• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Parkowanie w Gdańsku będzie droższe niż bilet na komunikację miejską

Krzysztof Koprowski
21 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Nowy cennik zacznie obowiązywać we wrześniu, zaś nowe granice SPP najwcześniej za kilka tygodni. Nowy cennik zacznie obowiązywać we wrześniu, zaś nowe granice SPP najwcześniej za kilka tygodni.

Już wkrótce przestanie się opłacać celowe unikanie opłat w Strefach Płatnego Parkowania w Gdańsku. Projekt uchwały, który za tydzień trafi na sesję Rady Miasta, zakłada wzrost opłaty karnej z 30-50 zł do 130-200 zł, czyli do poziomu opłat za brak biletu w tramwaju czy autobusie. Planowana jest także podwyżka cen za parkowanie oraz zwiększenie stref poboru opłat.



Ile powinny wynosić opłaty w Strefach Płatnego Parkowania?

W czwartek 28 marca na sesję Rady Miasta Gdańska skierowana zostanie uchwała zmieniająca dotychczasowe opłaty i granice Stref Płatnego Parkowania w mieście.

Dokument ten będzie przełomowy, ponieważ po raz pierwszy od wielu lat wzrosną ceny za parkowanie, które będą od teraz mniej atrakcyjne od cen biletów na komunikację miejską (bilet jednorazowy ZTM kosztuje dzisiaj 3,20 zł, zaś godzinny - 3,80 zł):

  • pierwsza godzina postoju będzie kosztowała 3,30 zł
  • druga godzina - 3,90 zł (obecnie 3,60 zł)
  • trzecia godzina - 4,60 zł (obecnie 4,30 zł)
  • czwarta i każda kolejna godzina 3,30 zł (obecnie 3 zł)


Przypomnijmy, że to znacznie niższa stawka, niż dopuszczalne przez ustawę ok. 9 zł za godz. w centrum miasta.

200 zł za brak wniesienia opłaty za parkowanie



Projekt uchwały zakłada również zwiększenie kar za parkowanie bez opłat. Dotychczas zdarzało się, że kierowcy celowo nie płacili, bo w najgorszym razie groziła im opłata dodatkowa w wysokości zaledwie 30 lub 50 zł (30 zł - dwa razy w roku, przy płatności w ciągu siedmiu dni).

Po zmianach opłata karna wyniesie 130 lub 200 zł (130 zł - dwa razy w roku przy płatności w ciągu siedmiu dni), czyli będzie zbliżona do opłaty za brak biletu w autobusie i tramwaju, gdzie trzeba zapłacić 133 zł (płatność w ciągu siedmiu dni) lub 190 zł (w terminie późniejszym).


[Artykuł z 2017 r.] Kierowcy traktowani lepiej niż pasażerowie



10 zł za pierwsze auto, 30 zł za drugie i 40 zł za każde kolejne



Zmianie ulegnie także wysokość ryczałtu, jaki za parkowanie w strefie płacą ich mieszkańcy. Opłata miesięczna dla pierwszego auta mieszkańca strefy PP nadal będzie wynosić 10 zł (120 zł rocznie). Jednak za drugi pojazd trzeba będzie zapłacić 30 zł miesięcznie (360 zł rocznie), a za trzeci i każdy kolejny - odpowiednio 40 i 480 zł.

Co ważne, z opłat zryczałtowanych dla mieszkańca nie będą mogły korzystać już osoby legitymujące się umową użyczenia pojazdu. Bez zmian pozostaną natomiast abonamenty dla osób prowadzących działalność gospodarczą w granicach SPP.

Wyższe opłaty za parkowanie od 9 września



Możliwość wprowadzenia wyższych opłat za parkowanie to efekt zmiany ustawy procedowanej już od 2017 r. i ostatecznie przegłosowanej niemal jednogłośnie w Sejmie (za 422 posłów, 5 przeciw, 0 wstrzymujących; Senat nie wniósł poprawek) w połowie 2018 r.

Ponieważ ustawa zakłada vacatio legis do 5 września 2019 r., w uchwale RMG wprowadzenie nowych opłat przewidziano dopiero 9 września 2019 r.

Wkrótce opłatami może zostać objęta m.in. ul. Długie Ogrody oraz inne ulice w tej części Śródmieścia. Wkrótce opłatami może zostać objęta m.in. ul. Długie Ogrody oraz inne ulice w tej części Śródmieścia.

Nowe granice Stref Płatnego Parkowania



Znacznie szybciej, bo już 14 dni od ogłoszenia uchwały przyjętej przez radnych miejskich, mogą wejść w życie korekty granic i godzin obowiązywania SPP:

Nowością będzie także wydłużenie godzin obowiązywania SPP do godz. 20 na terenie Głównego Miasta (teraz trzeba płacić do godz. 17). Do godz. 20 będzie trzeba też płacić za postój na ul. 3 Maja.

Zmiana granic SPP otwiera drogę do poboru opłat



Przypomnijmy: w przypadku ustalenia nowych granic SPP pobór opłat rozpoczyna się dopiero w momencie wyznaczenia jej w terenie poprzez wymalowanie miejsc, montaż znaków i parkometrów. Przyjęcie uchwały z nowymi granicami jedynie otwiera drogę do rozpoczęcia takich działań.

Łatwiej o mandat za wykroczenia drogowe



Opinie (569) 10 zablokowanych

  • gdyby jeszcze komunikacja miejska dociągnęła do poziomu zachodniego (2)

    zatłoczone, wiecznie spóźnione, stare i śmierdzące pojazdy na pewno nie zachęcają do przesiadki. Dodatkowa kasa z SPP powinna pójść na nowy tabor i zwiększenie częstotliwości kursów.

    • 21 11

    • (1)

      Jest lepsza niż w większości miast w UK

      • 3 3

      • chyba w życiu w UK w dużym mieście nie byłeś. Ewentualnie w jakimś Chichester.

        • 1 3

  • Za moje parkowanie płacą moi klienci - niezależnie czy mają samochód czy nie. (1)

    Świadczę usługi u klientów. Aby do nich przyjechać z materiałem i narzędziami muszę zapłacić za parking. Jeśli przyjeżdżam na 8 godzin to płacę za parking 26zł. O taką kwotę zwiększam cenę za usługę. Teraz będę kasował jeszcze więcej. Jeśli ktoś nie ma samochodu to i tak płaci za parking. To są koszty mieszkania w mieście.

    • 15 14

    • zasada jest taka. prywatny pojazd trzyma sie na prywatnym terenie. jak nie masz go to płacisz. proste.

      • 7 5

  • niech mi ktoś wytłumaczy, dlaczego w wolsce wszystko musi być dekretowane centralnie? (3)

    takie rzeczy jak opłaty czy zasady parkowania, powinny być ustalane tylko i wyłącznie przez rady miast/gminy, bo to oni wiedzą jaka jest sytuacja i jaki sens ma 1PLN czy nawet 50PLN za godzinę

    czemu ten kraj jest ogarnięty taką postsowiecka mentalnością?

    • 6 12

    • przeciez są ustalane przez miasto (2)

      odgórna jest jedynie maksymalna cena.

      • 3 2

      • Nie powinno być ceny maksymalnej

        • 1 3

      • no właśnie o to chodzi - o zapisy, przepisy i ograniczenia

        o to czy w dni wolne można czy nie można pobierać opłat, itd...

        jezu gdzie ty mieszkasz, że o tym nie słyszałeś?

        • 0 0

  • przestanie się opłacać?

    uja przestanie. Przestanie się opłacać parkować i trzeba będzie szukać nowych trawników, klepisk i chodników, żeby pieszym żyło się lepiej. Taka to cywilizacja.

    • 6 8

  • a weekendy parkujemy w centrum miasta (i nie tylko) gratis

    • 5 5

  • Dart (2)

    Tak wybraliście więc w czym problem.

    • 12 9

    • a mogliśmy wybrać takiego, co by podniósł do 9 złotych za godzinę (1)

      no cóż... znamy się na ludziach

      • 4 1

      • Niestety nikt nie był na tyle odważny

        • 1 0

  • (2)

    To jest jakieś nieporozumienie , żeby płacić za parkowanie na ulicy , rozumiem na parkingu , który ktoś sprząta , to jest rozbój .

    • 8 15

    • ulicy nikt nie sprząta? (1)

      • 4 2

      • Patrząc na gdańskie ulice

        można się zastanawiać.

        • 2 2

  • brawo radni zabieracie kolejny parking za darmo:):) Za mało zarabiacie? Wszystko zróbcie płatne w tym mieście ! Pierwsza godzina 10zł pamiętajcie. Byle biednego gdańszczanina oskubać z pieniędzy

    • 18 12

  • (2)

    Samochód to standart

    • 6 11

    • (1)

      Standart to może tak,ale standard to zdecydowanie nie.

      • 2 3

      • On ma samochód marki standart.

        • 1 0

  • Komunikacja publiczna powinna być darmowa. (2)

    W szczególności dotyczy to tak nieregularnej, zawodnej, zatłoczonej, z kiepską siecią połączeń, jak gdańska.

    Parkowanie droższe? Ok, gdy autobusy i tramwaje potanieją.

    W przeciwnym razie zapanuje chaos i szukanie miejsc parkingowych poza płatną i**otycznie strefą.

    • 19 11

    • (1)

      No fakt na lektyce nie chcą nosić . A co to znaczy że komunikacja jest nieregularna, co nie podoba ci się w siatce połączeń?

      • 1 4

      • To, że podróż zamuje 3 razy dłużej niż samochodem?

        I wymaga dwóch przesiadek? A to wszystko mimo mieszkania i pracy w centrum "metropolii"?

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane