• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ponad 60 mln zł za autobusy elektryczne dla Gdańska

Michał Brancewicz
25 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Autobus na wodór od kwietnia na ulicach Gdańska
Firma Solaris złożyła oferty zarówno na autobusy przegubowe, jak i standardowe. Firma Solaris złożyła oferty zarówno na autobusy przegubowe, jak i standardowe.

Oferty na 10 standardowych autobusów mieszczą się w budżecie wynoszącym 29,5 mln zł. Natomiast osiem przegubowców okazało się nieznacznie droższych od założeń GAiT, który chciał wydać na nie blisko 32 mln zł. Pojazdy elektryczne mają zostać dostarczone w 14 miesięcy.



Gdybyś miał(a) wybór, to autem na jaki napęd byś jeździł(a)?

Zakup został podzielony na dwie części:

Część 1: Dostawa 10 autobusów standardowych - budżet: 29 520 000 zł

  • długość 11,5 - 13,5 m
  • co najmniej 78 miejsc, w tym minimum 25 siedzących
  • minimalny przebieg 180 km przy pełnym naładowaniu akumulatorów

Część 2: Dostawa 8 autobusów przegubowych - budżet: 31 980 000 zł

  • długość 17,50 m do 18,75 m
  • co najmniej 108 miejsc, w tym minimum 38 siedzących
  • minimalny przebieg 180 km przy pełnym naładowaniu akumulatorów


Łączna kwota, jaką GAiT zamierza wydać, to 61,5 mln zł.

Trzy firmy chcą dostarczyć elektryczne autobusy dla Gdańska



Swoją ofertę na elektryczne autobusy złożyła też firma MAN. Swoją ofertę na elektryczne autobusy złożyła też firma MAN.

Gdybyś miał(a) wybór, to autem na jaki napęd byś jeździł(a)?

Oferty na dostawę autobusów:

  • Solaris Bus & Coach

    1. część 1 - 29 517 540 zł
    2. część 2 - 32 353 920 zł
  • EvoBus Polska (mercedesy)

    1. część 1 - brak oferty
    2. część 2 - 35 729 040 zł
  • MAN Truck & Bus Polska

    1. część 1 - 29 212 500 zł
    2. część 2 - 32 570 400 zł

W przypadku pierwszego zadania obie oferty mieszczą się w budżecie. W przypadku drugiej części wszystkie go przekraczają, ale dwie tylko nieznacznie.

Wybrana firma będzie musiała dostarczyć autobusy w ciągu 14 miesięcy od podpisania umowy.

Firma EvuBus, która jest przedstawicielem marki Mercedes, złożyła ofertę jedynie na pojazdy przegubowe. Firma EvuBus, która jest przedstawicielem marki Mercedes, złożyła ofertę jedynie na pojazdy przegubowe.
Czytaj też: Przegubowe elektrobusy już na ulicach Gdyni

Elektryczne autobusy dla Gdańska. Nie tylko cena się liczy



Warto jednak przypomnieć, że cena to niejedyne kryterium wyboru.

Kryteria wyboru ofert:

  • cena - maksymalnie 70 proc.
  • ocena techniczna - 30 proc. (podzielona na 10 kategorii), m.in.:

    1. teoretyczny zasięg pojazdu - maks. 20 pkt
    2. gwarantowany zasięg minimalny w okresie gwarancji baterii - maks. 20 pkt
    3. liczba miejsc pasażerskich - maks. 10 pkt.

Opinie (201) 4 zablokowane

  • dwa niemieckie i jeden hiszpański

    Europa Panie

    • 7 0

  • Opinia wyróżniona

    (7)

    Ale ładnie przeszklony ten MAN. Ładnie wygląda

    • 37 12

    • Starsza generacja jednak była ładniejsza.

      • 3 4

    • najważniejsze że zarobi niemiec (1)

      • 5 8

      • Proponuję kupić z Sanoka Autosany.

        PiS tak jak obiecał reaktywował tam fabrykę i produkcja idzie pełną parą.

        • 2 1

    • to nie szkło a czarny lakier xd

      • 7 0

    • Oby wygrały solarisy

      Te many i merce to mają niską jakość wykonania i ogólnie nie są zbyt dobrze zaprojektowane.

      • 3 4

    • Niestety wszystkie firmy sa zagraniczne

      Solaris tez został już sprzedany i właścicielami są hiszpanie

      • 3 0

    • Tak jak pisze od lat Gwarantuje ze Gdańsku pi mercesesy bez wgledu na to ile bedą kosztowałay!!

      Tak było od lat i tak bedzie dale bo to jest układ polityków gdańska z Niemiecką firmą i dystrybutorem w Polsce!

      • 2 3

  • Kolejna ankieta....

    Kto to wymyśla??? Przecież możesz sobie kupić niemal każde auto. Kwestia kasy...

    • 0 1

  • Wszystko fajnie (35)

    Ale po pierwsze:
    Baterie do samochodów/autobusów/hulajnóg/ rowerów elektrycznych robi się z min. z kobaltu, który jest wydobywany w Republice Konga przez małe dzieci za miskę ryżu.
    Po drugie:
    Szwedzcy naukowcy odkryli, że jazda samochodem spalinowym przez ponad 2,5 roku, daje tyle samo szkód dla środowiska, co wyprodukowanie jednej baterii do samochodu elektrycznego.
    Po trzecie:
    Ładowanie pojazdów elektrycznych prądem z węgla i mówienie, że jest się eko jest zwykłą hipokryzją.

    • 159 20

    • Bzdury takie piszesz, że nie chce się tego czytać (7)

      Autobus elektryczny to czystsze powietrze w twoim mieście. Mniejszy hałas i mniej spalin. To są wymierne korzyści dla ciebie, jak dla mnie i naszych dzieci.

      • 14 28

      • Ty to chyba za bystry nie jesteś. Powtarzasz slogany z broszr reklamowych, (3)

        nie majace nic wspólnego z rzeczywistoscią. Gdzie ty masz nieczyste powietrze w Gdansku ? W miescie gdzie wiatr hula non stop i powietrze nie stoi ? Myślisz czasem ?

        • 21 8

        • Fakt, wieje wiatr. Ale jak zima zdarza sie dni bezwietrzne, to syf jest wiekszy niz w krakowie.

          • 2 6

        • ojtam z szadółek ostro czasami daje w śródmieściu i na morenie

          wskazuje to że nie zawsze wieje wystarczająco mocno żeby rozproszyć zanieczyszczenia...

          • 0 0

        • Panie "bystry" inaczej, a zrezygnowałeś pan już ze smartfona i laptopa ?

          Tak dla przypomnienia kobalt jest surowcem, który stanowi kluczowy składnik baterii zasilających smartfony, laptopy

          • 0 0

      • Są miasta które to już przerabiały

        Ale w Gdańsku to musi się udać jak mevo

        • 11 2

      • Kosztem zdrowia i życia dzieci z Konga.

        • 0 0

      • Ale nie dzieci z Konga

        • 0 0

    • (3)

      Czyli po 2,5 roku jeżdżenia elektrykiem jesteśmy do przodu ekologicznie? No dobra, odejmijmy ekologiczny koszt produkcji prądu do tego samochodu, niech będzie 3 lata, nawet 4. To i tak super wynik. Aha no i nikt nie mówi że one są ekologiczne, tylko bezemisyjne, czyli nie emitują spalin w miejscu gdzie się znajdują.

      • 17 5

      • (2)

        Tylko, że przy codziennym ładowaniu akumulator trzeba wymienić już po 2 latach. Nigdy nie będziecie do przodu.

        • 7 5

        • (1)

          Mam elektryka od 3 lat, ładuję prawie codziennie, zasięg jak był tak jest

          • 4 4

          • hulajnoga sie nie liczy

            • 2 3

    • lewaków nie interesują dzieci z Afryki (4)

      • 11 5

      • prawaków interesują wszystkie dzieci - ale "za bardzo"

        • 7 10

      • Zapewne bardziej interesują ich dorolśli w Rosji (2)

        Akumulator to nie tylko kobalt którego akumulator zawiera dość mało, do produkcji głównie idzie mangan i nikiel - a kto wydobywa nikiel?

        • 1 0

        • ogniwa LiFePO4 nie zawierają ani manganu, ani niklu

          • 2 0

        • w Niemczech

          natomiast oni muszą kupować surowce w rosji
          dla nas
          żebyśmy mogli kupić ich Mercedesy
          Ja w ogóle nie wiem czemu ten przetarg organizuje gmina Gdańsk
          Tak jak rowery (elektryczne) to musiała być firma Next bike z siedzibą w Dreźnie
          tak elektryczne będą przecież Mercedesy
          A na czubku powiesi się ukraińską flagę , że niby popieramy . Współczujemy .
          Jesteśmy pełni troski .
          itd

          • 0 0

    • opinia nie na temat (5)

      przytaczasz dane dla osobówek, a tu jest mowa o autobusie, który w wersji spalinowej pali ze sto razy więcej niż osobówka w cyklu swojego mechanicznego "życia"

      • 4 4

      • Ale autobus "eko" elektro ma baterię 20x wieksza niż (4)

        osobowka. Więc produkcja i utylizacja leżą i kwiczą ekologicznie bardziej niż spalina z silnika. Skad wy sie bierzecie, jakaś hodowla oszołomów jest w pomorskim ? Samodzielne myslenie boli ? Logika poszła w las ? Bo podobno głupich nie sieją....

        • 13 3

        • Niestety, sami ich siejemy (3)

          Codzienne pranie mózgu przez TV, internet, reklamy i powtarzane slogany o globalnym ociepleniu i innych bzdurach totalnie wyprało ludziom mózgi. Nikt nie potrafi samodzielnie myśleć. Spróbuj jeszcze takiego oświecić to tym bardziej się zatnie.
          Ktoś czytał ze zrozumieniem artykuł?
          Jaki jest zasięg takiego autobusu? 180km. Jak myślicie, ile to godzin jazdy w ruchu miejskim, a ile godzin jazdy w zimie?
          Czy to się opłaca?

          • 8 3

          • 180km? to osiem godzin jazdy

            niestety, ponieważ ten "antylewacki" rząd ustawił reguły dofinansowania wyłącznie pod autobusy elektryczne - to co innego mogą kupić miasta?

            • 1 1

          • Jakich godzin? Kilometry to nie godziny, a jak elektryk stoi to silnik prądu nie bierze. (1)

            Autobus ma silnik mocy rzędu 250 kW. Ogrzewanie w zimie to może z 10 kW, pomijalnie mało przy silniku. Zakładając zimowy spadek zasięgu o 20% (mocno zawyżony, chyba że będzie mróz -20), ze 180 km zostanie 144 km zasięgu. Gdańsk ma jakieś 15 km średnicy. Mi tam wychodzi że styknie.

            • 1 2

            • Ogrzewanie jest na ropę i pali 3-5l na godzinę zależnie od tego jak mocno się je podkręci - niestety nie posiada żadnych filtrów i strasznie kopci.

              • 1 1

    • Ty, ale do kogo ta gadka ?

      Tu nie chodzi o ekologie, tylko o trzepanie kasy na udawaniu eko. Prywatne kieszenie zawsze bedą wypchane kosztem naiwnych i**otów.

      • 9 1

    • tu nie chodzi o ekologie (1)

      tylko o to by ci wyłączyć prąd za nieposłuszeństwo... brak ogrzewania, dostępu do informacji, kuchni, transportu... ADAC robiło sprawdzanie sladu weglowego auta elektrycznego - jesli ładujesz go ze zrodła typu wiatraki, elektrownie wodne czy solarne to jest bardziej czysty od diesla po... 240tys km...

      • 6 1

      • ta super, tyle że w Polsce większość energii jest z węgla, a wiatraki to stoją aby były

        • 1 0

    • Ubarwione to

      Prąd w Polsce pochodzi (według ostatnich danych) z 70% z węgla. Nawet w Polsce z każdym rokiem jest coraz bardziej EKO.

      • 3 1

    • Tak masz rtacje sapliny nie trują ziemia jest płaska a kopernik jest kobietą :)

      • 0 0

    • twoje gacie wietnamki w niewoli szyja!!,a sa markowe!!!.

      • 0 0

    • Problem dopiero się zacznie

      Jak uszkodzone baterie trafią do Afryki. Tzn już tam trafiają, ale jeszcze w małej ilości. Oni je tam palą.

      • 1 0

    • Dajmy szanse elektryce :) (1)

      Silniki elektryczne w pojazdach to technologia, która dopiero przeżywa swój rozwój. Silniki spalinowe w samochodach są już od przeszło 100 lat. Gdyby ktoś na początku ich funkcjonowania oceniał je pod kątem ekologii to dalej jeździlibyśmy konno :D Dzięki rozwojowi doszliśmy do norm Euro 5,6,7 ... Dajmy szanse technologii elektrycznej, a za 10 - 20 lat będziemy mieli elektryki, które są naprawdę eko ;)

      • 2 1

      • W latach 20-30 samochody elektryczne stanowiły pewne 35% rynku pojazdów. NY i Chicago miały ustawy nakazujące budowe ładowarek na każdej przecznicy, darmowy prąd w nich dla włascicieli tych pojazdów i co z tego. 100lat temu ogarnęli że bez reaktora własnego zamiast baterii to nie ma sensu ale do tego historię trzeba znać żeby się drugi raz w to nie pakować.

        • 0 0

    • te pierwiastki w większości można pozyskać w drodze recyklingu.

      • 0 2

    • Szwedzcy naukowcy odkryli...

      ... dobry slogan. Na moje to po prostu policzyli, tak samo jak liczy się ślad węglowy, a ten nawet w PL przy 70% energii elektrycznej z węgla jest niższy niż w pojazdach spalinowych już po przebiegu 120 tys km... A i pamietaj by nie nosić butów z importu bo robią je małe dzieci z Wietnamu, Tajlandii, Malezji. Za miskę ryżu, oczywiście.

      • 0 0

    • tak a odrzutowce które przyleciały na szczyt klimatyczny zrobiły tyle szkód dla środowiska co 3 tysiące samochodów, które przejechały 300 tysięcy kilometrów.

      • 1 0

  • Knur

    Zwalniamy się jak będziemy jeździć tymi autobusami

    • 2 0

  • Wszystkie autobusy powinny być elektryczne, (5)

    tak samo jak tylko pojazdy elektryczne powinny być wpuszczane do śródmieścia Gduńska. Wtedy lepiej byłoby czuć smród z Szadółek żeby do wszystkich dotarło że to nie tylko problem południa miasta.

    • 28 70

    • I osoby mające rachunek za prąd z zielonej energii powinny jeździć za darmo.

      • 3 1

    • Taa....a zimą (2)

      Co 2h będą się ladowć na eko przystankach?

      • 5 5

      • Skoro ich zimą nie trzeba co 2h tankować, to i ładować nie będzie trzeba. (1)

        • 0 0

        • Życzę Ci abyś nimi miał przyjemność jeździć zimą

          • 0 0

    • Elektryki bardziej niszczą środowisko niż spalinowe

      Zapoznaj się z tematem napierw

      • 7 2

  • Myśl globalnie, działaj lokalnie

    Kupujmy polskie produkty produkowane w Polsce by zyski nie wypływały za granice a tworzyły nowe miejsca pracy i dawały dobrobyt mieszkańcom Polski.

    • 4 0

  • Jeżeli będą korzystać z energii

    ze śmigła lub solara - jestem za. Inaczej węgiel

    • 1 0

  • A czemu nie inwestuje się w autobusy

    na gaz? 100% eko i tańszy tabor

    • 3 2

  • Jak najwiecej, jak najtanszych!!! Na te kilka lat ? Zobaczcie jak teraz wygladaja pojazdu w Ukrainie ! Nam sa potrzebne pojazdy do zastawiania drog i ucieczki.

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane