- 1 Andrzej Duda dziękował strażnikom granic (175 opinii)
- 2 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (223 opinie)
- 3 Pajęczyny pełne larw na Zaspie (34 opinie)
- 4 Pełno usterek i pustostanów na dworcu (133 opinie)
- 5 Zarzuty znęcania się nad 66 psami (82 opinie)
- 6 Do czerwca skażona ziemia zniknie z Gdańska (105 opinii)
Pierwsza zmodernizowana SKM-ka dotarła do Trójmiasta
W środę, z blisko rocznym opóźnieniem, do Gdyni dotarł pierwszy z 21 pociągów SKM, które miały być poddane modernizacji. Jest to jednocześnie przypuszczalnie ostatnia jednostka, który została przebudowa przez TS Opole, zwycięzcę przetargu na realizację tego zadania.
Gdyby trzymać się pierwotnego harmonogramu, to od wakacji cieszylibyśmy się z 21 elektrycznych zespołów trakcyjnych zmodernizowanych przez Transport Szynowy Opole. Firmie tej udało się dotychczas wyremontować tylko jeden pociąg - trzywagonowy EN57. Całkowicie odświeżono w nim wnętrze - fotele, tapicerkę, oświetlenie, kabinę maszynisty. Zyskał też nieco nowocześniejszy wygląd zewnętrzny.
Zaskoczeniem w zmodernizowanym składzie jest mniejsza - o 50 - liczba pasażerów, jaką można przewieźć. W kolejce znajduje się 158 miejsc siedzących, podczas gdy wcześniej było ich 212.
Dlaczego tak się stało? To konsekwencja wprowadzenia udogodnień dla matek z dziećmi i niepełnosprawnych (toaleta dostosowana do ich potrzeb oraz wyposażona w przewijak dla dzieci) oraz rowerzystów, a także zainstalowanie przy wejściach pojedynczych zamiast podwójnych siedzeń, co ma przyspieszyć wymianę pasażerów na przystankach.
Z pociągu pasażerowie powinni skorzystać już w przyszłym tygodniu. Do tego czasu mają być załatwione wszystkie niezbędne formalności, by mógł on wyruszyć na tory.
Przypomnijmy: pierwszy przetarg na modernizację 21 EZT-ów trójmiejska spółka kolejowa ogłosiła już w listopadzie 2010 r. Jednak dopiero w marcu 2011 r. udało się wskazać zwycięzcę, którym został został nowosądecki Newag.
21 wyremontowanych EZT-ów wraz ze zmodernizowanym w 2009 r. pociągiem, miało służyć kibicom podczas Euro 2012. Z planów jednak nic nie wyszło, bo gdy SKM wreszcie zdobyła pieniądze na realizację tego planu (pod koniec listopada 2011 r.), z przebudowy zrezygnował Newag.
Nowy przetarg rozstrzygnięto w marcu 2012 r. Najkorzystniejszą cenowo ofertę złożyło wówczas konsorcjum Tabor Szynowy Opole i Skoda Polska. Cena była jeszcze niższa niż rok wcześniej, bo wyniosła ok. 128,8 mln zł. W marcu tego samego roku dopięto wreszcie plan sfinansowania przebudowy, dzięki czemu w maju podpisano ostateczną umowę na remont pociągów.
I to właśnie na podstawie tej umowy do końca lipca 2013 r. miały być zmodernizowane wszystkie pociągi, a ostatecznie teraz do Gdyni dociera pierwszy EZT z 21 składów, o których mowa była w zamówieniu. Przyczyną takiego poślizgu czasowego są przede wszystkim tarapaty finansowe opolskiej firmy, które zaczęły się w lutym br.
W sierpniu ogłoszono więc kolejny, trzeci już przetarg na modernizację pociągów. Ku zaskoczeniu, najtańsza oferta była jeszcze niższa od tej, którą proponowała TS Opole, a złożyła ją Pesa. Bydgoska firma chce tylko 124 mln zł za wszystkie 21 pociągów, przy czym ostateczna liczba zależeć będzie od tego, ile prac zdoła wykonać opolski zakład, a ten raczej skończy na jednym składzie, który właśnie przyjechał do bazy SKM w Gdyni Cisowej.
Miejsca
Opinie (262) 7 zablokowanych
-
2013-12-19 16:01
ale co dotarła ?
- 0 0
-
2013-12-19 16:02
podobno ma antypespirant i mydło przy każdym siedzisku.
- 1 0
-
2013-12-19 16:03
jak tak dalej będzie to tej komuny już nie odbudujemy.
- 0 0
-
2013-12-19 16:03
klima,plis klima.
- 1 0
-
2013-12-19 16:10
Uff
Dobrze, ze tylko zmodernizowana!
Gdyby dotarła nowa, to by była wojna, bo przed wojna tez były nowe!- 5 0
-
2013-12-19 16:54
Jak to wyrazil sie
moj szef, Angol. Cyknla fotke WC w ekspresie do wawy. Podpisal ja : Pollacks wanna sh*t in trains ?
A teraz detale. Ktos tam ostro narobil do umywalki. Zdjecie do dzisiaj wisi u nas w biurze na billbordzie. Taka kultura polactwa. Fotke moge udostepnic. Piekna 20cm brazowa kielbaska otoczona metalowa umywalka, naszpikowana orzechami arachidowymi. Polak potrafi. A czemu to tak ? Nie dzialal pedal, i siki sie wylewaly do wagonu. Ludzie w tym kraju po prostu nic nie dziala. W ukrainskim pociagu jest o niebo czysciej i ludzie szanuja sie nawzajem. W polandii jest brod smrod i ubostwo. Wszyscy wyjada.- 2 1
-
2013-12-19 17:19
Czy nikt o tym nie pomyślał?
Po co toalety w SKM? Nie lepiej zrobić porządne WC na KAŻDEJ stacji i przystanku? I taniej i upilnować łatwiej. Tylko znając naszych pomysłowych "zarządzających" było by płatne.....
- 4 0
-
2013-12-19 17:24
Toalety pewnie też zmoderinzowano.
Pytanie tylko po co, jak na całej trasie są zamknięte :)
- 2 0
-
2013-12-19 17:55
WC
Toalety powinny być ogólnie dostępne. Jeszcze nie widziałem nikogo kto by z stolcem wygrał. Co po kątach sikać czy w nogawkę?
- 2 0
-
2013-12-19 18:15
YES, YES. YES!
Tato, tato zobacz nowy pociąg. Eee tam, jaki on nowy toż on starszy od naszego Ursusa C-328. Nie rozglądaj się, patrz pod nogi bo wpadniesz między peron a pociąg, nawet nie zauważysz jak Pendolino przejedzie po tobie.
Czyli najważniejsza niedogodność, niebezpieczeństwo nie zostało wyeliminowane. Po co więc taka modernizacja?- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.