• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomysł hybrydowego biletu na komunikację. Co na to urzędnicy?

Maciej Korolczuk
14 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Przez pandemię wiele osób przeszło na tryb pracy zdalnej i przestało kupować bilety okresowe. Zdaniem naszego czytelnika tzw. bilet połówkowy lub hybrydowy mógłby temu zaradzić. Przez pandemię wiele osób przeszło na tryb pracy zdalnej i przestało kupować bilety okresowe. Zdaniem naszego czytelnika tzw. bilet połówkowy lub hybrydowy mógłby temu zaradzić.

Pandemia koronawirusa i konieczność pracy w systemie zdalnym lub mieszanym sprawiła, że dla wielu osób korzystających z transportu publicznego nieopłacalne stało się odnawianie biletów okresowych. Nasz czytelnik proponuje, by samorządy pochyliły się nad pomysłem nowego hybrydowego biletu, ważnego np. tylko przez pół miesiąca. Przedstawiciele Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej do idei naszego czytelnika odnoszą się jednak z rezerwą.



Bilet hybrydowy to:

Pan Piotr od kilku miesięcy - jak wiele osób w Trójmieście od czasu wybuchu pandemii koronawirusa - pracuje w trybie zdalnym. Jak mówi, do tego czasu dojeżdżał do pracy (między Gdynią a Gdańskiem) korzystając z Szybkiej Kolei Miejskiej. Jak większość osób korzystających regularnie z transportu publicznego posiadał przy tym bilet okresowy, z którego najpierw - do grudnia - zrezygnował całkowicie, a od nowego roku zastanawia się nad jego przedłużeniem. Dlaczego?

- Od stycznia firma w której pracuje przeszła na hybrydowy system pracy. Pracownicy zostali podzieli na grupy i rotacyjnie pracują raz w domu - raz w biurze. Stacjonarnie pojawiamy się w pracy np. w pierwszym i trzecim tygodniu miesiąca, a pozostali w drugim i czwartym tygodniu. Z rozmów ze znajomymi wiem, że podobne rozwiązania stosuje coraz więcej firm, bo przecież nie wszystkie wróciły już do normalności, ale też nie wszystkie na zawsze pozostaną przy systemie pracy zdalnej. Pandemia pokazała, że potrzeba w tym względzie większej elastyczności, co kłóci się z dotychczasową polityką sprzedaży biletów na komunikację. Po wykupieniu miesięcznego biletu przy takim trybie pracy połowa z niego trafia do kosza. Z kolei codzienne kasowanie jednorazowych biletów też jest nieopłacalne i bardzo uciążliwe.
Tabela z ofertą biletów metropolitalnych. Tabela z ofertą biletów metropolitalnych.
Pomysł naszego czytelnika zakłada, by w ofercie pojawiły się bardziej elastyczne bilety "połówkowe" - ważne nie przez cały miesiąc, ale przez jego połowę (albo przez dwa tygodnie ciągiem, albo w przedziale pierwszy/trzeci tydzień lub drugi/czwarty).

- Zdaję sobie sprawę, że w kontekście integracji biletowej i prac nad wspólnym biletem "Fala" nowa taryfa nie uprościłaby i tak już mocno skomplikowanej i rozrośniętej oferty kilkudziesięciu różnych biletów w Trójmieście, ale może warto się nad nią zastanowić? Nie wiemy przecież, czy pandemia potrwa jeszcze kilka lub kilkanaście miesięcy, a może jej wygaszenie to perspektywa nawet kilku lat? - zastanawia się pan Piotr.
O odniesienie się do pomysłu naszego czytelnika poprosiliśmy przewodniczącego zarządu Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej.

- Nie widzę uzasadnienia dla wprowadzenia tego rozwiązania co najmniej z trzech powodów - mówi Kamil Bujak, przewodniczący zarządu MZKZG. - Po pierwsze, zgodnie z naszą polityką zachęcamy do korzystania z transportu zbiorowego nie tylko przy okazji realizacji podróży obligatoryjnych, związanych z dojazdami do miejsc pracy i nauki, ale również przejazdów fakultatywnych. Stopniowe luzowanie wprowadzonych przez rząd obostrzeń, polegające na otwieraniu punktów handlowych, obiektów sportowych i kulturalnych, sprzyja częstszym wyjściom z domu. Po drugie, obejmowanie coraz większej części społeczeństwa szczepieniami daje nam podstawę, aby z optymizmem patrzyć w przyszłość i mieć nadzieję, że pandemia będzie powoli wygasać. Wraz z tym należy się spodziewać, że docelowo większość firm, jeśli nie zrezygnuje z "home office", to przynajmniej go ograniczy do jednego-dwóch dni w tygodniu. Po trzecie, należy też mieć świadomość, że wcielenie pomysłu w życie spowoduje zmiany w strukturze obecnie sprzedawanych biletów, skutkujące koniecznością zwiększenia dopłat z budżetów gmin do funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego.

Miejsca

  • MZKZG Gdańsk, Sobótki 9

Opinie (242) 7 zablokowanych

  • (3)

    Przestańcie wymyślać głupoty,zaraz następny wyskoczy że potrzebny mu 3 dniowy albo 5 dniowy bilet bo po zakupy jedzie albo do pracy 3x w miesiącu,oczywiście za ułamek ceny ma być ten bilet bo wydać 5zł to koniec świata.

    • 15 20

    • A co ci przeszkadza że byłoby więcej biletów?

      Akurat 3-dobowy jest i kosztuje 30pln jest też 1-dobowy i kosztuje 15pln .
      Gdyby był 2-dobowy który kosztuje (strzelmy 20pln) albo 5-dobowy który mógłby kosztować 45-47pln to nikomu by się nic nie stało a Ty nadal byś o tych biletach nie słyszał

      • 1 0

    • 3 dniowy bilet jest w ofercie a dokładnie trzydobowy

      • 4 0

    • I jaki problem?

      • 3 0

  • To może kompromisowo: (1)

    Bilet 4 tygodniowy w cenie biletu miesięcznego w możliwością aktywowania dowolnych tygodni powiedzmy w okresie do 3 miesięcy.
    Cena bez zmian -- czyli brak nowych pozycji taryfowych.
    Elastyczność maksymalna -- każdy użytkownik wybiera sobie te tygodnie które mu odpowiadają.
    Nawet po pandemii byłaby to ciekawa oferta bo umożliwiłaby łatwe "ominięcie" urlopu.

    • 10 11

    • Świetny pomysł

      Trzeba to nagłośnić jakoś. Bo w urzędzie Marszałkowskim sami na to nie wpadną.

      • 3 0

  • Brakuje wielu rodzajów biletow np dwugodzinnego (2)

    W godzinę nie dojadę z Łostowic do Ergo Areny czy na plażę w Jelitkowie.
    Brakuje biletów tygodniowych.
    Nade wszystko zaś komunikacja jest droga - średnio 2x droższa niż w Warszawie czy Poznaniu. Nic dziwnego ze ludzie po mieście masowo poruszają się samochodzikami, jak na wsi.

    • 33 1

    • Dokładnie w urzędach panuje kumoterstwo

      każdy dba o to by utrzymać Status quo i doić ile się da za nicnierobienie na niekorzyść mieszkańców

      • 3 0

    • wypierdzielilbym pol urzedu na to zimno. piszecie o tym 26 rok

      a stoimy w tym samym miejscu i stare SKM dalej jezdza i niektore pamietaja Bolka jak jezdzil do prawdziwej roboty

      • 9 0

  • Przecież był bilet tygodniowy na SKM ale dzbany zlikwidowały.... nazywal się weekendowy

    • 4 0

  • utrzymanie komunikacji 430 milionów w Gdańsku (5)

    130 milionów wpływy z biletów. Miesięczny powinien kosztować 400 zł ciekawe co w tedy na to przeciwnicy blachosmrodów. Kierowcy dokładają się do waszej komunikacji.

    • 1 15

    • (3)

      Budowa jednego miejsca naziemnego postojowego to 10k zł. Budowa jakiejkolwiek drogi to dziesiątki lub setki milionów. Tunel pod Martwą Wisłą to miliard złotych. Ciekawe co by powiedzieli kierowcy jakby musieli za to płacić? Z benzyny nawet jeden grosz nie trafia do budzetu miasta, a leczenie ofiar wypadków to miliardy w skali kraju.

      • 8 2

      • w Gdańsku sprawa prosta (2)

        drogi tylko osiedlowe powstają. A po tunelu maszyna za 80 milionów na złom a mogła by pod pachołkiem popracować. Więc mi nie truj o zmarnowanych milionach. Jak by kasę mieli to miliard na komunikację by wydali.

        • 4 4

        • bzdura, tmb są budowane pod konkretny projekt (1)

          dlatego nie mogła pod Pachołkiem popracować. Wielokrotnie o tym pisano więc nie kłam.

          • 0 2

          • kupujesz koparkę pod kaszdą bydowę ?

            tylko złodzieja co łapówki bierze na takie wałki stać. .

            • 1 0

    • Kolejny roszczeniowy leming z blachosmroda gdyby nmawet milion razy mu odpowiadac to i tak nie zrozumie

      bo wiedza od leminga odbija sie jak od sciany gdybys ty szkodnikui miał płacic za swoje szkoduy i inwestycje dla ciebie to byc musiał 50tys rocznie płacic I niestac by ciebyło nawet na takiego 20 letniego szrota jak teraz masz.!

      • 0 6

  • Kto ma się połapać w tym bałaganie biletowo--taryfowym.Wprowadzić tani bilet ma trójmiasto to znikną korki w mieście

    • 5 0

  • Trójmiejskie bilety hybrydowe mamy co ok 2 tygodnie...

    ...kiedy bilety SKM są honorowane przez innych przewoźników i na odwrót.

    • 1 0

  • Może prostsze ... (1)

    ... będzie wprowadzenie biletu na ilość przejazdów, i np.
    - powyżej 5-ciu przejazdów to 5 % obniżki w stosunku do ceny podstawowej,
    - powyżej 10 przejazdów to 10 % obniżki,
    - powyżej 15, to 15 % upustu.

    • 4 1

    • Powyżej 100 przejazdów.... ;)

      • 4 1

  • Wszystko musi byc dzisiaj hybrydowe, nawet glupota jest juz hybrydowa. (1)

    • 6 0

    • ale jak się sprzedaje

      Gdyni picuś napisał po prostu bilet tygodniowy to pomysł trafiłby do kosza. A tak kolejny tydzień tłuszcza będzie miała o czym pisać.
      Już niedługo nie będzie się mówić o kim głupio-mądry, tylko hybrydowy.

      • 3 0

  • Mam nadzieję że pis przybloluje wam tą uchwałę metropolitalna, bo nie potraficie zarządzać pieniędzmi podatnika

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane