- 1 Setki wniosków o wycinkę drzew (84 opinie)
- 2 Chciał zabić psa. Przejechał po nim autem (316 opinii)
- 3 Co z krzyżami w trójmiejskich urzędach? (1119 opinii)
- 4 Rozbiórka na terenie kupionym za 130 mln zł (255 opinii)
- 5 Ulica z Mostem Miłości do remontu. Będą odwierty w nawierzchni (45 opinii)
- 6 Zwężą ul. Morską. 9 miesięcy prac (134 opinie)
Po naszym artykule stworzył stronę do śledzenia ruchu tramwajów
Po naszym artykule, w którym informowaliśmy o pomyśle wydłużenia przystanków w celu przyspieszenia tramwajów, ze swoimi propozycjami na usprawnienie transportu publicznego w mieście odezwał się pan Marcin, motorniczy Gdańskich Tramwajów i Autobusów. Jego idee zainspirowały z kolei naszego czytelnika - pana Michała, który w ciągu jednej nocy stworzył prostą stronę, na której można w czasie rzeczywistym śledzić poruszające się po mieście tramwaje.
Na własny użytek stworzył wówczas prostą stronę, na której sprawdzał rozkłady i śledził ruch tramwajów na liniach, z których na co dzień korzystał.
Po przeczytaniu na Trojmiasto.pl artykułu przedstawiającego pomysły motorniczego GAiT na usprawnienie transportu publicznego postanowił działać. Z internetu pobrał dane udostępniane przez ZTM i na ich podstawie w ciągu zaledwie jednej nocy stworzył prostą wersję strony służącej do śledzenia bieżącego ruchu tramwajów.
- To bardzo surowa wersja, która wymaga jeszcze dopracowania - zastrzega pan Michał. - Przede wszystkim zainteresowała mnie kwestia przepustowości Huciska, wskazywanego przez pana motorniczego jako najbardziej newralgiczny - pod względem wydolności komunikacji - punkt w mieście. Dane rzeczywiście to potwierdzają. Na stronie można zobaczyć, jak tworzą się tam tramwajowe korki, ale najważniejsze jest to, że na podstawie tych danych można określić, jak ten problem rozwiązać.
Odfiltrowanie tramwajów od autobusów
Pan Michał wskazuje, że kluczową sprawą jest tzw. retencja danych, a więc zbieranie wszystkich informacji dotyczących transportu publicznego. Według niego na ich podstawie za pomocą programu statycznego lub sztucznej inteligencji można dokonać np. precyzyjnej analizy przyczyn tworzenia się korków tramwajowych w danym miejscu.
- Sama baza jest czytelna, ale też obarczona niewielkimi błędami np. przy geolokalizacji tramwajów, co powoduje, że strona może się zawieszać albo wskazywać, że tramwaj jedzie w poprzek torowiska. To wszystko to jednak drobne rzeczy, które można łatwo poprawić. Zdarzają się też pomyłki we wskazywaniu czasu przyjazdu tramwaju. Inny jest czas oczekiwany, a inny - rzeczywisty. Trochę czasu zajęło mi też odfiltrowanie tramwajów i autobusów, bo ZTM podaje o nich dane zbiorczo. Podobnie rzecz ma się w przypadku przystanków, bo ZTM podaje słupki przystankowe, a wiele przystanków ma po kilka takich słupków. To też ważna funkcja pod kątem ewentualnego korzystania ze strony przez podróżnych, by mogli sobie wybrać linię, z której najczęściej korzystają, albo zobaczyć, co na danym przystanku wyświetla tablica systemu informacji pasażerskiej.
Prace nad ulepszeniem strony trwają
Nasz czytelnik podkreśla, że wersja stworzonej przez niego strony jest bardzo wstępna i wymaga jeszcze wielu poprawek i ok. tygodnia pracy, by móc ją udostępnić pasażerom. Na razie działa tylko w wersji desktopowej.
- Dodatkowej pracy wymaga dopracowanie strony graficznej i np. animacji polegającej na przełączaniu widoku mapy ze statycznej na satelitarną. Pomijając już kwestie techniczne, to najważniejszą sprawą jest fakt, że takie dane w ogóle są i można z nich korzystać - dodaje pan Michał i zapewnia, że prace nad udoskonaleniem strony cały czas trwają.
Czytelnik: chętnie pomogę przy stronie o ruchu tramwajów (21 opinii)
Opinie (122) 10 zablokowanych
-
2021-03-01 21:29
Bardzo fajna i prosta. Może utworzyć taką oficjalną stronę?
Kosztorys utworzenia takiej strony przez UM Gdańsk:
1. Nadzór urzędu - 300 000zł
2. Koordynator projektu 200 000 zł
3. Sprawdzenie pod kątem funkcjonalności 200 000 zł
4. Projekt i wykonanie strony www: 20 000 zł
5. Zatwierdzenie przez urzędnika miejskiego funkcjonalności 150 000zł
6. Gaża dla prezydenta i zastępcy za ich ciężką pracę nad tym projektem po 100 000zł
7. Konserwacja systemu (miesięcznie) 50 000 zł
8. Sprawdzenie pod kątem emisji CO2, rodo, hodo, dodo 300 000 zł
9. Utworzenia spółki i rady nadzorczej tak aby urzędnicy UM mieli następne koryto z którego mogliby ciągnąć kasę.
Kwoty powyższe to oczywiście gaże różnych urzędników.
I wtedy wszyscy będą zadowoleni.- 9 0
-
2021-03-02 09:00
Gościu
Szacun
- 0 0
-
2021-03-03 03:15
A wiecie.
- 0 0
-
2021-03-03 03:20
A wiecie...
że w dzisiejszych czasach programista junior zarabia mniej niż motorniczy? na dobrą pensję mogą liczyć tylko seniorzy. Pan Michał "mam problemy z odseparowaniem autobusów od tramwajów" nawet na juniora się nie nadaje.
- 1 0
-
2023-09-04 17:07
No tak...
A potem jest płacz dlaczego wprowadza się sztuczną inteligencję zamiast człowieka... człowiek to leń, kombinator i wszystko mu za trudne do zrobienia...
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.