksze gdyz trzeba bedzie znalesc jakies kilkanascie baniek na dofinansowanie nierentownego lotniska

        12 mln to chyba rocznie placisz na swoje leczenie, bo PGE Arena z samego tylko Naming Rights ma 7 mln rocznie.

        Teatr Szekspirowski kosztowal 80 mln - z czego Gdansk z wlasnego budrzetu wylozyl tylko 10 mln, a reszta to finansowanie zewnetrzne (UE, Ministerstwo Kultury, Urzad Marszalkowski).

        ECS tez kosztowalo duzo mniej niz podajesz - okolo 227 mln, z czego wiekszosc znowu pochodzila ze srodkow zewnetrznych.

        • 52 21

        • PGE Arena

          Dopłacamy do niej wszyscy, przecież PGE to spółka skarbu państwa. Powinien być zakaz dofinansowania takich "inwestycji" przez spółki skarbu państwa. Nagle by się okazała prawda, że inwestycje są tak nierentowne, że taniej jest zrównać z ziemą.
          Żeby nie było, jestem kibicem piłkarskim, i z chęcią bym chodził na stadiony na mecze, ale wszystko z głową. Jak już dofinansowują stadion to może niech bilety też będą za darmo, bo przecież poziom polskiej ligi niewiele odbiega od podwórkowej.
          Dramat

          • 11 13

        • oboje jestescie siebie warci, wolalbym w Gdyni teatr szekspirowski niz lotnisko cywilne, ale Gdansk tez wszystkiego za darmo nie dostal, bez jaj

          • 21 2

    • uwaga (3)

      Nazwisko Szanownego Pana Dyrektora W-yszo-mir-skiego jest publicznie znane i widnieje na stronie ZKM:
      gdynia.pl/bip/jednostki/info/4757_35691.html

      Na tym portalu jest ono zakazane.
      Dlaczego?
      To jest bardzo porządny i przyzwoity Pan Profesor.
      Jest powszechnie lubiany i szanowany, a Redakcja zakazuje pisania tego nazwiska:

      "Opinia nie dodana - Niedozwolona treść."

      • 20 3

      • (2)

        a o co chodzi z Wyszomirskim?

        • 8 0

        • tylko

          o to chodzi, że jest wporzo dla kierowców.

          • 0 1

        • ?

          To jest dyrektor ZKM!

          • 2 0

    • Tytuł oczywiście szumny, a zmiany są tak naprawdę znikome :)

      • 4 7

    • Antyszczur

      110% zgody z tym, że na bzdury dla kolesiów kasa się znajdzie
      ale też warto zwrócić, że ZKM też nie wspiera komunikacji
      jeśli ciągle wydłużają czasy przejazdu, dokładają jakieś dziwaczne wyrównania, to skutkiem tego jeździmy coraz wolniej, a przede wszystkim coraz mniej optymalnie
      ktoś powie "jedna minuta", ale odbiór tego jest irytujący, kiedy droga wolna, a pojazd stoi na przystanku, bo tu wszechwiedzący profesor w meloniku nakazał wyrównanie
      albo zbliża się do świateł, ma zielone i zwalnia, żeby specjalnie nie zdążyć - do cholery z takim badziewiem
      tych dziadów leśnych w ZKM też by należało przegonić

      • 46 6

    • Jest. Owszem.

      • 7 0

  • Gdynia?

    Dziwicie sie że maleje liczba pasażerów jak kierowcy to zawistne chłopki którzy powinni przesiąść sie na zaprzęgi konne a nie wozić ludzi.Skąd wy ich bierzecie?Spod urzędu pracy?W ruchu miejskim poruszają sie jak sloń w składzie porcelany...
    "...przyjedźcie do Łodzi,zobaczycie tramwaj co bez konia chodzi..."

    • 2 3

  • Koszty.... (2)

    Dzisiaj pierwszy raz od x czasu przejechałem sie trolejbusem...
    tragedia jaki jest stan zawieszenia w solarisach !!!!

    jak wjchał na zatoczkę z kostki brukowej to sie bałem że coś zaraz od leci z neigo..

    rozumiem że one są "prawie nowe" ale ta zawiecha to chyba samego kierowce niepokoi...
    CZY ITD Sprawdza od czasu do czasu stan komunikacji miejskiej ??
    bo przeglądu tak wybite zawieszenie to nawet po znajomosci by chyba nie przeszło...

    • 7 1

    • zapytaj władz miasta kto normalny brukuje ulicę( zatoczki) najlepsze zawieszenie nie wytrzyma jak musi sto razy dziennie tłuc się po czymś takim

      • 3 0

    • Ja od czasu do czasu jeżdżę trajtkiem 31 z Dąbrowy do Orłowa i serio nie rozumiem idei trolejbusów. Wolne to, jak się jedzie Wielkopolską, to autobusy wyprzedzają trajtka, stoi w tych samych korkach, co autobusy i samochody, komfort taki sobie (ale to już bardziej zależy od konkretnego egzemplarza), wymaga dedykowanej infrastruktury, która kosztuje. Może w czasach smrodzących Ikarusów to jeszcze miało jakiś sens, ale obecnie, gdy są autobusy na gaz ziemny, elektryczne czy nawet zwykłe spalinowe też już nie emitują takich ilości co stare rzęchy, to idea trolejbusu traci sens.

      • 5 1

  • Teraz już wiadomo dlaczego jest takie ciśnienie na bilety metropolitarne

    Gdynianie potrzebują sposobu jak taniej dojechać do Gdańska

    SKMka z Gdyni + tramwaj / autobus w Gdańsku

    • 4 0

  • Dojazd do Orłowa

    A ja uważam, że do Orłowa przydałyby się dłuższe autobusy linii S. Dużo ludzi jedzie do szkół w Orlowie, do pracy, a autobus wiecznie krótki i zapchany, choć jego trasa do najkrotszych nie należy. Co ciekawe linia R zawsze jest przegubowa i jezdzi z taka częstotliwością, ze czesto na przystanku staje jedna R-ka za drugą. No i oczywiście pełno trajtkow w kierunku Karwin.

    • 4 1

  • Nie...

    Jeździć już nie będą autobusiki,
    W Gdyni kolejne absurdziki.
    Gdynianie już zdenerwowani,
    Wszyscy krzyczą "Do bani!"
    Co to się dzieje na tych ulicach
    Smutek widać na ludzi licach...

    • 9 0

  • Oszczędzności = dalszy spadek pasażerów!!!

    Powinno się rozwijać komunikację miejską, a nie ją pogrążać!!! Dzięki tym pseudo oszczędnościom zniechęcicie pasażerów do korzystania z komunikacji miejskiej!

    Bo każdy kto ma swój własny samochód to ma wyje*ane na niską częstotliwość i drogie bilety, więc wybierze samochód!

    • 9 0

  • Oszczędzamy na komunikacji aby sfinansować kolejki linowe, infoboksy, lotnisko. (5)

    Jesteśmy przecież profesjonalistami.

    • 202 9

    • Brakuje pieniążków na rozdęte Ego Pana Prezydenta ? (3)

      Gdynia stała się zakładnikiem w rękach kilku ludzi, którzy dla interesów własnej grupy są w stanie poświecić miasto.
      1. Gdzie są ścieżki rowerowe ?
      2. Gdzie sa czyste i zadbane dzielnice ?
      3. Gdzie sa równe chodniki w śródmieściu ?
      4. Gdzie jest wygodny dojazd na istniejące już w Trojmiescie i dobrze prosperującej lotnisko Rebiechowo ?
      5. Gdzie sa przystanki PKM w Gdyni ?
      6. Gdzie jest działający Tristar ?
      7. Gdzie jest wygodne połączenie dzielnic północnych ze Śródmieściem ?
      8. Gdzie są bezpieczne i atrakcyjne płace zabaw dla dzieci (poza jednym na plaży) ?
      9. Dlaczego nowe biurowce (poza kilkoma mikrobiurowcami) powstają w Gdańsku nie w Gdyni ?
      10. Gdzie jest zadbany Bulwar Nadmorski ?
      11. Gdzie są atrakcyjne tereny do biegania nad morzem ?

      Oszczędź wstydu i ustąp sam, bo się nie nadajesz do władzy, Panie Prezydencie

      • 48 4

      • Wielkie zdziwienie

        Moje wielkie zdziwienie wynika z tej dziwnej aczkolwiek prawdziwej sytuacji, gdy po raz kolejny władze miasta Gdyni trąbią o sukcesach a mieszkańcy miasta w nagrodę bezkrytycznie wybierają na kolejną kadencję. W pełni zgadzam się i popieram te jedenaście pytań bez odpowiedzi. Co roku jeżdżę do rodziny która mieszka w porównywalnym mieście na tzw. "ścianie wschodniej" i z zazdrością obserwuję jak to miasto pięknie modernizuje się i pięknieje. Z przykrością zaczynam stwierdzać, że wiele miast wspaniale wykorzystuje środki na modernizacje a moja Gdynia stoi w miejscu i staje się z wolna zaniedbanym miastem z dawnej "ściany wschodniej". Skala zmian w Gdyni którą obserwuję i porównuję z innymi miastami określam jako dreptanie małymi kroczkami.

        • 7 0

      • Ot i cała prawda o Szczurku

        • 10 0

      • TAK

        Podpisuję się pod tym obiema rękami, jednak ludzie podobnie myślących w tym mieście jest niestety niewielu, co pokazują wyniki kolejnych wyborów samorządowych. Wniosek - 80% gdynian jest albo głupich, bo dających się manipulować poprzez PR-owy bełkot o cudowności Gdyni, albo po prostu im się tu podoba. W obu przypadkach, obawiam się, nie da się nic zrobić.

        • 21 2

    • Zgadza się, oszczędności na każdym kroku.

      Brak biletomatów w pojazdach i brak możliwości płatności zbliżeniowo kartą zniechęcają do jazd okazjonalnych.
      Brak trolejbusów przegubowych w relacji centrum - Karwiny/Dąbrowa powoduje że w trolejbusach jest niemiłosierny tłok, przynajmniej do Kacka.
      M. in. straszny tłok w trolejbusach 23 i 24 związany z brakiem pojazdów wielkopojemnych spowodował, że do pracy do centrum dojeżdżam samochodem. I wcale nie płacę teraz więcej niż wcześniejsze wydatki na paliwo + bilet miesięczny.

      • 16 2

  • NIE ZGADZAM SIĘ (2)

    Niedość, że 170 jest 3 razy na godzinę to jeszcze chcą zmniejszyć kursy. Co ja mam, z wieśniakami 146, 105, 173 jeździć? Nie! Protestuję

    • 13 4

    • polac mu! (1)

      Obluzanin ma racje, wchodzisz do takie 173 albo 146 i wtedy dochodzi do ciebie ta swiadomosc ze wpadles jak sliwka w gow*no. Pelno ludzi, oni sami nie moga tego zniesc ale to ich jedyny srodek komunikacji, Wioski oraz dzielnice polnocne zostaja w takim razie dotkniete bardziej od reszty, poniewaz sa one na obrzezach i z dojazdem gdziekolwiek jest straszna lipa. Panie Prezydencie, Z*ebal Pan

      • 2 1

      • tsk"

        za czasow Franciszki Cegielskiej Bylo o wielle lepiej

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane