• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po serii wypadków będą zmiany na Obwodnicy Trójmiasta?

Maciej Naskręt
26 czerwca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Obwodnica Trójmiasta w rejonie Borkowa. Obwodnica Trójmiasta w rejonie Borkowa.

Nie ma tygodnia bez wypadków na Obwodnicy Trójmiasta. Droga ekspresowa pęka w szwach - na wybranych odcinkach porusza się do 60 tys. pojazdów na dobę. Drogowcy przyznają, że obwodnica jeszcze nie spędza im snu z powiek, ale analizują wprowadzenie zmian, które wymuszą na kierowcach ostrożniejszą jazdę. Chodzi o ograniczenia prędkości do 100 km/h i wprowadzenie pasów awaryjnych kosztem trzeciego pasa na wybranych odcinkach.



Zdarza się, że trzeba wstrzymać ruch na obu jezdniach Obwodnicy Trójmiasta. Zdarza się, że trzeba wstrzymać ruch na obu jezdniach Obwodnicy Trójmiasta.
Obwodnica Trójmiasta jest u kresu przepustowości. Drogą porusza się każdej doby nawet 60 tys. samochodów na odcinku miedzy Karczemkami a Matarnią i ok. 50 tys. na gdyńskim fragmencie. Trójmiejska ekspresówka jest w czołówce najbardziej obciążonych ruchem dróg w Polsce. Wyprzedzają ją jednak m.in. autostrada A4 (odc. Kraków - Katowice, 70 tys. aut) i wyjątkowo zakorkowana droga ekspresowa (S86) między Zagłębiem Dąbrowskim i Śląskiem (ponad 100 tys. pojazdów na dobę). Z tym że ta ostatnia, posiada trzy pasy ruchu.

Duża liczba wypadków

Co gorsza, przy tak dużym natężeniu ruchu dochodzi do wielu zdarzeń drogowych. Kierowcy, którzy korzystają z drogi przekonują, że nie ma dnia, by nie dochodziło do poważniejszego incydentu. Chociażby we wtorek rano, kiedy zderzyły się w sumie cztery pojazdy, o czym informowaliśmy w naszym Raporcie Drogowym. To jednak wystarczyło, by sparaliżować ruch na ponad dwie godziny.

Skutki kwietniowego wypadku na Obwodnicy Trójmiasta. Skutki kwietniowego wypadku na Obwodnicy Trójmiasta.
Co gorsza, zdarzają się na obwodnicy wypadki śmiertelne. W kwietniową noc rozpędzony kierowca w volkswagenie golfie wjechał w ciężarówkę obsługi drogowej. Korki po tego typu zdarzeniach występują nie tylko na jezdni, na której wystąpiły utrudnienia, ale także na przeciwnej nitce. To głównie z powodu zainteresowania pozostałych uczestników ruchu akcją ratowniczą.

Czytaj także: Kontrole prędkości na obwodnicy to fikcja.

To sprawia, że drogowcy zaczynają intensywnie rozważać, co zmienić na Obwodnicy Trójmiasta.

- Analizujemy korektę oznakowania pionowego i poziomego, tak by poprawić przede wszystkim bezpieczeństwo uczestników ruchu. Rozważamy wprowadzenie dwóch zmian. Pierwsza obejmuje wprowadzenie na wybranych odcinkach ograniczenia prędkości do 100 km/h. Druga zmiana obejmuje wytyczenie pasów awaryjnych - mówi Robert Marszałek, dyrektor gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Drogowcy doskonale wiedzą, że kierowcy za wspomniane pomysły będą ich sekować, ale jak tłumaczą: - Przy wprowadzaniu zakazu wyprzedzania dla ciężarówek w minionej dekadzie też spotkaliśmy się z oporem ze strony kierowców. Obecnie nikt tego rozwiązania nie neguje. Podobnie powinno być w sprawie przyszłych, ewentualnych zmian - dodaje Marszałek.

Jak oceniasz propozycje drogowców dotyczące zmian na obwodnicy?

Ograniczenia prędkości do 100 km/h

Pierwszy pomysł drogowców z gdańskiego oddziału GDDKiA - ograniczenie prędkości do 100 km/h - dotyczy głównie gdyńskiego odcinka Obwodnicy Trójmiasta. Obecnie można tam jechać - z drobnymi wyjątkami - niemal cały czas 120 km/h.

Wprowadzenie ograniczenia ma nie tylko uspokoić i tym samym upłynnić ruch, ale też ograniczyć wypadki i kolizje spowodowane najechaniem pojazdu na tył samochodu poprzedzającego.

Wszystkiemu będą się przyglądać policjanci z drogówki, bowiem bez ich działania powstaje duże prawdopodobieństwo, że ograniczenia nie będą przestrzegane - kierowcy w ogóle nie zdejmą nogi z gazu.

Wyznaczenie pasów awaryjnych

Drogowcy biorą także pod uwagę zabieg kosmetyczny na drodze ekspresowej, jak wyznaczenie pasów awaryjnych. Nie ma jednak szans, by zostały one dobudowane na całej długości.

Według drogowców pas awaryjny miałyby się pojawić kosztem trzeciego pasa ruchu, który pojawia się najczęściej przed wzniesieniami. Oznaczałoby to, że prawy pas ruchu, tzw. wolny, stałby się pasem awaryjnym, na którym w razie usterki lub trudnych warunków zimowych mógłby zatrzymać się pojazd ciężarowy. Do dyspozycji pozostałych kierowców byłyby wtedy jeszcze dwa pasy ruchu.

Obwodnica Metropolitalna - alternatywa dla Obwodnicy Trójmiasta. Obwodnica Metropolitalna - alternatywa dla Obwodnicy Trójmiasta.
Na budowę kolejnych pasów obwodnicy nie ma szans

Część osób uważa, że Obwodnicę Trójmiasta należy nieustannie rozbudowywać - wykonywać trzeci, czwarty, a może nawet piąty pas - a projekty Obwodnicy Metropolitalnej, czyli Obwodnicy Trójmiasta Bis, należy włożyć głęboko do szuflady. Dlaczego? Ma to zapobiec suburbanizacji aglomeracji trójmiejskiej - nadmiernemu wyludnianiu się centrum miasta i rozbudowie jego przedmieść.

Projektanci, którzy wytyczali przebieg Obwodnicy Metropolitalnej, są jednak innego zdania. Uważają, że suburbanizacja trwa już od lat 90, a rozbudowa Obwodnicy Trójmiasta jedynie odsunie problemy komunikacyjne związane z korkami, i to tylko na kilka lat. Ponadto poszerzenie drogi nie rozwiąże w najmniejszym stopniu problemów związanych ze zdarzeniami drogowymi, które korkują na kilkadziesiąt minut drogę ekspresową. W razie wypadku i tak będą blokowane pasy, co będzie skutkowało zatorami.

Stąd projektanci stoją za wariantem budowy alternatywy - właśnie Obwodnicy Metropolitalnej, którą bez przeszkód ominiemy zakorkowany odcinek "starej" obwodnicy. Nowa droga będzie rozpoczynać się w węźle Chwaszczyno na drodze ekspresowej S6 - tzw. Trasie Kaszubskiej. Koniec trasy podłączony zostanie do węzła Straszyn - skrzyżowania S6 Obwodnicy Trójmiasta i S7 Południowej Obwodnicy Gdańska.

Miejsca

Opinie (527) 2 zablokowane

  • zakazac ruch poj.ciezarowym

    od piatku godz.22 do niedzieli 22 zakaz ruchu pojazdow powyzej 3ton ciezaru. takze w swieta tak jak jest za nasza granica.

    • 3 2

  • Droga kaszubska i basta

    Nie ma innej dobrej alternatywy na poprawę sytuacji na obwodnicy. Niech nawet nie kombinują.

    • 2 1

  • (1)

    Dokładnie jest tak jak piszesz. Proponuję postawić ograniczenie do 50-ciu! Wtedy myśląc tokiem drogowców, skutki wypadków będą jeszcze łagodniejsze. Napiszcie lepiej jakie były przyczyny tych wypadków ZAGAPIENIE, ROZMOWA PRZEZ TELEFON, OGLĄDANIE INNEGO WYPADKU CZY JAZDA 150 km/h? Wtedy będziecie mieli odpowiedź na czy trzeba się skupić. Na pewno nie na ograniczeniu prędkości.

    • 6 4

    • argumentów nie wysunąłeś

      jazda 150 na godzinę jest jednak jedną z przyczyn dotkliwości skutków wypadków jeśli już się takie zdarzą. Płynności ruchu ani przepustowości korytarzy drogowych to nie poprawia - stąd sens wprowadzania i egzekwowania ograniczeń prędkości, a i progów spowalniających w wielu punktach sieci drogowej miasta.

      • 1 1

  • trzeba spjrzeć prawdzie w oczy (4)

    Obwodnica zachodnia już pełni rolę drogi miejskiej o statusie drogi ekspresowej. Szczególnie widać to między węzła mi Gdańsk Południowy do końca obwodnicy w Chylonii, czyli prawie na całej jej długości. Nawet budowa pięciu pasów ( co zresztą pochłonęłoby tyle samo pieniędzy ile budowa nowej drogi nie rozwiąże problemów. Zatem obwodnica metropolitalna jest niezbędna. Po pierwsze rozdzieli ona ruch tranzytowy od ruchu miejskiego, po drugie stanie się alternatywą w ruchu półmnoc południe wschód zachód., po trzecie dobrą droga dojazdową dla mieszkańców pasa od Żukowa do Gdańska, którzy teraz zmuszą się telepać drogami zbudowanymi za czasów Kaisera Wilusia. Spórzcie na wielkie aglomeracje w Europie one mają tzw. koncentryczne ringi dwa trzy a nawet cztery . Tak jest w Paryżu, Berlinie, Madrycie Rzymie. Dlaczego nie zrobić tak w Gdańsku. Poza tym po aktywowaniu północnej osi wschód zachód wrośnie znaczenie trazytowe siódemki i szóstki

    • 4 3

    • A umiesz tę hipotezę uzasadnić? (2)

      "Nawet budowa pięciu pasów ( co zresztą pochłonęłoby tyle samo pieniędzy ile budowa nowej drogi nie rozwiąże problemów.... "
      Bo jakoś nie ufam demagogom....

      • 2 3

      • Albowiem, Panie Klaun, wąskim gardłem są zjazdy, a nie pasy. (1)

        • 0 0

        • wąskim gardłem jest wyobraźnia

          której elementem jest uznawanie, że samochód jest głównym lub co gorsza jedynym sposobem zaspokajania potrzeby mobilności w mieście.

          • 1 1

    • tak ALE - tylko jesli powstanie droga na Lebork bodaj (w bok)

      bo inaczej tranzyt i tak bedzie pchał sie obowdnica (obecną), z prostego powodu - nikt nie będzie nadkładał wielu kilometrów, tylko po to by znaleźć się w tym samym punkcie

      bo dodatkowe kilometry to dodatkowe koszty

      • 3 0

  • jak debile sie dolaczaja do ruchu na obwodnicy z predkoscia 40 km/h (1)

    to powodzenia

    • 9 2

    • Na każdego takiego debila przypada 10 takich, którzy tam jadą 5 razy szybciej.

      • 1 0

  • GDDKiA

    Teraz pewnie będą twierdzić że nie można, bo inwestycja unijna, bla, bla, bla.
    Trzeba było użyć mózgu gdy był na to czas.

    • 3 0

  • pięć

    Pięć godzin trwa usunięcie zepsutego lub uszkodzenego w wypadku samochodu ciężarowego.!!!!!!!
    To wystarczy, aby utworzył się korek i nowy wypadek.....

    • 3 0

  • (2)

    Nie widzę sensu Obwodnicy Metropolitalnej. Kto będzie nią jeździł ? Kto zamiast jechać prosto obecną obwodnicą, będzie specjalnie jechał dookoła Obwodnicą Metropolitalną ? Wg mnie nikt.

    • 6 2

    • kaszubi (1)

      • 1 2

      • a ilu Kaszubów jedzie z Żukowa do Straszyna ? Jadą głównie do Gdańska albo do Gdyni

        • 6 0

  • okolice auchan (1)

    Przykład okolice auchan droga ma po 3 pasy ruchu i dojazdy boczne i problem korków i wypadków tam nie istnieje. Barany tylko myślą że znaki poprawią bezpieczeństwo

    • 8 3

    • To się nazywa "Węzeł Karczemki" i kosztowało kupę kasy.

      • 2 1

  • obwodnica

    nic, poza wymianą oleju w głowach niektórych kierowców nie poprawi bezpieczeństwa.

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane