• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po naszym artykule stworzył stronę do śledzenia ruchu tramwajów

Maciej Korolczuk
1 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Pan Michał stronę stworzył w zaledwie kilka godzin. Jak zapewnia - będzie nad nią pracował, by mogli z niej korzystać pasażerowie i nasi czytelnicy. Pan Michał stronę stworzył w zaledwie kilka godzin. Jak zapewnia - będzie nad nią pracował, by mogli z niej korzystać pasażerowie i nasi czytelnicy.

Po naszym artykule, w którym informowaliśmy o pomyśle wydłużenia przystanków w celu przyspieszenia tramwajów, ze swoimi propozycjami na usprawnienie transportu publicznego w mieście odezwał się pan Marcin, motorniczy Gdańskich Tramwajów i Autobusów. Jego idee zainspirowały z kolei naszego czytelnika - pana Michała, który w ciągu jednej nocy stworzył prostą stronę, na której można w czasie rzeczywistym śledzić poruszające się po mieście tramwaje.



Czy korzystasz z aplikacji mobilnych poświęconych komunikacji miejskiej?

Pan Michał ma 40 lat, jest programistą i mieszka w pobliżu pętli Łostowice-Świętokrzyska. Przed pandemią regularnie korzystał z komunikacji miejskiej, dojeżdżając do pracy tramwajem.

Na własny użytek stworzył wówczas prostą stronę, na której sprawdzał rozkłady i śledził ruch tramwajów na liniach, z których na co dzień korzystał.

Po przeczytaniu na Trojmiasto.pl artykułu przedstawiającego pomysły motorniczego GAiT na usprawnienie transportu publicznego postanowił działać. Z internetu pobrał dane udostępniane przez ZTM i na ich podstawie w ciągu zaledwie jednej nocy stworzył prostą wersję strony służącej do śledzenia bieżącego ruchu tramwajów.

Na stronie można śledzić poruszające się tramwaje. Na stronie można śledzić poruszające się tramwaje.
- To bardzo surowa wersja, która wymaga jeszcze dopracowania - zastrzega pan Michał. - Przede wszystkim zainteresowała mnie kwestia przepustowości Huciska, wskazywanego przez pana motorniczego jako najbardziej newralgiczny - pod względem wydolności komunikacji - punkt w mieście. Dane rzeczywiście to potwierdzają. Na stronie można zobaczyć, jak tworzą się tam tramwajowe korki, ale najważniejsze jest to, że na podstawie tych danych można określić, jak ten problem rozwiązać.

Odfiltrowanie tramwajów od autobusów



Pan Michał wskazuje, że kluczową sprawą jest tzw. retencja danych, a więc zbieranie wszystkich informacji dotyczących transportu publicznego. Według niego na ich podstawie za pomocą programu statycznego lub sztucznej inteligencji można dokonać np. precyzyjnej analizy przyczyn tworzenia się korków tramwajowych w danym miejscu.

- Sama baza jest czytelna, ale też obarczona niewielkimi błędami np. przy geolokalizacji tramwajów, co powoduje, że strona może się zawieszać albo wskazywać, że tramwaj jedzie w poprzek torowiska. To wszystko to jednak drobne rzeczy, które można łatwo poprawić. Zdarzają się też pomyłki we wskazywaniu czasu przyjazdu tramwaju. Inny jest czas oczekiwany, a inny - rzeczywisty. Trochę czasu zajęło mi też odfiltrowanie tramwajów i autobusów, bo ZTM podaje o nich dane zbiorczo. Podobnie rzecz ma się w przypadku przystanków, bo ZTM podaje słupki przystankowe, a wiele przystanków ma po kilka takich słupków. To też ważna funkcja pod kątem ewentualnego korzystania ze strony przez podróżnych, by mogli sobie wybrać linię, z której najczęściej korzystają, albo zobaczyć, co na danym przystanku wyświetla tablica systemu informacji pasażerskiej.

Prace nad ulepszeniem strony trwają



Nasz czytelnik podkreśla, że wersja stworzonej przez niego strony jest bardzo wstępna i wymaga jeszcze wielu poprawek i ok. tygodnia pracy, by móc ją udostępnić pasażerom. Na razie działa tylko w wersji desktopowej.

- Dodatkowej pracy wymaga dopracowanie strony graficznej i np. animacji polegającej na przełączaniu widoku mapy ze statycznej na satelitarną. Pomijając już kwestie techniczne, to najważniejszą sprawą jest fakt, że takie dane w ogóle są i można z nich korzystać - dodaje pan Michał i zapewnia, że prace nad udoskonaleniem strony cały czas trwają.

Czytelnik: chętnie pomogę przy stronie o ruchu tramwajów (21 opinii)

Z chęcią pomogę twórcy strony w kwestiach graficznych. Jestem z zawodu projektantem graficznym. Pracuję dla instytucji kultury. Wszystko probono oczywiście :)
Z chęcią pomogę twórcy strony w kwestiach graficznych. Jestem z zawodu projektantem graficznym. Pracuję dla instytucji kultury. Wszystko probono oczywiście :)

Opinie (122) 10 zablokowanych

  • (3)

    Czy na stronie uwzględnią też awarie i postoje tych wiecznie psujących się smoków?

    • 19 71

    • Psują się praktycznie tylko nowe PESY - 30 letnie Dortmundy są zdecydowanie mniej awaryjne :) (1)

      • 8 8

      • Pesy się nie mogą psuć - są nasz , polskie. Siejesz tu jakaś wroga propagandę.

        • 5 3

    • oczywiście, informuje też o liczbie zajętych miejsc siedzących

      • 4 0

  • Czemu? (14)

    Takie rzeczy robi obywatel? I to za free

    • 229 17

    • Nic nie musi

      Gait takie coś ma od 9 lat i jest dostępne dla wszystkich

      • 39 1

    • on tylko wykorzystał otwarte dane i nadał im szatę graficzną, tą samą funkcjonalność masz np. w aplikacji myBUS na telefon i wielu innych...

      • 20 0

    • bo każda wolnorynkowa inicjatywa jest lepsza niż państwowy socjalizm (3)

      • 20 4

      • Powiem więcej Państwo i Socjalizm w skrócie PiS :) (1)

        • 4 7

        • cze Kartofel z PO Patologia antyObywatelska

          • 4 0

      • Szczególnie, kiedy jak w każdej "kapitalistycznej" gospodarce państwo sponsoruje prywatne firmy.

        • 1 0

    • przypadek ? nie sadze...

      • 1 0

    • umiesz czytać?

      Dane udostępnia ZTM

      • 5 0

    • gdyby to zrobil samorzad kosztowałoby zapewne pare milionow (1)

      • 15 4

      • Samorzad nic nie musi robic bo to juz jest zrobione. Czytaj ze zrozumieniem albo niech ci ktos z domownikow czyta na glos.

        • 7 3

    • Przecież to już jest od dawna (1)

      • 3 3

      • gdzie? daj linka

        • 2 3

    • Brawo.

      Są jeszcze ludzie, dla których celem istnienia nie jest wyłącznie "kasa".

      • 5 1

    • Co najmniej kilkudziesięciu motorniczych i kierowców

      na takie systemy stworzone na własne potrzeby, tj. do obrony przed pomówieniami o bycie przyspieszonym itp.

      • 0 0

  • Od ponad 18 miesięcy jest cristalbus (14)

    Nic innowacyjnego i odkrywczego nie zrobił czytelnik. Chyba od półtorej roku jest strona cristalbus.pl gdzie można śledzić autobusy i tramwaje.

    • 72 19

    • (8)

      Nie wiem od kiedy, ale jest info.gait.pl

      • 13 0

      • (1)

        Od 9 lat

        • 8 1

        • To już od 9 lat?

          Jak ten czas szybko leci

          • 1 0

      • nieresponsywne powolne drewno

        • 4 2

      • (4)

        info.gait.pl pokazuje tylko autobusy i tramwaje GAiT. Czyli linii takich jak 122 czy 256 nie ma w ogóle, a np. na 132 są tylko niektóre autobusy bo część kursów obsługuje prywatny przewoźnik.

        • 10 0

        • To korzystaj z cristalbus, tam jest wszystko.

          • 10 1

        • (1)

          No i dobrze, po co wiejskie linie ma pokazywać

          • 1 9

          • Jesteś z jakiegoś "lepszego sortu", że tak piszesz?

            • 0 0

        • ZTM

          Jest też strona ztm. gda. pl gdzie można zobaczyć rozkład wszystkich autobusów i tramwajów obsługiwanych przez ztm

          • 1 2

    • Cristalbus.pl też jest prywatną inicjatywą miłośników.

      • 9 2

    • Mariuszu, ogarnij się!

      Nie "półtorej roku"! Półtora roku! Nie mówisz przecież "ta rok" tylko "ten rok".

      • 16 0

    • @mariusz

      A nie łatwiej napisać cos sensownego na temat)

      • 4 0

    • I bardzo dobrze ze powstają nowe aplikacje (1)

      Cristalbus się skończył z chwilą, kiedy to obrazili jednego z przewoźników z Lublina, zmieniając nazwę na "xd knur". To bardzo szczeniackie zachowanie autorów zapoczątkowało jego upadek!

      • 1 9

      • Widziałeś to, czy może sugerujesz się jakimś screenem?

        Jeśli to drugie to jesteś baran, bo każdy dla swojej przeglądarki może podmienić dane ;)

        • 5 0

  • I co dalej? Ano nic, projekt uwalą gdy się nie (3)

    podzieli wpływami ( on mała część, oni duża część) z pewną kastą.

    • 9 21

    • (2)

      Jaki projekt? Masz Cristalbus, masz info.gait.pl i masz Pana Michala, ktory o tym nie wiedzial i wymyslil kolo na nowo, a portal Trojmiasto zrobil z tego artykul :D

      • 2 1

      • (1)

        a probowales kiedys uzyc tego info gait pl na telefonie?

        • 2 0

        • Używam myBusa od sam nie wiem ilu lat...

          • 1 0

  • Nic nowego (1)

    Od 9 lat można śledzić i sprawdzać rozkłady pojazdy Gaitu w aplikacji MyBus Online czy info gait pl.
    Jest też cristalbus, który pokazuje dane odjazdów z całego Trójmiasta oraz pojazdy linii gdańskich na mapie.

    • 50 5

    • Wazne, ze mozna bylo z tego zrobic artykul.

      • 4 1

  • Aplikacja

    Już od dawna jest taka aplikacja buslive.
    Nic nowego nie wymyślił. Korzystam od dawna

    • 30 6

  • Pod koniec każdego miesiąca powinno być (3)

    podsumowanie awarii i opóźnień aby jasno i przejrzyście uwidocznić wszystkim w jakim stanie jest Ztm

    • 24 2

    • wszystko ładnie, pięknie, ale... (2)

      awarie - z tą kwestią to do GAiT,
      opóźnienia - (najczęściej) do ćwoków w blachosmrodach blokujących ruch i niewydolności Huciska,
      ZTM to jedynie organizuje transport i wywiesza rozkłady

      • 5 2

      • (1)

        to zepsuty tabor GAiT i slaba logistyka ZTM blokuja ruch i powoduja niewydolnosc Hucika panie w rajstopkach z lajkry.

        • 2 2

        • Tak, tak, wszyscy tylko nie kierowcy...

          Ale jak miasto chce likwidować zatoki żeby poprawić jakość komunikacji, to nagle krzyk kierowców słychać...

          • 0 0

  • Zwykły człowiek jest w stanie zrobić więcej niż cała armia urzędniczego betonu (3)

    • 70 17

    • (2)

      No nie jest. "Urzędniczy beton" poinstalował urządzenia lokalizacyjne w pojazdach, zebrał wszystko do jednej bazy danych, sparsował i wrzucił na API. "Zwykły człowiek" tylko pobrał te dane z wygodnego API i umieścił na stronie, ale jasne, zrobił o tyyyyyyle więcej...

      Brak słów.

      • 23 1

      • zrobił za darmo (1)

        a nie za fefset milionów, jak firmy miejskie czy państwowe

        • 2 3

        • Nie za darmo, tylko za grube miliony, które zapłacili przewoźnicy.

          A pobrać dane z gotowego API i wyświetlić na mapie potrafi gimnazjalista :)

          • 3 3

  • (2)

    Panie Michale, brakuje w artykule linu do repozytorium. Myślę, że wielu programistów chętnie się dołączy i pomoże w pracy :)

    • 21 6

    • Miasto Gdańsk to publikuje w otwartych danych (1)

      https://www.gdansk.pl/otwarte-dane

      • 3 3

      • Repozytorium

        Zgadza się, ale nie jest to link do repozytorium projektu stworzonego przez Pana Michała.

        • 0 0

  • Po co jest zkm, ztm i GAIT? (2)

    Bo potrzeba duuuuzo miejsc w radach nadzorczych tych spółek komunalnych

    • 16 12

    • Nie odróżniasz

      • 1 1

    • a no po to

      żeby było więcej związków zawodowych..

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane