- 1 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (212 opinii)
- 2 Pełno usterek i pustostanów na dworcu (86 opinii)
- 3 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (140 opinii)
- 4 Do czerwca skażona ziemia zniknie z Gdańska (91 opinii)
- 5 Brak koalicji w Radzie Miasta w Gdyni (293 opinie)
- 6 Trzy przejścia na odcinku 130 metrów (120 opinii)
Pierwsza zmodernizowana SKM-ka dotarła do Trójmiasta
W środę, z blisko rocznym opóźnieniem, do Gdyni dotarł pierwszy z 21 pociągów SKM, które miały być poddane modernizacji. Jest to jednocześnie przypuszczalnie ostatnia jednostka, który została przebudowa przez TS Opole, zwycięzcę przetargu na realizację tego zadania.
Gdyby trzymać się pierwotnego harmonogramu, to od wakacji cieszylibyśmy się z 21 elektrycznych zespołów trakcyjnych zmodernizowanych przez Transport Szynowy Opole. Firmie tej udało się dotychczas wyremontować tylko jeden pociąg - trzywagonowy EN57. Całkowicie odświeżono w nim wnętrze - fotele, tapicerkę, oświetlenie, kabinę maszynisty. Zyskał też nieco nowocześniejszy wygląd zewnętrzny.
Zaskoczeniem w zmodernizowanym składzie jest mniejsza - o 50 - liczba pasażerów, jaką można przewieźć. W kolejce znajduje się 158 miejsc siedzących, podczas gdy wcześniej było ich 212.
Dlaczego tak się stało? To konsekwencja wprowadzenia udogodnień dla matek z dziećmi i niepełnosprawnych (toaleta dostosowana do ich potrzeb oraz wyposażona w przewijak dla dzieci) oraz rowerzystów, a także zainstalowanie przy wejściach pojedynczych zamiast podwójnych siedzeń, co ma przyspieszyć wymianę pasażerów na przystankach.
Z pociągu pasażerowie powinni skorzystać już w przyszłym tygodniu. Do tego czasu mają być załatwione wszystkie niezbędne formalności, by mógł on wyruszyć na tory.
Przypomnijmy: pierwszy przetarg na modernizację 21 EZT-ów trójmiejska spółka kolejowa ogłosiła już w listopadzie 2010 r. Jednak dopiero w marcu 2011 r. udało się wskazać zwycięzcę, którym został został nowosądecki Newag.
21 wyremontowanych EZT-ów wraz ze zmodernizowanym w 2009 r. pociągiem, miało służyć kibicom podczas Euro 2012. Z planów jednak nic nie wyszło, bo gdy SKM wreszcie zdobyła pieniądze na realizację tego planu (pod koniec listopada 2011 r.), z przebudowy zrezygnował Newag.
Nowy przetarg rozstrzygnięto w marcu 2012 r. Najkorzystniejszą cenowo ofertę złożyło wówczas konsorcjum Tabor Szynowy Opole i Skoda Polska. Cena była jeszcze niższa niż rok wcześniej, bo wyniosła ok. 128,8 mln zł. W marcu tego samego roku dopięto wreszcie plan sfinansowania przebudowy, dzięki czemu w maju podpisano ostateczną umowę na remont pociągów.
I to właśnie na podstawie tej umowy do końca lipca 2013 r. miały być zmodernizowane wszystkie pociągi, a ostatecznie teraz do Gdyni dociera pierwszy EZT z 21 składów, o których mowa była w zamówieniu. Przyczyną takiego poślizgu czasowego są przede wszystkim tarapaty finansowe opolskiej firmy, które zaczęły się w lutym br.
W sierpniu ogłoszono więc kolejny, trzeci już przetarg na modernizację pociągów. Ku zaskoczeniu, najtańsza oferta była jeszcze niższa od tej, którą proponowała TS Opole, a złożyła ją Pesa. Bydgoska firma chce tylko 124 mln zł za wszystkie 21 pociągów, przy czym ostateczna liczba zależeć będzie od tego, ile prac zdoła wykonać opolski zakład, a ten raczej skończy na jednym składzie, który właśnie przyjechał do bazy SKM w Gdyni Cisowej.
Miejsca
Opinie (262) 7 zablokowanych
-
2013-12-19 13:33
Jaka metamorfoza ? Po prostu kapitalny remont.... (1)
Jaka metamorfoza ? Po prostu kapitalny remont....
Podwozie jak rozumiem jest typu EN-22 ?- 2 0
-
2013-12-19 13:42
Nie,są wychylne pudła z pendolino.
- 3 0
-
2013-12-19 13:51
No ale klimatyzacje to już ciężko było zamontować..
- 4 0
-
2013-12-19 14:12
zamiast kupić nowe Pesy to za pieniądze z UE maluje się stare trupy
ktoś za to odpowie?
- 3 0
-
2013-12-19 14:17
Za komuny .. (7)
było lepiej ...
- 8 1
-
2013-12-19 16:02
byś wiedział.
- 1 0
-
2013-12-19 16:29
To prawda (5)
Za komuny było lepiej, bo SKM było wyposażone w wagony z berlińskiego metra. Każdy wagon miał po cztery pary drzwi ( a nie jak teraz tylko po dwie lub trzy pary ) i bardzo dobre przyspieszenie, były po prostu szybsze i pasażerowie mogli szybko wsiadać i wysiadać. Obecnie modernizacja polega na zmianie wyglądu wagonów, a wymiana tapicerki jest po to, że jak się długo jedzie to wygodnie się siedzi. Z gna miodu się nie zrobi. I to by buło na tyle.
- 4 0
-
2013-12-19 18:24
Obecna modernizacja (4)
polega na zmianie napędu, żeby było lepsze przyspieszenie i zmianie okolic wejść żeby była lepsza wymiana na przystankach. To są dwie kluczowe sprawy w miejskich pociągach. Lepiej mieć połowę zmodernizowanych i połowę nowych ale wszystkie z dobrym przyspieszeniem za 5 lat niż czekać na wszystkie nowe 15 lat. Bo do póki na linii będzie nawet kilka ze słabym przyspieszeniem to nie bedzie skrócenia czasu nawet przy 90% nowych.
- 0 0
-
2013-12-19 19:26
(3)
na skrócenie czasu jazdy ma nie tylko zmiana napędu, istotna jest ilość par drzwi w wagonie, większa ilość radykalnie skraca czas wsiadania i wysiadania pasażerów. Ale aby to wprowadzić należałoby zatrudnić niemieckich konstruktorów i zaprojektować nowe wagony
- 0 0
-
2013-12-19 21:32
(2)
Oprócz napędu i liczby drzwi ważna jest też masa wagonów, a ta jest aktualnie zbyt duża i wynika z zasadniczej konstrukcji, która nie była zaprojektowana dla szybkiej kolei miejskiej, tylko dla kolei regionalnej o znacznych odległościach między przystankami i o znacznie wolniejszej wymianie pasażerów.
- 1 0
-
2013-12-20 03:23
kosztowny makijaż (1)
Z tej dyskusji jasno wynika, że obecnie SKM nie ma dostosowanych wagonów do przewozu pasażerów. W specyficznych warunkach aglomeracji trójmiejskiej powinny do obsługi trasy być wykorzystane dostosowane wagony metra, nawet produkcji rosyjskiej a nie stare i ciężkie grzmoty do przewozów regionalnych.
- 2 0
-
2013-12-20 09:44
Otóż to! Sprawa polega głównie nie na tym, że to jest stare, a nie nowe, tylko, że jest niedostosowane do obsługi komunikacji miejskiej. I tego nie da się załatwić przeróbką. Pociągi SKM trzeba wymienić na lżejsze, o innym napędzie, z dużą ilością drzwi tak, aby jeździły startowały i zatrzymywały się szybciej i krócej stały na peronach, poprzez szybszą wymianę pasażerów.
W takich warunkach niepotrzebne są ubikacje, czy miejsca do przewijania dzieci :).
Z tego wszystkiego dobrze zdają sobie sprawę w SKM-ie i świadomie oszukują społeczeństwo proponując te obecne modernizacje, bo chcą jeździć tymi pociągami po regionie.
To, co robi SKM jest echem z okresu socjalizmu, kiedy miarą siły przedsiębiorstw była ich wielkość i jak największy zakres monopolizacji, bez patrzenia na efektywność. Paradoksalnie, w podstawowych dokumentach tej firmy jest zapisany rozwój na użytek aglomeracji miejskiej, a nie regionu, ale od początku kolejarze SKM-owscy to ignorują, a durne samorządy trójmiejskie dają się wodzić za nos tym oszustom.- 0 0
-
2013-12-19 14:33
Te wszystkie firmy powinny się dogadać i wogole nie startować w przetargach na modernizacje
Jeśli żadna firma nie złoży oferty będą musieli kupować nowe pociągi !
- 2 0
-
2013-12-19 14:33
Taka natura Polaka
Taka natura Polaka by non stop narzekać,
były brzydkie z grzybami w dachu było źle,
jest w miarę estetycznie wyremontowana też źle,
nie robi się nic w kwestii poprawy komfortu podróżujących - źle, robi się też źle.
Ludzie opanujcie się! a jak się nie podoba to proszę chodzić na kolanach z Gdańska do Gdyni :-)- 2 3
-
2013-12-19 14:37
Z SKM w XXII wiek!
W polskim naszym zaścianku każą cieszyć się modernizacją składu, który powstał za czasów Gomułki a na Zachodzie Europy buduje się kolej magnentyczną gdzie prędkości powyżej 300 km na godzinę nikogo nie dziwią. Ktoś nam każe wierzyć, że taka modernizacja to szczyt możliwości innowacyjnych i technicznych w XXI wieku. Coś tu jest nie tak?
- 5 0
-
2013-12-19 15:44
CI DECYDENCI
z SKM-ki w rozkładzie powinni zaznaczyć kiedy ten wypasiony skład ruszy na tory....takom baną bym sie przejechał
- 3 0
-
2013-12-19 15:46
re (2)
Podstawowe pytanie czy ma klimatyzacje?
- 3 0
-
2013-12-19 15:53
anty klima
Nie ma klimatyzacji i nie bedzie. Zaczynij sie myc to. Ie bedzie potrzeby jej uzywania. Nagle wszyscy spragnieni klimatyzacji! Wystrczy okno otworzyc wystarczy w naszym klimacie!
- 1 0
-
2013-12-19 16:00
nie ale ma mydło przy każdym siedzisku i antypespirant.
- 1 0
-
2013-12-19 16:00
pierwsza dotarła po modernizacji.to taki polski sukces.
gratulijemy liderom i czekamy czy reszta tez dotrze.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.