• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwsze elektryczne autobusy w Gdańsku. Od 20 do 45

Michał Brancewicz
22 kwietnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Autobus na wodór od kwietnia na ulicach Gdańska
Elektryczny mercedes w zajezdni GAiT pojawił się w 2019 roku tylko na kilka godzin, a rok później kursował przez pewien czas po mieście. Jest szansa, że tego typu pojazdy zagoszczą w Gdańsku na stałe. Elektryczny mercedes w zajezdni GAiT pojawił się w 2019 roku tylko na kilka godzin, a rok później kursował przez pewien czas po mieście. Jest szansa, że tego typu pojazdy zagoszczą w Gdańsku na stałe.

Dofinansowanie do zakupu 45 autobusów elektrycznych chce złożyć GAiT w tym roku. Wcześniej przewoźnik sam kupi trzy minibusy elektryczne. Dlatego obecnie trwają przygotowania do budowy stacji ładowania w zajezdni przy HalleraMapka.



Warto kupować elektryczne autobusy?

Autobusy elektryczne do tej pory pojawiały się w Gdańsku jedynie na testach i były jedno- lub kilkudniową atrakcją, głównie dla fanów komunikacji miejskiej.

Mimo że flota Gdańskich Autobusów i Tramwajów wzbogaciła się w ostatnich dwóch latach o blisko 100 nowych pojazdów - w 2019 roku GAiT kupił 46 nowych pojazdów, a rok później wydzierżawił kolejnych 48 - to do tej pory przewoźnik stawiał na autobusy z silnikiem diesla.

W lutym informowaliśmy o wyborze dostawcy 24 autobusów elektrycznych dla Gdyni.

Przenośna stacja do ładowania autobusów elektrycznych w Gdańsku



Teraz przyszedł czas na to, by także w Gdańsku pojawiły się tego typu pojazdy. Co ciekawe, ich pojawienie się zwiastowane jest budową kontenerowej stacji transformatorowej wraz z ładowarkami do autobusów na terenie zajezdni przy al. Hallera.

14 kwietnia spółka złożyła w tej sprawie wniosek o pozwolenie na budowę.

- Stacja służyć ma do ładowania autobusów elektrycznych. Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje aplikować będzie o dofinansowanie zakupu kilkudziesięciu autobusów zeroemisyjnych w jesiennej edycji naboru programu "Zielony Transport Publiczny" organizowanego przez NFOŚiGW - informuje Anna Dobrowolska, rzecznik GAiT.

Autobusy elektryczne w Trójmieście - czy to się opłaca?



Autobusy elektryczne: co najmniej 20, maksymalnie 45



Elektryczny mercedes w 2019 roku pojawił się na kilka godzin w Trójmieście. Ale już w 2020 roku przez pewien czas jeździł liniowo w Gdańsku i Gdyni. Elektryczny mercedes w 2019 roku pojawił się na kilka godzin w Trójmieście. Ale już w 2020 roku przez pewien czas jeździł liniowo w Gdańsku i Gdyni.
Chodzi konkretnie o 45 autobusów z bateriami o dużej pojemności, które pozwolą pokonywać nawet 250 km na jednym ładowaniu.

- Chcemy w ten sposób uniknąć konieczności doładowywania pojazdów na trasie, bo jeśli autobus utknie w korku i dodatkowo będzie musiał się doładować, to już do końca dnia nie nadrobi tego czasu - wyjaśnia Maciej Lisicki, prezes GAiT. - Pozwoli to także zaoszczędzić pieniądze na budowę stacji do ładowania na terenie miasta, bowiem wszystkie autobusy ładowane będą tylko w zajezdniach.
Według prezesa Lisickiego jeden krótki, 12-metrowy autobus z taką baterią kosztuje ok. 2-2,5 mln zł.

- Autobusy elektryczne kupimy bez względu na to, czy otrzymamy dofinansowanie, czy nie. W tym drugim przypadku zamówimy ok. 20 autobusów i zapłacimy za nie z własnych środków - zapowiada Lisicki.
Wcześniej, bo jeszcze przed wakacjami, ma zostać ogłoszony przetarg na zakup trzech minibusów elektrycznych. Takie zamówienie w GAiT złożył Zarząd Transportu Miejskiego. Będą one obsługiwały najprawdopodobniej linię 100, która kursowała po śródmieściu, ale obecnie jest zawieszona.

Nowa zajezdnia: środki unijne lub transakcja wiązana



Koncepcja nowej zajezdni autobusowo-tramwajowej na Ujeścisku. Powstanie ona dopiero za kilka lat. Koncepcja nowej zajezdni autobusowo-tramwajowej na Ujeścisku. Powstanie ona dopiero za kilka lat.
Od kilku lat mówi się o przeniesieniu zajezdni z al. Hallera na Ujeścisko, gdzie krzyżować się będzie al. Adamowicza z będącą obecnie w budowie Nową Warszawską i planowaną w dalszej perspektywie Nową Jabłoniową.

W lutym 2020 roku rozpoczęły się prace nad sporządzeniem miejscowego planu, który powinien być gotowy jeszcze w tym roku. Potem będzie czas na opracowanie projektu, ogłoszenie przetargu na budowę i samą realizację.

Wiadomo, że wówczas GAiT będzie chciał sprzedać teren przy al. Hallera.

- Pod uwagę brane są dwa warianty. Jeśli otrzymamy środki z nowej perspektywy unijnej, to sami sfinansujemy budowę nowej zajezdni, a starą sprzedamy albo będzie to transakcja wiązana i zajezdnia zostanie wybudowana w zamian za teren przy Hallera, ale nie jeden do jednego. Po wycenie nieruchomości we Wrzeszczu i oszacowaniu kosztów budowy okaże się, jaka jest różnica do pokrycia - tłumaczy prezes GAiT.

Opinie (306) 6 zablokowanych

  • Ha, ha, ha (1)

    Zimą będzie komunikat o braku ogrzewania że względu na ograniczenie zasięgu a latem brak klimatyzacji z tego samego powodu. Na obecnym poziomie rozwoju elektryków zakup takich pojazdów to bezmyślna fanaberia.

    • 8 6

    • Ja ha ha

      Sam jesteś bezmyślny, rozumiem że bardzo młody!!

      • 0 0

  • Beda jezdzily na ruski wegiel.Podziekujmy pisowi. (1)

    • 15 11

    • Tyłek w bloku masz też grzany przez ruski węgiel

      • 0 0

  • Będzie rachunek za prunt.

    • 0 0

  • Nic nie wiemy na temat sposobu zakupu czy leasingu...Dlaczego? (3)

    To podstawowa informacja. Stacja ladowania bedzie na Hallera a ta zajezdnia nie byla juz obiecana przez Lisickiego -deweloperowi ? Serwis i obsluga przez pracownikow czy zewnetrzny serwis?Jezeli zewnetrzny serwis-to ile on bedzie kosztowac i kto jest pomyslodawca?XCzyzby nowy zarzadca z Podarpacia-wybitny fachowiec ,czy Lisicki wspolnie z pryncypalem czy tez moze za decyzja ta stoi rada starszych-deweloperow? Komu podziekowac?

    • 12 0

    • Pomysł trochę (2)

      Jak z dofinansowaniem to na pewno zakup

      • 0 0

      • A powiedzieli w ilu procentach zakup? (1)

        Moze w 10 moze w 40stu? Moze dofinansowanie zalezy od wplaty wlasnej a tu z gotoweczka moze byc krucho...i co moze opchniemy komus jakis miejski teren zeby starczylo na zakup ? Pomyslalem...i wnioski nie sa optymistycze.

        • 0 0

        • Dofinansowanie

          Ten program dofinansowań zakłada dopłatę rzędu 70% o ile dobrze kojarzę.

          • 0 0

  • A co z utylizacją baterii, czy to jest ekologia? (6)

    • 42 9

    • (3)

      Juz powstają fabryki między innymi vw które będą recyklingowac baterie. Wystarczy tylko trochę poczytać.

      • 6 13

      • Nie psuj narracji. (2)

        Przecież będą leżały pod gołym niebem tony litu i będą śmierdziały, a kury przestaną nieść...

        • 5 2

        • (1)

          A uważasz że w bolzce będzie inaczej? Kraj który bierze śmieci nawet z Nigerii? Gdzie lewe wysypiska palą się jak lampki na choince? Już ja widzę tę "utylizację". Będzie czysta jak zapach z Szadółek.

          • 2 3

          • Będzie jeszcze czystsza niż utylizacja katalizatorów.

            Nawet się nie zdziwię, jak pojawią się grupy przedwczesnego recyklingu cudzych baterii :)

            Za dużo dobra jest w środku, żeby tego nie odzyskać.

            • 0 1

    • dlatego transport publiczny powinien byc na szynach

      • 1 0

    • nikogo nie stac na wywalanie baterii na smietnik. metale potrzebne do ich budowy sa zbyt cenne aby ich nie przetwarzac ponownie. nierecyklowanie baterii sie po prostu nie oplaca.

      • 4 2

  • Obecny rząd obiecał 1000 narodowych polskich autobusów (8)

    I po kilku latach wycofał się z projektu. A cena prądu od kilku lat intensywnie rośnie.

    • 37 11

    • co za belkot trola forumowego (1)

      • 0 3

      • Bełkot?? prawda w oczy kole co??

        JAk się okazuje ,że wybrana przez Ciebie partia kradnie 2 x więcej .

        • 0 1

    • a tfusk obiecywal druga irlandie (3)

      i sam wyemigrowal :)

      • 9 4

      • (1)

        A Bolek drugą Japonię i po 100 milionów dla każdego.

        • 12 1

        • Morawiecki co obiecał :

          -Koniec pandemii
          -1 mil samochodów elektrycznych
          -polskie promy,
          -miliony mieszkań
          - helikoptery i od 6 lat nawet jednego nie ma.
          - 30 tyś zwolnione z dochodu
          Długo tak jeszcze wymieniać?

          • 4 1

      • z 3milionów mieszkań powstało ledwo 2300

        nieoPiSanie wysokie czynsze z kosmosu w budynkach na peryferiach z dala od wszystkiego

        • 8 5

    • (1)

      To za poprzednich rządów cena prądu malała ?

      • 1 4

      • Nie malała ale też nie rosła w takim tempie.

        do tego nie były wywalane pieniądze na budowę elektrowni którą po 2 latach się rozbiera. takich jaj nie było. No ale teraz mamy dobrą zmianę więc płacimy 2 x drożej za wszystko.

        • 2 1

  • Drogi Mercedes i tyle. Dal władz Gdańska istnieje tylko ta firma. (2)

    • 9 0

    • (1)

      taa bierzmy Autosana bo jest tańszy i nie potrafi zrealizować konktraktów na kilka autobusów

      • 0 0

      • Nie tylko Autosan istnieje. Przede wszystkim trzeba mieć jasne kryteria przetargu, a tak nie jest.

        Nie tylko w Gdańsku , ale w całej Polsce.

        • 0 0

  • Żenada (10)

    Łódź kupiła już 70 takich i czeka na dostawę, brawo Gdańsk, jak zwykle w tyle

    • 23 43

    • (6)

      Łódź to niech lepiej zainwestuje w tramwaje i torowiska, które chyba od wojny nie były modernizowane.

      • 19 6

      • PiS w łodzi inwestuje w lotniska (2)

        nawet nieoPiSanie genialnego specjalistę lotnictwa z Gdyni ściągnęli by im zarządzał lotami

        • 1 12

        • Pis rządzi w Łodzi? (1)

          • 5 4

          • A kto napisał ,że rządzi???

            Napisał inwestuje, znasz różnice? jeżeli inwestujesz w Gdańsku np w remont kamienicy to znaczy ,że rządzisz Gdańskiem?

            • 1 1

      • Dzbanie tramwaje powinno sie likwidowac i zastepowac uatobusoami elektrycznymi to niebeda potrzebne torowiska (2)

        i nie będzie potrzeby marnować kasy na remonty

        • 1 9

        • A Ty czasem nie mieszkasz na Bohaterów Getta?

          Bo tylko w tamtych okolicach takie tezy można usłyszeć...

          • 4 1

        • To będziemy remontować drogi bo autobusy rozjeżdża.

          Do tego będziemy stać wraz z autobusami w korkach . Super rozwiązanie, dzbanie . Remontować zajezdnie, przystanki, budować zatoczki. Przekonałeś mnie jak nie będzie tramwaju nie będzie żadnych remontów!!!

          • 5 0

    • po co nam ten garb?

      • 1 0

    • a czy takie elektryki nie są bardziej wybuchowe od tradycyjnych?

      Tym bardziej,że beda jezdzic po dziurawych jezdniach w PL?

      • 2 2

    • Nie kupujemy - źle, kupujemy - żenada. Co za marudy.

      • 7 4

  • Dofinansowanie do zakupu 45 autobusów elektrycznych chce złożyć GAiT

    zdalne nauczanie?

    • 1 0

  • najpierw koniec z węglem - potem pojazdy elektryczne (2)

    obecnie nie mają żadnego sensu.

    • 8 8

    • ma sens nawet teraz (1)

      mniej spalin w miastach. Morskie farmy wiatrowe już za parę lat.

      • 0 0

      • Poczytaj o zanikach pradu w norwegii i szwecji

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane