• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomysł czytelnika: cztery tory tramwajowe w centrum

1 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdańsk ma wizję rozwoju do 2045 r.
Pomysł czytelnika na dołożenie dwóch torów tramwajowych kosztem dwóch pasów jezdni Podwala Grodzkiego. Pomysł czytelnika na dołożenie dwóch torów tramwajowych kosztem dwóch pasów jezdni Podwala Grodzkiego.

Proponuję stworzyć dwa dodatkowe tory tramwajowe na odcinku od Błędnika do Huciska, kosztem jednego pasa jezdni w każdą stronę - postuluje pan Michał, czytelnik Trojmiasto.pl.



Jak oceniasz ten pomysł?

Od dawna wiadomo, że przepustowość trasy tramwajowej w centrum Gdańska jest na wyczerpaniu. Przez Śródmieście przejeżdża bowiem 10 z 11 miejskich linii (obecnie z powodu budowy Forum Gdańsk część z nich kursuje przez ul. 3 Maja).

Miasto dąży do tego, by część pojazdów wożących pasażerów z górnego na dolny taras kursowała z pominięciem Śródmieścia, ale żeby tak się stało, muszą powstać trzy nowe trasy tramwajowe. O ile budowa Nowej Bulońskiej Północnej jest już praktycznie przesądzona, a projekt Nowej Warszawskiej nabiera coraz bardziej realnych kształtów, to los Nowej Politechnicznej, która stanowi dopełnienie alternatywnej trasy dotarcia z południa Gdańsk do Wrzeszcza, nie jest przesądzony.

Wygląda więc na to, że całość, o ile w ogóle powstanie, będzie gotowa nie wcześniej niż za 5 lat.

Czytaj więcej: Studium Gdańska. Nowy układ sieci tramwajowej

Pomyślałem więc, że zanim to nastąpi, można w inny, dość prosty i niedrogi sposób udrożnić centrum. Jak? Zlikwidować po jednym pasie ruchu obu jezdni Podwala Grodzkiego na odcinku między Błędnikiem a Huciskiem, a w ich miejsce położyć dwa dodatkowe tory tramwajowe.

W dobie dyskusji na temat przywracania miast pieszym i stawiania na komunikację miejską upiecze się dwie pieczenie na jednym ogniu. Po pierwsze zmniejszy to liczbę aut, bo kierowcy mając mniejsze pole manewru zastanowią się nad korzystaniem z innych dróg lub przesiądą się do komunikacji.

A po drugie, i najważniejsze, upłynni to ruch tramwajowy, szczególnie w okolicach Huciska, gdzie znajduje się najwęższe gardło komunikacji torowej.

Dzisiaj przejazd tamtędy to prawdziwa zmora motorniczych i pasażerów. Wygląda to mniej więcej tak: tramwaje jadące od Błędnika na wprost do Bramy Wyżynnej i te skręcające w prawo w stronę Siedlec ustawiają się na Hucisku gęsiego, co sprawia, że na jednej zmianie świateł przejadą maksymalnie dwa pojazdy.

Gdyby powstał dodatkowy tor, biegnący równolegle do tego istniejącego, to na Hucisku pojazdy mogłyby stawać obok siebie, dzięki czemu na jednej fazie świateł przejechałoby ich więcej, zarówno w prawo, jak i prosto.

Nowy tor zewnętrzny byłby przeznaczony dla linii 10 i 12, bowiem to one jako jedyne (na razie) skręcają na Hucisku. Pozostałe linie (2, 3, 4, 6, 7, 8, 9) jechałyby torem istniejącym.

Takie rozwiązanie ma jeszcze jedną zaletę. Wjeżdżające równocześnie na przystanek Gdańsk Główny tramwaje linii np. 12 i 7 stawałyby po obu jego bokach, co ułatwiłoby pasażerom przesiadkę drzwi w drzwi.

GAiT posiada dzisiaj 126 zestawów tramwajowych, z czego 67 to pojazdy dwukierunkowe (62 N8C sprowadzone z Dortmundu i Kassel oraz 5 Jazzów Duo), a więc posiadają drzwi po obu stronach. Odpowiednie dopasowanie ich do poszczególnych linii dałoby możliwość zatrzymywania się części z nich po drugiej stronie przystanku. Warto pamiętać, że jeszcze w tym roku Gdańsk powinien zamówić kolejnych 15 sztuk pojazdów dwukierunkowych.

Podobny manewr można zastosować w drugim kierunku. Wystarczy między Bramą Wyżynną a Huciskiem zrobić rozjazd na dwa tory (częściowo kosztem lewoskrętu) i pociągnąć nowy tor przez skrzyżowanie. Tramwaje przy dworcu też będą zatrzymywały się po obu stronach przystanku, a potem te skręcające przed Zieleniakiem w stronę stoczni (7, 8, 10) pojadą torem zewnętrznym (część takiego rozjazdu już istnieje), a pozostałe jadące na wprost - tym istniejącym.

W kolejnym tekście, który ukaże się we wtorek, przedstawimy, co o tym pomyśle sądzą drogowcy, eksperci od komunikacji i urbaniści.

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (334) 10 zablokowanych

  • Ale po co?

    tak naprawdę przydał by się tylko prawo skręt dla tramwajów na Hucisko, to by juz pomogło znacząco rozładować korki tramwajowe. Fakt faktem że przystanki na Głównym są zbyt wąskie co przy godzinach szczytu jest utrapieniem, dlatego powinno się je poszerzyć kosztem tego jednego pasa, ale dało by lepszy rezultat dla poruszających się komunikacją.

    • 9 4

  • A może tak całorocznie wprowadzić linię 68 Stogi-Łostowice?

    W godzinach szczytu na zasadzie tak jak linia 7 mógłby po skończeniu prac na Śródmieściu SKM kursować taki tramwaj, cieszyłby się sporym powodzeniem, torów nie trzeba budować.

    • 11 1

  • tunel (5)

    Najwiekszym moim marzeniem byloby wzorem wielu miast europejskich stworzyc plac z wezlem autobusowo- tramwajowym, parkiem z fontanna, centralny srodmiejski plac, zas samochody puscic dolem w tunelu. W tych czasachchyba nie byloby az takie scince fiction, a miasto odzyloby. 4-6 peronow tramwajowych i w calym miescie zniknalby problem przepustowosci.

    • 18 3

    • Wzorem wielu miast europejskich???!!! (1)

      Człowieku, przecież tramwaje to przeżytek i w zasadzie uchowały się tylko w Polsce.

      • 3 11

      • Ja jechalem w monachium

        A podobno sa tez w kassel i w dortmundzie. Chyba ze juz ich tam nie ma, bo sa w polsce (jak niemieckie auta, z pewnego dowcipu o niezbyt rozgarnietym narodzie na wschod od odry)

        • 6 0

    • A gdyby te bezimienne miasta zachodnie robiły dokładnie odwrotnie?

      Zachodu już nie ma. Teraz to kalifaty.

      • 4 2

    • Fontannę, to Ty sobie zrób.

      Rano. W łóżku!

      • 1 1

    • tramwaj też pod ziemię

      • 0 0

  • Hmmm

    Metro wybudować to byłby pomysł hehe otwarcie rok 2070

    • 8 1

  • święte krowy

    Zacznijmy od likwidacji parkingów dla urzędników i pracowników sądów . Dlaczego nie dają przykładu

    • 21 1

  • Zlikwidowac tramwaje , jest to najdroższy srodek transportu miejskiego (1)

    a w miejsce wolnych terenów po torach porobić ściezki rowerowe .
    Bedzie drugi Rotterdam . Pan Michał zyska na zdowiu dojezdzajac rowerem do pracy , i pewna organizacja z ul.Ogarnej bedzie tez zadowolona..

    • 17 20

    • Nie minusujcie to sarkazm do artukułu pana Michała

      • 3 1

  • Wystarczy na stałe czesc linii tramwajowych puscić z Bramy Oliwskiej do Armii Krajowej ul.3go Maja (3)

    i Podwale Grodzkie sie odciąży

    • 28 2

    • debil (2)

      • 0 15

      • dziekuje ze sie przedstawiłes ;)

        • 4 0

      • Ale dlaczego?

        Bo idiota skomentował?

        • 1 0

  • SPOKOJNIE 9 zł za godzinę i po problemie (5)

    Drogie panie, drodzy panowie, dzieci, młodzieży i wszyscy, których nie wymieniłem. Co tu rozmyślać, co tu się zastanawiać i planować. Niech wprowadzą 9 zł za godzinę parkowania w centrum (tak jak niedawno o tym wspominano) i problem korków zniknie. Ruch będzie płynny i czas przejazdu się skróci. Przy okazji - kiedy będzie podwyżka czynszów w Gdańsku. Im więcej się będzie płacić (zwłaszcza w centrum) tym mniej ludzi będzie tu mieszkać i wtedy będą dojeżdżać (a tu zarobi komunikacja miejska). :-) Mam jeszcze więcej pomysłów na podwyżki ........ ;-) Pozdrawiam i życzę miłego dnia.

    • 17 7

    • Bez kozery powiem pińcet

      Jak już nie będzie jak wjechać do miasta samochodem, to wszyscy będą skazani na komunikację miejską. A jak wiadomo monopol zawsze działa na korzyść klienta.

      • 2 1

    • Bzdura (3)

      99% pojazdów to tranzyt. Dość często stoję w gdańsku w korku, choć nie wybieram się tam ani z własnej, ani z przymuszonej woli. Po prostu muszę tamtędy przejechać. I tunel ani obwodnica nie jest alternatywą, tym bardziej tramwaje.

      • 3 2

      • Mieszkasz w Elblągu, a pracujesz w Żukowie? (2)

        • 0 2

        • O co to ma do rzeczy? Póki co to nie wolne miasto?
          Nie, mieszkam w Gdańsku. I mam liczne obowiązki, zarówno osobiste jak i zawodowe.

          • 3 0

        • Hehe, specjalista od jazdy samochodem? Trasa z Elbląga do żukowa jest "do zrobienia" szybciej bez przejazdu przez gród budynia. Ale oczywiście, wiesz wszystko lepiej. Jedziesz z miejsca A do miejsca B i z powrotem. Jak nie dojedziesz, i tak kasa leci... L4 na ból gardła... Zgadłem?

          • 3 0

  • A może niech czytelnik w dżungli zamieszka
    Bo takie głupoty wymyśla
    Koleś zanim jakąś głupotę wymyślisz to popatrz w lustro

    • 13 5

  • To nie jest ani proste, ani tanie. Tory jak świat światem były drogie i ingerujace w przestrzeń jak paproch w oku. (1)

    A przede wszystkim wilk byłby syty bez całej owcy.

    • 9 2

    • mowisz ?

      wilk syty i owca cała ? pocałuj ją w dooo*e żeby nie beczała.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane