• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Politechnika tłumaczy, dlaczego nie chce tramwaju

ms
4 stycznia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 

Dlaczego tramwaj nie powinien jechać przez kampus - argumenty Politechniki Gdańskiej


Władze Politechniki Gdańskiej postanowiły wytłumaczyć, dlaczego nie zgadzają się na poprowadzenie trasy tramwajowej przez teren swojego kampusu. - To kwestia bardzo czułej aparatury badawczej, której nie można przenieść w inne miejsce - argumentuje rektor PG, prof. Jacek Namieśnik.



Przekonują cię argumenty PG?

O przebiegu nowej trasy tramwajowej w Gdańsku, łączącej południe miasta, Morenę i Wrzeszcz pisaliśmy wielokrotnie, ostatnio w listopadzie. Dokładny przebieg trasy nie jest jeszcze ustalony na 100 proc., ale największe kontrowersje budzi ostatni odcinek, przed "wpięciem" w al. Grunwaldzką.

Pisaliśmy o tym szczegółowo w artykule Dwa warianty budowy Nowej Politechnicznej.

Wiadomo natomiast, że niezależnie od tego, czy tramwaj wjedzie na al. Grunwaldzką przez ul. Do Studzienki, czy przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, na pewno nie pojedzie najkrótszą drogą - przez ulicę Siedlicką. Powód? Nie zgodziły się na to władze Politechniki Gdańskiej, do której należy ta ulica.
W tzw. decyzji środowiskowej dla budowy ul. Nowej Politechnicznej i trasy tramwajowej pod uwagę brane są tylko dwa warianty, które różnią się przebiegiem w pobliżu al. Grunwaldzkiej. W tzw. decyzji środowiskowej dla budowy ul. Nowej Politechnicznej i trasy tramwajowej pod uwagę brane są tylko dwa warianty, które różnią się przebiegiem w pobliżu al. Grunwaldzkiej.

O argumentach przemawiających za takim stanowiskiem rektor, prof. Jacek Namieśnik, i pracownicy naukowi uczelni opowiadają w materiale filmowym.

Oto racje, które zdaniem PG przemawiają za poprowadzeniem tramwaju inną trasą niż przez ul. Siedlicką:

  1. W ostatnich latach ta przebiegająca przez kampus Politechniki Gdańskiej ulica zmieniła swój charakter. Pojawił się kompleks, w którym mieści się Centrum Nanotechnologii B, nowe oblicze zyskał także Wydział Mechaniczny.
  2. W obu budynkach zainstalowano bardzo cenną aparaturę kontrolno-pomiarową, dzięki której naukowcy mogą prowadzić specjalistyczne badania, dotyczące m.in. nowoczesnych implantów.
  3. Przejeżdżające tuż obok tramwaje zakłócałyby pracę aparatury, nie tylko za sprawą wstrząsów, które można zminimalizować, ale przede wszystkim prądu stałego, którym zasilana jest tramwajowa sieć trakcyjna - nawet jeśli prąd stały powoduje mniej zakłóceń, niż prąd zmienny, którego wpływ na aparaturę prezentowany jest na filmie.
ms

Opinie (282)

  • (20)

    Ulica Siedlicka należy do Politechniki Gdańskiej i to oni decydują czy puścić tam tramwaj czy nie. PG zdecydowała, że tramwaju w tym miejscu nie będzie z bardzo ważnych i racjonalnych powodów. Na wasze nieszczęście żadne internetowe trolle nie zmienią stanowiska uczelni.

    • 218 65

    • (6)

      Zapłacą za to mieszkańcy Gdańska koszty innego przebiegu będą o kilkanaście lub kilkadziesiąt milionów wyższe (wariant do Studzienki) podobnie jak koszty eksploatacji lini na następne kilkadziesiąt lat.

      • 17 4

      • (5)

        skoro tak bardzo Ci zależy na kosztach to tramwaj na Wyspiańskiego byłby znacznie tańszy niż pchanie go pod dworzec we Wrzeszczu - tam też mieszkańcy za to zapłacą.

        • 3 5

        • Tylko przez Klonową! (1)

          Ale na Wyspiańskiego nie masz dworca kolejowego! A chodzi o to żeby była przesiadka z tramwajów na pociągi.

          • 4 0

          • To zbuduj tramwaj pd dworzec Gdańsk Oliwa. odległość od pętli w Oliwie do dworca Gdańsk Oliwa jest większa niż odległość od Klonowej do dworca Gdańsk Wrzeszcz

            • 0 0

        • Skoro o kosztach mowa,to w czym będzie lepszy tramwaj od busa? Tam nie ma aż takiego ruchu.

          Wystarczy ten autobus puścić trasa planowanego torowiska,gdzie byłby buspas. 5 milionów się należy za konsultacje.

          • 3 1

        • (1)

          Proszę z daleka od Wyspiańskiego. Dla mnie to wariant znacznie droższy: budynki tu stojące runą, a ewentualne odszkodowanie nie pokryje nawet w 10 % kredytu mieszkaniowego wziętego na 30 lat. Poza tym to bardzo wąska ulica.

          • 4 3

          • a Do Studzienki jest niby szeroka?

            • 4 0

    • Hoho Hoho moja Zocho (Amelko)

      Nie z***** się tylko z tego powodu

      • 0 0

    • amelka... (5)

      amelka widać, że jesteś umysłowo niedorozwinięta i nie pracujesz tylko żerujesz na programie 500 + jak pieprzony nierób bo gdybyś pracowała i korzystała z tramwajów do przemieszczania się to byś zrozumiała, że tramwaje są potrzebne

      • 2 11

      • coś ci się stało ?? (4)

        miałeś dzisiaj słaby seks, czy inna przykrość cię spotkała ? że takimi epitetami rzucasz ?? każdy może mieć swoje zdanie, a jeśli teren nie należy do miasta, to właściciel na chyba coś do powiedzenia - czasy komuny już minęły, a pislam jeszcze nie jest powszechnie wprowadzony, więc prawa własności jeszcze są szanowane

        • 4 2

        • (1)

          zobaczymy co bedziesz miał do powiedzenia, jak przez Twój ogródek będą chcieli zrobic drogę, zrobia a potem możesz iść do sądu

          • 0 2

          • to nie jest prywatna wlasnosc rektora

            tylko panstwowa uczelnia.

            • 1 0

        • (1)

          Zapominasz tylko o tym, że Politechnika to nie jest prywatny folwark, tylko instytucja publiczna, finansowana z budżetu państwa i mająca spełniać misję społeczną.

          To trochę zmienia punkt widzenia...

          • 2 4

          • Miske publiczna zwiazana z ksztalceniem i badaniami

            a to sie kloci jak widac na filmie z tramwajami :)

            No chyba ze wg Ciebie jednak powinna sie zajac tramwajami, a badania zrobisz za naukowcow z PG samodzielnie ....

            • 2 1

    • Prawda (4)

      Chcialbym sie dowiedziec, kto sie podpisal pod decyzja oddania Siedlickiej uczelni...

      Na pewno jest jakich dokument i na pewno ktos sie tam podpisal imieniem i nazwiskiem.

      Dlaczego nikt nie pyta o to? Trojmiasto? Dlaczego nie ma konrtopinii (albo popierajacej opinii) przedstawiciela jakiejs firmy zajmujacej sie budowa torowisk czy tramwajow. Przeciez czasy sie zmieniaja i tu nie beda jezdzic stare Konstale.

      Mowmy o faktach, a nie przerzucanie sie opiniami bez pokrycia. Jak Namiesnik publikuje jakiekolwiek prace naukowe to tez bez powolania sie na zrodla?

      To, co pokazuja na filmiku udowadnia, ze te laboratoria juz teraz sa do kitu. Skoro jeden skaczacy czlowiek tak silnie zaburza wyniki, co bedzie z wynikami, gdy na korytarzu bedzie 20 osob chodzic? Albo jak bedzie koncert w kwadratowej. Zalosnie niski poziom dyskusji od ludzi, ktorzy powinni miec nawyk mowic tylko o faktach.

      • 26 11

      • Ulica Siedlicka jest wewnętrzną ulicą Uczelni. Zatem miastu wara od tego terenu.

        • 0 3

      • Paweł Adamowicz (1)

        http://bip.gdansk.pl/urzad-miejski/informacja-publiczna?archiwum=rw
        nr 322411 z 2016-12-12

        • 1 3

        • nie na temat

          • 0 1

      • ulica

        A ja slyszalam ,że to ulice nasze :)

        • 4 2

    • oj tam oj tam,

      szybki ZRID i ulica należy do miasta

      • 16 8

  • ich droga, to mogą się nie zgodzić na tramwaj i nie podawać żadnej przyczyny, takie mają prawo

    • 2 1

  • Jasne! (7)

    Co oni tam mają, tunel czasoprzestrzeni? Niech już nie sciemniaja. Chodzi wyłącznie o wygodnictwo personelu PG.

    • 147 151

    • Jeżeli laboratoria zbudowano i wyposażono za unijne pienìądze to przenieść ich nie można. (1)

      Co w tym trudnego do zrozumienia?

      • 19 9

      • mozna wyjsc z ue.

        polexit

        • 0 0

    • Nawet czarną dziurę mają co im inteligencję z mózgów zasysa (2)

      Całe to pg jest warte mniej niż jeden przystanek tramwajowy o całej linii nie wspominając. Co oni takiego mądrego tam robią? Jakieś badania za nie wiadomo jakie pieniądze a gdzie efekty? Może tym się pochwalcie - co dla przeciętnego gdańszczanina dobrego robicie? Jakie praktyczne zastosowanie jest dla waszych badań w życiu zwykłego człowieka?

      Linia tramwajowa na pewno miała by dużo większy wpływ na jakość naszego życia niż ta banda ściemniaczy pseudo naukowców co to robią bezsensowne eksperymenty i publikują bezsensowne wyniki.

      • 2 10

      • A proszę bardzo (1)

        Wydział Chemii - współpraca z firmami farmakologicznymi (Polskimi) w celu opracowywania tańszych zamienników leków
        Wydział Inżynierii Lądowej - ekspertyzy dla budownictwa (np hali Oliwii)
        Wydział ETI - tu musiałbym napisać ze 2 strony
        Wydział EiA - cała Energa się tu kształci, jeden z nielicznych ośrodków w Polsce posiadający własne laboratorium zwarciowe.
        WYdział ZiE - jedne z lepszych studiów MBA w Polsce

        A teraz powiedz misiu co Ty robisz dla przeciętnego gdańszczanina i zwykłego człowieka? Hmm?

        • 10 2

        • jako radny wybieram nazwy ulic

          • 1 3

    • jeszcze jak by wywaliś tych studentów z polibudy to dopiero by się pracowało na uczelni

      • 18 1

    • było trzeba budować co najmniej 10 lat temu jak Siedlicka była jeszcze normalną, przejezdną ulicą, nie było tego centrum nanotechnologii itp.
      ulica i tak była do remontu i mozna bylo robić wszystko. a w 2009 chyba PG zamknelo dla ruchu Siedlicką i zaczęły się zmiany, których efekt mamy dzisiaj.

      • 22 1

  • jeszcze nie dawno przez teren politechniki normalnie jeździły samochody, nie przeszkadzało i korków nie było.. zycie się toczyło,,, dlaczego zatem nie dla tramwaju ? byłby idealny,,, głw. dla studentów i pracowników - wysiadaliby pod sam gmach uczelni..

    • 4 1

  • (27)

    W tej kwestii powinni wypowiadać się bezstronni biegli. Może problem leży w jakości stosowanych przez PG urządzeń.

    • 124 175

    • (23)

      A może nie, żadne urządzenia nie wykażą prawidłowych pomiarów jeżeli warunki ich przeprowadzania nie są idealne.

      • 19 9

      • Jakim cudem tramwaj na Siedlickej to smierc rozwoju nauki (6)

        ale tramwaj skrecajacy w BGW z DS (~100m) juz nie przeszkadza?

        Drugie pytanie:
        Czy technologicznie nie ma sposobu na zbudowanie tramwaju w taki sposob, aby wyeliminowac wstrzasy? Przypominam, ze pierwszy budynek nanotechnologii (przy Gmachu Glownym) byl budowany w specjalnej technologii, aby wyeliminowac wstrzasy z Grunwaldzkiej (ktora jest dalej niz GPW bedzie on nowego nudynku nanotechnologii).

