- 1 Setki wniosków o wycinkę drzew (84 opinie)
- 2 Chciał zabić psa. Przejechał po nim autem (316 opinii)
- 3 Co z krzyżami w trójmiejskich urzędach? (1119 opinii)
- 4 Rozbiórka na terenie kupionym za 130 mln zł (255 opinii)
- 5 Ulica z Mostem Miłości do remontu. Będą odwierty w nawierzchni (45 opinii)
- 6 Zwężą ul. Morską. 9 miesięcy prac (134 opinie)
Po naszym artykule stworzył stronę do śledzenia ruchu tramwajów
Po naszym artykule, w którym informowaliśmy o pomyśle wydłużenia przystanków w celu przyspieszenia tramwajów, ze swoimi propozycjami na usprawnienie transportu publicznego w mieście odezwał się pan Marcin, motorniczy Gdańskich Tramwajów i Autobusów. Jego idee zainspirowały z kolei naszego czytelnika - pana Michała, który w ciągu jednej nocy stworzył prostą stronę, na której można w czasie rzeczywistym śledzić poruszające się po mieście tramwaje.
Na własny użytek stworzył wówczas prostą stronę, na której sprawdzał rozkłady i śledził ruch tramwajów na liniach, z których na co dzień korzystał.
Po przeczytaniu na Trojmiasto.pl artykułu przedstawiającego pomysły motorniczego GAiT na usprawnienie transportu publicznego postanowił działać. Z internetu pobrał dane udostępniane przez ZTM i na ich podstawie w ciągu zaledwie jednej nocy stworzył prostą wersję strony służącej do śledzenia bieżącego ruchu tramwajów.
- To bardzo surowa wersja, która wymaga jeszcze dopracowania - zastrzega pan Michał. - Przede wszystkim zainteresowała mnie kwestia przepustowości Huciska, wskazywanego przez pana motorniczego jako najbardziej newralgiczny - pod względem wydolności komunikacji - punkt w mieście. Dane rzeczywiście to potwierdzają. Na stronie można zobaczyć, jak tworzą się tam tramwajowe korki, ale najważniejsze jest to, że na podstawie tych danych można określić, jak ten problem rozwiązać.
Odfiltrowanie tramwajów od autobusów
Pan Michał wskazuje, że kluczową sprawą jest tzw. retencja danych, a więc zbieranie wszystkich informacji dotyczących transportu publicznego. Według niego na ich podstawie za pomocą programu statycznego lub sztucznej inteligencji można dokonać np. precyzyjnej analizy przyczyn tworzenia się korków tramwajowych w danym miejscu.
- Sama baza jest czytelna, ale też obarczona niewielkimi błędami np. przy geolokalizacji tramwajów, co powoduje, że strona może się zawieszać albo wskazywać, że tramwaj jedzie w poprzek torowiska. To wszystko to jednak drobne rzeczy, które można łatwo poprawić. Zdarzają się też pomyłki we wskazywaniu czasu przyjazdu tramwaju. Inny jest czas oczekiwany, a inny - rzeczywisty. Trochę czasu zajęło mi też odfiltrowanie tramwajów i autobusów, bo ZTM podaje o nich dane zbiorczo. Podobnie rzecz ma się w przypadku przystanków, bo ZTM podaje słupki przystankowe, a wiele przystanków ma po kilka takich słupków. To też ważna funkcja pod kątem ewentualnego korzystania ze strony przez podróżnych, by mogli sobie wybrać linię, z której najczęściej korzystają, albo zobaczyć, co na danym przystanku wyświetla tablica systemu informacji pasażerskiej.
Prace nad ulepszeniem strony trwają
Nasz czytelnik podkreśla, że wersja stworzonej przez niego strony jest bardzo wstępna i wymaga jeszcze wielu poprawek i ok. tygodnia pracy, by móc ją udostępnić pasażerom. Na razie działa tylko w wersji desktopowej.
- Dodatkowej pracy wymaga dopracowanie strony graficznej i np. animacji polegającej na przełączaniu widoku mapy ze statycznej na satelitarną. Pomijając już kwestie techniczne, to najważniejszą sprawą jest fakt, że takie dane w ogóle są i można z nich korzystać - dodaje pan Michał i zapewnia, że prace nad udoskonaleniem strony cały czas trwają.
Czytelnik: chętnie pomogę przy stronie o ruchu tramwajów (21 opinii)
Opinie (122) 10 zablokowanych
-
2021-03-01 07:37
Gdyby to był projekt miasta to kosztowałby z 2 miliony (1)
Taki społecznik to rozumiem.. Szacun.
- 20 7
-
2021-03-01 08:03
Dwa miliony za prosty frontend? Dwa miliony, a nawet sporo więcej, to mógł kosztować cały backend generujący te dane, a nie prosta mapka wyświetlająca je.
- 1 3
-
2021-03-01 07:37
To się dostanie, oczywiście niezasłużenie, naszym wlodarzom
- 0 4
-
2021-03-01 07:40
a ja mam inne pytanie
Dlaczego Pan Marcin, dlaczego Pan Michał? Przecież Ci kreatywni ludzie mają nazwiska. Ich działania pokazują, że stać ich na wiele. A w redakcjach (trojmiasto się tu nie wyróżnia) panuje moda na ucinanie nazwisk, gdy ktoś nie jest przedstawicielem jakiejś firmy. Słabe to.
- 13 2
-
2021-03-01 07:41
Prośba (2)
Może pochylił by się Pan na rozpracowaniu zmian motorniczych na trasie ? Tak by była jak najbliżej zajezdni . Kiedyś wszystkie linie przejeżdżające przy zajezdni miały tam zmianę . Dziś cudowny program ( nad którym nie potrafią zapanować ) robi zmiany na Świętokrzyskiej , Przeróbce , Jelitkowo itd. W nocy nie mamy czym dojechać więc jedziemy prywatnym autem a potem godz powrotu po auto . Pozdrawiam
- 6 3
-
2021-03-01 08:03
Autobusy nocne (1)
A motorowy słyszał o autobusach nocnych? Macie też autobusy służbowe.
- 1 1
-
2021-03-01 08:23
i one pewnie podjeżdżają po każdego pod sam dom/klatkę i oczywiście o każdej porze.... w sumie są jak taxi na zamówienie... widać że nie wiesz o czym piszesz
- 2 0
-
2021-03-01 07:41
po co to robić jak już sa aplikacje pookazujące i autobusy i tramwaje
w czasie rzeczywistym
- 8 3
-
2021-03-01 07:49
Widzę, powtarza się historia z Mevo
Aplikacja NB za bańkę była gorsza niż amatorska darmowa strona, która dodatkowo miała wiele ciekawych statystyk.
- 10 2
-
2021-03-01 07:59
wielu pisze, a nie widzi
Wielu pisze a nie widzi różnicy między tą aplikacją a innymi :)
Tutaj autor skupia się bardziej na przedstawieniu w którym miejscu następują opóźnienia lub w którym miejscu nadrabiany jest czas.
Fakt istnieją już takie aplikacje, ale dotyczą one głównie pokazania w którym miejscu aktualnie znajduje się pojazd GAIT.- 11 2
-
2021-03-01 08:00
Wini
Cristalbus pokazuje takie dane od dawana... i to bez błędów w stylu "jazda obok torowiska". Żadna nowość...
- 4 7
-
2021-03-01 08:02
Łał!!!Amerykę odkrył już Kolumb !!!
- 2 2
-
2021-03-01 08:05
Niech twórcy systemu Tristar zatrudnią pana Michała (2)
Może załata ten ich badziewiasty worek bez dna, który zamiast działać pochłania tylko pieniądze.
- 12 3
-
2021-03-01 09:20
A jak myślisz, skąd są dane których używa pan Michał? (1)
Zaskoczę cię - właśnie z tristara
- 1 1
-
2021-03-01 09:35
Wystawienie API które zwraca śmietnik informacji to nie jest żadna filozofia. Oracowanie danych, wyfiltrowanie ich i przedstawienie w czytelny sposób dla użytkownika już wymaga trochę umiejętności. Zwrotkę z bazy każdy zrobi.
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.