• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ponad 60 mln zł za autobusy elektryczne dla Gdańska

Michał Brancewicz
25 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Autobus na wodór od kwietnia na ulicach Gdańska
Firma Solaris złożyła oferty zarówno na autobusy przegubowe, jak i standardowe. Firma Solaris złożyła oferty zarówno na autobusy przegubowe, jak i standardowe.

Oferty na 10 standardowych autobusów mieszczą się w budżecie wynoszącym 29,5 mln zł. Natomiast osiem przegubowców okazało się nieznacznie droższych od założeń GAiT, który chciał wydać na nie blisko 32 mln zł. Pojazdy elektryczne mają zostać dostarczone w 14 miesięcy.



Gdybyś miał(a) wybór, to autem na jaki napęd byś jeździł(a)?

Zakup został podzielony na dwie części:

Część 1: Dostawa 10 autobusów standardowych - budżet: 29 520 000 zł

  • długość 11,5 - 13,5 m
  • co najmniej 78 miejsc, w tym minimum 25 siedzących
  • minimalny przebieg 180 km przy pełnym naładowaniu akumulatorów

Część 2: Dostawa 8 autobusów przegubowych - budżet: 31 980 000 zł

  • długość 17,50 m do 18,75 m
  • co najmniej 108 miejsc, w tym minimum 38 siedzących
  • minimalny przebieg 180 km przy pełnym naładowaniu akumulatorów


Łączna kwota, jaką GAiT zamierza wydać, to 61,5 mln zł.

Trzy firmy chcą dostarczyć elektryczne autobusy dla Gdańska



Swoją ofertę na elektryczne autobusy złożyła też firma MAN. Swoją ofertę na elektryczne autobusy złożyła też firma MAN.

Gdybyś miał(a) wybór, to autem na jaki napęd byś jeździł(a)?

Oferty na dostawę autobusów:

  • Solaris Bus & Coach

    1. część 1 - 29 517 540 zł
    2. część 2 - 32 353 920 zł
  • EvoBus Polska (mercedesy)

    1. część 1 - brak oferty
    2. część 2 - 35 729 040 zł
  • MAN Truck & Bus Polska

    1. część 1 - 29 212 500 zł
    2. część 2 - 32 570 400 zł

W przypadku pierwszego zadania obie oferty mieszczą się w budżecie. W przypadku drugiej części wszystkie go przekraczają, ale dwie tylko nieznacznie.

Wybrana firma będzie musiała dostarczyć autobusy w ciągu 14 miesięcy od podpisania umowy.

Firma EvuBus, która jest przedstawicielem marki Mercedes, złożyła ofertę jedynie na pojazdy przegubowe. Firma EvuBus, która jest przedstawicielem marki Mercedes, złożyła ofertę jedynie na pojazdy przegubowe.
Czytaj też: Przegubowe elektrobusy już na ulicach Gdyni

Elektryczne autobusy dla Gdańska. Nie tylko cena się liczy



Warto jednak przypomnieć, że cena to niejedyne kryterium wyboru.

Kryteria wyboru ofert:

  • cena - maksymalnie 70 proc.
  • ocena techniczna - 30 proc. (podzielona na 10 kategorii), m.in.:

    1. teoretyczny zasięg pojazdu - maks. 20 pkt
    2. gwarantowany zasięg minimalny w okresie gwarancji baterii - maks. 20 pkt
    3. liczba miejsc pasażerskich - maks. 10 pkt.

O autorze

autor

Michał Brancewicz

Gdańszczanin od urodzenia. Nie ukryje się przed nim żadna nowa inwestycja w mieście. Gra w piłkę nożną, jeździ na snowboardzie i rowerze. Próbuje swoich sił w scenariopisarstwie.

Opinie (201) 4 zablokowane

Wszystkie opinie

  • Fajny ten Solaris Urbino electric, ale w zimie nie da rady, nie ma na to szans. (10)

    Motoryzacja elektryczna to utopia.

    • 48 11

    • (6)

      Twoje doświadczenie w temacie i siła argumentów są powalające. Może jakieś linki do badań i testów?

      • 6 12

      • Po co badania, testy (1)

        Wystarczy znać zasadę działania akumulatorów. Im zimniej tym mniejsza pojemność.

        • 14 2

        • Jak ktoś chory, to do pieca na 3 zdrowaśki. Po co badania, testy. Chłopski rozum to jest to.

          • 2 6

      • (2)

        Skoro taki autobus kosztuje 3 miliony zł, jego żywotność jest przewidziana na 90000km (wynika to z zasięgu na jednym ładowaniu i ilości ładowań).
        To przejechanie 1 kilometra będzie kosztowało 33zł i 33gr.
        Jeden pięciokilometrowy kurs ~167zł
        Zgodnie z danymi jakie przedstawiło miasto (dostępne tu na trojmiastopl linków niestety nie można tu wklejać) średnie wypełnienie pojazdu wynosi 25% miejsc siedzących. Czyli każdy z pasażerów musiał by zapłacić ~28zł za kurs za sam autobus (+ jeszcze coś na pensję dla kierowcy + prąd + sprzątanie + ubezpieczenie).

        Wyjdzie minimum 30zł za bilet a tak drogich biletów nikt nie kupi.

        Nie da rady aby się ten autobus zwrócił, ani w zimie ani w lecie.

        • 18 1

        • (1)

          Skąd te 90 000? Są już Tesle z najechanym milionem kilometrów i mają zasięg rzędu 80% oryginalnego.

          • 0 3

          • Tesle w cenie samochodu mają wliczoną wymianę akumulatorów gdy te się zużyją, przez 8 lat od zakupu.
            Jak się ktoś postara to przejedzie milion kilometrów przez 8 lat.
            W zależności od modelu tesle mają różny zasięg ale zwykle większy niż te autobusy. Przykładowo zasięg 400km na jednym ładowaniu oznacza, że akumulator wytrzyma około 200 000km.
            I nie chodzi o to, że z czasem zasięg spada tylko o to, że rośnie opór wewnętrzny a przez to akumulator daje mniejszą moc i mocniej się grzeje podczas ładowania, w pewnym momencie jego parametry już nie pozwalają na normalne użytkowanie.

            Niestety tylko tesla sprzedaje samochody w ten sposób, że daje gwarancję na 8 lat niezależnie od ilości przejechanych kilometrów, jak się akumulator zużyje to wymienią - tyle razy ile będzie potrzeba.
            Policzyli, że im się to mimo wszytko opłaca bo tesle bardzo rzadko się intensywnie wykorzystywane. Ktoś kogo stać na teslę z reguły ma kilka samochodów. Większość ludzi kupuje tesle tylko na pokaz, dla szpanu, jako oznakę prestiżu itp... a taki samochód który stoi i wygląda, ewentualnie jedzie w niedzielę do kościoła, akumulatora prawie nie zużywa. Za to marketingowo bardzo fajnie to wygląda - płacisz raz i potem cię nic nie obchodzi. Kiedyś nawet w cenie samochodu było jego ładowanie przez te 8 lat, potem trochę zmienili zasady bo mieli za mało ładowarek aby ładować wszystkie samochody które sprzedali a wielogodzinna kolejka do ładowania dobrego marketingu nie robi.

            Wszyscy inni producenci w gwarancji podają limit kilometrów - taki aby te kilometry się skończyły zanim akumulator padnie, albo w ogóle gwarancja nie obejmuje akumulatora.

            • 3 0

      • Po co badania?

        Mam kilka samochodów elektrycznych w firmie, w tym VANa. W zimie zasięg samochodu to po uruchomieniu silnika i ogrzewania 180 km. I każdy przejechany kilometr to o dwa mniej zasięgu. Latem to około 270-300 km
        Nie pisz o czymś, o czym nie masz pojęcia.
        Nie pisz o czymś o czym nie masz pojęcia.

        • 3 1

    • To w Gdynia jest ta utopia (1)

      Tutaj autobusy elektryczne i trolejbusy jeżdżą cały rok

      • 1 3

      • Piszesz o trolejbusach, które w każdej chwili mogą się wpiąć do sieci podczas jazdy?

        • 1 0

    • meduzo umysłowa Autobusy elektrycvzne dają rade doskonalke od wielu lat zagranicą a u nas tez od kilku lat w kilku miastach w

      • 0 2

  • (1)

    Ahh ten lisek chytrusek zawsze cos wymyśli. Ciekawe jak powstanie i kiedy infrastruktura dla elektryków. Jeden wałek z najmem autobusów przeszedł teraz czas na drugi

    • 31 6

    • Lisickiego nikt nie kontroluje

      Za chwilę renoma wygra ponraz 30 sty przetarg zarobi miliony pujszo to dobry znajomy lisickiego spotykają się po pracy . Teraz nowy wał na ponad 60 mln zł

      • 0 0

  • Autobusy za miliony kupują a nie mogą kibla normalnego wybudowac na petlach osowa pkp,matemblewo itp buahaa (1)

    • 65 2

    • Z tymi toaletami to rzeczywiście porażka

      ale do pójścia w elektryki zmusza wszystkich ustawa o elektromobilności.

      • 0 0

  • a nie miały być wyłącznie leasingowane już od jakiegoś czasu autobusy?

    • 34 1

  • (6)

    Strata pieniędzy moi drodzy.Prad mega drogi,baterie często bum bum.Tylko benzynka ,ja mam 1.4 japoński silnik.19 letni i jeszcze spokojnie drugie tyle pojeździ.A na te psedo eko szkoda czasu i pieniędzów!

    • 39 16

    • (3)

      Tico to Korea a nie Japonia.

      • 5 1

      • Tico stoi w garażu i tylko w niedzielę odpalany.A Toyotka na co dzień.Ave!

        • 2 0

      • (1)

        Tico ma silnik 0.8

        • 0 0

        • Zgadza się!Jeszcze 50 lat pojeździ.

          • 0 0

    • (1)

      Bo benzynka wyjątkowo tania i bum bum nie robi

      • 2 0

      • Oy tak,ja mam jeszcze parę kanistrów zatankowane za 4,5zł))

        • 2 0

  • (4)

    super ale moze policja zaczelaby sprawdzac spaliny miejskich autobusow? wiekszosc z nich puszcza czarne dymy. kierowcow osobowek kara sie za diesle podczas gdy miejskie autobusy czarne dymu puszczaja

    • 26 14

    • (1)

      Jakby skontrolowali to byś narzekał że kurs wypadł.

      • 4 2

      • On jeździ swoim dieslem przecież.

        • 3 1

    • Donieś do TSUE

      • 3 1

    • Jedziesz w konkretnym celu, a tu nagle policja ściąga autobus do kontroli. Stoisz. Jak się okaże że wóz jechać nie może - czekasz na następny.

      • 1 0

  • No w końcu zakupy a nie tylko testy

    • 4 10

  • Autobusy za miliony a pensja kierowcy 3000zl

    • 42 3

  • (3)

    Ale jak to?!. To przetarg nie był pisany aby wygrał Mercedes?!.

    • 21 3

    • Byl ale poszly protesty. Mieli wpisany rozmiar opon, szczegolowo o sterowaniu radiem czy umieszczenie defibrylatora tylko tak jak tobi to Mercedes

      • 8 2

    • W Gdyni wygrał Mercedes

      • 0 0

    • Od początku pisany pod MAN. Taki to Wiatr ze wschodu zawial

      • 1 0

  • Ja myślę, że jak dołożą to bedzie MAN (3)

    Takie mam przeczucie.

    • 7 0

    • Wygra ten kto ma wygrac

      • 7 0

    • (1)

      Nie daj boże. Oferta solarisa tańsza i lepsza.

      • 2 5

      • Sumarycznie to akurat MAN jest o jakieś 90 tysi tańszy.

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane