• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwsza zmodernizowana SKM-ka dotarła do Trójmiasta

Krzysztof Koprowski
19 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
  • Zmodernizowany pociąg przez TS Opole to na razie pierwszy z 21 EZT-ów, które miały przejść metamorfozę.
  • Zmodernizowany pociąg przez TS Opole to na razie pierwszy z 21 EZT-ów, które miały przejść metamorfozę.
  • Zmodernizowany pociąg przez TS Opole to na razie pierwszy z 21 EZT-ów, które miały przejść metamorfozę.
  • Zmodernizowany pociąg przez TS Opole to na razie pierwszy z 21 EZT-ów, które miały przejść metamorfozę.
  • Zmodernizowany pociąg przez TS Opole to na razie pierwszy z 21 EZT-ów, które miały przejść metamorfozę.
  • Zmodernizowany pociąg przez TS Opole to na razie pierwszy z 21 EZT-ów, które miały przejść metamorfozę.
  • Zmodernizowany pociąg przez TS Opole to na razie pierwszy z 21 EZT-ów, które miały przejść metamorfozę.

W środę, z blisko rocznym opóźnieniem, do Gdyni dotarł pierwszy z 21 pociągów SKM, które miały być poddane modernizacji. Jest to jednocześnie przypuszczalnie ostatnia jednostka, który została przebudowa przez TS Opole, zwycięzcę przetargu na realizację tego zadania.



Wnętrze zmodernizowanej SKM-ki. Wnętrze zmodernizowanej SKM-ki.
Gdyby trzymać się pierwotnego harmonogramu, to od wakacji cieszylibyśmy się z 21 elektrycznych zespołów trakcyjnych zmodernizowanych przez Transport Szynowy Opole. Firmie tej udało się dotychczas wyremontować tylko jeden pociąg - trzywagonowy EN57. Całkowicie odświeżono w nim wnętrze - fotele, tapicerkę, oświetlenie, kabinę maszynisty. Zyskał też nieco nowocześniejszy wygląd zewnętrzny.

Zaskoczeniem w zmodernizowanym składzie jest mniejsza - o 50 - liczba pasażerów, jaką można przewieźć. W kolejce znajduje się 158 miejsc siedzących, podczas gdy wcześniej było ich 212.

Dlaczego tak się stało? To konsekwencja wprowadzenia udogodnień dla matek z dziećmi i niepełnosprawnych (toaleta dostosowana do ich potrzeb oraz wyposażona w przewijak dla dzieci) oraz rowerzystów, a także zainstalowanie przy wejściach pojedynczych zamiast podwójnych siedzeń, co ma przyspieszyć wymianę pasażerów na przystankach.

Czy w zmodernizowanych pociągach SKM potrzebne są toalety?

Nie rozwiązano natomiast problemu odstępu pociągu od krawędzi peronu.

Z pociągu pasażerowie powinni skorzystać już w przyszłym tygodniu. Do tego czasu mają być załatwione wszystkie niezbędne formalności, by mógł on wyruszyć na tory.

Przypomnijmy: pierwszy przetarg na modernizację 21 EZT-ów trójmiejska spółka kolejowa ogłosiła już w listopadzie 2010 r. Jednak dopiero w marcu 2011 r. udało się wskazać zwycięzcę, którym został został nowosądecki Newag.

21 wyremontowanych EZT-ów wraz ze zmodernizowanym w 2009 r. pociągiem, miało służyć kibicom podczas Euro 2012. Z planów jednak nic nie wyszło, bo gdy SKM wreszcie zdobyła pieniądze na realizację tego planu (pod koniec listopada 2011 r.), z przebudowy zrezygnował Newag.

Nowy przetarg rozstrzygnięto w marcu 2012 r. Najkorzystniejszą cenowo ofertę złożyło wówczas konsorcjum Tabor Szynowy Opole i Skoda Polska. Cena była jeszcze niższa niż rok wcześniej, bo wyniosła ok. 128,8 mln zł. W marcu tego samego roku dopięto wreszcie plan sfinansowania przebudowy, dzięki czemu w maju podpisano ostateczną umowę na remont pociągów.

I to właśnie na podstawie tej umowy do końca lipca 2013 r. miały być zmodernizowane wszystkie pociągi, a ostatecznie teraz do Gdyni dociera pierwszy EZT z 21 składów, o których mowa była w zamówieniu. Przyczyną takiego poślizgu czasowego są przede wszystkim tarapaty finansowe opolskiej firmy, które zaczęły się w lutym br.

W sierpniu ogłoszono więc kolejny, trzeci już przetarg na modernizację pociągów. Ku zaskoczeniu, najtańsza oferta była jeszcze niższa od tej, którą proponowała TS Opole, a złożyła ją Pesa. Bydgoska firma chce tylko 124 mln zł za wszystkie 21 pociągów, przy czym ostateczna liczba zależeć będzie od tego, ile prac zdoła wykonać opolski zakład, a ten raczej skończy na jednym składzie, który właśnie przyjechał do bazy SKM w Gdyni Cisowej.

Miejsca

Opinie (262) 7 zablokowanych

  • Nie rozwiązano natomiast problemu odstępu pociągu od krawędzi peronu. (4)

    Pamiętam, jak byłem młody, te stare składy 800V z mosiężnymi klamkami i drewnianymi siedzeniami. Odstęp progu wagonu od peronu był minimalny (kilka centymentrów), kiedyś to było możliwe. Obecnie problem nie do pokonania.

    • 10 0

    • little_brother (2)

      ..."te stare składy 800V z mosiężnymi klamkami i drewnianymi siedzeniami. Odstęp progu wagonu od peronu był minimalny (kilka centymentrów), kiedyś to było możliwe"...
      Bylo mozliwe, ale tylko dlatego, ze te perony byly budowane z mysla o tych starych, poniemieckich skladach i dlatego to pasowalo.

      • 1 1

      • to prawda

        ale czy przez blisko 40 lat żadna siła nie jest w stanie tego rozwiązać? Ludzie już zdążyli na Księżycu być i prawie o tym zapomnieć.

        • 5 0

      • perony

        Problem peronów wcale nie jest taki prosty;-) Generlanie wyróżniamy 3 typy peronów. Niskie - takie, z których wsiadamy przez schodki pnąc się do góry, do takich nadają się tylko np. EN57/71 z SKM, potem są typowe perony wysokie, idealne właśnie dla starych modraków (EW90/91/92) czy polskich EW58. W międzyczasie powstało też coś takiego, jak wysokie perony z obniżoną wysokością, takie perony mamy np w Tczewie, Pszczółkach i do nich pasują wszelkie nowe wynalazki Pesy, Newagu itp. W samym Trójmieście perony się niekiedy drastycznie różniły - np peron w Gdyni Chylonii.

        • 1 0

    • rozwiązanie odstępu między wagonami a peronem

      może to rozwiązanie drogie ale bardzo interesujące z punktu widzenia bezpieczeństwa:
      dwa siłowniki na sprężone powietrze dobijają do peronu a wraz z nimi uruchamiany jest podest. Rowery czy wózki inwalidzkie, czy dziecięce zjeżdżają swobodnie po tym podeście. Wraz z zamknięciem drzwi podest cofa się do tyłu a siłowniki są chowane.

      • 0 1

  • A ja proponuję (1)

    W tych składach co to je PESA będzie robić,zrobić gdzieś po środku składu taki legalny przedział dla tych piwoszy,papierosiarzy,meneli,bezbiletowców i tym podobnego tałatajstwa.
    Będzie przynajmniej wiadomo gdzie owe cuda siedzą,a z drugiej strony oni w swoim towarzystwie będą się bawić o wiele lepiej niż porozsiadani po całym składzie.Do tego na wzór dalekobieżnych składów,otworzyć jakiś bar z piwkiem,wódeczką i coś na ząb.Taki to na bilet nie ma ale na % się znajdzie kasa.A i SKM się dorobi na tym.Bo przewijać dziecko w SKM trąci z lekka ryzykiem- a to się zatrzaśniesz,a to gwałtownie zahamuje a to znów będzie spał jakiś zmęczony...

    • 10 1

    • a i bezzębna zocha lodziara mogłaby konkurencję dla malinki otworzyc ;)

      • 0 0

  • (6)

    Zrozumcie, że ta cała nagonka, że PO odpowiada za problemy na kolei to kolejne PiSowskie lanie wody. Tak naprawdę modernizacja szlaków i taboru zaczęła się dopiero po zmianie rządów i jest ona nie do zrealizowania do końca w sześć lat a tyle rządzi rząd PO- PSL. Fakty są ważne! A fakty są takie, że aktualnie unowocześnia się i buduje ponad 1200 kilometrów szlaków kolejowych, kupuje się nowy tabor- np. pociągi Pendolino, lokomotywy Husarz czy składy FLIRT Stadlera i ELF Pesy. Dwie ostatnie są to świetne, polskie konstrukcje. Bardzo ważna jest poprawa stanu bezpieczeństwa, czyli poprawienie tego, co zepsuł PIS zaprzestając jakichkolwiek remontów i ustanawiając dziesiątki spółeczek córeczek kolejowych. Chodziło to by było więcej stanowisk dla kolesi. CI PISOWSCY KOLESIE DO DZIS ZASIADAJA W TYCH SPÓŁKACH CÓRKACH, bo PIS tak zmienił prawo, że stały się one ich własnością i nikt ich nie może wywalić. PISOWSKI SENATOR KOGUT JEST TEGO DOBRYM PRZYKŁADEM. Zaniedbania na kolei są gigantyczne i prawda jest taka, że to są zaniedbania WIELOLETNIE. Dobrym przykładem jest linia z Warszawy do Gdańska; pociąg jedzie tam teraz ponad 5 godzin...A zastanowiliście się, DLACZEGO?!!! Otóż cała linia E-65 jest aktualnie w remoncie. Koszt modernizacji to 10 mld zł z czego tylko na obszarze Trójmiasta to 1 mld zł. W wielu miejscach linia budowana jest na nowo a na zakrętach( w celu zwiększenia promienia łuków) po nowym śladzie. To tak naprawdę nie jest wyremontowanie torów tylko praktycznie budowa od nowa linii, przy której nie robiono nic od czasów Gierka. W dodatku modernizacja trwa podczas ruchu pociągów. Buduje się setki obiektów inżynieryjnych. Linię rozpoczęto(nieudolnie!) remontować za czasów rządów PiS i, co ważne, z tego czasu jest najwięcej opóźnień. Od zmiany rządów i nieudolnego kierownictwa prace znacznie przyspieszyły. Fakt, ja też uważam, że wszystko trwa trochę za długo, ale nie łudźmy się, że w innym kraju trwałoby to krócej niż 3- 4 lata. Na przykład w Anglii przebudowa 27km autostrady M1 w UK od węzła Luton do M25 trwała 5lat. Przebudowano węzeł Luton, i dobudowano dodatkowo po 1 pasie ruchu w obie strony. Wyremontowano 4 mosty! Rząd Po- PSL rozpisał wreszcie przetarg i 20 szybkich pociągów Pendolino trafi na polskie tory za rok. Spółka PKP podpisała umowę, która pozwoli dofinansować projekt zakupu z pieniędzy unijnych. Pociągi będą osiągać prędkość do 220 kilometrów na godzinę. Podróż będzie przebiegała w ciszy i komforcie, którego trudno obecnie szukać w polskiej kolei. Koszt przejazdu w takich warunkach zmieni się nieznacznie, maksymalnie bilet w pierwszej klasie kosztować ma ok. 150 zł. Pociągi będą jeździć co godzinę. Podróż z Gdyni do Warszawy potrwa dwie i pół godziny, a ze stolicy do Katowic i Krakowa równo dwie godziny. Na ok 80% prasy pociągi bez wychylnego pudła będą mogły jechać z prędkością ok 220km/h. Na pozostałej części faktycznie max. prędkość to 160 km/h. Strata czasu ze wzgl. na konieczność zwalniania to ok12 min. Dlatego PKP kierując się rachunkiem ekonomicznym kupiło wagony bez mechanizmu wychylającego. Nie wierzcie w kłamstwa opozycji i jej płatnych klakierów, że Rząd RP nic nie robi w strawie kolei. Poza tym PiS w czasie rządów mając władzę NIC DLA KOLEI NIE ZROBIŁ!!!
    Pozdrawiam.

    • 6 18

    • Doczytałem tylko do zrozumcie, (3)

      reszta nieczytelna

      • 2 1

      • (2)

        Za trudne? Popierasz PiS...

        • 1 3

        • A co Ci do tego (1)

          Kogo on popiera? Sąsiadom też w gary zaglądasz przez lunetkę Panie Kopernik?

          • 1 2

          • zabolał? Miało boleć

            • 0 0

    • Jak ty jestes "bezstronny" to ja jestem Chuck Norris

      Podajesz mase faktow bez pokrycia.Kilka prostych pytan:
      1.Czy 20 miesiecy kalicyjnych rzadow PiS mogly cokolwiec zepsuc albo naprawic w PKP skoro mowimy o 50-letnich zaniedbaniach?? Komu chcesz to wmowic? Nadmieniasz polgebkiem,ze remont Gda-Waw wlasnie rzady PiS rozpoczely,od razu dodajesz "nieudolnie"-na jakiej påodstawie taka opinia? O kazdym,tez o tobie mozna napisac ze nieudolny,nie podajac faktow.
      2. Podstawowa sprawa-komu chcesz wmowic ze rozbicie PKP na dziesiatki spoleczek nastapilo za krotkich rzadow PiS?? To juz jest klamstwo w czystej postaci
      3. Trzecie krotkie pytanko-KTO wybral Pendolino? i jaki interes ma Polska dajac miejsca pracy Wlochom za miliardy euro,a odrzucajac polskich wykonawcow-to byla niewyobrazalna szansa zeby nakrecic w Polsce koniunkture i zatrzymac emigracje mlodych-takie wlasnie klontrakty o tym decyduja ,gdzie dziesiatki tysiecy ludzu ma prace na lata
      4. Wydano wiec miliardy euro na pociag wloski dlatego,bo mial wychylne pudla (a polscy producenci tu odpadli bo nie opanowali tej technologii).I teraz mowicie nam,ze wlasciwie te wychylne pudla to niepotrzebne,bo to ch... a nie oszczednosc na czasie??? TYLKO ZA TO POWINNISCIE SIEDZIEC W PIERDLU RAZEM Z WASZYMI KOLEGAMI MIREM,ZBYCHEM,NOWAKIEM I SETKAMI INNYCH PÅLATFUSOW -AMATOROW PUBLICZNYCH PIENIEDZY.Tylko wy potraficie buidowac autostrady na plaskim gruncie i zbankrutowac setki polskich firm budowlanych,budow nie dokonczyc przez tyle -a na koniec zazyczyc sobie na tych czynnych odcinkach najwyzsze oplaty w Europie! I to przy zalozeniu ze Polacy placa chyba najwiecej na swiecie za litr benzyny w stosunku do dochodow-czy placa ogromne podatki w kazdym litrze paliwa.

      • 0 1

    • Plusowalem ci a wyskoczyl minus...dziwne.

      Zdrogami jednak ci powiem w Angli idzie chyba szybciej niz w Polsce..oni potrafia NA LOKALNEJ DRODZE ZERWAC 3 KILOMETROWY ODCINEK a do rana wylac nowy.Nie lataja po kawalku ubijajac gumofilcem.Cieszy tez ,ze cos sie w Polsce z koleja ruszylo...Czy jednak wszedzie w takim samym stopniu?Czy tylko Warszawa i Katowice moga jezdzic nowymi skladami a dla Gdanska remontuje sie stare trupy?Co do pisu masz racje dla nich nawet czarne bedzie biale.

      • 3 0

  • Mialy byc gotowe na Euro 2012?

    Cus mi sie wydawa, ze na Soczi 2014 tez sie nie wyrobia.

    • 8 1

  • tłok (2)

    A rano na trasie Wejherowo - Gdańsk jeden skład i tłok!

    • 3 0

    • To mój tłok.

      • 3 0

    • Tłoki Gorzyce

      znów kibole!!!

      • 1 0

  • Podoba mi się

    W końcu następna zmodernizowana szkoda że te toalety są zamykane ale lepszy komfort jazdy za to jest wygodne siedzenia nowsze wnętrze jaśniej i przede wszystkim bez tych twardych plastikowych czerwonych siedzeń w końcu żyjemy w XXI wieku fakt że niektóre składy mają ok 40 lat ciekawe ile pojeżdżą po tej modernizacji

    • 2 1

  • a kiedy do Pruszcza ruszą

    Ciekawa jestem kiedy w końcu ruszą skm w stronę Pruszcza, miały ruszyć w grudniu, teraz piszą, że w marcu... okaże się, że i owszem w grudniu, ale 2014 roku! No i oczywiście jak puszczą, to z pewnością te najbardziej bydlęce :-)

    • 1 2

  • (1)

    Na co Wam toalety w SKM?!Nierozumni ludzie.Chcecie do reszty zasmrodzić 3Miasto?To może jeszcze toalety w tramwajach i autobusach skoro to taka naturalna potrzeba

    • 6 2

    • WC 2

      Ej młodziaku , dożyjesz sześćdziesiątki to zrozumisz. Może .Dopuszczalna opcja - bezpłatne toalety na każdym przystanku !

      • 1 2

  • Zamienił stryjek ...

    Pasują do nowego rozkładu SKM. Jeżdżą częściej ale zestawy są krótsze więc trudno znaleźć miejsce .

    • 1 0

  • w skm (1)

    jezdzi głównie bydło,szkoda kasy na te modernizacje..

    • 4 6

    • a w necie

      można trafić na "mądralińskie" bydło

      • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane