• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po serii wypadków będą zmiany na Obwodnicy Trójmiasta?

Maciej Naskręt
26 czerwca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Obwodnica Trójmiasta w rejonie Borkowa. Obwodnica Trójmiasta w rejonie Borkowa.

Nie ma tygodnia bez wypadków na Obwodnicy Trójmiasta. Droga ekspresowa pęka w szwach - na wybranych odcinkach porusza się do 60 tys. pojazdów na dobę. Drogowcy przyznają, że obwodnica jeszcze nie spędza im snu z powiek, ale analizują wprowadzenie zmian, które wymuszą na kierowcach ostrożniejszą jazdę. Chodzi o ograniczenia prędkości do 100 km/h i wprowadzenie pasów awaryjnych kosztem trzeciego pasa na wybranych odcinkach.



Zdarza się, że trzeba wstrzymać ruch na obu jezdniach Obwodnicy Trójmiasta. Zdarza się, że trzeba wstrzymać ruch na obu jezdniach Obwodnicy Trójmiasta.
Obwodnica Trójmiasta jest u kresu przepustowości. Drogą porusza się każdej doby nawet 60 tys. samochodów na odcinku miedzy Karczemkami a Matarnią i ok. 50 tys. na gdyńskim fragmencie. Trójmiejska ekspresówka jest w czołówce najbardziej obciążonych ruchem dróg w Polsce. Wyprzedzają ją jednak m.in. autostrada A4 (odc. Kraków - Katowice, 70 tys. aut) i wyjątkowo zakorkowana droga ekspresowa (S86) między Zagłębiem Dąbrowskim i Śląskiem (ponad 100 tys. pojazdów na dobę). Z tym że ta ostatnia, posiada trzy pasy ruchu.

Duża liczba wypadków

Co gorsza, przy tak dużym natężeniu ruchu dochodzi do wielu zdarzeń drogowych. Kierowcy, którzy korzystają z drogi przekonują, że nie ma dnia, by nie dochodziło do poważniejszego incydentu. Chociażby we wtorek rano, kiedy zderzyły się w sumie cztery pojazdy, o czym informowaliśmy w naszym Raporcie Drogowym. To jednak wystarczyło, by sparaliżować ruch na ponad dwie godziny.

Skutki kwietniowego wypadku na Obwodnicy Trójmiasta. Skutki kwietniowego wypadku na Obwodnicy Trójmiasta.
Co gorsza, zdarzają się na obwodnicy wypadki śmiertelne. W kwietniową noc rozpędzony kierowca w volkswagenie golfie wjechał w ciężarówkę obsługi drogowej. Korki po tego typu zdarzeniach występują nie tylko na jezdni, na której wystąpiły utrudnienia, ale także na przeciwnej nitce. To głównie z powodu zainteresowania pozostałych uczestników ruchu akcją ratowniczą.

Czytaj także: Kontrole prędkości na obwodnicy to fikcja.

To sprawia, że drogowcy zaczynają intensywnie rozważać, co zmienić na Obwodnicy Trójmiasta.

- Analizujemy korektę oznakowania pionowego i poziomego, tak by poprawić przede wszystkim bezpieczeństwo uczestników ruchu. Rozważamy wprowadzenie dwóch zmian. Pierwsza obejmuje wprowadzenie na wybranych odcinkach ograniczenia prędkości do 100 km/h. Druga zmiana obejmuje wytyczenie pasów awaryjnych - mówi Robert Marszałek, dyrektor gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Drogowcy doskonale wiedzą, że kierowcy za wspomniane pomysły będą ich sekować, ale jak tłumaczą: - Przy wprowadzaniu zakazu wyprzedzania dla ciężarówek w minionej dekadzie też spotkaliśmy się z oporem ze strony kierowców. Obecnie nikt tego rozwiązania nie neguje. Podobnie powinno być w sprawie przyszłych, ewentualnych zmian - dodaje Marszałek.

Jak oceniasz propozycje drogowców dotyczące zmian na obwodnicy?

Ograniczenia prędkości do 100 km/h

Pierwszy pomysł drogowców z gdańskiego oddziału GDDKiA - ograniczenie prędkości do 100 km/h - dotyczy głównie gdyńskiego odcinka Obwodnicy Trójmiasta. Obecnie można tam jechać - z drobnymi wyjątkami - niemal cały czas 120 km/h.

Wprowadzenie ograniczenia ma nie tylko uspokoić i tym samym upłynnić ruch, ale też ograniczyć wypadki i kolizje spowodowane najechaniem pojazdu na tył samochodu poprzedzającego.

Wszystkiemu będą się przyglądać policjanci z drogówki, bowiem bez ich działania powstaje duże prawdopodobieństwo, że ograniczenia nie będą przestrzegane - kierowcy w ogóle nie zdejmą nogi z gazu.

Wyznaczenie pasów awaryjnych

Drogowcy biorą także pod uwagę zabieg kosmetyczny na drodze ekspresowej, jak wyznaczenie pasów awaryjnych. Nie ma jednak szans, by zostały one dobudowane na całej długości.

Według drogowców pas awaryjny miałyby się pojawić kosztem trzeciego pasa ruchu, który pojawia się najczęściej przed wzniesieniami. Oznaczałoby to, że prawy pas ruchu, tzw. wolny, stałby się pasem awaryjnym, na którym w razie usterki lub trudnych warunków zimowych mógłby zatrzymać się pojazd ciężarowy. Do dyspozycji pozostałych kierowców byłyby wtedy jeszcze dwa pasy ruchu.

Obwodnica Metropolitalna - alternatywa dla Obwodnicy Trójmiasta. Obwodnica Metropolitalna - alternatywa dla Obwodnicy Trójmiasta.
Na budowę kolejnych pasów obwodnicy nie ma szans

Część osób uważa, że Obwodnicę Trójmiasta należy nieustannie rozbudowywać - wykonywać trzeci, czwarty, a może nawet piąty pas - a projekty Obwodnicy Metropolitalnej, czyli Obwodnicy Trójmiasta Bis, należy włożyć głęboko do szuflady. Dlaczego? Ma to zapobiec suburbanizacji aglomeracji trójmiejskiej - nadmiernemu wyludnianiu się centrum miasta i rozbudowie jego przedmieść.

Projektanci, którzy wytyczali przebieg Obwodnicy Metropolitalnej, są jednak innego zdania. Uważają, że suburbanizacja trwa już od lat 90, a rozbudowa Obwodnicy Trójmiasta jedynie odsunie problemy komunikacyjne związane z korkami, i to tylko na kilka lat. Ponadto poszerzenie drogi nie rozwiąże w najmniejszym stopniu problemów związanych ze zdarzeniami drogowymi, które korkują na kilkadziesiąt minut drogę ekspresową. W razie wypadku i tak będą blokowane pasy, co będzie skutkowało zatorami.

Stąd projektanci stoją za wariantem budowy alternatywy - właśnie Obwodnicy Metropolitalnej, którą bez przeszkód ominiemy zakorkowany odcinek "starej" obwodnicy. Nowa droga będzie rozpoczynać się w węźle Chwaszczyno na drodze ekspresowej S6 - tzw. Trasie Kaszubskiej. Koniec trasy podłączony zostanie do węzła Straszyn - skrzyżowania S6 Obwodnicy Trójmiasta i S7 Południowej Obwodnicy Gdańska.

Miejsca

Opinie (527) 2 zablokowane

  • Bardzo dobrze, 120 to za dużo na taki ruch (4)

    A biorąc debili co jeżdzą 140-160 km/h może coś pomoże

    • 8 11

    • a ty czym jezdzisz? siecento? ze tak zazdroscisz? (1)

      • 7 5

      • Odezwał się pewnie właściciel Audi Q 7 czy ileś tam,o ilorazie inteligencji poniżej IQ 7.

        • 6 3

    • jak ograniczą do 100 to bedą jeździć 120-140 twoim zdaniem?

      • 1 0

    • Sam jesteś debil .......

      • 2 2

  • Znów chodzi o grabienie kierowców (1)

    120 to nie jest jakaś zawrotna szybkość, którą trzeba ograniczyć, debile i tak jadą 160 i więcej. Dziura w budżecie to najlepiej ograniczyć prędkość i karać o przekroczenie o 2 km, zgodnie z wytycznymi podsłuchanego Sienkiewicza. I taki ktoś mówi innym o przestrzeganiu prawa.

    • 7 8

    • Nikt cię do niczego nie "zmusza", poza twoim własnym ciśnieniem na zapierniczanie. Nie musisz "zarabiać" mandatów.

      • 1 1

  • Ograniczenia prędkości się nie srawdzą (1)

    Po pierwsze: jedynym ograniczeniem jakie powinni wprowadzić to zakaz wjazdu na obowodnicę w godzinach szczytu pojazdów wolnobieżnych tj. dżwigów i minimalna prędkość to 80 km/h. Codziennie korzystam z obowodnicy i niejednokrotnie widziałem dźwig jadący 40 km/h a za nim ze 20 ciężarówek, które nie mogą wyprzedzać, przez co wszyscy pchają się na lewy pas, a za dżwigiem 2 km dalej już wszyscy hamują do zera i tworzy się korek.
    Po drugie: prędkość 120 km/h jest jak najbardziej dozwolona i bezpieczna, wystarczy przy dużym natężeniu ruchu zachować bezpieczny odstęp, taki gdzie w sytuacji nagłego hamowania nie najedziemy na tył auta poprzedzającego. Takich zdarzeń na obwodnicy jest najwięcej, więc nie ograniczenia prędkości ale apel do kierujących ograniczy wypadki.
    Pamiętajmy: patrzmy w lusterka, jeśli jedziemy lewym pasem, za nami auto to w miarę możliwości zjedźmy na prawy, a do tych szybszych apel - widzimy Was w lusterku, zjedziemy na prawy jak najszybciej się tylko da, trochę cierpliwości.
    Pozdrawiam

    • 11 3

    • Dwa cytaty:

      "Droga ekspresowa jest drogą publiczną, przeznaczoną wyłącznie do ruchu pojazdów samochodowych. Oznacza to, że nie mogą z niej korzystać pojazdy wolnobieżne, rowery i motorowery, ciągniki rolnicze oraz pojazdy zaprzęgowe."

      "Pojazd wolnobieżny to pojazd silnikowy, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 25 km/h, z wyłączeniem ciągników rolniczych."

      Pomysł dobry, ale a) już zastosowany i b) nietrafny, bo 40 km/h to nie "pojazd wolnobieżny"

      • 0 0

  • cala prawda (2)

    Prawda jest brutalna. .. nikt z piszących tu nie jeździ zgodnie z literą prawa i to my sami jesteśmy sobie winni... albo wleczemy sie lewym pasem, albo grzejemy 150 kmh, albo siedzimy komus na d*pie i rzucamy mięsem pod nosem...zacznijmy zmiany od siebie

    • 5 3

    • oj oj, ksiadz czy jaki adam, ze tak poucza? (1)

      • 2 4

      • nie pouczam..stwierdzam fakt ze mną na czele

        • 4 4

  • najtańszym rozwiązaniem jest wysłąnie 6 patroli

    które w czasie zmianowym ale 24h na dobę będą patrolowały obwodnicę, zmniejszanie prędkości do 100 km/h jest skrajną głupotą bo poprawni kierowcy pojadą 100 na godzinę ale debile nadal będą fruwali po 180 km/h

    trzeba zająć się właśnie tymi debilami a nie ograniczać prędkość do 100km/h

    ale musimy też pamiętać że żyjemy w kraju gdzie wszystkie nieuki i barany trafiają na stanowiska urzędnicze i potem mamy takie a nie inne decyzje

    • 4 3

  • no tak..

    Jacyż durni i tępi są Niemcy, Amerykanie, Włosi, Francuzi, Belgowie, Brytyjczycy etc.
    Przecież dwa pasy ruchu w każdą stronę to całkowicie wystarczające.
    A jak nie starcza to należy zbudować nową drogę a nie poszerzać starej.
    Gdybyż oni mieli, takich doświadczonych w wieloletniej analizie ruchu drogowego projektantów jak mamy my... Polacy.
    Co z tego, że natężenie ruchu w aglomeracjach Zachodu w latach 60 i 70 ubiegłego wieku, kiedy to nasi dzielni projektanci walili jeszcze kupy w tetrowe pieluchy, było takie jak u nas dzisiaj i od tego czasu podlega analizom, modelowaniu etc.
    Przecież nasi wiedzą lepiej, albo..... ktoś im każe wiedzieć lepiej.
    Bo przecież jak będzie wypadek, to samochody zawrócą i pojadą nową drogą..
    Jak rzeka wiosną czyni przełomy i tworzy nowe koryto tak i samochody będą poruszać się niczym rzeczna fala.
    Ja bym raczej zastanawiał się kto jest właścicielem owych cennych gruntów, na których owa MetroPOlitalna obwodnica przebiegnie.

    • 9 0

  • zakaz wyprzedzania dla ciężarówek to mit...

    zakaz wyprzedzania dla ciężarówek to mit... i wie to każdy, kto porusza się po obwodnicy... to samo będzie z w/w zmianami...

    • 4 0

  • obniżyć do 90 będzie

    jeszcze bardziej zakorkowana

    • 3 3

  • obwodnica (2)

    Wcześniej czy później należy dołóżyć trzeci(3) pas.Ci co projektowali i budowali
    obwodnice powinni budować drogi w gdzieś na zapadłym siole.

    • 3 4

    • (1)

      Kiedy budowano Obwodnicę w całym Trójmieście było pewnie tyle aut co teraz na jednym osiedlu i nikt nie przewidywał takiego rozwoju motoryzacji.

      • 7 1

      • dokłądnie - na tamte czasy to było COŚ

        • 3 1

  • Rozwiązaniem jest dobudowanie trzeciego pasa, a nie durne zmniejszanie dopuszczalnej prędkości, której i tak nikt nie przestrzega.

    • 2 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane