• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwsza zmodernizowana SKM-ka dotarła do Trójmiasta

Krzysztof Koprowski
19 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
  • Zmodernizowany pociąg przez TS Opole to na razie pierwszy z 21 EZT-ów, które miały przejść metamorfozę.
  • Zmodernizowany pociąg przez TS Opole to na razie pierwszy z 21 EZT-ów, które miały przejść metamorfozę.
  • Zmodernizowany pociąg przez TS Opole to na razie pierwszy z 21 EZT-ów, które miały przejść metamorfozę.
  • Zmodernizowany pociąg przez TS Opole to na razie pierwszy z 21 EZT-ów, które miały przejść metamorfozę.
  • Zmodernizowany pociąg przez TS Opole to na razie pierwszy z 21 EZT-ów, które miały przejść metamorfozę.
  • Zmodernizowany pociąg przez TS Opole to na razie pierwszy z 21 EZT-ów, które miały przejść metamorfozę.
  • Zmodernizowany pociąg przez TS Opole to na razie pierwszy z 21 EZT-ów, które miały przejść metamorfozę.

W środę, z blisko rocznym opóźnieniem, do Gdyni dotarł pierwszy z 21 pociągów SKM, które miały być poddane modernizacji. Jest to jednocześnie przypuszczalnie ostatnia jednostka, który została przebudowa przez TS Opole, zwycięzcę przetargu na realizację tego zadania.



Wnętrze zmodernizowanej SKM-ki. Wnętrze zmodernizowanej SKM-ki.
Gdyby trzymać się pierwotnego harmonogramu, to od wakacji cieszylibyśmy się z 21 elektrycznych zespołów trakcyjnych zmodernizowanych przez Transport Szynowy Opole. Firmie tej udało się dotychczas wyremontować tylko jeden pociąg - trzywagonowy EN57. Całkowicie odświeżono w nim wnętrze - fotele, tapicerkę, oświetlenie, kabinę maszynisty. Zyskał też nieco nowocześniejszy wygląd zewnętrzny.

Zaskoczeniem w zmodernizowanym składzie jest mniejsza - o 50 - liczba pasażerów, jaką można przewieźć. W kolejce znajduje się 158 miejsc siedzących, podczas gdy wcześniej było ich 212.

Dlaczego tak się stało? To konsekwencja wprowadzenia udogodnień dla matek z dziećmi i niepełnosprawnych (toaleta dostosowana do ich potrzeb oraz wyposażona w przewijak dla dzieci) oraz rowerzystów, a także zainstalowanie przy wejściach pojedynczych zamiast podwójnych siedzeń, co ma przyspieszyć wymianę pasażerów na przystankach.

Czy w zmodernizowanych pociągach SKM potrzebne są toalety?

Nie rozwiązano natomiast problemu odstępu pociągu od krawędzi peronu.

Z pociągu pasażerowie powinni skorzystać już w przyszłym tygodniu. Do tego czasu mają być załatwione wszystkie niezbędne formalności, by mógł on wyruszyć na tory.

Przypomnijmy: pierwszy przetarg na modernizację 21 EZT-ów trójmiejska spółka kolejowa ogłosiła już w listopadzie 2010 r. Jednak dopiero w marcu 2011 r. udało się wskazać zwycięzcę, którym został został nowosądecki Newag.

21 wyremontowanych EZT-ów wraz ze zmodernizowanym w 2009 r. pociągiem, miało służyć kibicom podczas Euro 2012. Z planów jednak nic nie wyszło, bo gdy SKM wreszcie zdobyła pieniądze na realizację tego planu (pod koniec listopada 2011 r.), z przebudowy zrezygnował Newag.

Nowy przetarg rozstrzygnięto w marcu 2012 r. Najkorzystniejszą cenowo ofertę złożyło wówczas konsorcjum Tabor Szynowy Opole i Skoda Polska. Cena była jeszcze niższa niż rok wcześniej, bo wyniosła ok. 128,8 mln zł. W marcu tego samego roku dopięto wreszcie plan sfinansowania przebudowy, dzięki czemu w maju podpisano ostateczną umowę na remont pociągów.

I to właśnie na podstawie tej umowy do końca lipca 2013 r. miały być zmodernizowane wszystkie pociągi, a ostatecznie teraz do Gdyni dociera pierwszy EZT z 21 składów, o których mowa była w zamówieniu. Przyczyną takiego poślizgu czasowego są przede wszystkim tarapaty finansowe opolskiej firmy, które zaczęły się w lutym br.

W sierpniu ogłoszono więc kolejny, trzeci już przetarg na modernizację pociągów. Ku zaskoczeniu, najtańsza oferta była jeszcze niższa od tej, którą proponowała TS Opole, a złożyła ją Pesa. Bydgoska firma chce tylko 124 mln zł za wszystkie 21 pociągów, przy czym ostateczna liczba zależeć będzie od tego, ile prac zdoła wykonać opolski zakład, a ten raczej skończy na jednym składzie, który właśnie przyjechał do bazy SKM w Gdyni Cisowej.

Miejsca

Opinie (262) 7 zablokowanych

  • ale co dotarła ?

    • 0 0

  • podobno ma antypespirant i mydło przy każdym siedzisku.

    • 1 0

  • jak tak dalej będzie to tej komuny już nie odbudujemy.

    • 0 0

  • klima,plis klima.

    • 1 0

  • Uff

    Dobrze, ze tylko zmodernizowana!
    Gdyby dotarła nowa, to by była wojna, bo przed wojna tez były nowe!

    • 5 0

  • Jak to wyrazil sie

    moj szef, Angol. Cyknla fotke WC w ekspresie do wawy. Podpisal ja : Pollacks wanna sh*t in trains ?
    A teraz detale. Ktos tam ostro narobil do umywalki. Zdjecie do dzisiaj wisi u nas w biurze na billbordzie. Taka kultura polactwa. Fotke moge udostepnic. Piekna 20cm brazowa kielbaska otoczona metalowa umywalka, naszpikowana orzechami arachidowymi. Polak potrafi. A czemu to tak ? Nie dzialal pedal, i siki sie wylewaly do wagonu. Ludzie w tym kraju po prostu nic nie dziala. W ukrainskim pociagu jest o niebo czysciej i ludzie szanuja sie nawzajem. W polandii jest brod smrod i ubostwo. Wszyscy wyjada.

    • 2 1

  • Czy nikt o tym nie pomyślał?

    Po co toalety w SKM? Nie lepiej zrobić porządne WC na KAŻDEJ stacji i przystanku? I taniej i upilnować łatwiej. Tylko znając naszych pomysłowych "zarządzających" było by płatne.....

    • 4 0

  • Toalety pewnie też zmoderinzowano.

    Pytanie tylko po co, jak na całej trasie są zamknięte :)

    • 2 0

  • WC

    Toalety powinny być ogólnie dostępne. Jeszcze nie widziałem nikogo kto by z stolcem wygrał. Co po kątach sikać czy w nogawkę?

    • 2 0

  • YES, YES. YES!

    Tato, tato zobacz nowy pociąg. Eee tam, jaki on nowy toż on starszy od naszego Ursusa C-328. Nie rozglądaj się, patrz pod nogi bo wpadniesz między peron a pociąg, nawet nie zauważysz jak Pendolino przejedzie po tobie.
    Czyli najważniejsza niedogodność, niebezpieczeństwo nie zostało wyeliminowane. Po co więc taka modernizacja?

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane