• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwsza zmodernizowana SKM-ka dotarła do Trójmiasta

Krzysztof Koprowski
19 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
  • Zmodernizowany pociąg przez TS Opole to na razie pierwszy z 21 EZT-ów, które miały przejść metamorfozę.
  • Zmodernizowany pociąg przez TS Opole to na razie pierwszy z 21 EZT-ów, które miały przejść metamorfozę.
  • Zmodernizowany pociąg przez TS Opole to na razie pierwszy z 21 EZT-ów, które miały przejść metamorfozę.
  • Zmodernizowany pociąg przez TS Opole to na razie pierwszy z 21 EZT-ów, które miały przejść metamorfozę.
  • Zmodernizowany pociąg przez TS Opole to na razie pierwszy z 21 EZT-ów, które miały przejść metamorfozę.
  • Zmodernizowany pociąg przez TS Opole to na razie pierwszy z 21 EZT-ów, które miały przejść metamorfozę.
  • Zmodernizowany pociąg przez TS Opole to na razie pierwszy z 21 EZT-ów, które miały przejść metamorfozę.

W środę, z blisko rocznym opóźnieniem, do Gdyni dotarł pierwszy z 21 pociągów SKM, które miały być poddane modernizacji. Jest to jednocześnie przypuszczalnie ostatnia jednostka, który została przebudowa przez TS Opole, zwycięzcę przetargu na realizację tego zadania.



Wnętrze zmodernizowanej SKM-ki. Wnętrze zmodernizowanej SKM-ki.
Gdyby trzymać się pierwotnego harmonogramu, to od wakacji cieszylibyśmy się z 21 elektrycznych zespołów trakcyjnych zmodernizowanych przez Transport Szynowy Opole. Firmie tej udało się dotychczas wyremontować tylko jeden pociąg - trzywagonowy EN57. Całkowicie odświeżono w nim wnętrze - fotele, tapicerkę, oświetlenie, kabinę maszynisty. Zyskał też nieco nowocześniejszy wygląd zewnętrzny.

Zaskoczeniem w zmodernizowanym składzie jest mniejsza - o 50 - liczba pasażerów, jaką można przewieźć. W kolejce znajduje się 158 miejsc siedzących, podczas gdy wcześniej było ich 212.

Dlaczego tak się stało? To konsekwencja wprowadzenia udogodnień dla matek z dziećmi i niepełnosprawnych (toaleta dostosowana do ich potrzeb oraz wyposażona w przewijak dla dzieci) oraz rowerzystów, a także zainstalowanie przy wejściach pojedynczych zamiast podwójnych siedzeń, co ma przyspieszyć wymianę pasażerów na przystankach.

Czy w zmodernizowanych pociągach SKM potrzebne są toalety?

Nie rozwiązano natomiast problemu odstępu pociągu od krawędzi peronu.

Z pociągu pasażerowie powinni skorzystać już w przyszłym tygodniu. Do tego czasu mają być załatwione wszystkie niezbędne formalności, by mógł on wyruszyć na tory.

Przypomnijmy: pierwszy przetarg na modernizację 21 EZT-ów trójmiejska spółka kolejowa ogłosiła już w listopadzie 2010 r. Jednak dopiero w marcu 2011 r. udało się wskazać zwycięzcę, którym został został nowosądecki Newag.

21 wyremontowanych EZT-ów wraz ze zmodernizowanym w 2009 r. pociągiem, miało służyć kibicom podczas Euro 2012. Z planów jednak nic nie wyszło, bo gdy SKM wreszcie zdobyła pieniądze na realizację tego planu (pod koniec listopada 2011 r.), z przebudowy zrezygnował Newag.

Nowy przetarg rozstrzygnięto w marcu 2012 r. Najkorzystniejszą cenowo ofertę złożyło wówczas konsorcjum Tabor Szynowy Opole i Skoda Polska. Cena była jeszcze niższa niż rok wcześniej, bo wyniosła ok. 128,8 mln zł. W marcu tego samego roku dopięto wreszcie plan sfinansowania przebudowy, dzięki czemu w maju podpisano ostateczną umowę na remont pociągów.

I to właśnie na podstawie tej umowy do końca lipca 2013 r. miały być zmodernizowane wszystkie pociągi, a ostatecznie teraz do Gdyni dociera pierwszy EZT z 21 składów, o których mowa była w zamówieniu. Przyczyną takiego poślizgu czasowego są przede wszystkim tarapaty finansowe opolskiej firmy, które zaczęły się w lutym br.

W sierpniu ogłoszono więc kolejny, trzeci już przetarg na modernizację pociągów. Ku zaskoczeniu, najtańsza oferta była jeszcze niższa od tej, którą proponowała TS Opole, a złożyła ją Pesa. Bydgoska firma chce tylko 124 mln zł za wszystkie 21 pociągów, przy czym ostateczna liczba zależeć będzie od tego, ile prac zdoła wykonać opolski zakład, a ten raczej skończy na jednym składzie, który właśnie przyjechał do bazy SKM w Gdyni Cisowej.

Miejsca

Opinie (262) 7 zablokowanych

  • Jaka metamorfoza ? Po prostu kapitalny remont.... (1)

    Jaka metamorfoza ? Po prostu kapitalny remont....
    Podwozie jak rozumiem jest typu EN-22 ?

    • 2 0

    • Nie,są wychylne pudła z pendolino.

      • 3 0

  • No ale klimatyzacje to już ciężko było zamontować..

    • 4 0

  • zamiast kupić nowe Pesy to za pieniądze z UE maluje się stare trupy

    ktoś za to odpowie?

    • 3 0

  • Za komuny .. (7)

    było lepiej ...

    • 8 1

    • byś wiedział.

      • 1 0

    • To prawda (5)

      Za komuny było lepiej, bo SKM było wyposażone w wagony z berlińskiego metra. Każdy wagon miał po cztery pary drzwi ( a nie jak teraz tylko po dwie lub trzy pary ) i bardzo dobre przyspieszenie, były po prostu szybsze i pasażerowie mogli szybko wsiadać i wysiadać. Obecnie modernizacja polega na zmianie wyglądu wagonów, a wymiana tapicerki jest po to, że jak się długo jedzie to wygodnie się siedzi. Z gna miodu się nie zrobi. I to by buło na tyle.

      • 4 0

      • Obecna modernizacja (4)

        polega na zmianie napędu, żeby było lepsze przyspieszenie i zmianie okolic wejść żeby była lepsza wymiana na przystankach. To są dwie kluczowe sprawy w miejskich pociągach. Lepiej mieć połowę zmodernizowanych i połowę nowych ale wszystkie z dobrym przyspieszeniem za 5 lat niż czekać na wszystkie nowe 15 lat. Bo do póki na linii będzie nawet kilka ze słabym przyspieszeniem to nie bedzie skrócenia czasu nawet przy 90% nowych.

        • 0 0

        • (3)

          na skrócenie czasu jazdy ma nie tylko zmiana napędu, istotna jest ilość par drzwi w wagonie, większa ilość radykalnie skraca czas wsiadania i wysiadania pasażerów. Ale aby to wprowadzić należałoby zatrudnić niemieckich konstruktorów i zaprojektować nowe wagony

          • 0 0

          • (2)

            Oprócz napędu i liczby drzwi ważna jest też masa wagonów, a ta jest aktualnie zbyt duża i wynika z zasadniczej konstrukcji, która nie była zaprojektowana dla szybkiej kolei miejskiej, tylko dla kolei regionalnej o znacznych odległościach między przystankami i o znacznie wolniejszej wymianie pasażerów.

            • 1 0

            • kosztowny makijaż (1)

              Z tej dyskusji jasno wynika, że obecnie SKM nie ma dostosowanych wagonów do przewozu pasażerów. W specyficznych warunkach aglomeracji trójmiejskiej powinny do obsługi trasy być wykorzystane dostosowane wagony metra, nawet produkcji rosyjskiej a nie stare i ciężkie grzmoty do przewozów regionalnych.

              • 2 0

              • Otóż to! Sprawa polega głównie nie na tym, że to jest stare, a nie nowe, tylko, że jest niedostosowane do obsługi komunikacji miejskiej. I tego nie da się załatwić przeróbką. Pociągi SKM trzeba wymienić na lżejsze, o innym napędzie, z dużą ilością drzwi tak, aby jeździły startowały i zatrzymywały się szybciej i krócej stały na peronach, poprzez szybszą wymianę pasażerów.
                W takich warunkach niepotrzebne są ubikacje, czy miejsca do przewijania dzieci :).
                Z tego wszystkiego dobrze zdają sobie sprawę w SKM-ie i świadomie oszukują społeczeństwo proponując te obecne modernizacje, bo chcą jeździć tymi pociągami po regionie.
                To, co robi SKM jest echem z okresu socjalizmu, kiedy miarą siły przedsiębiorstw była ich wielkość i jak największy zakres monopolizacji, bez patrzenia na efektywność. Paradoksalnie, w podstawowych dokumentach tej firmy jest zapisany rozwój na użytek aglomeracji miejskiej, a nie regionu, ale od początku kolejarze SKM-owscy to ignorują, a durne samorządy trójmiejskie dają się wodzić za nos tym oszustom.

                • 0 0

  • Te wszystkie firmy powinny się dogadać i wogole nie startować w przetargach na modernizacje

    Jeśli żadna firma nie złoży oferty będą musieli kupować nowe pociągi !

    • 2 0

  • Taka natura Polaka

    Taka natura Polaka by non stop narzekać,
    były brzydkie z grzybami w dachu było źle,
    jest w miarę estetycznie wyremontowana też źle,
    nie robi się nic w kwestii poprawy komfortu podróżujących - źle, robi się też źle.
    Ludzie opanujcie się! a jak się nie podoba to proszę chodzić na kolanach z Gdańska do Gdyni :-)

    • 2 3

  • Z SKM w XXII wiek!

    W polskim naszym zaścianku każą cieszyć się modernizacją składu, który powstał za czasów Gomułki a na Zachodzie Europy buduje się kolej magnentyczną gdzie prędkości powyżej 300 km na godzinę nikogo nie dziwią. Ktoś nam każe wierzyć, że taka modernizacja to szczyt możliwości innowacyjnych i technicznych w XXI wieku. Coś tu jest nie tak?

    • 5 0

  • CI DECYDENCI

    z SKM-ki w rozkładzie powinni zaznaczyć kiedy ten wypasiony skład ruszy na tory....takom baną bym sie przejechał

    • 3 0

  • re (2)

    Podstawowe pytanie czy ma klimatyzacje?

    • 3 0

    • anty klima

      Nie ma klimatyzacji i nie bedzie. Zaczynij sie myc to. Ie bedzie potrzeby jej uzywania. Nagle wszyscy spragnieni klimatyzacji! Wystrczy okno otworzyc wystarczy w naszym klimacie!

      • 1 0

    • nie ale ma mydło przy każdym siedzisku i antypespirant.

      • 1 0

  • pierwsza dotarła po modernizacji.to taki polski sukces.

    gratulijemy liderom i czekamy czy reszta tez dotrze.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane