• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ponad 60 mln zł za autobusy elektryczne dla Gdańska

Michał Brancewicz
25 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Autobus na wodór od kwietnia na ulicach Gdańska
Firma Solaris złożyła oferty zarówno na autobusy przegubowe, jak i standardowe. Firma Solaris złożyła oferty zarówno na autobusy przegubowe, jak i standardowe.

Oferty na 10 standardowych autobusów mieszczą się w budżecie wynoszącym 29,5 mln zł. Natomiast osiem przegubowców okazało się nieznacznie droższych od założeń GAiT, który chciał wydać na nie blisko 32 mln zł. Pojazdy elektryczne mają zostać dostarczone w 14 miesięcy.



Gdybyś miał(a) wybór, to autem na jaki napęd byś jeździł(a)?

Zakup został podzielony na dwie części:

Część 1: Dostawa 10 autobusów standardowych - budżet: 29 520 000 zł

  • długość 11,5 - 13,5 m
  • co najmniej 78 miejsc, w tym minimum 25 siedzących
  • minimalny przebieg 180 km przy pełnym naładowaniu akumulatorów

Część 2: Dostawa 8 autobusów przegubowych - budżet: 31 980 000 zł

  • długość 17,50 m do 18,75 m
  • co najmniej 108 miejsc, w tym minimum 38 siedzących
  • minimalny przebieg 180 km przy pełnym naładowaniu akumulatorów


Łączna kwota, jaką GAiT zamierza wydać, to 61,5 mln zł.

Trzy firmy chcą dostarczyć elektryczne autobusy dla Gdańska



Swoją ofertę na elektryczne autobusy złożyła też firma MAN. Swoją ofertę na elektryczne autobusy złożyła też firma MAN.

Gdybyś miał(a) wybór, to autem na jaki napęd byś jeździł(a)?

Oferty na dostawę autobusów:

  • Solaris Bus & Coach

    1. część 1 - 29 517 540 zł
    2. część 2 - 32 353 920 zł
  • EvoBus Polska (mercedesy)

    1. część 1 - brak oferty
    2. część 2 - 35 729 040 zł
  • MAN Truck & Bus Polska

    1. część 1 - 29 212 500 zł
    2. część 2 - 32 570 400 zł

W przypadku pierwszego zadania obie oferty mieszczą się w budżecie. W przypadku drugiej części wszystkie go przekraczają, ale dwie tylko nieznacznie.

Wybrana firma będzie musiała dostarczyć autobusy w ciągu 14 miesięcy od podpisania umowy.

Firma EvuBus, która jest przedstawicielem marki Mercedes, złożyła ofertę jedynie na pojazdy przegubowe. Firma EvuBus, która jest przedstawicielem marki Mercedes, złożyła ofertę jedynie na pojazdy przegubowe.
Czytaj też: Przegubowe elektrobusy już na ulicach Gdyni

Elektryczne autobusy dla Gdańska. Nie tylko cena się liczy



Warto jednak przypomnieć, że cena to niejedyne kryterium wyboru.

Kryteria wyboru ofert:

  • cena - maksymalnie 70 proc.
  • ocena techniczna - 30 proc. (podzielona na 10 kategorii), m.in.:

    1. teoretyczny zasięg pojazdu - maks. 20 pkt
    2. gwarantowany zasięg minimalny w okresie gwarancji baterii - maks. 20 pkt
    3. liczba miejsc pasażerskich - maks. 10 pkt.

Opinie (201) 4 zablokowane

  • a gdzie dymi ich rura wydechowa produkujaca prad z wegla? Ilu pasazerow zostalo wypartych przez wage akumulatorow??

    Czy zostala opracowana procedura usuwania autobusow uszkodzonych na skutek wypadku? Przy tej gestosci energii elektrycznej w tych akumulatorach, potrzebne inne procedury miz przy powypadkowych autach z napedem spalinowym

    • 15 0

  • Proszę dodać do ankiety Hybrydowy.

    • 0 5

  • Jest ślicznie i ekologicznie (1)

    i bilety drogie tragicznie

    • 10 3

    • Tak, wiemy. Powinny być za darmo wtedy i tak byś nie korzystał.

      • 1 3

  • Autobusy (7)

    Autobusy czy to na spalimy czy elektryczny lub wodorowe jeden pies
    Są minusy i plusy owych autobusów
    Autobus spalinowy czyli diesel wydziela CO2
    Autobus elektryczny może nie wydziela spalin jak spalinowy ale utylizacja takiej batari z owego autobusu jest gorsza dla środowiska (ps. Zima i tak będzie leciał z niego dym bo ogrzewanie jest na paliwo spalinowe).
    Autobus wodorowy to juz coś innego koszt takiego autobusu to okolo 2 mln a natomiast stacja która ładuje te autobusy to kwota około 7mln
    Więc poco inwestować w tak drogie inwestycje

    W Polsce nie ma płaskich dróg i są korki pieniądze wyrzucone w błoto na autobusy elektryczne i wodorowe.

    • 8 1

    • (5)

      Nie jest jeden pies.
      Pojazd na gaz mniej truje niż taki na prąd czy ropę.

      Najczystszym paliwem jest CNG (gaz ziemny, nieprzetworzony tylko sprężony).
      Zaraz za nim jest popularne LPG (skroplony propan-butan).

      Wodór nie ma sensu bo robi się go z metanu - są przy tym duże straty energii, poza tym ma mniejszą gęstość więc trzeba go przechowywać pod dużo wyższym ciśnieniem niż CNG a to jest niebezpieczne. No i trudniej przystosować silnik do spalania wodoru niż do spalania metanu.

      Potem jest benzyna która jest czystsza od diesla.
      Na końcu jest węgiel.

      Pojazd na prąd z węgla nie ma sensu bo to truje bardziej niż diesel.

      Ale gdyby prąd był z elektrowni atomowej można by pomyśleć nad rozciągnięciem trakcji i puszczeniem trolejbusów.

      • 1 0

      • (4)

        Samochód wodorowy nie spala wodoru bezpośrednio, tylko zamienia go na prąd w ogniwie paliwowym, a napęd jest przez silnik elektryczny. A co do tego węgla brudniejszego od diesla, to mam wątpliwości - elektrownia węglowa ma większą sprawność i lepsze filtry od silnika spalinowego, a do tego dymi wysokim kominem na obszarach przemysłowych a nie tuż nad ziemią pośrodku osiedla. A jak weźmiemy pod uwagę że średni wiek samochodów w Polsce to 14 lat, to już w ogóle.

        • 0 0

        • (3)

          Silnik napędzający prądnicę a ta napędza silnik elektryczny .... to w niczym sprawności nie poprawi.
          Choć są zastosowania w których takie rozwiązanie jest wygodniejsze - np w niektórych lokomotywach ciągnących pociągi towarowe tak się robi bo elektrycznemu silnikowi łatwiej ruszyć z miejsca ciężki pociąg.

          Pojazdu nie podłącza się bezpośrednio do elektrowni tylko do sieci przesyłowej a sieć jako całość marnuje 2/3 energii zanim ją ktoś pobierze z gniazdka wliczają się w to nie tylko straty na przesyle ale i straty wynikające z tego, że elektrownia nie wie kiedy prąd zostanie pobrany i cały czas musi produkować więcej niż potrzeba. Popatrz sobie na rachunek za prąd i zastanów dlaczego płacisz 2-3 razy więcej za przesył niż za samą energię.

          Dlatego wytwarzanie energii na miejscu wtedy gdy jest potrzebna jest bardziej efektywne nawet jeśli mały silnik na o pół procenta niższą sprawność od dużej turbiny.

          • 0 2

          • (1)

            Jaki znów silnik napędzający prądnicę??? W samochodach na wodór jest ogniwo paliwowe, które przeprowadzając reakcję utleniania zamienia wodór ze zbiornika i tlen z powietrza na prąd elektryczny i wodę. Tam nie ma spalania wodoru w cylindrach silnika. Sprawność ogniwa paliwowego to około 50%, sprawność silnika spalinowego to 30-40%.
            Co się według ciebie dzieje z tą nadmiarową energią którą elektrownia wyprodukuje a nikt jej nie zużyje? Prądu elektrycznego nie da się łatwo zmagazynować na taką skalę, musiałby być wpuszczony w ziemię albo zamieniony na ciepło. Poza tym elektrownia wie, kiedy ile prądu zostanie pobrane, cykl dobowy, tygodniowy i roczny są dość przewidywalne.

            • 0 0

            • "elektrownia", czyli system elektroenergetyczny bilansuje się w każdej sekundzie, dzięki prostej regulacji

              jeżeli częstotliwość maleje - wytwarzanie energii trzeba zwiększyć. Jeżeli częstotliwość rośnie - wytwarzanie energii trzeba zmniejszyć (oczywiście to uproszczenie, najtańsze źródła pracują z reguły z pełną mocą, a do bilansowania służy to, co akurat może opłacać się przykręcić - nie będę w komentarzu zamieszczał wykładu z SEE). Mało tego, system elektroenergetyczny prądu przemiennego jest w stanie magazynować energię - co prawda relatywnie niewielkie ilości - ale bez tych "magazynów" jego regulacja byłaby niemożliwa. Takim magazynem jest każdy turbozespół - masa wirująca .

              • 0 0

          • sieć marnująca 2/3 energii na przesyle? Pierwsza sieć prądu trójfazowego (1891) miała sprawność 75%

            dzisiaj straty na przesyle wynoszą około 3% i maleją z każdym rokiem.

            • 0 0

    • Czytelnik a Ty tak się na wszystkim znasz?Wiesz ile kosztuje utylizacja??

      • 0 0

  • 60 milionów? To akurat tyle co brakuje na Nową Świętokrzyską (2)

    Jak widać dobrobyt jednej firmy - GAiTu - jest ważniejsze niż dobrobyt większości mieszkańców południa Gdańska.

    • 10 6

    • te parę osiedli to nie cały Gdańsk. Nikt was tam nie osiedlił na siłę.

      • 2 5

    • jeżeli Gdańsk nie wyda tych 60 milionów na autobusy elektryczne, to wyda je na kary za brak autobusów elektrycznych

      takie prawo nam rząd zgotował. Niestety, tramwaje do puli transportu zeroemisyjnego się nie liczą.

      • 1 1

  • Um walczy o eko czy z eko? (1)

    Na swoim budynku w Gdańsk Rzeźnicka zlikwidował panele zakładane bodajże 5 lat temu.
    Cel likwidacji - by dach był ładny. Teraz autobusy po1 mln zł + ubezpieczenie ....
    A kto je będzie ściągał, jak prąd się w korku skończy?

    • 8 1

    • Który budynek na ul Rzeźnickiej należy do Urzędu Miasta ?

      Przechodzę tam codziennie i takiego budynku tam nie widziałem

      • 0 1

  • 3 mln za sztukę? (6)

    O ile dobrze kojarzę to spalinowiec kosztuje ok 2 mln. Mają rozmach s....ny.
    To jest właśnie rozsądne wydawanie publicznych pieniędzy. Ludzie, róbcie wszystko żeby być z dala od tych złodziei i oszustów. Szara strefa, praca na czarno, wycofanie pieniędzy z banku - tylko to może uratować ten kraj.

    • 14 1

    • (1)

      ustawa o elektromobilności narzuca posiadanie autobusów na węgiel;.

      • 4 0

      • Niestety to prawda, ale trole takiej wiedzy nie mają

        Dlatego mamy z nich taką bekę

        • 0 0

    • Grubo poniżej 2 mln.

      • 0 0

    • Około 1 mln. Ale ciekawi mnie ile kosztuje przejechanie 1 mln km autobusem spalinowym i elektrycznym.

      • 0 0

    • (1)

      Spalinowiec kosztuje 400 tys. - 1 mln. Dużo mniej niż elektryk.

      • 1 0

      • no to tym bardziej...

        • 1 1

  • nasze pieniądze więc wyrzucą je w błoto

    bezsensowny zakup

    • 10 1

  • A bilety będą zależne od pojazdu: 5zł na stary diesel

    10zł za bilet na elektryka. :)

    • 10 1

  • Zamiast 60 (!) nowych autobusów (5)

    Kupujemy 18 elektryków. Ale pasażer zrozumie - lepiej poczekać na przystanku 30 minut zamiast 10, ale potem mamy już luksus podróżowania (zwiedzania) Gdańska.

    • 29 4

    • I te 18 elektryków będzie się pół dnia ładowało, więc zastąpi 9 gazowców (2)

      • 4 2

      • ale w GD nie ma gazowców (1)

        • 1 0

        • Ale mogły by być

          gdyby tylko ktoś pomyślał co się bardziej opłaca i nie wyrzucał kasy w błoto.

          • 0 0

    • a gdzie kierowcy do tych 60...

      • 0 0

    • z tego rozdania budżetu centralnego Gdańsk ma wybór:

      Zero nowych autobusów spalinowych (bo nie są "zeroemisyjne") lub osiemnaście elektryków.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane