- 1 Remont "Słoneczka". Będzie nowy wystrój (40 opinii)
- 2 Masz interes? Zostaw kartkę (118 opinii)
- 3 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (259 opinii)
- 4 Reforma ortografii wymusi zmiany w miastach (187 opinii)
- 5 Od soboty spore utrudnienia na A1 (65 opinii)
- 6 Lody Miś były serwowane na ruinach zamku (107 opinii)
Po naszym artykule stworzył stronę do śledzenia ruchu tramwajów
Po naszym artykule, w którym informowaliśmy o pomyśle wydłużenia przystanków w celu przyspieszenia tramwajów, ze swoimi propozycjami na usprawnienie transportu publicznego w mieście odezwał się pan Marcin, motorniczy Gdańskich Tramwajów i Autobusów. Jego idee zainspirowały z kolei naszego czytelnika - pana Michała, który w ciągu jednej nocy stworzył prostą stronę, na której można w czasie rzeczywistym śledzić poruszające się po mieście tramwaje.
Na własny użytek stworzył wówczas prostą stronę, na której sprawdzał rozkłady i śledził ruch tramwajów na liniach, z których na co dzień korzystał.
Po przeczytaniu na Trojmiasto.pl artykułu przedstawiającego pomysły motorniczego GAiT na usprawnienie transportu publicznego postanowił działać. Z internetu pobrał dane udostępniane przez ZTM i na ich podstawie w ciągu zaledwie jednej nocy stworzył prostą wersję strony służącej do śledzenia bieżącego ruchu tramwajów.
- To bardzo surowa wersja, która wymaga jeszcze dopracowania - zastrzega pan Michał. - Przede wszystkim zainteresowała mnie kwestia przepustowości Huciska, wskazywanego przez pana motorniczego jako najbardziej newralgiczny - pod względem wydolności komunikacji - punkt w mieście. Dane rzeczywiście to potwierdzają. Na stronie można zobaczyć, jak tworzą się tam tramwajowe korki, ale najważniejsze jest to, że na podstawie tych danych można określić, jak ten problem rozwiązać.
Odfiltrowanie tramwajów od autobusów
Pan Michał wskazuje, że kluczową sprawą jest tzw. retencja danych, a więc zbieranie wszystkich informacji dotyczących transportu publicznego. Według niego na ich podstawie za pomocą programu statycznego lub sztucznej inteligencji można dokonać np. precyzyjnej analizy przyczyn tworzenia się korków tramwajowych w danym miejscu.
- Sama baza jest czytelna, ale też obarczona niewielkimi błędami np. przy geolokalizacji tramwajów, co powoduje, że strona może się zawieszać albo wskazywać, że tramwaj jedzie w poprzek torowiska. To wszystko to jednak drobne rzeczy, które można łatwo poprawić. Zdarzają się też pomyłki we wskazywaniu czasu przyjazdu tramwaju. Inny jest czas oczekiwany, a inny - rzeczywisty. Trochę czasu zajęło mi też odfiltrowanie tramwajów i autobusów, bo ZTM podaje o nich dane zbiorczo. Podobnie rzecz ma się w przypadku przystanków, bo ZTM podaje słupki przystankowe, a wiele przystanków ma po kilka takich słupków. To też ważna funkcja pod kątem ewentualnego korzystania ze strony przez podróżnych, by mogli sobie wybrać linię, z której najczęściej korzystają, albo zobaczyć, co na danym przystanku wyświetla tablica systemu informacji pasażerskiej.
Prace nad ulepszeniem strony trwają
Nasz czytelnik podkreśla, że wersja stworzonej przez niego strony jest bardzo wstępna i wymaga jeszcze wielu poprawek i ok. tygodnia pracy, by móc ją udostępnić pasażerom. Na razie działa tylko w wersji desktopowej.
- Dodatkowej pracy wymaga dopracowanie strony graficznej i np. animacji polegającej na przełączaniu widoku mapy ze statycznej na satelitarną. Pomijając już kwestie techniczne, to najważniejszą sprawą jest fakt, że takie dane w ogóle są i można z nich korzystać - dodaje pan Michał i zapewnia, że prace nad udoskonaleniem strony cały czas trwają.
Czytelnik: chętnie pomogę przy stronie o ruchu tramwajów (21 opinii)
Opinie (122) 10 zablokowanych
-
2021-03-01 08:10
Z jednej strony Pan Marcin i jedna noc a z drugiej Tristar za 150 mln zł (o ile pamietam)
Aplikacja Pana Marcina może być fajnym narzędziem i została wykonana relatywnie niewielkim nakładem. Z pewnością jest potrzebna i może autentycznie usprawnić przepustowość.
Z drugiej strony mamy Tristar z tego co pamietam kosztujący 150 mln zł do tego dochodzi centrum operacyjne z etatami - a afekt to skrócony czas przejazdu Gdańsk - Gdynia o 0,3 nanosekundy. Lepiej te pieniądze byłoby w pakować w zieleń i remonty dróg.- 9 3
-
2021-03-01 08:10
Podobna aplikacja istnieje już od jakiegoś czasu. Śledzi ruch autobusów i tramwajów ZKM Gdańsk. Często korzystam, działa bez zarzutu.
- 2 2
-
2021-03-01 08:12
Ogromny błąd. Stworzenie takiej strony powinno być pilotowane przez urzędników.
Trwałoby jakies kilka lat i kosztowałoby kilkaset tysięcy ale przy tym znajomi by zarobili. A tak cała para biurokracji poszła w gwizdek.
Kazik- 11 1
-
2021-03-01 08:14
No, ale przecież jest już coś takiego na info gait pl
- 1 2
-
2021-03-01 08:15
Projekt miasta kosztowałby 18 mln zł
Wynajął zakupu kosztownej infrastruktury i przede wszystkim stworzenia instytucji zatrudniającej z 30 osób, z dyrektorami, kierownikami i mnóstwem zbędnych papierów. Instytucji pod nazwa Gdańskie Centrum Operacyjne Komunikacji Miejskiej. Oczywiście własna siedziba.
Do tego doszłyby koszty utrzymania instytucji i konieczność opracowania przez okres 2 lat procedur biurokratycznych z pozostałymi miejskimi jednostkami.- 14 1
-
2021-03-01 08:17
Tak my Polacy jesteśmy najlepsi w śledzeniu i donoszeniu.
- 3 2
-
2021-03-01 08:18
To pokazuje ile taj naprawdę powinny kosztować systemy nadzoru.
Ciekawe kiedy ktoś zaproponuje system komputerowy urzędu , który po pierwsze umożliwi komunikację klienta z urzędem przez internet a z drugiej strony praca zdalna urzędników będzie naprawdę pracą a nie ściemnianiem.
- 13 1
-
2021-03-01 08:21
Panie programisto rob tak
dalej to za miskę ryżu będziesz pracował, taki produkt z analizą to 800 000 netto minimum ;)
- 6 1
-
2021-03-01 08:35
Aplikacja
Już jest taka aplikacja. MobileMpk. Są w niej rozkłady wielu miast. Jeśli zaś chodzi o Gdańsk to aplikacja pokazuje czy tramwaj lub autobus będzie na danym przystanku przed czasem lub opóźniony i minuty opóźnienia lub przyjazdu wcześniej.
- 1 2
-
2021-03-01 08:38
Przecież to nie strona tylko wypluł dostępne dane (2)
swoją drogą szacun, że mu to udostępnili, urzędasy nie chcą danych publicznych od tak dawać... Inna sprawa, że zaraz mu to skasują i zrobią przetarg na projekt za kilka baniek... a potem, w 2030, może ta strona powstanie...
- 3 2
-
2021-03-01 08:59
(1)
ztm udostępnia takie dane dla wszystkich, wystarczy sobie na ich stronę wejść.
- 3 0
-
2021-03-03 01:42
zrobienie takiej mapki jak "pana czytelnika"
to 20 linii kodu w pythonie
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.