• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Południe Gdańska:15 km dróg za miliard złotych do 2020 r.

Maciej Naskręt
25 sierpnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Budowa ul. Nowej Łódzkiej na południu Gdańska. Budowa ul. Nowej Łódzkiej na południu Gdańska.

Miliard złotych ma kosztować budowa dróg, które usprawnią ruch na południu Gdańska. W latach 2014-2020 za te pieniądze ma powstać ok. 15 km dwujezdniowych tras.



Strategiczny Program Transportowy przewiduje w pierwszej kolejności realizację ul. Nowej Bulońskiej Północnej. Strategiczny Program Transportowy przewiduje w pierwszej kolejności realizację ul. Nowej Bulońskiej Północnej.
Na czwartkowej sesji Rady Miasta Gdańska radni będą głosować uchwałę przygotowaną przez władze miasta mówiącą o przystąpieniu do sporządzenia Strategicznego Programu Transportowego Dzielnicy Południe w Gdańsku. Jego realizację zaplanowano na lata 2014-2020.

Program nie jest tani. - By go zrealizować potrzebujemy miliard złotych. To jest połowa rocznego budżetu miasta - mówi Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska. Niemało, jednak z drugiej strony, to tylko o 150 mln zł więcej, niż będzie kosztował tunel pod Martwą Wisłą na Trasie Słowackiego.

W realizacji programu mają pomóc pieniądze unijne. - Wierzę, że w nowej perspektywie finansowej Unii Europejskiej [po 2014 roku - przyp. red] zostanie uruchomiony program operacyjny, w którym znajdą się pieniądze na inwestycje w transport o charakterze lokalnym - przekonuje prezydent.

Jak oceniasz założenia programu budowy dróg na południu Gdańska?

Gdyby taki program powstał, Gdańsk musiałby znaleźć pieniądze tylko na część każdej z inwestycji. Na jakie dofinansowanie liczą władze miasta? - Założyliśmy, że będzie to ok. 50 proc. kosztów kwalifikowanych. Ale są szanse, że dofinansowanie wzrośnie do 70 proc. - mówi zastępca prezydenta, Andrzej Bojanowski.

Na co poszłyby te pieniądze?

Przede wszystkim na ulice, wzdłuż których powstaną nowe linie tramwajowe. Chodzi o ul. Nową Bulońską, która połączy Morenę z ul. Jabłoniową, ul. Nową Jabłoniową na Szadółkach, oraz ul. Nową Małomiejską wraz z ul. Nową Podmiejską, które połączą Trakt św. Wojciecha z powstającymi już pętlą tramwajową przy ul. Świętokrzyskiej i ul. Nową Łódzką. Szacunkowy koszt budowy tych tras wynosi ok. 685 mln zł.

W drugiej kolejności miasto przystąpi do zlecenia budowy ulic: Nowej Świętokrzyskiej, Nowej Warszawskiej i Unruga. Ich budowa miałaby pochłonąć ok. 333 mln zł.

Miliard złotych na drogi w południowych dzielnicach Gdańska nie oznacza, że inne dzielnice zostaną pozbawione inwestycji drogowych.

- W latach 2014-2020 planujemy przystąpić do budowy kolejnych odcinków Drogi Zielonej. Czy to będzie tunel pod Pachołkiem lub odcinek spinający ul. Marynarki Polskiej z budowaną aktualnie dwupasmówką przy Ergo Arenie okaże się po przeprowadzeniu analiz - mówi Marcin Dawidowski, dyrektor wydziału programów rozwojowych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku

Do 2020 r. miałby też powstać most zwodzony nad Martwą Wisłą w Sobieszewie. Zastąpi on obecną przeprawę, czyli często zawodzący most pontonowy. Jednak realizacja tego przedsięwzięcia uzależniona jest też od aktywności władz samorządu województwa, a także gminy Pruszcz Gdański. Inwestycja bowiem znajduje się w ciągu drogi wojewódzkiej, a także wkracza na teren leżącej poza gdańskiej Wiślinki.

Sprawdź, które ulicę władze Gdańska planują rozbudować.

Opinie (165) 7 zablokowanych

  • Tanio jak barszcz! (10)

    Najdrozsze drogi na swiecie i najgorsze ich wykonani. Wystarczy kilka minut deszczu i mamy tor wodny. Budujac drogi najważniejsze jest aby te drogi słuzyły lata i nie musiały byc zaraz remontowane. Po cenie tak powinno byc ale w praktyce zaraz bedzie remont i zalane pobocza. Czy ktos pomyslał o udroznieniu okolicznych rowów? Pewnie nie bo te miliardy sa tylko na drogi.

    • 127 23

    • System odwadniania drogi to też część drogi. Przynajmniej tak powinno być ...

      • 24 0

    • (1)

      Po gwałtownej burzy, kóra przeszła nad Trójmiastem, część ulic została zalana. Tak się stało ze skrzyżowaniem ul. Platynowej i Małomiejskiej na Oruni Górnej.

      • 9 3

      • tak piszą

        • 4 0

    • im więcej dróg i parkingów dla samochodów na górnym tarasie (1)

      tym więcej wody na ulicach dolnego tarasu Gdańska i Wrzeszcza. Próba likwidacji korków przez poszerzanie dróg to tak jak walka z otyłością przez popuszczanie pasa - doraźnie zwiększa ryzyko lokalnych powodzi na dolnym tarasie miasta

      • 7 2

      • u mnie na tarasie wody nie ma

        wszystko spływa rynną

        • 2 1

    • Slaby gospodarz

      Adamowicz, chcesz wydawac miliardy to naucz sie oszczedzac miliony- oddajesz kosciolowi dzialki warte grube miliony a dziwisz sie ze nie ma kasy na infrastrukture.

      • 7 2

    • Tylko nawierzchnia betonowa (1)

      Przy tego typu nawierzchni nie ma problemu z koleinami a eksploatacja bez remontow przewidziana jest na 40 lat. Koszty budowy podobne do nawierzchni asfaltowej. W Niemczech praktycznie wszystkie nowe drogi buduje sie w technologii betonowej. Mam nadzieje, ze ktos pojdzie po rozum do glowy i zacznie myslec ekonomicznie. Bo 40 lat bez remontow to kupa oszczednosci !!

      • 7 0

      • Nie wszystkie nowe ale i stare! To za czasów Hitlera powstała betonowa 22

        • 0 1

    • Ja pi........le !

      to dopiero promocja ! Za platfusow mamy najtansze drogi ! Oby do wyborow .

      • 0 2

    • PiS wróć! Polaczek miał rację co do autostrady, Polaków nie stać nią jechać

      a tu jeszcze Grabarczyk robi płatne drogi ekspresowe. Niestety nawet obwodnica będzie płatna, Tusk niby jest miejscowy a nic w tym kierunku nie robi, Schetyna chociaż załatwił u siebie darmową obwodnicę. Teraz 15 km za miliard. Czyli jeden kilometr drogi za ok 67 mln złotych czyli 15 mln ok. euroNawet w Niemczech - gdzie robocizna jest duuuuużo droższa - drogi nie są tak drogie. Rozumiem że wykup ziemi w centrum byłby drogi, ale na południu? Przecie działki tam są tanie jak za barszcz...

      • 0 3

  • bedzie dobrze (11)

    jestem pewien ze sie uda. jeszcze rok temu pisowscy krzykacze pluli i wieszczyli totalka klape, a wystarczy wyjechac na miasto zeby zobaczyc ile sie buduje. Trzymam kciuki.

    • 106 62

    • Ciekawe ze nie widziałes budującego sie Gdańska w przeszłości poza 4 letnim czasem platformy. (6)

      Pewnie istniejacy odcinek A. Krajowej i Słowackiego lub remonty obwodowej to kosmici przyniesli?

      • 26 30

      • gosciu - w gdansku buduje gdansk - obwodnice buduje rzad.. (5)

        nie sciemniaj ze to zrobili pisowcy bo adamowicz rzadzi nie od 4 lat a jest kojarzony wlasnie z PO

        • 30 5

        • Dlatego właśnie, że od 13 lat rządzą Gdańskiem POpaprańcy, miasto wygląda jak wygląda. (4)

          Te wszystkie drogi trzeba było zbudować najpierw, a potem budować Gdańsk na Południu. Ale najłatwiej zacząć od pupy strony - nabudowali osiedli na 50 czy 80 tysięcy ludzi, zostawiając im dwie rozwalone dróżki na dojazd. Wyjście było jedno i bardzo proste: jak deweloper buduje osiedle - niech najpierw zbuduje drogę. Jasne, że mieszkania byłyby droższe, ale ludzie mieszkaliby i podróżowali do pracy, szkoły, kina i na zakupy jak ludzie, a nie jak bydło, które ma tylko pracować, stać w korkach, płacić podatki i głosować na jedną przenajświętszą opcję, która łaskawie pozwoliła im mieć mieszkanie w bloku przy śmierdzącym wysypisku śmieci, bez dojazdu, bez szkoły, bez przedszkola, bez sportu i rekreacji, za to z siedmioma kościołami.Już nigdy w życiu na Platformę!!!!

          • 8 11

          • Chciałbym zauważyć, że 13 lat temu PIS-u nie było. (3)

            Jak prześledzisz dokładnie historie kto rządził Gdańskiem to nigdzie nie znajdziesz, że jakiekolwiek wybory wygrał PIS lub partie gdzie Kaczyńscy byli poprzednio.Od dawien dawna w Gdańsku wygrywa PO, a przed nią Unia Wolności oraz wcześniejsze partie z których wywodzi się UW.

            • 7 2

            • No chyba że chodzi o Pana Franciszka Jamroza

              Wtedy to gratuluje odwołania, dla przypomnienia jest to człowiek skazany za przekręty i łapówkarstwo na dużą skalę.Może chcemy takiego kolejnego prezydenta. Ja mówie nie dziękuje.

              • 3 0

            • (1)

              dlatego w Gdańsku jest syf, kiła i mogiła... a i tak każą sobie za to słono płacić.

              • 3 9

              • bardzo ciekawa wypowiedź prosze o rozwinięcie.

                • 1 1

    • A głowa Cię nie boli ? (1)

      Przez cztery lata snuli wizualizację a teraz cały Gdańsk rozkopany . Ot takie polskie ruszenie na ostatnią chwilę . Uda się - skompromitować przed światem, to jest pewnik . A to że się buduje to żaden sukces, to obowiązek państwa wobec obywatela który płaci olbrzymie podatki na to żeby oni budowali . Za te podatki natomiast otrzymujemy totalną dezorganizację miasta bo urzędasy przespali cztery lata na snucie wielkich planów o KM i tego typu głupotach na które już wtedy było za późno aby to realizować . Ot takie porywanie się z motyka na księżyc . Ja tego cztery lata temu nie kupiłem i teraz stoję w korkach w rozpieprzonym mieście rządzonym przez nieudacznika firmowanego przez PO . Wisi mi czy miastem będzie zarządzało PO , PiS , SLD ,czy inny twór - mam tylko jedno oczekiwanie żeby coś robił a nie snuł wizualizacji przesypiając czas który nie patrzy na plany i sobie biegnie swoim tempem nie oglądając się na maruderów !!!

      • 13 28

      • mylisz wybory parlamentarne z gminnymi

        Dla przypomnienia teraz masz wybory do parlamentu, więc skąd te cztery lata.Po drugie tą zabawe z drogami mamy od 2 lat.

        • 2 0

    • Ale PiS ma rację - autostardy najdroższe w Europie (1)

      Przejechanie do Grudziądza i z powrotem kosztuje tyle, ile winieta na 2 tygodnie na wszystkie autostrady w Austrii. Teraz popatrz - państwo poręczało kredyt budowniczym autostardy i co gorsze państwo zwróci "inwestorowi" kasę jeżeli za mało kierowców będzie korzystarło z tej autostrady. I efekt mamy - drogie autostardy rozpadające się bo źle zbudowane. Gdyby nie było takich przepisów facet zbudowałby porządnie i na tyle tanio aby ludzie chcieli korzystać

      • 0 2

      • podróznik

        trche jeżdżę po europie i wszędzie opłaty są wyższe niż w Polsce.

        • 0 0

  • Do 2020 r. miałby też powstać most zwodzony nad Martwą Wisłą w Sobieszewie. Zastąpi on obecną przeprawę, czyli często zawodzący (5)

    most pontonowy. No to jeszcze 9 lat i moze bedzie ten most. Byle tylko nie wymyslono w między czasie jakiegoś muzeum np. L. Walensy. bo to by kosztowało miliony lub setki milonów.

    • 74 14

    • muzeum LW powstanie na pewno i będzie większe od ECS (1)

      • 2 2

      • W formie świebodzińskiego pomnika.

        • 2 0

    • most zwodzony

      ten dopiero będzie zawodny, ale za to drogi.

      • 5 3

    • Już wam Budyń powiedział że mostu nie będzie, bo on dla garstki wyspiarzy setek milionów w Wiśle topił nie będzie. (1)

      Już się nie oddzielacie od Gdańska ?

      • 7 0

      • Mnie ten most jest niepotrzebny

        więc nie budować!

        • 2 0

  • Wczorajszy dzień pokazał jak w Gdańsku sie buduje. (3)

    Ile bedzie kosztować ta fucha? I kto za nia zapłaci? Winnego oczywiście nie będzie .

    • 44 18

    • Masz racje tak jak wprowadzili deszczówkę prostopadle do raduni i zalało orunie podczas powowdzi (1)

      winnego nie znalezion o projekty są. Każdy fachowieć wie że tak duże kanały wprowadza się pod kątem . Rączka rączkę myje

      • 6 11

      • byłeś tam od czasu powodzi?

        chyba nie, bo tam już jest wszystko przebudowane...

        • 12 0

    • trollu - czy umiesz tylko smucić?

      • 8 1

  • szkoda tylko, że tak późno...te osiedla nie powstały tydzień temu (1)

    • 59 11

    • Polska dopiero uczy się być mądrze zarządzaną. Są dwa aspekty tego. Jeden to to, że uczestniczymy w procesie uczenia się i bierzemy w tym aktywny udział (przynajmniej część z nas bezpośrednio, a wszyscy pośrednio). Drugi aspekt, to taki, że wiele błędów popełniamy. Jednak, uważam że i tak niewielką cenę płacimy za ten proces.Inną kwestią jest błędna kalkulowanie cen inwestycji... Bo tu wchodzi w grę kolesiostwo, które niestety występuje jeszcze. Jest ono przykryte pięknymi deklaracjami i przepisami, zgrabnie naginanymi na potrzeby prywatne. No, ale cóż... jak powiedziałem są dwa aspekty. Jeden plus i jeden minus. Ja wierzę, że w przyszłości będziemy poukładanym państwem, a prawdę mówiąc Polska ma dopiero lekko ponad dwadzieścia lat... Wcześniej nie byliśmy Polską, tylko obszarem Europy o nazwie Polska. Dojrzewamy, raz szybciej, raz wolniej, raz się cofniemy, ale grunt, że do przodu.

      • 7 1

  • A kiedy most w Sobieszewie ??? (1)

    Może radni zmusza miasto do budowy dawno temu obiecanego mostu w Sobieszewie, nie na darmo nazwanego zwodzonym. Zwodzą mieszkańców wizją budowy mostu już trzecia dekadę - od wyborów do wyborów.Pomnik naszego Wielkiego Metropolitalnego Budynia ( który jak każdy rycerz na zakuty....) już powstał przy budowanym teatrze szekspirowskim . Czas na most w Sobieszewie

    • 19 17

    • w Sobieszewie stoi kilkadziesiąt domków

      a w nowych dzielnicach Gdańska mieszkają dziesiątki tysięcy ludzi

      • 3 1

  • zróbcie pierwszy odcinek Myśliwskiej wychodzący od Kartuskiej w górę!!!!!!!!! tam są płyty, które wyglądają jak klawisze (6)

    fortepianowe :( ile mamy czekać??

    • 49 18

    • Tak są równo ułożone?? (1)

      • 14 3

      • zapomniałem dodać, że te klawisze grają Szopena Rapu, gdy jadą Myśliwską samochody sznurem w kier. Kartuskiej i na odwrót!

        :)

        • 4 2

    • 11 lat

      i już wszystko wiesz

      • 2 4

    • Myśliwska to w planach mała droga osiedlowa i taka pozostanie, a jej funkcje przejmie Nowa Bulońska.

      Płyty pewnie kiedyś stamtąd znikną. Dziwię się że miasto nie zobligowało deweloperów budujących tam osiedla do ułożenia porządnej nawierzchni na dolnym odcinku Myśliwskiej.

      • 19 2

    • Myśliwską przejeżdża wiecej samochodów niż Kartuską (1)

      czy jest w Gdańsku jeszcze jedna ulica(?!) czy raczej polna droga tak obciążona jak dolny odcinek Myśliwskiej przy iście księżycowej jakości nawierzchni. Chociaż już sama nazwa nie sugeruje tutaj miejskich standardów ale to miasto zatwierdza plany budowlane deweloperów i kasuje nabywców mieszkań podatkami takimi jakie obowiązują w mieście nie zapewniając nic poza podstępną i miłą uchu nazwą....

      • 2 2

      • POPIERAM!!!! - ZROBIĆ NORMALNĄ DROGĘ DOLNEGO ODCINKA MYŚLIWSKIEJ!

        • 2 2

  • co??? (5)

    15 kilometrów w 9 lat i to za 1 miliard nowych złotych???to chyba jakaś kpina...

    • 90 23

    • to nie kpina to PO :)

      budyń rulezzzzzzzzzzzzz

      • 9 13

    • to nie jest 15 km w szczerym polu (1)

      to nie jest 15 km w szczerym polu tylo na zurbanizowanym, zabudowanym terenie, same wysiedlenia mieszkancow, wyburzenia budynkow i cala logistyka przedsiewziecia trwa...

      • 10 7

      • Wiesz, nawet w centrum działki nie kosztują tyle, popatrz na koszta rozbiórek

        na ul Słowackiego przy skrzyżowaniu z Grunwaldzką - tereny o których mówi artykuł są na obżerzach, ceny są najniższe w 3city a teren jest raczej mało zurbanizowany i żadne wysiedlenia nie są potrzebne

        • 2 1

    • wyłącz silnik, włącz myślenie i przesiądź się na tramwaj (1)

      to ci na pewno pomoże - nie będziesz musiał smucić

      • 6 6

      • człowieku

        jaki tramwaj? przecież nic nie jeździ, nawet rowerem nie idzie nigdzie się dostać, chorzy rządzący robią wszystko na raz, oni mogą sobie dolecieć do pracy helikopterem, a ja i tak wylece z roboty bo się spóźniłem, nie ważne że 3 godziny wcześniej z domu wyszedłem mając do pokonania max 10 km, heh chore miasto...gratuluję inteligencji "planujących"

        • 0 0

  • średnio ponad 60 mln za km ? niezły rozmach :-)

    patrząc na te plany to raczej nie są to tereny wybitnie zurbanizowane

    • 56 15

  • Obudzili się teraz (3)

    Radni Gdańska to pieski na pasku Budynia. Gdańsk jest zapyziałym brudnym grajdołem opanowanym przez bandę układowców.

    • 80 39

    • A ty jesteś zaropiała

      • 4 4

    • To się przeprowadź do Gdyni. Już tam mieszkasz? To przenieś się na wątek o ul. Morskiej, której nie będą remontować.

      • 7 2

    • Przenieś się do Wałbrzycha, albo Kościerzyny...

      • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane