• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Plan zabudowy centrum Gdyni od nowa. Ale taki sam

Michał Sielski
16 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Radni Gdyni przeciw poszerzeniu granic portu

Wojewódzki Sąd Administracyjny zgodził się z zarzutami dotyczącymi nowego planu zagospodarowania przestrzennego, który pozwalał na zabudowę prestiżowej działki należącej do Nauty. Dokument będzie więc trzeba przygotować od nowa, ale urzędnicy zapowiadają, że będzie identyczny - zmieni się tylko komentarz do niego.



Czy Gdynia potrzebuje zabudowy Śródmieścia?

14 października zapadł wyrok dotyczący zaskarżenia planu zagospodarowania przestrzennego dla części Śródmieścia Gdyni. Wojewódzki Sąd Administracyjny nie miał wątpliwości, że trzeba go unieważnić. Jego tworzenie zacznie się więc od nowa. A to oznacza kolejny poślizg w rozpoczęciu inwestycji w centrum Gdyni. Samo uchwalenie planu to co najmniej kilka miesięcy, potem będzie jeszcze publiczne wyłożenie i każdy będzie mógł złożyć swoje uwagi. Odbędzie się dyskusja publiczna, a na koniec dokument przyjmie Rada Miasta. Może to potrwać nawet rok.

Tymczasem już w przyszłym roku miały zacząć się inwestycje, dotyczące obszaru o powierzchni ok. 8,5 ha.

Czytaj więcej na: Plan dla terenów po Naucie już gotowy.

Miasto już w przyszłym roku chciało rozpocząć inwestycje w drogi, które miałyby rozwiązać kłopot dojazdu do przyszłych inwestycji. Sęk w tym, że teren pod projektowaną drogę nazwaną roboczo Nową Węglową był bardzo rozległy. Szeroka trasa połączy dwiema jezdniami - każda po dwa pasy ruchu - ul. Jerzego Waszyngtona zobacz na mapie Gdyni z ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni. Miejska autostrada, od których w większości miast się odchodzi, odetnie od śródmieścia kilka obiektów. Zmiany sprawią też, że zatrudniająca 80 osób firma Sword zostanie zrównana z ziemią.
Według koncepcji Jacka Droszcza tereny po Naucie mają być komplementarne z już istniejącą nadmorską zabudową. Według koncepcji Jacka Droszcza tereny po Naucie mają być komplementarne z już istniejącą nadmorską zabudową.

Protesty firm i wojewody

To właśnie przedstawiciele firmy Sword, a także hotelu Hotton, który straci część miejsc parkingowych, zaskarżyli uchwałę Rady Miasta Gdyni. Skargę złożył też wojewoda pomorski, do której przychylił się sąd. Skargi Sword i Hottona zostały zawieszone, więc niewykluczone, że powrócą, jeśli miasto wniesie skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Władze Gdyni chcą bowiem postawić na swoim, choć niekoniecznie przed sądem. Wolą opracować PZP jeszcze raz, twierdząc, że działają dla dobra miasta.

- Budowa nowych arterii ma przyspieszyć rozwój północnej części gdyńskiego śródmieścia, ale także wypchnąć z centrum ruch tranzytowy, zmierzający do i z portu oraz stoczni - podkreśla wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.
Czytaj też: Dwa wysokościowce zmienią krajobraz Gdyni

Nadmorskie centrum Gdyni ma się przesunąć w stronę portu i stoczni. Nadmorskie centrum Gdyni ma się przesunąć w stronę portu i stoczni.
Sama budowa drogi to koszt ok. 100 mln zł. Inwestycja zakłada przebudowę torowiska kolejowego na terenie Portu Gdynia. Przy ul. Nowej Węglowej i prowadzących do niej dojazdów zostaną wybudowane drogi rowerowe. Zaplanowano m.in. rozbudowę - przedłużenie - ul. Waszyngtona z dowiązaniem do istniejącego układu drogowego. Powstanie też ul. Nowa Władysława IV z połączeniem do ul. Nowej Węglowej. Budowa miała ruszyć już w przyszłym roku, ale nie ma na to szans, choć przedstawiciele Gdyni przekonują, że - mimo wyroku - plan się nie zmieni. Przynajmniej w jego zasadniczej części.

Będą zmiany, ale tylko teoretyczne

- Raczej nie wprowadzimy zmian w planie, ale uściślimy jego część opisową. Będzie więc to samo przeznaczenie nieruchomości, ale z dokładniejszym uwzględnieniem procedur i pełnym wyjaśnieniem ich zakresu - mówi Marek Karzyński, dyrektor Biura Planowania Przestrzennego Miasta Gdyni.
Przypomnijmy, że Nauta za 60 mln zł wykupiła w celu kontynuowania produkcji 14 ha zwolnionych przez Stocznię Gdynia. By sfinalizować transakcję, potrzebne były obligacje wyemitowane przez Agencję Rozwoju Przemysłu. Czas ich wykupu mija do końca roku, a do tego czasu na pewno żaden inwestor nie kupi "kota w worku", czyli terenów bez aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego, który po uchwaleniu praktycznie na pewno znowu zostanie oprotestowany.

Miejsca

Opinie (117) 1 zablokowana

  • Szanowny Panie Redaktorze, cóż Pan najlepszego napisał?

    Że zmieni się komentarz do uchwały? Komentarz to można napisać do treści uchwały ws. miejscowego planu albo do Pana artykułu. Jeżeli coś Rada Miasta może zmienić, to część tekstową uchwały ws. mpzp.
    Skargi zostały zawieszone, ale niewykluczone, że powrócą. Skarga to nie bumerang i nie wraca w magiczny sposób. Postępowania (nie skargi) zostały zawieszone z konkretnych powodów i postępowanie wynikające z tych skarg będzie podjęte w odpowiednich okolicznościach (które zależą od powodów zawieszenia).
    I jeszcze mały niuans - sąd nie unieważnił uchwały tylko stwierdził jej nieważność. Niby drobna różnica, ale zbić kubek, a stwierdzić zbicie kubka to nieco odmienne rzeczy...

    Tak, oczywiście że czepiam się! Bo przecież przeciętnemu czytelnikowi powyższe kwestie są obojętne. Ale dziennikarz powinien się przyłożyć do swojej roboty i wykazać się rzetelnością. Coraz rzadsza to sztuka...

    • 20 2

  • jak słyszę mądrości Stępy

    To mnie mdli

    • 32 4

  • Będzie pięknie ! (1)

    • 5 10

    • Horała już wszedł do pracy i minusuje.

      • 3 4

  • Kolejna kompromitacja pana Szczurka i jego urzędników !

    • 27 8

  • Nie ma co się podniecać . Zanim coś w Gdyni zbudują to potrwa lata świetlne ( patrz Polanka Redłowska). Przed każdymi wyborami wraca ten temat , podobnie jak w Gdańsku (zabudowa Wyspy Spichrzów) .Proponuję trochę luzu .Robić swoje i tylko tyle i aż tyle !

    • 17 3

  • "Budowa nowych arterii ma przyspieszyć rozwój północnej części gdyńskiego śródmieścia, ale także wypchnąć z centrum ruch tranzytowy, zmierzający do i z portu oraz stoczni"

    Niech ktos mi wytlumaczy jak budowa 4pasmowej arterii wypycha tranzyt? Bo jakos nie moge tego zrozumiec??

    • 15 2

  • Cóż, jeszcze miesiąc mam nadzieje Gdynianie jakoś wytrzymają z wojewoda :(

    nie ważne jak "człowiek" rozpoczyna ważne jak kończy :(( >mam nadzieje wszyscy będziemy to pamiętali !

    • 4 5

  • "zatrudniająca 80 osób firma Sword"

    chyba w Gdańsku, bo w Gdyni do pracy przychodzi 3 osoby i od czasu do czasu pojawia się prezes.

    Och manipulanci ? I jak to może byc dobrze jak wstawia się po koleżeńsku taka firmę, która od razu jest po to, aby przeszkadzać w rozwoju Gdyni.

    • 10 5

  • Stępa

    Chory umysl. Czas odejsc.

    • 16 2

  • Co można fajnego kupić w Gdyni? (3)

    ?

    • 6 0

    • bilet do pracy w Gdańsku

      • 7 4

    • najlepszym zakupem w Gdynii z pewnością będzie bilet do Gdańska (1)

      • 1 3

      • ten plusik

        mój masz tylko dlatego że się pomyliłam....oczywiście jest na odwrót....w Gdańsku jedyną fajną rzeczą jaką można kupić jest bilet do GDYNI !!!!!!!!!

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane