• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwsza zmodernizowana SKM-ka dotarła do Trójmiasta

Krzysztof Koprowski
19 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
  • Zmodernizowany pociąg przez TS Opole to na razie pierwszy z 21 EZT-ów, które miały przejść metamorfozę.
  • Zmodernizowany pociąg przez TS Opole to na razie pierwszy z 21 EZT-ów, które miały przejść metamorfozę.
  • Zmodernizowany pociąg przez TS Opole to na razie pierwszy z 21 EZT-ów, które miały przejść metamorfozę.
  • Zmodernizowany pociąg przez TS Opole to na razie pierwszy z 21 EZT-ów, które miały przejść metamorfozę.
  • Zmodernizowany pociąg przez TS Opole to na razie pierwszy z 21 EZT-ów, które miały przejść metamorfozę.
  • Zmodernizowany pociąg przez TS Opole to na razie pierwszy z 21 EZT-ów, które miały przejść metamorfozę.
  • Zmodernizowany pociąg przez TS Opole to na razie pierwszy z 21 EZT-ów, które miały przejść metamorfozę.

W środę, z blisko rocznym opóźnieniem, do Gdyni dotarł pierwszy z 21 pociągów SKM, które miały być poddane modernizacji. Jest to jednocześnie przypuszczalnie ostatnia jednostka, który została przebudowa przez TS Opole, zwycięzcę przetargu na realizację tego zadania.



Wnętrze zmodernizowanej SKM-ki. Wnętrze zmodernizowanej SKM-ki.
Gdyby trzymać się pierwotnego harmonogramu, to od wakacji cieszylibyśmy się z 21 elektrycznych zespołów trakcyjnych zmodernizowanych przez Transport Szynowy Opole. Firmie tej udało się dotychczas wyremontować tylko jeden pociąg - trzywagonowy EN57. Całkowicie odświeżono w nim wnętrze - fotele, tapicerkę, oświetlenie, kabinę maszynisty. Zyskał też nieco nowocześniejszy wygląd zewnętrzny.

Zaskoczeniem w zmodernizowanym składzie jest mniejsza - o 50 - liczba pasażerów, jaką można przewieźć. W kolejce znajduje się 158 miejsc siedzących, podczas gdy wcześniej było ich 212.

Dlaczego tak się stało? To konsekwencja wprowadzenia udogodnień dla matek z dziećmi i niepełnosprawnych (toaleta dostosowana do ich potrzeb oraz wyposażona w przewijak dla dzieci) oraz rowerzystów, a także zainstalowanie przy wejściach pojedynczych zamiast podwójnych siedzeń, co ma przyspieszyć wymianę pasażerów na przystankach.

Czy w zmodernizowanych pociągach SKM potrzebne są toalety?

Nie rozwiązano natomiast problemu odstępu pociągu od krawędzi peronu.

Z pociągu pasażerowie powinni skorzystać już w przyszłym tygodniu. Do tego czasu mają być załatwione wszystkie niezbędne formalności, by mógł on wyruszyć na tory.

Przypomnijmy: pierwszy przetarg na modernizację 21 EZT-ów trójmiejska spółka kolejowa ogłosiła już w listopadzie 2010 r. Jednak dopiero w marcu 2011 r. udało się wskazać zwycięzcę, którym został został nowosądecki Newag.

21 wyremontowanych EZT-ów wraz ze zmodernizowanym w 2009 r. pociągiem, miało służyć kibicom podczas Euro 2012. Z planów jednak nic nie wyszło, bo gdy SKM wreszcie zdobyła pieniądze na realizację tego planu (pod koniec listopada 2011 r.), z przebudowy zrezygnował Newag.

Nowy przetarg rozstrzygnięto w marcu 2012 r. Najkorzystniejszą cenowo ofertę złożyło wówczas konsorcjum Tabor Szynowy Opole i Skoda Polska. Cena była jeszcze niższa niż rok wcześniej, bo wyniosła ok. 128,8 mln zł. W marcu tego samego roku dopięto wreszcie plan sfinansowania przebudowy, dzięki czemu w maju podpisano ostateczną umowę na remont pociągów.

I to właśnie na podstawie tej umowy do końca lipca 2013 r. miały być zmodernizowane wszystkie pociągi, a ostatecznie teraz do Gdyni dociera pierwszy EZT z 21 składów, o których mowa była w zamówieniu. Przyczyną takiego poślizgu czasowego są przede wszystkim tarapaty finansowe opolskiej firmy, które zaczęły się w lutym br.

W sierpniu ogłoszono więc kolejny, trzeci już przetarg na modernizację pociągów. Ku zaskoczeniu, najtańsza oferta była jeszcze niższa od tej, którą proponowała TS Opole, a złożyła ją Pesa. Bydgoska firma chce tylko 124 mln zł za wszystkie 21 pociągów, przy czym ostateczna liczba zależeć będzie od tego, ile prac zdoła wykonać opolski zakład, a ten raczej skończy na jednym składzie, który właśnie przyjechał do bazy SKM w Gdyni Cisowej.

Miejsca

Opinie (262) 7 zablokowanych

  • Nawet wykładziny na podłodze nie potrafili prosto położyć. (1)

    Wiadomo jakiej jakości się spodziewać po reszcie.

    • 9 5

    • A przeczytałeś podpis pod zdjęciem? A wysiliłes główkę, żeby pomyśleć, że na podłodze leży wykładzina/folia zabezpieczająca

      • 2 1

  • Piękny.
    I pomyśleć że mój wnuk a może prawnuk będzie nią też jeździł...wracał z melanży z Sopotu, z romantycznego spaceru z dziewczyną, może też dojeżdżał do szkoły...
    Mnie już nie będzie na świecie a życie nadal będzie się w niej toczyło.

    • 28 2

  • a sokisci gdzie sa bo ich nie widac

    i kto to bedzie pilnowac bo sokistow chyba juz nie ma w skm

    • 4 1

  • Uuuaaaaa! No czuc skok.

    Wygiete rurki i nowa tapicerka.
    Nie ma dla nas rzeczy niemożliwych!

    3-ci świat...

    • 17 4

  • Uah. Prawie jak duzy fiat po wiejskim tuningu.

    • 24 1

  • (1)

    Ostatnio jechałem skm - po 10 latach.
    Składy prawie bez zmian, doszły tablice led w przedziałach, nowsze ławki na peronach. Jak na 10 lat to mały postęp. Wyremontowano lub remontuje sie kilka dworców i to jest plus. Jedno co mnie załamuje to syf jaki jest na wyremontowanych niedawno obiektach. Wiadukty w Redzie posprajowane, zasyfione. Nowe gabloty na dworcach potłuczone, posparjowane. Czasem zastanawiam się czy jest sens łożyć na to wszystko kasę. Wymieniać składy, remontować dworce. Dzicz wszystko i tak niszczy. Ludzie - ogarnijcie się! Zasyfiacie to co jest wspólnym dobrem... Czy nie ma kontroli nad własnymi dziećmi i młodzieżą, które to wszystko robią??? W głowie mi się to nie mieści. Wymalowanie nawet kawałka ściany kosztuję w dzisiejszych czasach potworne pieniądze, a potem ludzie się dziwią, że SKM nie kasy na nowe składy itd. Po tym co zobaczyłem wcale mnie to nie dziwi...

    • 35 2

    • dziki kraj

      no niestety, ale trzeba to sobie głośno powiedziec - tu jest Polska i wszystko co nowe prędzej czy później zostanie zdewastowane

      • 7 0

  • toalety (3)

    No i co, że zmodernizowany kibelek, kiedy jest zwykle zamknięty na cztery spusty. Ostatnio jadąc do pracy z Wrzeszcza do Sopotu, wszedł za potrzebą do toalety facet - zupełnie przyzwoity i nie mógł z niej wyjść, bo zamek się zablokował. Biedak nawoływał stukał i pukał aż się dwóch chłopaków ulitowało i jakoś szarpiąc i potrząsając drzwiami ,udało się chłopinie wyjść z tego przybytku. A był to kibelek w zmodernizowanej skmce. Dzięki bardzo, nawet jak przymusi, to chyba bezpieczniej tyłek za okno wystawić niż zblokować się w kolejowej toalecie

    • 19 2

    • Tylko

      Jak wać Pan będziesz wystawiał swoje 4 litery poza łindoł, to uważaj na te nowe głośniki.
      Źle znoszą kontakt z "mokrym"

      • 5 0

    • tylko, że w pędzie to mu przez okno wróci co nim posłał... (1)

      • 3 1

      • Zatem trzeba wystawiać na stacji

        • 1 0

  • czy kolejna modernizacja obejmie likwidację dziury

    między peronem a wejściem do wagonu? Jeśli nie, trzeba myśleć o wymianie, a nie o "modernizacji" taboru.

    • 16 1

  • sądzę że ...

    powinno się zostawić tylko 10 miesc siedzących, po cholere więcej. na peronach całkiem zlikwidować.

    • 4 4

  • łindoł jest ok !!!!!!! (1)

    wyjdziesz przez dorsy i wejdziesz na stejszon to tam s****

    • 11 1

    • to chyba w londku

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane