• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKP myśli o biurowcu przy dworcu w Gdańsku

Katarzyna Moritz
17 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Biurowiec, którego budowę rozważa PKP, miałby powstać wzdłuż Błędnika i Podwala Grodzkiego, po przeciwnej stronie Zieleniaka. Ilustracja jest fotografią projektu opracowanego przez Epstein sp. z oo. Biurowiec, którego budowę rozważa PKP, miałby powstać wzdłuż Błędnika i Podwala Grodzkiego, po przeciwnej stronie Zieleniaka. Ilustracja jest fotografią projektu opracowanego przez Epstein sp. z oo.

Ponad 40-metrowy biurowiec koło Błędnika, przed dworcem tunele podziemne, a w nich supermarket, odtworzenie dawnego podjazdu cesarskiego i zieleńca zamiast parkingu - PKP w Gdańsku myśli o uatrakcyjnieniu terenów wokół Dworca Głównego. Czy te wizje mają szanse na realizację?



Po tym, jak w marcu zburzono antresolę w holu budynku dworca głównego PKP w Gdańsku, kolej dalej myśli o uatrakcyjnieniu nie tylko zabytku, ale przyległych do niego terenów. Niedawno powstały koncepcje architektoniczne, by na kolejowych terenach, tuż przy wiadukcie Błędnikzobacz na mapie Gdańska, stanął nowoczesny biurowiec, o wysokości ponad 40 metrów.

- Rozważamy koncepcję zagospodarowania tego terenu. Zastanawiamy się nad różnymi funkcjami. Celem jest takie przekształcenie terenów kolejowych, by były one atrakcyjne dla podróżnych i mieszkańców, ale także użyteczne dla kolei z biznesowego punktu widzenia - przyznaje Krzysztof Piekarski, dyrektor regionalny
Departament Eksploatacji Nieruchomości w PKP S.A.

Biurowiec miałby powstać na północ od dworca PKP Gdańsk Główny, w okolicy toru piątego, w miejsce nieczynnych już torów odstawczych, gdzie PKP niegdyś przetrzymywały swoje wagony funkcyjne.

Z kolei przed samym wejściem do zabytkowego budynku dworca kolejarze chcieliby wybudować sieć tuneli, w których byłby m.in. supermarket.

- Zagospodarowanie tych terenów wokół dworca wymaga rozmów z konserwatorem zabytków, od którego decyzji będzie zależało co można, a czego nie można tu zrobić - przyznaje Piekarski.

Pomorski konserwator zabytków ma w tej sprawie decydujący głos, ponieważ cały obszar wokół dworca, nie tylko jego konstrukcja, jest objęty ochroną. Jak więc ocenia pomysły PKP?

Czy przy dworcu powinien powstać wysoki biurowiec?

- Wstępnie mogę powiedzieć, że proponowany biurowiec jest dla mnie zbyt duży i zbyt wysoki. Analizy widokowe, które są zamieszczone w koncepcji, mnie nie przekonują. W tym miejscu może powstać nowy budynek, ale znacznie mniejszy. Nie wiem oczywiście, czy PKP będzie zainteresowana taką inwestycją, choćby ze względów ekonomicznych - podkreśla Dariusz Chmielewski, pomorski konserwator zabytków.

Bardziej wyrozumiały jest natomiast w stosunku do pomysłu budowy tuneli przed budynkiem dworca PKP. Sugeruje, by projektanci pomyśleli o obniżeniu terenu i połączeniu ze znajdującym się po przeciwległej stronie Podwala Grodzkiego budynkiem City Forum. Podoba mu się także idea przywrócenia ruchu na tzw. podjeździe cesarskim, czyli przestrzenią pomiędzy dworcem i dawną przychodnią kolejową.

Minibrowar i sala balowa: zobacz jak może się zmienić dawna przychodnia kolejowa

Oprócz podjazdu mógłby tu powstać, zamiast istniejącego parkingu, niewielki trawnik.

- Jest kilka ciekawych elementów w tej koncepcji, ale czekają nas jeszcze szczegółowe rozmowy. Teren wokół dworca jest bardzo zaniedbany. Szkoda tym bardziej, że dawniej było to reprezentacyjne miejsce - przyznaje konserwator.

Opinie (193) 7 zablokowanych

  • (2)

    PKP niech lepiej pomyśli o tańszych biletach, nowszych pociągach i krótszych czasach przejazdu...

    • 31 0

    • (1)

      o tym już pomyśleli.... pociągi pendolino już w 2014 roku :)

      • 3 0

      • Ta, całe 200/h w 2014 roku, szał po prostu. I nie liczcie nawet na 250/h, bo już wiadomo, że skopano budowę torów dla szybkich kolei, więc 200 to bedzie maks niestety...

        • 3 0

  • zasłonić te żenujące sprzedane tereny stoczni.

    • 5 5

  • jakie znowu analizy widokowe??

    czy centrum Gdańska dożywotnio musi być skazane na prowincjonalne kurniki, bo wszytko co ma powyżej 2 pięter zasłania "unikalny" widok na Główne Miasto???

    Może najlepiej jeszcze zburzyć obecny gmach NBP, panie konserwo??

    • 16 19

  • a remonty dworcow, torow i zakup nowego taboru, wloka sie latami, albo w ogole sie nie zaczely.
    juz za samo wydanie pieniadzy na wizualizacje/projekt ktos powinien poleciec.

    • 17 0

  • (1)

    Niech pomyślą o modernizacji składów. O czasie przejazdów pociągów, a nie o inwestowaniu w nowe budynki. Stare ogarnijcie na początek.

    • 16 0

    • Doskonały komentarz....

      .... właśnie miałem pisać coś identycznego, ale ograniczę się do "podpięcia" pod tą opinię. To jakiś koszmar - nie dając sobie rady z podstawową działalnością operacyjną będą rzucali się w deweloperstwo......

      • 6 0

  • wincy biurowcow nam potrzeba

    PKP podniesie ceny za marna przyjemność psiesjascki starym smierdzoncym taborem i biurowiec Se postawju. A jak! Presesy muszu gdzieś sieddziec i dyrygować

    • 9 0

  • PKP ? Czy to ta sama firma do której statystyczny podatnik dopłaca ileś tam rocznie

    niezależnie czy jeździ ich pociągami czy nie?
    Może niech całkowicie zaprzestaną przewozów to wtedy zostaną tylko koszty stałe ich działalności i w efekcie mniejsze dopłaty z podatków

    • 23 0

  • fakt, że na tych nieczynnych torach jest syf...

    ale mam lepszy pomysł na zabudowę: wybuduje sobie tam ładny domek z białym płotkiem i eleganckim podjazdem:)

    • 7 0

  • PKP niech pomyśli o punktualności, o taborze i o pluskwach.

    To tak na początek. A jak będzie funkcjonawało tak jak DB to niech sie wezmą za siedziby.

    • 15 0

  • A nie mogą zacząć od utrzymania taboru?

    A nie mogą zacząć od utrzymania taboru? Może choćby od tego, żeby w kiblach wszystko działało i było czysto? Żeby interkom działał jak należy, bez szumów i trzasków?
    Nawet w Eurocity jest z tym źle.

    • 11 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane