- 1 Napad na bank czy głupi żart? (77 opinii)
- 2 Śmierć Adamowicza. Wyrok ws. finału WOŚP (70 opinii)
- 3 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (630 opinii)
- 4 Znamy kandydatów PiS do Europarlamentu (295 opinii)
- 5 Napadał ludzi przy bankomatach. Złapali go (98 opinii)
- 6 Były wiceprezydent Gdańska skazany (188 opinii)
Pierwsza zmodernizowana SKM-ka dotarła do Trójmiasta
W środę, z blisko rocznym opóźnieniem, do Gdyni dotarł pierwszy z 21 pociągów SKM, które miały być poddane modernizacji. Jest to jednocześnie przypuszczalnie ostatnia jednostka, który została przebudowa przez TS Opole, zwycięzcę przetargu na realizację tego zadania.
Gdyby trzymać się pierwotnego harmonogramu, to od wakacji cieszylibyśmy się z 21 elektrycznych zespołów trakcyjnych zmodernizowanych przez Transport Szynowy Opole. Firmie tej udało się dotychczas wyremontować tylko jeden pociąg - trzywagonowy EN57. Całkowicie odświeżono w nim wnętrze - fotele, tapicerkę, oświetlenie, kabinę maszynisty. Zyskał też nieco nowocześniejszy wygląd zewnętrzny.
Zaskoczeniem w zmodernizowanym składzie jest mniejsza - o 50 - liczba pasażerów, jaką można przewieźć. W kolejce znajduje się 158 miejsc siedzących, podczas gdy wcześniej było ich 212.
Dlaczego tak się stało? To konsekwencja wprowadzenia udogodnień dla matek z dziećmi i niepełnosprawnych (toaleta dostosowana do ich potrzeb oraz wyposażona w przewijak dla dzieci) oraz rowerzystów, a także zainstalowanie przy wejściach pojedynczych zamiast podwójnych siedzeń, co ma przyspieszyć wymianę pasażerów na przystankach.
Z pociągu pasażerowie powinni skorzystać już w przyszłym tygodniu. Do tego czasu mają być załatwione wszystkie niezbędne formalności, by mógł on wyruszyć na tory.
Przypomnijmy: pierwszy przetarg na modernizację 21 EZT-ów trójmiejska spółka kolejowa ogłosiła już w listopadzie 2010 r. Jednak dopiero w marcu 2011 r. udało się wskazać zwycięzcę, którym został został nowosądecki Newag.
21 wyremontowanych EZT-ów wraz ze zmodernizowanym w 2009 r. pociągiem, miało służyć kibicom podczas Euro 2012. Z planów jednak nic nie wyszło, bo gdy SKM wreszcie zdobyła pieniądze na realizację tego planu (pod koniec listopada 2011 r.), z przebudowy zrezygnował Newag.
Nowy przetarg rozstrzygnięto w marcu 2012 r. Najkorzystniejszą cenowo ofertę złożyło wówczas konsorcjum Tabor Szynowy Opole i Skoda Polska. Cena była jeszcze niższa niż rok wcześniej, bo wyniosła ok. 128,8 mln zł. W marcu tego samego roku dopięto wreszcie plan sfinansowania przebudowy, dzięki czemu w maju podpisano ostateczną umowę na remont pociągów.
I to właśnie na podstawie tej umowy do końca lipca 2013 r. miały być zmodernizowane wszystkie pociągi, a ostatecznie teraz do Gdyni dociera pierwszy EZT z 21 składów, o których mowa była w zamówieniu. Przyczyną takiego poślizgu czasowego są przede wszystkim tarapaty finansowe opolskiej firmy, które zaczęły się w lutym br.
W sierpniu ogłoszono więc kolejny, trzeci już przetarg na modernizację pociągów. Ku zaskoczeniu, najtańsza oferta była jeszcze niższa od tej, którą proponowała TS Opole, a złożyła ją Pesa. Bydgoska firma chce tylko 124 mln zł za wszystkie 21 pociągów, przy czym ostateczna liczba zależeć będzie od tego, ile prac zdoła wykonać opolski zakład, a ten raczej skończy na jednym składzie, który właśnie przyjechał do bazy SKM w Gdyni Cisowej.
Miejsca
Opinie (262) 7 zablokowanych
-
2013-12-19 12:24
Łukasz
tylko żeby patologia nie porysowała tych nowych składów sprejami tym śmiesznym graffiti
- 2 0
-
2013-12-19 12:36
z eskemki zrobiono pociąg pancerny wygląd archaiczny podobny do tych nieudanych e-57 co jeździły w stolicy zlikwidowano kilka okien,usunieto scianki przedzialowe i ktos komus dal za to miliony
- 1 0
-
2013-12-19 12:39
do kolejarzy
Wystarczy:
- unowocześnić składy aby były wygodne tak jak ten,
- zwiększyć częstotliwość kursowania pociągów przez co możnaby zmniejszyć składy pociągów
- uzdatnić wagonownie - czyli przysposobić te wagonownie do częstszego sprawdzania - reperacji usterek, mycia,napraw
i nam pasażerom i wam kolejarzom będzie pracować się lepiej- 1 3
-
2013-12-19 12:49
trzy wagony i wielkie halo
- 1 0
-
2013-12-19 12:53
toaleta!!! (1)
Przeciez na trasie trojmiasta i tak nie wolno korzystac z toalet wszystko zawsze zamkniete!!!!
- 4 0
-
2013-12-19 13:06
Bo tak naprawdę to jest ściema, że SKM ma służyć jako szybka kolej miejska. Tak naprawdę to jest przewoźnik regionalny, ale do tego nikt tak oficjalnie się nie przyzna.
Przez te, nieużyteczne w Trójmieście, kible jest mniej miejsca dla pasażerów.- 0 1
-
2013-12-19 12:59
kibel
A gdzie foto kibelka?
I widać, że przednia szyba już pomazana, na płyn do sprysków zabrakło kasiory?- 1 0
-
2013-12-19 13:13
dlaczego zoltoniebieskie a nie bialozielone co?????
- 0 3
-
2013-12-19 13:17
Kibelki w SKM-wyjaśnienie (1)
Do wszystkich nieobeznanych w temacie kibelka: teraz już tak Świat poszedł do przodu,że Wasza "kupka" czy "siku" nie będzie zostawać na szynach,tylko trafi do obiegu zamkniętego.
pozdrawiam- 0 0
-
2013-12-19 13:20
(...)tylko trafi do obiegu zamkniętego...,czyli w ostateczności do wagonu Warsu w ramach obiegu zamkniętego w grupie PKP SA
- 5 0
-
2013-12-19 13:18
warszawiaki będą mieli kolejną atrakcję turystyczną w Trójmieście
Zabytkowe SKM-ki . U nich tego nie ma ;)
- 4 0
-
2013-12-19 13:19
PO CO
toaleta dostosowana do ich potrzeb oraz wyposażona w przewijak dla dzieci, skoro i tak będzie zamknięta??
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.