        Dlatego to tlumaczenie wydaje sie byc jednak pokretne. Szczegolnie, ze koszt tramwju przez Siedlicka jest duzo mniejszy niz w przypadku DS. Te pieniadze mozna wydac na to, aby zbudowac to w duzo lepszej i przyjazniejszej technologii.

        Dlaczego nie wypowiada sie zaden profesor od budowy nowoczesnych torowisk tylko profesor chemii. Niezaleznie jak dobrym specjalista nie jest, to tramwje nie sa jego specjalnoscia.

        • 23 9

        • teee a gdyby ktos chcial puscic tramwaj przez srodek twojego podworka (1)

          to co?
          Siedlicka to wlasnosc pg, remontowana niedawno za kase pg i ich prawo zarzadzac wlasnym mieniem a takim szczkaczom nic do tego :)
          A wypowiada się profesor chemii bo został wybrany w tym roku akademickim rektorem pg, czyli szefem wszystkich szefów :)

          • 2 1

          • pg ma wlasna kase?

            a skad?

            kto go wybral bo ja nie glosowalem na niego.

            • 0 0

        • Oni nie chca tramwaju na BGW tylko na Do Studzienki. Miasto chce BGW.

          • 0 1

        • jest rektorem i to on powinien zabierać głos (2)

          oddalone o kilkadziesiąt metrów torowisko jest mniejszym problemem, niż takie biegnące tuż za ścianą. Amplituda drgań maleje wraz z odległością.

          • 20 5

          • (1)

            i zdaje się, że nie jest to wprost proporcjonalne?

            • 0 0

            • maleje z kwadratem odległości

              • 1 0

      • (7)

        Nie da się osiągnąć ideału.

        • 13 8

        • (5)

          Przy wstrząsach i drganiach, które powodują tramwaje tym bardziej nie

          • 16 7

          • (4)

            I tak tramwaje nie będą jeździły, bo ciągle się psują.

            • 13 6

            • (3)

              To niech się psują z dala od pg :)

              • 18 2

              • Od dzić każdy student musi chdzić w kapciach bo sie wstrzasy robią (2)

                na uniwerku maja laboratorium na ktory zajmyja zie hologramami cały sprzęt leży na kilkutonowym stole bo drgania są tam nie mile widziane( cześć zajeć/operacni jest robiona w nocy jak ruch samochodowy i tramwaje idą spać) a tu mi pokazują mikroskop gdzie ktoś tupnie i obraz jest nijaki, zakazać poruszać się studentom po kampusie bo wyniki pomiarów są nie dokładne

                • 8 15

              • pomiary

                No to może bardziej łopatologicznie trzeba tłumaczyć bo niektórzy widzę nie koniecznie "rozumią" co to jest np prąd stały/zmienny i naturę fal elektromagnetycznych,

                albo wypadało by powtórzyć sobie z podstawówki o ile ktoś był system miar i wag, ajak ktoś był na jakichś studiach technicznych to może nawet zdążył się pouczyć o warunkach przeprowadzania eksperymentu, ....

                no ale to trzeba było by poczytać sobie, a żeby poczytać to wypadało by umieć czytać, a potem jeszcze umieć znaleźć interesujące informacje...

                • 0 0

              • Tomaszu, jesteś idiotą.

                • 8 3

        • Ideał sięgnął bruku...

          • 5 0

      • (6)

        Amelka przed efektami prądu stałego można zrobic ekranowanie , przed wstrząsami tez można sie zabezpieczyć. A ideałów nie ma.. Poprostu PG nie chce narażać sie na koszta skoro mogą miastu pokazac środkowy palec to to robią. Koniec kropka

        • 35 7

        • A dlaczego mieliby się narazić na koszta? W imię czego? Jak wytłumaczyliby wydatki przed ministerstwem? (3)

          Że robią przysłlugę miastu?

          • 12 4

          • chodzi o parking, bo takie jest obecnie główne zastosowanie tej ulicy:) (2)

            • 9 17

            • oj chyba dawno kolegi tam nie było

              bo farmazony pitoli

              • 5 1

            • kolego, teraz to żeś głupotę powiedział

              • 12 4

        • my na UG na Sobieskiego mieliśmy NMR-a, który wariował przy każdym autobusie i większym samochodzie, popieram zdanie Politechniki w tej kwestii

          • 14 3

        • Probowac mozna wszystko robic tylko zawsze ktos

          musi za to zaplacic... I jak w tym konkretnym przypadku....

          • 1 0

      • zakaz wstępu na kampus

        dla zespołów Metalu
        bo wszystko drga
        że wytrzymać nie można

        • 10 2

    • biegli (2)

      Nie po to z naszych podatkow zatrudniano bieglych z polski i m.in. Usa przy stawianiu tej aparatury, gdzie ich opinia zablokowala budowe choćby miejsc parkingowych przed budynkiem nanotechnologii, żeby teraz prowadzić tam trakcje ktora skroci czas na trasie o 2 minuty bo januszom spieszno.

      • 28 5

      • (1)

        nie Januszom spieszno tylko jak jesteś studentem to wysiadasz na uczelni a nie jak teraz opierdzielasz po podwórkach co by se drogę skrócić

        • 5 6

        • A niby studenci to kto, jak nie głupawi, głośni Janusze januszyzmu lubiący grila?

          • 6 3

  • ale Po co?? (3)

    Dlaczego ma tam iść linia tramwajowa?
    A to że ktoś wymyślił prze Boh. Getta to już chyba mocno jakiegoś urzędnika pogięło.
    Do Studzienki też bez sensu.
    Ta linia nie jest tam do niczego potrzebna - bo autobusy dają radę - a tramwaj tylko spowoduje korki. Durny pomysł z tym tramwajem w tym miejscu.

    • 23 10

    • autobusy dają radę (1)

      Zwłaszcza te 162 non stop opóźnione w korkach o 30 min.
      Kolejny co bredzi bez znajomości sytuacji.

      • 0 1

      • 162???

        cos ci sie dzielnice pomylily ;)

        • 0 1

    • po co?

      Masz rację - po co?

      • 3 2

  • zamiast tramwaju puścić autobusy (3)

    na tramwaj nie ma tu miejsca i jest za stromo

    • 9 5

    • Bo autobusy o 7:30 nie stoją w korkach (2)

      na Wilanowskiej czy jaśkowej...

      • 2 2

      • nie znasz nawet tamtych ulic a zabierasz głos

        Wileńska idzie z Moreny.

        • 1 0

      • tramwaj bez wydzielonego torowiska nie będzie stał w korkach?

        co gorsza, ze względu na trudny teren i brak konserwacji torów będzie łatwo o awarię

        • 1 1

  • Bzdura Panowie Profesorowie (1)

    Drgania można wykonać a pole elektromagnetyczne ekranować. To wyłącznie kwestia kosztów i pytanie, czy się opłaci.
    Jak się trochę pomyśli, to można nawet tą cenną aparaturę wewnątrz jeżdżącego tramwaju zainstalować.

    • 13 13

    • Można również poprowadzić tramwaj w sensowny sposób. BTW, dojazd z Przymorza/Zaspy do PG tramwajem to jaja po prostu. Skrzyżowanie Grunwaldzkiej z Do Studzienki i Wyspiańskiego powinno być również skrzyżowaniem z tramwajem - z tym że nie tylko w kierunku Moreny, ale i w kierunku placu Komrowskiego/Przymorza.

      • 0 1

  • Od kiedy i w imię czego Uczelnie mają być gettem? Proszę pamiętać, że szkolnictwo nie tylko wyższe jest utworzone żeby służyć społeczeństwu, a nie stanowić swoisty typ tzw. elit. Tego typu spory powinny być rozpatrywane wielokierunkowo i racjonalnie. Czy przeloty samolotów komunikacyjnych też nie będą wpływać na użytkowaną aparaturę badawczą? A korytarze przewietrzające związane z typem i lokalizacją zabudowy PG przy prędkości wiatrów przekraczających 60 km/h ? Z drugiej strony, linia tramwajowa przebiegająca na styk z obrzeżem campusu akademickiego nie pogorszy w znaczący sposób dostępu do terenów akademickich.

    • 3 1

  • Cfaniaki (1)

    Rozumiem, że promieniowanie mikrofalowe z wifi i GSM nie przeszkadza, ale magnetyczne z kabelków to juz tak?....brednie

    • 7 5

    • Wniosek - nic nie rozumiesz.

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane