• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Z biura w kapciach do samolotu. Otwarto pierwszy biurowiec Airport City

Maciej Korolczuk
12 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 

Latające nad głową samoloty, przejeżdżające obok pociągi i autobusowy węzeł przesiadkowy niemal przy samym wejściu - tak wygląda otoczenie nowego biurowca AlphaMapka przy gdańskim lotnisku. Jego budowa trwała ponad dwa lata i kosztowała ok. 80 mln zł. W przyszłości w ramach Airport City powstać ma jeszcze sześć kolejnych obiektów o funkcji biurowo-usługowej i hotelowej.



Gdy jesienią 2019 r. ruszała jego budowa świat był inny. Ten lotniczy również. Port Lotniczy kończył właśnie swój rekordowy pod względem obsłużonych pasażerów rok (ponad 5 mln pasażerów) i rozpoczynał dwie duże inwestycje: rozbudowę terminala T2 oraz budowę pierwszego biurowca w ramach Airport City.

- Lotniska tej samej wielkości co nasze nie porywają się na tego typu projekty - tłumaczył wówczas Tomasz Kloskowski, prezes lotniska. - Jesteśmy pod tym względem unikatem na skalę kraju, Europy i nie boję się tego powiedzieć - świata. Myśląc o przyszłości i rozwoju musimy dywersyfikować nasze dochody. Koniunktura w lotnictwie temu sprzyja, ale nic nie jest dane raz na zawsze. Kto wie co przyniesie przyszłość, dlatego musimy się do tego należycie przygotować.
40 proc. powierzchni w biurowcu Alpha jest już wynajęta. 40 proc. powierzchni w biurowcu Alpha jest już wynajęta.
Jego słowa okazały się prorocze. Kilka miesięcy później wybuchła pandemia, a branża lotnicza pogrążyła się w kryzysie, jakiego nie było od lat.

Dziś wyniki lotniska z miesiąca na miesiąc są coraz lepsze, ale to nadal mniejsza część ruchu sprzed 2020 r. Szybszy powrót do normalności i zwiększenie przychodów ma zapewnić m.in. budowa i otwarcie biurowca Alpha, pierwszego z siedmiu obiektów Airport City. Nowy biurowiec w czwartek został oficjalnie otwarty i udostępniony najemcom.

- Pracowaliśmy nad tym projektem 8-10 lat - mówi dziś prezes lotniska. - Przez ostatnie dwa lata wszyscy słyszeliśmy, że ten świat nie będzie już taki, jaki był przed 2020 rokiem. Lotnictwa nie będzie, rynku biurowego nie będzie, a zastąpi go praca z domu. Mam dla tych wszystkich osób złą wiadomość: ten świat nadal będzie taki, jaki był. Lotnisko i linie lotnicze już dziś mają lepszą ofertę, niż w najlepszym w historii 2019 roku. Oczywiście ruch nie wrócił jeszcze do tego poziomu, jaki znamy sprzed pandemii, ale wróci. Podobnie jest z rynkiem biurowym, na który dziś wchodzimy. Nie mam co do tego żadnych wątpliwości.
Z tarasu na dachu biurowca roztacza się widok na terminal i startujące oraz lądujące samoloty. Z tarasu na dachu biurowca roztacza się widok na terminal i startujące oraz lądujące samoloty.

40 proc. powierzchni już wynajęta



Jednym z największych atutów Alphy jest jej unikalne położenie i skomunikowanie. Samoloty nad głową, kolejka PKM za oknem, przed wejściem autobusowy węzeł przesiadkowy, a do tego wokół setki miejsc postojowych, także dla aut elektrycznych. Nowy biurowiec wyróżnia też standard użytych materiałów i technologii, co pozwoliło mu uzyskać amerykański certyfikat LEED Gold.

Obecnie 40 proc. powierzchni biurowej, która łącznie wynosi 8,5 tys. m.kw., jest już wynajęta. Na części pięter trwają już prace przy aranżacji biur.

Do dyspozycji najemców będzie m.in. atrakcyjny taras na dachu, z którego roztacza się widok na terminal T2 i startujące oraz lądujące samoloty. Ogólnodostępny taras "dla osób z zewnątrz" planowany jest przy budowie trzeciego z siedmiu zaplanowanych biurowców.

Docelowo w ramach Airport City powstanie siedem różnych budynków biurowo-usługowych oraz funkcjach hotelarskich. Docelowo w ramach Airport City powstanie siedem różnych budynków biurowo-usługowych oraz funkcjach hotelarskich.

Intensywne zmiany wokół lotniska



To nie koniec zmian wokół lotniska. Niedawno przy Porcie Lotniczym otwarto nowy parking na prawie 500, a docelowo nawet 900 aut.

Wkrótce - bo już 10 czerwca - władze lotniska oficjalnie otworzą też nową część terminala T2 tzw. pirsu, który pozwoli na jeszcze sprawniejszą obsługę pasażerów odlatujących do krajów spoza strefy Schengen.

Ponadto trwa też elektryfikacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i budowa w okolicy lotniska nowego przystanku PKM Firoga. Obie inwestycje mają zakończyć się do końca roku.

  • Niedawno przy ul. Spadochroniarzy otwarto parking P7, na którym tydzień postoju kosztuje tylko 35 zł.
  • Do końca roku ma się zakończyć elektryfikacja PKM-ki.

Wokół lotniska intensywnie poprawia się też oferta hotelarska (budowa hotelu jest też planowana w ramach Airport City, miejsca noclegowe mają powstać w ostatnim, siódmym budynku). W ubiegłym roku ruszyła budowa 4-gwiazdkowego hotelu Four Points by Sheraton Gdańsk Airport. Jego budowa ma się zakończyć przed końcem 2022 roku.

Nowe hotele przy gdańskim lotnisku



Wkrótce w sąsiedztwie lotniska powstanie też hotel Holiday Inn Express, należący do grupy Antczak. Gdańsk będzie piątym - po Kaliszu, Warszawie, Krakowie i Berlinie - miastem, gdzie zostanie otwarty oddział inwestora realizującego m.in. budowy w sektorach mieszkaniowym, logistycznym i hotelowym. Wbicie pierwszej łopaty na budowie zaplanowano na trzeci kwartał tego roku.

Miejsca

Opinie (152) 5 zablokowanych

  • Kłosowski i koniunktura? To wreszcie był w ambergold czy nie?

    • 5 1

  • pomysł oczywiście dobry, ale mnie martwi coś innego (3)

    znowu linie lotnicze olewają Gdańsk, Ryan postawił na Kraków i tam obsługuje sam(!), tyle co całe lotnisko w Gdańsku

    Region zdecydowanie powinien pomyśleć jak promować siebie lub jak zachęcać linie lotnicze, by otwierały połączenia

    Nie wspomnę o fatum lotniska zmywakowego, czyli kierunków do pracy, a nie jak parę innych lotnisk w Polsce dla ruchu turystycznego, bo co to za interes gdy na wakacje z Trójmiasta trzeba doliczyć 2 dni na dojazd do innego lotniska, a już o wypadach na week-end można praktycznie zapomnieć

    • 19 4

    • Co racja to racja (1)

      Z Gdańska nawet czartery tylko do Szrama albo Antalyi. Przyzwoite destynacje dopiero z Warszawy lub Poznania.

      • 3 0

      • Destylacje są spoko.

        • 1 0

    • Jakbyś trochę poznał tamtą aglomerację,

      Sieci dróg i połączeń, liczbę ludności, przemysł -wiedziałbyś, dlaczego

      • 3 1

  • A jak z hałasem (2)

    Dobiegającym z lotniska i od PKM ??

    • 6 4

    • (1)

      Pracuje zaraz obok, w BCB. Nie słyszałem samolotów jak siedziałem w biurze. Chyba zależy od tego jak budynek jest wygłuszony.

      • 6 0

      • potwierdzam, też tam pracowałem

        • 0 0

  • Wszystko nowe (3)

    Nowe biura, nowe hotele, nowy terminal, nowe stanowiska dla samolotów i nowe połączenia. Mnie ciekawi czy pas startowy będzie w stanie obsłużyć większą ilość samolotów. Niedługo będzie tak jak z dzielnicami południowymi. Pobudują wszystko ale infrastruktury transportowej brak...

    • 12 20

    • Tak (2)

      Przepustowość pasa jest podobna do Londyn Stansted czyli ok 35 mln pasażerów rocznie ... Problemem jest przepustowosc terminala

      • 4 0

      • Kto ostatnio leciał (1)

        Ten pewnie zauważył, że problemem nie jest przepustowość techniczna, tylko czynnik ludzki. Krótko: personelu jest dwa razy za mało, lekko licząc.

        • 5 0

        • potwierdzam

          sporo personelu zwolnili w trakcie pandemii

          • 3 0

  • Wszystkie powinny tam powstać a nie w Oliwie. (6)

    • 11 5

    • (2)

      Dotarcie do pracy w Oliwie zajmowalo mi niecale 30 min na pieszo i takich jak ja bylo wielu. Chcialbys zebysmy wszyscy robili niepotrzebny tlok na drogach i w komunikacji? Biurowiec w szczerym polu to nonsens. Gdybym mial tam pracowac to do oczekiwanej wypłaty dodalbym 2tys za fatyge

      • 5 3

      • To nie jest szczere pole tylko pole przy obwodnicy. Dobrze skomunikowane miejsce. Jeździłem tam, a właściwie dalej bo do BCB i szczerze to wolałbym dopłacić (no może nie 2 tysiące) i tam jeździć niż pracować we Wrzeszczu. Teraz dojazd zajmuje mi tyle samo czasu co wtedy bo 25 minut ale muszę się przesiadać, a wtedy autem śmigałem.

        • 1 0

      • Niekoniecznie nonsens. To zależy tak naprawdę w której części miasta mieszkasz. Jeśli masz 30 minut z buta do Oliwy to jest jasne, że wygodniej Ci pracować w Alchemii czy OBC. Chociaż na lotnisko też całkiem spoko, wsiadasz w PKM na strzyża czy na zaspie i w 15 minut jesteś na miejscu.

        • 8 0

    • W oliwie super miejsce (2)

      Piechota czy rowerem do biura w 5 min. Mały spacerek, 6h w pracy przy ciekawym projekcie i do domu, a wracając zakupy i obiad z żona. Nie narzekam. W dodatku płaca więcej niż górnikom a oni takiej przyjemnej pracy nie maja

      • 5 3

      • Wstawaj Oskarek

        • 4 0

      • I lecisz potem po rowerku,też takiego mamy.

        • 4 0

  • Ciekawe na co tam tyle hoteli. Myślą, że to jakiś Londyn czy co??

    • 3 0

  • Brawo dla wladz Gdanska (9)

    Prężnie rozwijające się miasto

    • 31 32

    • A co mają do tego władze miasta? (7)

      Przecież to nie miejska inwestycja.

      • 6 3

      • A kto ma udziały w Porcie Lotniczym? (4)

        • 5 2

        • (3)

          A ile tych udziałów ma miasto? I w jakiej części dołożyło się do tej biurowej inwestycji?

          • 1 2

          • (2)

            Takie inwestycje finansuje bank, a przy ocenie zdolności kredytowej bierze się pod uwagę kto ma udziały, jakie są gwarancję itd.

            • 0 2

            • Finansuje bank??? (1)

              A to w jaki sposób? Bank tylko pożycza pieniadze i to na lichwiarski procent. A jak pożyczkę bierze miasto to my ją spłacamy z naszych podatków. I procenty też.

              • 2 0

              • Nie, "pożyczkę" spłacają najemcy w czynszu...

                • 0 1

      • Lotnisko należy m.in do Gdańska

        • 2 4

      • wiadomo Gruzin

        • 5 0

    • wystarczy się przejść 100m dalej - tam widać całą prawdę

      • 1 1

  • Słabo idzie komercjalizacja

    Ponad polowa pustostanow i prezes zaklinający rzeczywistość

    • 11 1

  • I to jest odpowiednie miejsce na biurowiec a nie centrum Oliwy.

    • 5 3

  • Po prostu miszczowie architektury i urbanistyk

    Kto zaprojketował otoczenie i ciągi piesze wokół biurowca?! Rampa/podjazd zakladam, że dla niepełnosprawnych prowadzi prosto w trawnik, z którego nie ma gdzie się dostać, bo wszystko wokół osłupkowane. Schody prowadzące w kieunku terminala prowadzą wprost na ślepy zjazd z drogi wewnętrznej przy terminalu. Zejście/schody od strony wschodniej prowadzi wprost w miejsce parkingowe. Brak chodnika po stronie wchodniej prowadzącego od strony pn w kierunku przystanku!

    • 7 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane