• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKP myśli o biurowcu przy dworcu w Gdańsku

Katarzyna Moritz
17 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Biurowiec, którego budowę rozważa PKP, miałby powstać wzdłuż Błędnika i Podwala Grodzkiego, po przeciwnej stronie Zieleniaka. Ilustracja jest fotografią projektu opracowanego przez Epstein sp. z oo. Biurowiec, którego budowę rozważa PKP, miałby powstać wzdłuż Błędnika i Podwala Grodzkiego, po przeciwnej stronie Zieleniaka. Ilustracja jest fotografią projektu opracowanego przez Epstein sp. z oo.

Ponad 40-metrowy biurowiec koło Błędnika, przed dworcem tunele podziemne, a w nich supermarket, odtworzenie dawnego podjazdu cesarskiego i zieleńca zamiast parkingu - PKP w Gdańsku myśli o uatrakcyjnieniu terenów wokół Dworca Głównego. Czy te wizje mają szanse na realizację?



Po tym, jak w marcu zburzono antresolę w holu budynku dworca głównego PKP w Gdańsku, kolej dalej myśli o uatrakcyjnieniu nie tylko zabytku, ale przyległych do niego terenów. Niedawno powstały koncepcje architektoniczne, by na kolejowych terenach, tuż przy wiadukcie Błędnikzobacz na mapie Gdańska, stanął nowoczesny biurowiec, o wysokości ponad 40 metrów.

- Rozważamy koncepcję zagospodarowania tego terenu. Zastanawiamy się nad różnymi funkcjami. Celem jest takie przekształcenie terenów kolejowych, by były one atrakcyjne dla podróżnych i mieszkańców, ale także użyteczne dla kolei z biznesowego punktu widzenia - przyznaje Krzysztof Piekarski, dyrektor regionalny
Departament Eksploatacji Nieruchomości w PKP S.A.

Biurowiec miałby powstać na północ od dworca PKP Gdańsk Główny, w okolicy toru piątego, w miejsce nieczynnych już torów odstawczych, gdzie PKP niegdyś przetrzymywały swoje wagony funkcyjne.

Z kolei przed samym wejściem do zabytkowego budynku dworca kolejarze chcieliby wybudować sieć tuneli, w których byłby m.in. supermarket.

- Zagospodarowanie tych terenów wokół dworca wymaga rozmów z konserwatorem zabytków, od którego decyzji będzie zależało co można, a czego nie można tu zrobić - przyznaje Piekarski.

Pomorski konserwator zabytków ma w tej sprawie decydujący głos, ponieważ cały obszar wokół dworca, nie tylko jego konstrukcja, jest objęty ochroną. Jak więc ocenia pomysły PKP?

Czy przy dworcu powinien powstać wysoki biurowiec?

- Wstępnie mogę powiedzieć, że proponowany biurowiec jest dla mnie zbyt duży i zbyt wysoki. Analizy widokowe, które są zamieszczone w koncepcji, mnie nie przekonują. W tym miejscu może powstać nowy budynek, ale znacznie mniejszy. Nie wiem oczywiście, czy PKP będzie zainteresowana taką inwestycją, choćby ze względów ekonomicznych - podkreśla Dariusz Chmielewski, pomorski konserwator zabytków.

Bardziej wyrozumiały jest natomiast w stosunku do pomysłu budowy tuneli przed budynkiem dworca PKP. Sugeruje, by projektanci pomyśleli o obniżeniu terenu i połączeniu ze znajdującym się po przeciwległej stronie Podwala Grodzkiego budynkiem City Forum. Podoba mu się także idea przywrócenia ruchu na tzw. podjeździe cesarskim, czyli przestrzenią pomiędzy dworcem i dawną przychodnią kolejową.

Minibrowar i sala balowa: zobacz jak może się zmienić dawna przychodnia kolejowa

Oprócz podjazdu mógłby tu powstać, zamiast istniejącego parkingu, niewielki trawnik.

- Jest kilka ciekawych elementów w tej koncepcji, ale czekają nas jeszcze szczegółowe rozmowy. Teren wokół dworca jest bardzo zaniedbany. Szkoda tym bardziej, że dawniej było to reprezentacyjne miejsce - przyznaje konserwator.

Opinie (193) 7 zablokowanych

  • za bardzo zmieniłby panoramę Gdańska - idiotyzm

    To może od razu wydajmy prawo ze ma byc wszystko po staremu o****nemu

    • 4 7

  • wizytówka Gdańska (1)

    ten biurowiec wygląd jak gigantyczny ekran dzwiękochłonny jakie buduje się przy ekspresówkach, kompletnie tam nie pasuje już lepiej jakby go zlokalizowali we Wrzeszczu. w końcu podwyższyć to co ma tam powstać to żaden problem skoro zajezdnia autobusowa z tamtąd zniknie.
    co do tuneli to mogliby tam wybudować parking podziemny na powiedzmy 200 - 300 aut i wreszcie zagospodarować teren i budynki pomiędzy gmachem dworca a rozpadającą się przychodnią nie tylko parczek i tunele, ale też budynki przy peronach gdzie jest kebab i była poczta, też im się należy gruntowny remont, w końcu to wizytówka Gdańska
    no i skm powinna zainwestować w nowy tabor a nie konserwuje stare trupy, nie mówiąc już o zwykłych pociągach dalekobierznych

    • 6 3

    • jaka zajezdnia?

      • 1 0

  • Niech lepiej wyremontują to co tam stoi.

    Poza tym taki biurowiec ma się nijak do tamtejszej infrastruktury.

    • 7 2

  • faktycznie PKP nie ma już o czym myśleć

    złom na torach, syf w wagonach i na dworcach a oni biurowiec. A co z tym zabytkowym, który mają?????????

    • 10 0

  • Niech PKP pomyśli raczej, by w pociągach umyć okna,

    wyprać tapicerkę,
    naprawić drzwi,
    wyremontować ubikacje, by można było choć przejść obok

    czuję wstręt gdy mam wsiąść do pociągu ( a dużo podróżuję pociągami)

    • 13 0

  • Czy te wizje mają szanse na realizację?

    Zioło się wypali i wizje znikną

    • 5 0

  • PAAAAAAAAARKING !!!!!!!!!!!!!!!!! (1)

    Nawet może mieć 10 poziomów i niech jako tako pasuje do otoczenia

    • 4 1

    • pustawy parking masz naprzeciwko...

      • 1 0

  • Kolej niech się zajmie punktualnym i bezpiecznym przewożeniem ludzi. (1)

    Jeśli chodzi o biznes, to już gminy lepiej sobie dają radę. Zlikwidować PKP Nieruchomości i PKP Dworce Kolejowe, przekazać tereny i obiekty gminom, i cześć.

    • 7 1

    • sam sie zlikwiduj

      O.Dworce nie ma juz od zeszłego roku a przewożeniem i bezpieczeństwem zajmuje się inna spółka

      • 0 0

  • bankrut do którego dopłacają od lat podatnicy planuje szklany biurowiec dla biurw (1)

    żeby miały gdzie du..y posadzić i popijać kawki i herbatki

    • 7 3

    • Oczytani

      Widocznie czytali (ci, co z PKP, a przynajmniej niektórzy), SZKLANE DOMY Żeromskiego ale chyba nie do końca, bo nie wiedzą jak się to skończyło..

      • 0 0

  • co za absurd

    w tej chwili jes ttm apiekny wiodk na Góre Gradową, to zaburzy układ przestrzenny!

    • 8 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane