- 1 Napad na bank czy głupi żart? (63 opinie)
- 2 Napadał ludzi przy bankomatach. Złapali go (91 opinii)
- 3 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (594 opinie)
- 4 Znamy kandydatów PiS do Europarlamentu (219 opinii)
- 5 Były wiceprezydent Gdańska skazany (177 opinii)
- 6 Remontują, zamiast wyburzyć. Dlaczego? (93 opinie)
Pierwsza zmodernizowana SKM-ka dotarła do Trójmiasta
W środę, z blisko rocznym opóźnieniem, do Gdyni dotarł pierwszy z 21 pociągów SKM, które miały być poddane modernizacji. Jest to jednocześnie przypuszczalnie ostatnia jednostka, który została przebudowa przez TS Opole, zwycięzcę przetargu na realizację tego zadania.
Gdyby trzymać się pierwotnego harmonogramu, to od wakacji cieszylibyśmy się z 21 elektrycznych zespołów trakcyjnych zmodernizowanych przez Transport Szynowy Opole. Firmie tej udało się dotychczas wyremontować tylko jeden pociąg - trzywagonowy EN57. Całkowicie odświeżono w nim wnętrze - fotele, tapicerkę, oświetlenie, kabinę maszynisty. Zyskał też nieco nowocześniejszy wygląd zewnętrzny.
Zaskoczeniem w zmodernizowanym składzie jest mniejsza - o 50 - liczba pasażerów, jaką można przewieźć. W kolejce znajduje się 158 miejsc siedzących, podczas gdy wcześniej było ich 212.
Dlaczego tak się stało? To konsekwencja wprowadzenia udogodnień dla matek z dziećmi i niepełnosprawnych (toaleta dostosowana do ich potrzeb oraz wyposażona w przewijak dla dzieci) oraz rowerzystów, a także zainstalowanie przy wejściach pojedynczych zamiast podwójnych siedzeń, co ma przyspieszyć wymianę pasażerów na przystankach.
Z pociągu pasażerowie powinni skorzystać już w przyszłym tygodniu. Do tego czasu mają być załatwione wszystkie niezbędne formalności, by mógł on wyruszyć na tory.
Przypomnijmy: pierwszy przetarg na modernizację 21 EZT-ów trójmiejska spółka kolejowa ogłosiła już w listopadzie 2010 r. Jednak dopiero w marcu 2011 r. udało się wskazać zwycięzcę, którym został został nowosądecki Newag.
21 wyremontowanych EZT-ów wraz ze zmodernizowanym w 2009 r. pociągiem, miało służyć kibicom podczas Euro 2012. Z planów jednak nic nie wyszło, bo gdy SKM wreszcie zdobyła pieniądze na realizację tego planu (pod koniec listopada 2011 r.), z przebudowy zrezygnował Newag.
Nowy przetarg rozstrzygnięto w marcu 2012 r. Najkorzystniejszą cenowo ofertę złożyło wówczas konsorcjum Tabor Szynowy Opole i Skoda Polska. Cena była jeszcze niższa niż rok wcześniej, bo wyniosła ok. 128,8 mln zł. W marcu tego samego roku dopięto wreszcie plan sfinansowania przebudowy, dzięki czemu w maju podpisano ostateczną umowę na remont pociągów.
I to właśnie na podstawie tej umowy do końca lipca 2013 r. miały być zmodernizowane wszystkie pociągi, a ostatecznie teraz do Gdyni dociera pierwszy EZT z 21 składów, o których mowa była w zamówieniu. Przyczyną takiego poślizgu czasowego są przede wszystkim tarapaty finansowe opolskiej firmy, które zaczęły się w lutym br.
W sierpniu ogłoszono więc kolejny, trzeci już przetarg na modernizację pociągów. Ku zaskoczeniu, najtańsza oferta była jeszcze niższa od tej, którą proponowała TS Opole, a złożyła ją Pesa. Bydgoska firma chce tylko 124 mln zł za wszystkie 21 pociągów, przy czym ostateczna liczba zależeć będzie od tego, ile prac zdoła wykonać opolski zakład, a ten raczej skończy na jednym składzie, który właśnie przyjechał do bazy SKM w Gdyni Cisowej.
Miejsca
Opinie (262) 7 zablokowanych
-
2013-12-19 09:43
Nawet wykładziny na podłodze nie potrafili prosto położyć. (1)
Wiadomo jakiej jakości się spodziewać po reszcie.
- 9 5
-
2013-12-19 10:10
A przeczytałeś podpis pod zdjęciem? A wysiliłes główkę, żeby pomyśleć, że na podłodze leży wykładzina/folia zabezpieczająca
- 2 1
-
2013-12-19 09:47
Piękny.
I pomyśleć że mój wnuk a może prawnuk będzie nią też jeździł...wracał z melanży z Sopotu, z romantycznego spaceru z dziewczyną, może też dojeżdżał do szkoły...
Mnie już nie będzie na świecie a życie nadal będzie się w niej toczyło.- 28 2
-
2013-12-19 09:50
a sokisci gdzie sa bo ich nie widac
i kto to bedzie pilnowac bo sokistow chyba juz nie ma w skm
- 4 1
-
2013-12-19 09:54
Uuuaaaaa! No czuc skok.
Wygiete rurki i nowa tapicerka.
Nie ma dla nas rzeczy niemożliwych!
3-ci świat...- 17 4
-
2013-12-19 09:57
Uah. Prawie jak duzy fiat po wiejskim tuningu.
- 24 1
-
2013-12-19 10:00
(1)
Ostatnio jechałem skm - po 10 latach.
Składy prawie bez zmian, doszły tablice led w przedziałach, nowsze ławki na peronach. Jak na 10 lat to mały postęp. Wyremontowano lub remontuje sie kilka dworców i to jest plus. Jedno co mnie załamuje to syf jaki jest na wyremontowanych niedawno obiektach. Wiadukty w Redzie posprajowane, zasyfione. Nowe gabloty na dworcach potłuczone, posparjowane. Czasem zastanawiam się czy jest sens łożyć na to wszystko kasę. Wymieniać składy, remontować dworce. Dzicz wszystko i tak niszczy. Ludzie - ogarnijcie się! Zasyfiacie to co jest wspólnym dobrem... Czy nie ma kontroli nad własnymi dziećmi i młodzieżą, które to wszystko robią??? W głowie mi się to nie mieści. Wymalowanie nawet kawałka ściany kosztuję w dzisiejszych czasach potworne pieniądze, a potem ludzie się dziwią, że SKM nie kasy na nowe składy itd. Po tym co zobaczyłem wcale mnie to nie dziwi...- 35 2
-
2013-12-19 10:21
dziki kraj
no niestety, ale trzeba to sobie głośno powiedziec - tu jest Polska i wszystko co nowe prędzej czy później zostanie zdewastowane
- 7 0
-
2013-12-19 10:01
toalety (3)
No i co, że zmodernizowany kibelek, kiedy jest zwykle zamknięty na cztery spusty. Ostatnio jadąc do pracy z Wrzeszcza do Sopotu, wszedł za potrzebą do toalety facet - zupełnie przyzwoity i nie mógł z niej wyjść, bo zamek się zablokował. Biedak nawoływał stukał i pukał aż się dwóch chłopaków ulitowało i jakoś szarpiąc i potrząsając drzwiami ,udało się chłopinie wyjść z tego przybytku. A był to kibelek w zmodernizowanej skmce. Dzięki bardzo, nawet jak przymusi, to chyba bezpieczniej tyłek za okno wystawić niż zblokować się w kolejowej toalecie
- 19 2
-
2013-12-19 10:07
Tylko
Jak wać Pan będziesz wystawiał swoje 4 litery poza łindoł, to uważaj na te nowe głośniki.
Źle znoszą kontakt z "mokrym"- 5 0
-
2013-12-19 10:39
tylko, że w pędzie to mu przez okno wróci co nim posłał... (1)
- 3 1
-
2013-12-19 16:38
Zatem trzeba wystawiać na stacji
- 1 0
-
2013-12-19 10:09
czy kolejna modernizacja obejmie likwidację dziury
między peronem a wejściem do wagonu? Jeśli nie, trzeba myśleć o wymianie, a nie o "modernizacji" taboru.
- 16 1
-
2013-12-19 10:09
sądzę że ...
powinno się zostawić tylko 10 miesc siedzących, po cholere więcej. na peronach całkiem zlikwidować.
- 4 4
-
2013-12-19 10:11
łindoł jest ok !!!!!!! (1)
wyjdziesz przez dorsy i wejdziesz na stejszon to tam s****
- 11 1
-
2013-12-19 10:37
to chyba w londku
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.