• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomysł czytelnika: cztery tory tramwajowe w centrum

1 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdańsk ma wizję rozwoju do 2045 r.
Pomysł czytelnika na dołożenie dwóch torów tramwajowych kosztem dwóch pasów jezdni Podwala Grodzkiego. Pomysł czytelnika na dołożenie dwóch torów tramwajowych kosztem dwóch pasów jezdni Podwala Grodzkiego.

Proponuję stworzyć dwa dodatkowe tory tramwajowe na odcinku od Błędnika do Huciska, kosztem jednego pasa jezdni w każdą stronę - postuluje pan Michał, czytelnik Trojmiasto.pl.



Jak oceniasz ten pomysł?

Od dawna wiadomo, że przepustowość trasy tramwajowej w centrum Gdańska jest na wyczerpaniu. Przez Śródmieście przejeżdża bowiem 10 z 11 miejskich linii (obecnie z powodu budowy Forum Gdańsk część z nich kursuje przez ul. 3 Maja).

Miasto dąży do tego, by część pojazdów wożących pasażerów z górnego na dolny taras kursowała z pominięciem Śródmieścia, ale żeby tak się stało, muszą powstać trzy nowe trasy tramwajowe. O ile budowa Nowej Bulońskiej Północnej jest już praktycznie przesądzona, a projekt Nowej Warszawskiej nabiera coraz bardziej realnych kształtów, to los Nowej Politechnicznej, która stanowi dopełnienie alternatywnej trasy dotarcia z południa Gdańsk do Wrzeszcza, nie jest przesądzony.

Wygląda więc na to, że całość, o ile w ogóle powstanie, będzie gotowa nie wcześniej niż za 5 lat.

Czytaj więcej: Studium Gdańska. Nowy układ sieci tramwajowej

Pomyślałem więc, że zanim to nastąpi, można w inny, dość prosty i niedrogi sposób udrożnić centrum. Jak? Zlikwidować po jednym pasie ruchu obu jezdni Podwala Grodzkiego na odcinku między Błędnikiem a Huciskiem, a w ich miejsce położyć dwa dodatkowe tory tramwajowe.

W dobie dyskusji na temat przywracania miast pieszym i stawiania na komunikację miejską upiecze się dwie pieczenie na jednym ogniu. Po pierwsze zmniejszy to liczbę aut, bo kierowcy mając mniejsze pole manewru zastanowią się nad korzystaniem z innych dróg lub przesiądą się do komunikacji.

A po drugie, i najważniejsze, upłynni to ruch tramwajowy, szczególnie w okolicach Huciska, gdzie znajduje się najwęższe gardło komunikacji torowej.

Dzisiaj przejazd tamtędy to prawdziwa zmora motorniczych i pasażerów. Wygląda to mniej więcej tak: tramwaje jadące od Błędnika na wprost do Bramy Wyżynnej i te skręcające w prawo w stronę Siedlec ustawiają się na Hucisku gęsiego, co sprawia, że na jednej zmianie świateł przejadą maksymalnie dwa pojazdy.

Gdyby powstał dodatkowy tor, biegnący równolegle do tego istniejącego, to na Hucisku pojazdy mogłyby stawać obok siebie, dzięki czemu na jednej fazie świateł przejechałoby ich więcej, zarówno w prawo, jak i prosto.

Nowy tor zewnętrzny byłby przeznaczony dla linii 10 i 12, bowiem to one jako jedyne (na razie) skręcają na Hucisku. Pozostałe linie (2, 3, 4, 6, 7, 8, 9) jechałyby torem istniejącym.

Takie rozwiązanie ma jeszcze jedną zaletę. Wjeżdżające równocześnie na przystanek Gdańsk Główny tramwaje linii np. 12 i 7 stawałyby po obu jego bokach, co ułatwiłoby pasażerom przesiadkę drzwi w drzwi.

GAiT posiada dzisiaj 126 zestawów tramwajowych, z czego 67 to pojazdy dwukierunkowe (62 N8C sprowadzone z Dortmundu i Kassel oraz 5 Jazzów Duo), a więc posiadają drzwi po obu stronach. Odpowiednie dopasowanie ich do poszczególnych linii dałoby możliwość zatrzymywania się części z nich po drugiej stronie przystanku. Warto pamiętać, że jeszcze w tym roku Gdańsk powinien zamówić kolejnych 15 sztuk pojazdów dwukierunkowych.

Podobny manewr można zastosować w drugim kierunku. Wystarczy między Bramą Wyżynną a Huciskiem zrobić rozjazd na dwa tory (częściowo kosztem lewoskrętu) i pociągnąć nowy tor przez skrzyżowanie. Tramwaje przy dworcu też będą zatrzymywały się po obu stronach przystanku, a potem te skręcające przed Zieleniakiem w stronę stoczni (7, 8, 10) pojadą torem zewnętrznym (część takiego rozjazdu już istnieje), a pozostałe jadące na wprost - tym istniejącym.

W kolejnym tekście, który ukaże się we wtorek, przedstawimy, co o tym pomyśle sądzą drogowcy, eksperci od komunikacji i urbaniści.

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (334) 10 zablokowanych

  • Bus pas (1)

    A może lepiej zlikwidować jeden pas a zrobić bus pas. Powinno byc wiecej bus pasów

    • 24 25

    • Bus pasy przede wszystkim w kierunku W-Z gdzie najwiecej korkow

      • 6 2

  • Czytelnik ma zacne pomysły ale zbędne (1)

    Buduje sie nowe trasy tam gdzie ludzie jadą a nie mnoży zbiorcze linie do nikąd. Gdańsk to wioska ze zbiorcza ulica jak na wsi.

    • 18 23

    • w Gdańsku komunikacja miejska jest tragiczna, zwłaszcza autobusowa. Jedzie się coraz dłużej, bo autobus musi w każdy zakamarek osiedla wjechać np. Niedźwiednik.

      • 2 1

  • Prosta kalkulacja (1)

    Mógłbym jechać tramwajem od mniej więcej placu zebrań ludowych. Tramwaj z tego miejsca do obc jedzie tyle czasu że czasowo dla mnie to wygląda tragicznie. Kosztowo? Tramwaj nie wychodzi mi dużo taniej niż jazda autem. Żebym przerzucił się na komunikację miejska musiałaby ona gwarantować mi żebym dojechał szybciej do pracy niż autem...

    • 43 8

    • jak spowolnimy ruch samochodów do masz gwarancję :)

      • 13 3

  • Genialny pomysł :)

    Brawo dla tego Pana za myślenie.

    • 17 24

  • Takie coś mogła wymyśleć tylko osoba nie posiadająca prawa jazdy. (2)

    • 56 38

    • takie coś mógł napisać tylko troll-idiota z Gdyni (1)

      • 15 9

      • Jak widzisz wszędzie trole, to zgłoś się do specjalisty.

        • 4 6

  • większej bzdury dawno nie słyszałem (1)

    Przecież wystarczy w większym stopniu korzystać z torów na 3 maja i problem na hucisku się rozwiąże. A zmniejszanie przepustowości i tak już solidnie zakorkowanej ulicy w centrum miasta to już nawet nie głupota a skrajnie niebezpieczny pomysł. Poza samochodami, które staną w korku, utkną również autobusy. Aż strach pomyśleć co się stanie kiedy zwężoną i przytkaną do granic możliwość ulicą będą musiały przejechać np karetki :/

    • 67 15

    • większej bzdury dawno nie czytałem

      Przecież wystarczy w większym stopniu korzystać z ul. 3 maja lub tunelu pod Wisłą i problem korków na Podwalu się rozwiąże...

      • 7 9

  • wszystko dać w tunel (2)

    a górę zostawić dla ludzi. Gdańsk by zyskał ładną przestrzeń

    • 32 3

    • A ten tunel to sam będziesz kubeczkiem osuszał?

      • 0 9

    • Niebawem mieszkańcy przymorza zaczną w proteście blokować przejazd.

      • 2 1

  • Komunikacja miejska na krótszych odcinkach przegrywa z samochodem ceną. (11)

    Z kolei na dłuższych odcinksch przegrywa czasem i wygodą. Jak mam jechać łącznie na stojąco 3 godziny dziennie, to wolę drożej samochodem, ale za to godzinę dziennie i wygodnie na siedząco.

    • 54 9

    • z Bydgoszczy dojeżdżasz? (6)

      • 5 13

      • 3 godziny dziennie to półtora w jedną stronę. Jeśli dla ciebie to oznacza przejazd z Bydgoszczy to mam prośbę: (2)

        zachowaj swoją bezmyślność dla siebie

        • 15 3

        • o czyli jakieś Pierdziszewo Tczewskie czy inny Elbląg :D (1)

          • 2 10

          • jesteś dobrze zorientowany w odległościach z tego Pierdziszewa- czyżbyś mieszkał?

            • 3 3

      • Nie (2)

        Z Łostowic do Oliwy. 55 minut w jedną stronę. A wypadałoby jeszcze wrócić. Dodaj do tego światła, zatory tramwajowe i kupowanie biletów przez pasażerów, wychodzi dłużej niż w rozkładzie.

        • 11 2

        • No i awarie, dzień bez awarii to dzień stracony :D

          • 9 1

        • "zatory tramawajowe"

          przecież czytelnik właśnie przedstawił propozycję, jak je ograniczyć

          • 1 0

    • "na stojąco" to słowa klucze

      w nowych tramwajach coraz mniej siedzeń

      • 17 2

    • Popieram w 100% (2)

      Popieram w 100%. Codziennie dojeżdżam do pracy z Wrzeszcza do Pruszcza Gd. , nie mam innej możliwości dojazdu niż samochodem .
      Krótko - samochodem - 30 min
      komunikacja - ok. 1,4 h w tym 3 przesiadki w jedną stronę

      • 5 0

      • Popieram

        Kolejni developerzy buduja na poludnie a o rozwoju infrastruktury nawet nie probuje sie myslec... :-(

        • 2 0

      • Popieram

        Kolejni developerzy buduja na poludnie a o rozwoju infrastruktury nawet nie probuje sie myslec... :-(

        • 1 0

  • W gdansku jest kilkaset tysiecy mieszkanvow

    Niech kazdy zglosi swoj pomysl na dowolny temat.im glupszy przepis,tym lepiej!!!

    • 36 10

  • śmiechłem (2)

    W Warszawie jest znacznie większe obciążenie linii i jakoś tramwaje mieszczą się na jednym torze. Wystarczy podjechać pendolino na Centralny i wyjść na jednen z kilku przystanków tuż obok dworca, żeby sobie popatrzeć. Teraz mielibyśmy wydawać niemałe przecież pieniądze, zamiast właściwie korzystać z tego co już mamy do dyspozycji.

    • 38 10

    • W tej właśnie Warszawie specjalnie dla aut zlikwidowano możliwość skręcenia tramwajów pod dworcem i nieco dalej przy Rotundzie. W efekcie pasażer biega jak szczur tunelami, by się przesiadać między liniami. Oczywiście auta mają pełne relacje skrętne.

      • 6 3

    • Warszawa nie jest dobrym przykładem do naśladowania, zwłaszcza pod względem rozwiązań komunikacyjnych

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane