- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (25 opinii)
- 2 Wojsko oferuje 6 tys. zł za wspólne wakacje (133 opinie)
- 3 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (238 opinii)
- 4 Po 80 latach dzwony wróciły do Gdańska (139 opinii)
- 5 Z Sopotu na fotel wiceprezydenta Krakowa (51 opinii)
- 6 Szukają szczątków legionisty na Westerplatte (35 opinii)
Pierwsze elektryczne autobusy w Gdańsku. Od 20 do 45
Dofinansowanie do zakupu 45 autobusów elektrycznych chce złożyć GAiT w tym roku. Wcześniej przewoźnik sam kupi trzy minibusy elektryczne. Dlatego obecnie trwają przygotowania do budowy stacji ładowania w zajezdni przy Hallera.
Mimo że flota Gdańskich Autobusów i Tramwajów wzbogaciła się w ostatnich dwóch latach o blisko 100 nowych pojazdów - w 2019 roku GAiT kupił 46 nowych pojazdów, a rok później wydzierżawił kolejnych 48 - to do tej pory przewoźnik stawiał na autobusy z silnikiem diesla.
W lutym informowaliśmy o wyborze dostawcy 24 autobusów elektrycznych dla Gdyni.
Przenośna stacja do ładowania autobusów elektrycznych w Gdańsku
Teraz przyszedł czas na to, by także w Gdańsku pojawiły się tego typu pojazdy. Co ciekawe, ich pojawienie się zwiastowane jest budową kontenerowej stacji transformatorowej wraz z ładowarkami do autobusów na terenie zajezdni przy al. Hallera.
14 kwietnia spółka złożyła w tej sprawie wniosek o pozwolenie na budowę.
- Stacja służyć ma do ładowania autobusów elektrycznych. Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje aplikować będzie o dofinansowanie zakupu kilkudziesięciu autobusów zeroemisyjnych w jesiennej edycji naboru programu "Zielony Transport Publiczny" organizowanego przez NFOŚiGW - informuje Anna Dobrowolska, rzecznik GAiT.
Autobusy elektryczne w Trójmieście - czy to się opłaca?
Autobusy elektryczne: co najmniej 20, maksymalnie 45
Chodzi konkretnie o 45 autobusów z bateriami o dużej pojemności, które pozwolą pokonywać nawet 250 km na jednym ładowaniu.
- Chcemy w ten sposób uniknąć konieczności doładowywania pojazdów na trasie, bo jeśli autobus utknie w korku i dodatkowo będzie musiał się doładować, to już do końca dnia nie nadrobi tego czasu - wyjaśnia Maciej Lisicki, prezes GAiT. - Pozwoli to także zaoszczędzić pieniądze na budowę stacji do ładowania na terenie miasta, bowiem wszystkie autobusy ładowane będą tylko w zajezdniach.
Według prezesa Lisickiego jeden krótki, 12-metrowy autobus z taką baterią kosztuje ok. 2-2,5 mln zł.
- Autobusy elektryczne kupimy bez względu na to, czy otrzymamy dofinansowanie, czy nie. W tym drugim przypadku zamówimy ok. 20 autobusów i zapłacimy za nie z własnych środków - zapowiada Lisicki.
Wcześniej, bo jeszcze przed wakacjami, ma zostać ogłoszony przetarg na zakup trzech minibusów elektrycznych. Takie zamówienie w GAiT złożył Zarząd Transportu Miejskiego. Będą one obsługiwały najprawdopodobniej linię 100, która kursowała po śródmieściu, ale obecnie jest zawieszona.
Nowa zajezdnia: środki unijne lub transakcja wiązana
Od kilku lat mówi się o przeniesieniu zajezdni z al. Hallera na Ujeścisko, gdzie krzyżować się będzie al. Adamowicza z będącą obecnie w budowie Nową Warszawską i planowaną w dalszej perspektywie Nową Jabłoniową.
W lutym 2020 roku rozpoczęły się prace nad sporządzeniem miejscowego planu, który powinien być gotowy jeszcze w tym roku. Potem będzie czas na opracowanie projektu, ogłoszenie przetargu na budowę i samą realizację.
Wiadomo, że wówczas GAiT będzie chciał sprzedać teren przy al. Hallera.
- Pod uwagę brane są dwa warianty. Jeśli otrzymamy środki z nowej perspektywy unijnej, to sami sfinansujemy budowę nowej zajezdni, a starą sprzedamy albo będzie to transakcja wiązana i zajezdnia zostanie wybudowana w zamian za teren przy Hallera, ale nie jeden do jednego. Po wycenie nieruchomości we Wrzeszczu i oszacowaniu kosztów budowy okaże się, jaka jest różnica do pokrycia - tłumaczy prezes GAiT.
Opinie (306) 6 zablokowanych
-
2021-04-22 08:39
Ha, ha, ha (1)
Zimą będzie komunikat o braku ogrzewania że względu na ograniczenie zasięgu a latem brak klimatyzacji z tego samego powodu. Na obecnym poziomie rozwoju elektryków zakup takich pojazdów to bezmyślna fanaberia.
- 8 6
-
2021-04-22 14:02
Ja ha ha
Sam jesteś bezmyślny, rozumiem że bardzo młody!!
- 0 0
-
2021-04-22 07:26
Beda jezdzily na ruski wegiel.Podziekujmy pisowi. (1)
- 15 11
-
2021-04-22 13:57
Tyłek w bloku masz też grzany przez ruski węgiel
- 0 0
-
2021-04-22 13:36
Będzie rachunek za prunt.
- 0 0
-
2021-04-22 08:05
Nic nie wiemy na temat sposobu zakupu czy leasingu...Dlaczego? (3)
To podstawowa informacja. Stacja ladowania bedzie na Hallera a ta zajezdnia nie byla juz obiecana przez Lisickiego -deweloperowi ? Serwis i obsluga przez pracownikow czy zewnetrzny serwis?Jezeli zewnetrzny serwis-to ile on bedzie kosztowac i kto jest pomyslodawca?XCzyzby nowy zarzadca z Podarpacia-wybitny fachowiec ,czy Lisicki wspolnie z pryncypalem czy tez moze za decyzja ta stoi rada starszych-deweloperow? Komu podziekowac?
- 12 0
-
2021-04-22 08:44
Pomysł trochę (2)
Jak z dofinansowaniem to na pewno zakup
- 0 0
-
2021-04-22 12:20
A powiedzieli w ilu procentach zakup? (1)
Moze w 10 moze w 40stu? Moze dofinansowanie zalezy od wplaty wlasnej a tu z gotoweczka moze byc krucho...i co moze opchniemy komus jakis miejski teren zeby starczylo na zakup ? Pomyslalem...i wnioski nie sa optymistycze.
- 0 0
-
2021-04-22 13:31
Dofinansowanie
Ten program dofinansowań zakłada dopłatę rzędu 70% o ile dobrze kojarzę.
- 0 0
-
2021-04-22 07:12
A co z utylizacją baterii, czy to jest ekologia? (6)
- 42 9
-
2021-04-22 07:24
(3)
Juz powstają fabryki między innymi vw które będą recyklingowac baterie. Wystarczy tylko trochę poczytać.
- 6 13
-
2021-04-22 08:26
Nie psuj narracji. (2)
Przecież będą leżały pod gołym niebem tony litu i będą śmierdziały, a kury przestaną nieść...
- 5 2
-
2021-04-22 10:55
(1)
A uważasz że w bolzce będzie inaczej? Kraj który bierze śmieci nawet z Nigerii? Gdzie lewe wysypiska palą się jak lampki na choince? Już ja widzę tę "utylizację". Będzie czysta jak zapach z Szadółek.
- 2 3
-
2021-04-22 13:24
Będzie jeszcze czystsza niż utylizacja katalizatorów.
Nawet się nie zdziwię, jak pojawią się grupy przedwczesnego recyklingu cudzych baterii :)
Za dużo dobra jest w środku, żeby tego nie odzyskać.- 0 1
-
2021-04-22 12:10
dlatego transport publiczny powinien byc na szynach
- 1 0
-
2021-04-22 08:56
nikogo nie stac na wywalanie baterii na smietnik. metale potrzebne do ich budowy sa zbyt cenne aby ich nie przetwarzac ponownie. nierecyklowanie baterii sie po prostu nie oplaca.
- 4 2
-
2021-04-22 07:06
Obecny rząd obiecał 1000 narodowych polskich autobusów (8)
I po kilku latach wycofał się z projektu. A cena prądu od kilku lat intensywnie rośnie.
- 37 11
-
2021-04-22 10:18
co za belkot trola forumowego (1)
- 0 3
-
2021-04-22 13:17
Bełkot?? prawda w oczy kole co??
JAk się okazuje ,że wybrana przez Ciebie partia kradnie 2 x więcej .
- 0 1
-
2021-04-22 07:31
a tfusk obiecywal druga irlandie (3)
i sam wyemigrowal :)
- 9 4
-
2021-04-22 07:36
(1)
A Bolek drugą Japonię i po 100 milionów dla każdego.
- 12 1
-
2021-04-22 10:44
Morawiecki co obiecał :
-Koniec pandemii
-1 mil samochodów elektrycznych
-polskie promy,
-miliony mieszkań
- helikoptery i od 6 lat nawet jednego nie ma.
- 30 tyś zwolnione z dochodu
Długo tak jeszcze wymieniać?- 4 1
-
2021-04-22 08:32
z 3milionów mieszkań powstało ledwo 2300
nieoPiSanie wysokie czynsze z kosmosu w budynkach na peryferiach z dala od wszystkiego
- 8 5
-
2021-04-22 09:32
(1)
To za poprzednich rządów cena prądu malała ?
- 1 4
-
2021-04-22 10:41
Nie malała ale też nie rosła w takim tempie.
do tego nie były wywalane pieniądze na budowę elektrowni którą po 2 latach się rozbiera. takich jaj nie było. No ale teraz mamy dobrą zmianę więc płacimy 2 x drożej za wszystko.
- 2 1
-
2021-04-22 09:03
Drogi Mercedes i tyle. Dal władz Gdańska istnieje tylko ta firma. (2)
- 9 0
-
2021-04-22 10:42
(1)
taa bierzmy Autosana bo jest tańszy i nie potrafi zrealizować konktraktów na kilka autobusów
- 0 0
-
2021-04-22 13:13
Nie tylko Autosan istnieje. Przede wszystkim trzeba mieć jasne kryteria przetargu, a tak nie jest.
Nie tylko w Gdańsku , ale w całej Polsce.
- 0 0
-
2021-04-22 07:03
Żenada (10)
Łódź kupiła już 70 takich i czeka na dostawę, brawo Gdańsk, jak zwykle w tyle
- 23 43
-
2021-04-22 07:19
(6)
Łódź to niech lepiej zainwestuje w tramwaje i torowiska, które chyba od wojny nie były modernizowane.
- 19 6
-
2021-04-22 08:34
PiS w łodzi inwestuje w lotniska (2)
nawet nieoPiSanie genialnego specjalistę lotnictwa z Gdyni ściągnęli by im zarządzał lotami
- 1 12
-
2021-04-22 08:40
Pis rządzi w Łodzi? (1)
- 5 4
-
2021-04-22 13:12
A kto napisał ,że rządzi???
Napisał inwestuje, znasz różnice? jeżeli inwestujesz w Gdańsku np w remont kamienicy to znaczy ,że rządzisz Gdańskiem?
- 1 1
-
2021-04-22 09:54
Dzbanie tramwaje powinno sie likwidowac i zastepowac uatobusoami elektrycznymi to niebeda potrzebne torowiska (2)
i nie będzie potrzeby marnować kasy na remonty
- 1 9
-
2021-04-22 10:40
A Ty czasem nie mieszkasz na Bohaterów Getta?
Bo tylko w tamtych okolicach takie tezy można usłyszeć...
- 4 1
-
2021-04-22 10:38
To będziemy remontować drogi bo autobusy rozjeżdża.
Do tego będziemy stać wraz z autobusami w korkach . Super rozwiązanie, dzbanie . Remontować zajezdnie, przystanki, budować zatoczki. Przekonałeś mnie jak nie będzie tramwaju nie będzie żadnych remontów!!!
- 5 0
-
2021-04-22 11:19
po co nam ten garb?
- 1 0
-
2021-04-22 09:16
a czy takie elektryki nie są bardziej wybuchowe od tradycyjnych?
Tym bardziej,że beda jezdzic po dziurawych jezdniach w PL?
- 2 2
-
2021-04-22 08:40
Nie kupujemy - źle, kupujemy - żenada. Co za marudy.
- 7 4
-
2021-04-22 13:10
Dofinansowanie do zakupu 45 autobusów elektrycznych chce złożyć GAiT
zdalne nauczanie?- 1 0
-
2021-04-22 08:25
najpierw koniec z węglem - potem pojazdy elektryczne (2)
obecnie nie mają żadnego sensu.
- 8 8
-
2021-04-22 10:14
ma sens nawet teraz (1)
mniej spalin w miastach. Morskie farmy wiatrowe już za parę lat.
- 0 0
-
2021-04-22 12:47
Poczytaj o zanikach pradu w norwegii i szwecji
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.